Silverstone lägger formfaktorn Micro STX på hyllan efter icke-samarbetsvilliga parter

Permalänk
Melding Plague

Silverstone lägger formfaktorn Micro STX på hyllan efter icke-samarbetsvilliga parter

Trots stöd från Intel att kombinera Micro STX-moderkort med MXM-grafikkort i kompakta chassin når Silverstones koncept inte dagens ljus, detta efter Nvidias ovilja att sälja MXM-modeller löst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkligen tråkigt när småaktighet sätter käppar i hjulet för innovation

Jag hade nog inte köpt en själv, men tycker ändå konceptet verkar lovande. Synd att det inte fick en chans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Pinsamt dåligt av Gigabyte, Nvidia etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hmm man borde med lagstiftning tvinga privata aktörer att göra som någon annan privat aktör än dom själv vill!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Faen jag som verkligen såg fram emot det här att växa :/
Det här var ju drömmen för en som jagar mindre och mindre formfaktorer

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog ändå man kan förstå Nvidia. Det är alldeles för liten marknad för att börja krångla extra med dessa kort. Det finns både inbyggda grafikchip för extra små storlekar. Sedan finns det väldigt små entry- och low-mid-kort för de som behöver lite mer. Laptops med MXM är history då marknaden föredrar fördelarna med en kompakt lösning för moderkort och kylningen osv. Laptops för entusiaster är nog långt borta, dvs laptops med diskreta kort.

Skrivet av Ozzed:

Verkligen tråkigt när småaktighet sätter käppar i hjulet för innovation

Jag hade nog inte köpt en själv, men tycker ändå konceptet verkar lovande. Synd att det inte fick en chans.

Hur menar du, tänker du enbart på Gigabyte? Jag tycker inte själv att man kan kalla det småaktighet, tror det var högst rationella och för parterna korrekta beslut. Men jag hade hur som heslt mycket gärna sett MXM och liknande koncept blivit stora.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt koncept med ett lite större och mer modulärt alternativ till NUC. Hade ju varit så grymt för HTPC och konsolalternativ.

Trist att Nvidia inte ville vara med och sälja sina redan färdigaframtagna moduler. Riktigt tråkigt.

Men blir ju lite av deras förlust i favör till konsolerna med AMD-grafik, och även det nyss lanserade alternativet med IntelCPU+AMDgrafik. Tacksam för dessa altenativ iaf.

Beställde nyss en ytterligare XB1 X för vår andra TV. Riktigt bra med kräm för en sådan kompakt låda! 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

De borde frågat AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Riktigt trevligt koncept med ett lite större och mer modulärt alternativ till NUC. Hade ju varit så grymt för HTPC och konsolalternativ.

Trist att Nvidia inte ville vara med och sälja sina redan färdigaframtagna moduler. Riktigt tråkigt.

Men blir ju lite av deras förlust i favör till konsolerna med AMD-grafik, och även det nyss lanserade alternativet med IntelCPU+AMDgrafik. Tacksam för dessa altenativ iaf.

Beställde nyss en ytterligare XB1 X för vår andra TV. Riktigt bra med kräm för en sådan kompakt låda! 🙂

Ah jo men behöver du en kompakt HTPC köp t.ex. Ghost. Den är stört liten ändå och accepterar riktiga GPU:er.

Nvidia vill också sälja sin Shield som någon sorts HTPC/konsolstreamgrej.

Skrivet av anon99339:

De borde frågat AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Haha sant!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag tycker nog ändå man kan förstå Nvidia. Det är alldeles för liten marknad för att börja krångla extra med dessa kort. Det finns både inbyggda grafikchip för extra små storlekar. Sedan finns det väldigt små entry- och low-mid-kort för de som behöver lite mer. Laptops med MXM är history då marknaden föredrar fördelarna med en kompakt lösning för moderkort och kylningen osv. Laptops för entusiaster är nog långt borta, dvs laptops med diskreta kort.

Hur menar du, tänker du enbart på Gigabyte? Jag tycker inte själv att man kan kalla det småaktighet, tror det var högst rationella och för parterna korrekta beslut. Men jag hade hur som heslt mycket gärna sett MXM och liknande koncept blivit stora.

