Skype får stöd för krypterade meddelanden

Permalänk
Melding Plague

Skype får stöd för krypterade meddelanden

I den senaste testversionen av Skype implementeras stöd för krypterade meddelanden via säkerhetsprotokollet Signal, som även används av Whatsapp och Facebook Messenger.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle inte lita på Skype oavsett kryptering, om det så var den sista möjliga kommunikationskanalen på planeten.

Permalänk
Medlem

Använder folk fortfarande Skype? Jag upplever Skype lika genomdött som Lunarstorm eller AOL Messenger. Programmet har dött Microsoft-döden; där programmet aldrig givits utrymme att andas och få leva sitt eget liv utan hela tiden ska mixtras med där hundra teknik-analfabeter på företaget tävlar om vems korkade idéer man ska trycka in i programmet på kortast möjliga tid.

Låt programmet dö. Stäng av servrarna. Ingen kommer märka - lika lite som någon kommer märka när Microsoft försöker halta sig fram till mållinjen alla andra passerade ett halvt decennium sedan.

Permalänk
Medlem

nu hurrar säkert alla terrorister för det om dom planerar nåt skumt.. nej stäng ner skype ffs

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Använder folk fortfarande Skype? Jag upplever Skype lika genomdött som Lunarstorm eller AOL Messenger. Programmet har dött Microsoft-döden; där programmet aldrig givits utrymme att andas och få leva sitt eget liv utan hela tiden ska mixtras med där hundra teknik-analfabeter på företaget tävlar om vems korkade idéer man ska trycka in i programmet på kortast möjliga tid.

Låt programmet dö. Stäng av servrarna. Ingen kommer märka - lika lite som någon kommer märka när Microsoft försöker halta sig fram till mållinjen alla andra passerade ett halvt decennium sedan.

Tyvärr finns det nog en del företag som använder MS sviten som blir "tvungna" att använda Skype.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Använder folk fortfarande Skype? Jag upplever Skype lika genomdött som Lunarstorm eller AOL Messenger. Programmet har dött Microsoft-döden; där programmet aldrig givits utrymme att andas och få leva sitt eget liv utan hela tiden ska mixtras med där hundra teknik-analfabeter på företaget tävlar om vems korkade idéer man ska trycka in i programmet på kortast möjliga tid.

Låt programmet dö. Stäng av servrarna. Ingen kommer märka - lika lite som någon kommer märka när Microsoft försöker halta sig fram till mållinjen alla andra passerade ett halvt decennium sedan.

Rätt många företag som använder det

Permalänk
Avstängd

Vad använder ni som inte använder er av Skype? FaceTime? Google Duo? Har ej Facebook och liknande så det är inte ett alternativ, men gissar på att det finns video funktion i Messenger. Har använt Skype för video samtal mestadels.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad använder ni som inte använder er av Skype? FaceTime? Google Duo? Har ej Facebook och liknande så det är inte ett alternativ, men gissar på att det finns video funktion i Messenger. Har använt Skype för video samtal mestadels.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder google meet (typ hangouts med annat skin) för videomöten på jobbet, har aldrig videosamtal annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad använder ni som inte använder er av Skype? FaceTime? Google Duo? Har ej Facebook och liknande så det är inte ett alternativ, men gissar på att det finns video funktion i Messenger. Har använt Skype för video samtal mestadels.

Skickades från m.sweclockers.com

Discord.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

Suck inget är hemligt idag.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Vänta, what?...
Jag tog för givet att meddelanden alltid varit krypterade.
Trafiken bör garanterat vara krypterad sedan innan, men har alltså meddelanden sparats i plain-text tidigare?

Permalänk
Skrivet av Unknown:

Jag skulle inte lita på Skype oavsett kryptering, om det så var den sista möjliga kommunikationskanalen på planeten.

Gör du rätt i.
https://arstechnica.com/information-technology/2013/05/think-...

