Permalänk
Medlem

Egen K(v)M-switch för 10 RPi

Jag sitter och skissar på en KM-switch till 10 st Raspberry Pi 3or.
De är alla kopplade till varsin skärm så videodelen är överflödig för mig att switcha.
De delar spänningskälla och det tänkte jag även låta denna switch göra för att undvika potentialskillnader.

Så här hade jag tänkt mig:

Så alltså högst upp tänkte ha utgångarna till tangentbordet och musen.
Till vänster tänkte jag att USB-kablarna går ut till Rpierna.
USB-kablarna till Pierna tänkte jag bara ha data+ och data - dvs de är det som bryts av strömställarna.
Strömmen tänkte jag ta in längst ner från samma spänningskälla som driver alla Rpier.

Funkar det som jag har tänkt?
Behövs dioderna? Om ja vad är lämpligt?
Vad händer om flera brytare är stängda samtidigt?
Förslag på lämpliga brytare(får gärna lysa när de är aktiverade men inget krav)?
Dessa hade jag tänkt: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/sv...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det kanske jag glömde nämna, finns det en färdig produkt som gör detta kan jag givetvis tänka mig den så länge den inte kostar multum.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

altså ska du styra dom samtidigt? för annars är väll en 2 polig 10 positions vridomkopplare (rotary switch) snäppet najsare?
https://www.mouser.se/ProductDetail/Grayhill/50BS36-01B10N/?q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

altså ska du styra dom samtidigt? för annars är väll en 2 polig 10 positions vridomkopplare (rotary switch) snäppet najsare?
https://www.mouser.se/ProductDetail/Grayhill/50BS36-01B10N/?q...

Nä planen är faktiskt en och en, det gör ju att vridomkopplaren är typ 32% mer najs! Löser ju problemet med att man skulle råka ha igång två brytare samtidigt! Tror du att min krets i övrigt skulle funka?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Skickar inte USB lite protokolltrafik hela tiden? Jag tror att RPIerna kan komma att upptäcka att k/m kopplas in/ur.
Om det spelar så stor roll vet jag inte, kanske bara blir att det tar en stund innan USB-grejerna aktiveras ordentligt,
men jag tror att KVM-switchar brukar emulera k/m för bortkopplade datorer för att undvika det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Skickar inte USB lite protokolltrafik hela tiden? Jag tror att RPIerna kan komma att upptäcka att k/m kopplas in/ur.
Om det spelar så stor roll vet jag inte, kanske bara blir att det tar en stund innan USB-grejerna aktiveras ordentligt,
men jag tror att KVM-switchar brukar emulera k/m för bortkopplade datorer för att undvika det.

Mycket möjligt men det gör inget om det blir en fördröjning, det är för att slippa krångla med att flytta kontakterna mellan enheterna:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.