Jag tänker även Nvidia som inte villa släppa de här korten löst. Jag tycker det är småaktigt av dem. det är ju inte att de inte "kan" utan de vill helt enkelt inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

De borde frågat AMD

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har inte riktigt några värdiga alternativ. Vilket är synd, för de brukar vara lite mer öppna för samarbete.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hoppas på fler kompakta formfaktorer, mITX är fortfarande rätt stort. En standard som implementerar strömförsörjningen på moderkortet för GPU och användandet av extern vägg-adapter borde kunna få ner volymerna markant.

Att bara köra SoC-lösningar är inte bara tråkigt utan även svårt att uppgradera och dåligt för miljön. Pajar en grej så går det inte laga eller ersätta defekt del.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon99339:

De borde frågat AMD

Skickades från m.sweclockers.com


AMD hade inte svikit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att moderkortstillverkarna borde satsa på PIO-formatet istället. Det är som mITX men spegelvänt, med PCIe-kortplatsen på andra sidan och vinklad så att en (vanlig) GPU skulle sitta i samma plan som moderkortet.
Då skulle vi kunna får fler datorer i samma formfaktor som MSI Trident, och utan att kräva SODIMM:ar och utan att vara begränsad till bara en modell av kylare (Intels stock-kylare för STX och MSI's egen i Trident).

ASRock och Biostar har gjort några såna kort, men som bäst med B150-chipset och de kan vara svåra att få tag på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ja, det var lite trist. Det är märkligt att det ska vara så förbannat svårt att få ner storleken på modulära datorer.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Hmm, finns ju gott om formfaktorer i dessa storlekar, så var det verkligen nödvändigt?? Känns ju rent spontant som att det finns andra sätt att "spara" 2cm hit eller dit på.

Efter att ha kollat lite snabbt så finns det ju MXM kort därute, enda kruxet är att Nvidia själva inte tillverkar dem, men det verkar inte stoppa massor av partnertillverkare, så det verkar lite konstigt att dom vill att Nvidia ska tillverka korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

De borde frågat AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, nu så kommer dom ju köra på AMD istället så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ah jo men behöver du en kompakt HTPC köp t.ex. Ghost. Den är stört liten ändå och accepterar riktiga GPU:er.

Jodå, har backat och beställt en Ghost (har redan Dan A4). Ser grymt fram emot den.

Skrivet av hypermode:

Nvidia vill också sälja sin Shield som någon sorts HTPC/konsolstreamgrej.

Fast då är XB1 S en klart mycket bättre deal som både streamingenhet, optisk 4k HDR BD och kraftfullare spelmaskin.

Det sagt så gillade jag ändå konceptet med en liten modulär HTPC som Micro HTX (mer modulär än vår NUC HTPC då grafiken kunde bytas/förbättras).

Men blev som sagt en ny XB1 X även för den andra plasmaTV:en. Så är grymt nöjd!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har inte riktigt några värdiga alternativ. Vilket är synd, för de brukar vara lite mer öppna för samarbete.

Exakt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hoppas på fler kompakta formfaktorer, mITX är fortfarande rätt stort. En standard som implementerar strömförsörjningen på moderkortet för GPU och användandet av extern vägg-adapter borde kunna få ner volymerna markant.

Att bara köra SoC-lösningar är inte bara tråkigt utan även svårt att uppgradera och dåligt för miljön. Pajar en grej så går det inte laga eller ersätta defekt del.

Kan bara hålla med. Hade varit grymt med ett mindre alternativ där mITX är för stort, och NUC för begränsat/omodulärt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fast då är XB1 S en klart mycket bättre deal som både streamingenhet, optisk 4k HDR BD och kraftfullare spelmaskin.

Ja det är möjligt men det skiter Nvidia i när de väljer vad de vill prångla ut, alltså Shield som någon typ av mer rationell lösning för Nvidia jämfört med MXM.

Skrivet av martinot:

Kan bara hålla med. Hade varit grymt med ett mindre alternativ där mITX är för stort, och NUC för begränsat/omodulärt.

Hmm ja det är ju väldigt roligt att bygga smått men ändå kraftfullt men någonstans blir det en fråga om kylning för att undvika throttling. Så jag har svårt att se att marknaden är så pass stor att det är värt besväret/insatsen för Nvidia. Det vore väl om man hade någon liknande lösning som Mac Pro-tuben med en enda kylfläns i mitten, 1 fläkt och komponenterna på var sin sida. Men även där tror jag att Ghost är tillräckligt liten. Det blir ett väldans smalt marknadssegment för MXM tror jag mellan enchipdatorer och mITX.