Man undrar hur detta påverkar:
"Chinese, Russian and United States law enforcement agencies have the ability to eavesdrop on Skype conversations, as well as have access to Skype users' geographic locations. In many cases, simple request for information is sufficient, and no court approval is needed. This ability was deliberately added by Microsoft after they purchased Skype in 2011 for the law enforcement agencies around the world. This is implemented through switching the Skype client for a particular user account from the client-side encryption to the server-side encryption, allowing dissemination of an unencrypted data stream"
- https://en.wikipedia.org/wiki/Skype_security#Eavesdropping_by...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Använder folk fortfarande Skype? Jag upplever Skype lika genomdött som Lunarstorm eller AOL Messenger. Programmet har dött Microsoft-döden; där programmet aldrig givits utrymme att andas och få leva sitt eget liv utan hela tiden ska mixtras med där hundra teknik-analfabeter på företaget tävlar om vems korkade idéer man ska trycka in i programmet på kortast möjliga tid.

Låt programmet dö. Stäng av servrarna. Ingen kommer märka - lika lite som någon kommer märka när Microsoft försöker halta sig fram till mållinjen alla andra passerade ett halvt decennium sedan.

Jag tycker dom både sälja tillbaka Skype så att den kan blir bättre som den var för i tiden jag kommer ihåg beta och hur bra jag tycker den var då men nu är det mest skit.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FilleMang:

Gör du rätt i.
https://arstechnica.com/information-technology/2013/05/think-...

Man undrar hur detta påverkar:
"Chinese, Russian and United States law enforcement agencies have the ability to eavesdrop on Skype conversations, as well as have access to Skype users' geographic locations. In many cases, simple request for information is sufficient, and no court approval is needed. This ability was deliberately added by Microsoft after they purchased Skype in 2011 for the law enforcement agencies around the world. This is implemented through switching the Skype client for a particular user account from the client-side encryption to the server-side encryption, allowing dissemination of an unencrypted data stream"
- https://en.wikipedia.org/wiki/Skype_security#Eavesdropping_by...

Precis. Kryptering i ursprungliga Skype var utmärkt och polisen över hela Europa grät som små tjejer över hur farligt skype var och nu skulle terrorister komma och döda alla. Sedan blev det dödstyst sekunden MS köpte skype och omvandlade det hela till ett övervakningssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Använder folk fortfarande Skype? Jag upplever Skype lika genomdött som Lunarstorm eller AOL Messenger. Programmet har dött Microsoft-döden; där programmet aldrig givits utrymme att andas och få leva sitt eget liv utan hela tiden ska mixtras med där hundra teknik-analfabeter på företaget tävlar om vems korkade idéer man ska trycka in i programmet på kortast möjliga tid.

Låt programmet dö. Stäng av servrarna. Ingen kommer märka - lika lite som någon kommer märka när Microsoft försöker halta sig fram till mållinjen alla andra passerade ett halvt decennium sedan.

Jag har slutat använda Skype sen Discord kom ut.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jag tycker dom både sälja tillbaka Skype så att den kan blir bättre som den var för i tiden jag kommer ihåg beta och hur bra jag tycker den var då men nu är det mest skit.

Som tur är finns det ursprungliga folket kvar och gör ett suveränt jobb med sin nya klient.

https://www.reuters.com/article/us-dataprotection-messaging-w...

https://medium.com/@wireapp/wires-independent-security-review...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FilleMang:

Är det denna https://wire.com/en/?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Permalänk
Medlem

Högst oväntat. Undrar allt vad som händer bakom kulisserna...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Använder folk fortfarande Skype? Jag upplever Skype lika genomdött som Lunarstorm eller AOL Messenger. Programmet har dött Microsoft-döden; där programmet aldrig givits utrymme att andas och få leva sitt eget liv utan hela tiden ska mixtras med där hundra teknik-analfabeter på företaget tävlar om vems korkade idéer man ska trycka in i programmet på kortast möjliga tid.

Låt programmet dö. Stäng av servrarna. Ingen kommer märka - lika lite som någon kommer märka när Microsoft försöker halta sig fram till mållinjen alla andra passerade ett halvt decennium sedan.

Företaget jag jobbar på använder skype och har integrerat det med vår telefonboksdatabas. Det har ersatt Microsoft Lync eftersom vi gått över till Windows 10.

Skrivet av Knugen1:

Vänta, what?...
Jag tog för givet att meddelanden alltid varit krypterade.
Trafiken bör garanterat vara krypterad sedan innan, men har alltså meddelanden sparats i plain-text tidigare?

Alla dina meddelanden sparas i en slags databas. Det finns ett externt program som du kan använda för att söka bland dina meddelanden.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Alla dina meddelanden sparas i en slags databas. Det finns ett externt program som du kan använda för att söka bland dina meddelanden.

Ja, att det sparas i en databas är ganska uppenbart.
Men om databasen inte är krypterad eller om chattmeddelanden postas från databas till annan källa(T.ex webapp) okrypterad så är det dålig design från första början.
Men men, Microsoft är inte alltid särskilt duktiga på att följa best-practice säkerhetsprinciper i praktiken tyvärr.

Permalänk
Medlem

Varför är inte den här länken med i nyheten?

Hell, länken är en större nyhet än det här!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Använder någon ens skype längre?

Permalänk

Jag använder oftast Signal på iOS och macOS.
I nödfall för oviktiga saker används Apples messages.

Skrivet av korvOlle:

Vad använder ni som inte använder er av Skype? FaceTime? Google Duo? Har ej Facebook och liknande så det är inte ett alternativ, men gissar på att det finns video funktion i Messenger. Har använt Skype för video samtal mestadels.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Använder folk fortfarande Skype? Jag upplever Skype lika genomdött som Lunarstorm eller AOL Messenger. Programmet har dött Microsoft-döden; där programmet aldrig givits utrymme att andas och få leva sitt eget liv utan hela tiden ska mixtras med där hundra teknik-analfabeter på företaget tävlar om vems korkade idéer man ska trycka in i programmet på kortast möjliga tid.

Låt programmet dö. Stäng av servrarna. Ingen kommer märka - lika lite som någon kommer märka när Microsoft försöker halta sig fram till mållinjen alla andra passerade ett halvt decennium sedan.

Använder skype när min grabb vill prata med farmor och farfar eller sina kusiner. På jobbet kör vi med Skype för företag. Dock fick skype kliva åt sidan i höstas till fördel för Discord när man ska spela spel.
Överlag har tycker jag väl dock inte att jag haft några större bekymmer med skype ändå, bortsett från företagsversionen... Men där hänger det nog mer på att våra relativt nya laptops nätt och jämnt klarar arbetslasten de får dras med.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av korvOlle:

Vad använder ni som inte använder er av Skype? FaceTime? Google Duo? Har ej Facebook och liknande så det är inte ett alternativ, men gissar på att det finns video funktion i Messenger. Har använt Skype för video samtal mestadels.

Skickades från m.sweclockers.com

Threema. Enkel nyckelutbyte som till och med vanligt folk fattar, konstant bitrate voice och full kryptering av allt. Precis vad man behöver om man bryr sig om säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Vänta, what?...
Jag tog för givet att meddelanden alltid varit krypterade.
Trafiken bör garanterat vara krypterad sedan innan, men har alltså meddelanden sparats i plain-text tidigare?

De har varit krypterat men inte end-to-end, meddelandena har legat på servern med möjlighet för M$ att läsa dem. Skillnaden nu är att du och den du pratar med själva byter keys och bara ni, ingen annan "kan" läsa vad ni skriver till varandra även om datan finns på deras servrar fortfarande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad använder ni som inte använder er av Skype? FaceTime? Google Duo? Har ej Facebook och liknande så det är inte ett alternativ, men gissar på att det finns video funktion i Messenger. Har använt Skype för video samtal mestadels.

Skickades från m.sweclockers.com

Zoom.
https://zoom.us/

Sökte med ljud och lykta i höstas, när Microsofts designavdelning gick bananas på Skype.
Från att ha en fungerande desktop-version till att ha en w10-app som är så jävla dålig så en vill hiva ut datorn genom fönstret. Dagen de smög ut med någon uppdatering som gjorde att det inte fungerade alls med video, och där de rekommenderade att starta om appen, och när jag startat om och avinstallerat, och det inte gick att få tillbaka det gamla igen. Då de valt i installationsfilen efter att en laddat ner den setup-filen (som de säger ska fungerar), så hänvisar den till att en ska installera skype genom Store, var på den avslutar installationen.

Sedan dess använder jag zoom.

På jobbet har vi Skype for business, där har de ännu inte förstört det.
Men klienten får en ju krupp på, speciellt när en annars använder Telegram.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Varför ska det ens komma så "dumma" frågor som "används ens skype?". Ja det är klart det används även fast du inte använder det längre. Fortfarande stort både bland vanliga privata användare och bland företagare som ni kommer se när ni blir lite äldre.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023