Det är jäkligt förföriskt med riktigt små men ändå kompletta system. Vore fränt om någon tillverkare gjorde ett mITX-chassi med Mac Pro-kylningslösning med höjd och bredd i standard 140-fläkt, en fram och en bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ja det är möjligt men det skiter Nvidia i när de väljer vad de vill prångla ut, alltså Shield som någon typ av mer rationell lösning för Nvidia jämfört med MXM.

Deras förlust denna gången. 1-0 till AMD här i mitt fall med en ny XB1 X till.

Fast å andra sidan köpte jag en till Switch idag (den med Mario och i mörkrött för 3299) för dottern (har en själv redan), så där fick ju Nvidia sålt en Tegra iaf...

Skrivet av hypermode:

Så jag har svårt att se att marknaden är så pass stor att det är värt besväret/insatsen för Nvidia.

Hur tänker du då?

De har ju redan utvecklat och tillverkar dessa grafikkort redan idag.

Det var det som var det fina med idéen som Silverstone hade.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Jaha, jag känner till att det fanns förut men trodde det var helt dött, har inte sett en laptop med MXM sedan evigheter. Var finns de då?

Edit: Hittade en lista på Wikipedia. Du har rätt det finns MXM-kort men där listas dock bara Quadro-kort. Inget vanligt GTX. Deras organisationssida är inte online heller. Verkar jäkligt mörkt.

Permalänk
Medlem

Utbytbara grafikkort i bärbara datorer hade vart en intressant utveckling så dom blir mer uppgraderingsbara och inte bara slit och släng.

Permalänk
Medlem

Silverstone säger en sak ASRock en annan, från CES:

Breakthrough the Limit – Z370 DeskMini GTX

The earlier-announced ASRock DeskMini GTX features brand new Micro STX motherboard, which has successfully redefined the size of the PC. The latest Z370 DeskMini GTX adopts Z370M-STX MXM motherboard with Intel® Z370 chipset, offers more power phase to support the latest Intel® 8th generation six-core processors. The Z370 DeskMini GTX can support up to DDR4-3200MHz+ SO-DIMM memory modules to enhance the user experience, and manage multiple applications.

Supports Intel® 7th Core™ / Pentium® / Celeron® LGA1151 processors
Discrete MXM slots with Type A/B/B+, up to GeForce GTX1080
Dual DDR4 SO-DIMMs, up to 32GB
4K@60Hz video outputs: HDMI, DisplayPort, mini DisplayPort
Up to 3 x Ultra M.2 PCIe Gen3 x4 Slots
Supports Intel® Optane™ Technology
USB 3.1 Gen1 type-C port
Brand new Micro STX platform
2.7 Liter tiny size

This model may not be sold worldwide. Please contact your local dealer for the availability of this model in your region.

https://www.asrock.com/news/index.asp?iD=3888
https://smallformfactor.net/news/asrock-ces-2018
https://smallformfactor.net/forum/threads/asrock-at-ces-2018....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Utbytbara grafikkort i bärbara datorer hade vart en intressant utveckling så dom blir mer uppgraderingsbara och inte bara slit och släng.

MXM är inte precis en ny standard. Bland annat Eurocom har under många år sålt bärbara datorer med uppgraderingsmöjligheter men MXM-kort är svåra att få tag i nya.

NVIDIA har nog börjat få lite hybris av att ATi/AMD har legat lite efter i DirectX-prestanda så länge, förhoppningsvis bara en tidsfråga innan AMD börjar försöka slå sig in i hålen på MXM-marknaden.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

MXM är inte precis en ny standard. Bland annat Eurocom har under många år sålt bärbara datorer med uppgraderingsmöjligheter men MXM-kort är svåra att få tag i nya.

NVIDIA har nog börjat få lite hybris av att ATi/AMD har legat lite efter i DirectX-prestanda så länge, förhoppningsvis bara en tidsfråga innan AMD börjar försöka slå sig in i hålen på MXM-marknaden.

Jag vet att det är en gammal standard, problemet är att den inte är *standard*.

Permalänk
Medlem

När moderkortstillverkarna inte kan/vill lansera premium m-ATX för AM4, varför skulle de vilja vara med på detta tåget ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz