Intel visar M.2-enheten Optane 800p

Permalänk
Melding Plague

Intel visar M.2-enheten Optane 800p

För ett knappt år sedan avtäckte Intel Optane Memory Module som baseras på minnestekniken 3D Xpoint. Nu visar bolaget en vidareutveckling av produkten, med större lagringsutrymme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Mealtdown och Optane är nog ingen vidare kombination.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande en fråga var privatpersoner ska använda denna? Köra en sådan + hdd som systemdisk blir vare sig snabbt eller prisvärt, så man ska köpa en sådan och göra vadå?

Permalänk
Hjälpsam

@anon159643: Nu när man kan köpa en 250 GB SSD för under 1000 kr, vilket räcker mer än väl som systemdisk, känns Optane verkligen inte intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som att det blir samma hastigheter som på föregående modell, dvs runt 500. Inte speciellt imponerande med tanke på att man kan göra precis samma sak med en SSD enhet med RST.
Antar att hållbarheten kan avgöra om man har liknande hastighet på SSD, men det finns ju snabbare SSD'er så...

Permalänk
Hedersmedlem

Priserna är ju givetvis inte så konsumentanpassade ännu och därmed rätt långt utanför min radar. Men det jag tänkte mest på var väl att man inte skulle köra mer än 200 gig per dygn genom minnet. För en hårddisk är det mer än tillräckligt, men för RAMminnet är det väl inte så svårt att komma upp i de mängderna?
Några varv runt banan i GTA 5 så har man laddat in en hel del material. Eller om man kollar på film och gör avkodningen utan dedikerat grafikkort. Där rusar det väl iväg 200GB väldans fort?
Alltså låter det inte som väldans lågt satta gränser för mängden data som får passera minnnet per dygn?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: X-point har väl bra iops jämtemot vanliga SSDer, så det är nog mest användbart som L4 cache i servrar eller om man vill ha en massa delat "RAM" mellan GPU och CPU (kompensation för pris, prestanda och utrymme). Kanske något PUBG och renderingsprogram har nytta av, men varför de inte har varianter med 4 PCIe banor i sådana fall kan jag inte gissa mig fram till.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Priserna är ju givetvis inte så konsumentanpassade ännu och därmed rätt långt utanför min radar. Men det jag tänkte mest på var väl att man inte skulle köra mer än 200 gig per dygn genom minnet. För en hårddisk är det mer än tillräckligt, men för RAMminnet är det väl inte så svårt att komma upp i de mängderna?
Några varv runt banan i GTA 5 så har man laddat in en hel del material. Eller om man kollar på film och gör avkodningen utan dedikerat grafikkort. Där rusar det väl iväg 200GB väldans fort?
Alltså låter det inte som väldans lågt satta gränser för mängden data som får passera minnnet per dygn?

Mjaa, fast i denna implementation så används den ju bara som cache för sdd/ssd. så det blir ju väldigt små mängder per dag. speciellt efter att den lärt sig vilka filer som används mest.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mjaa, fast i denna implementation så används den ju bara som cache för sdd/ssd. så det blir ju väldigt små mängder per dag. speciellt efter att den lärt sig vilka filer som används mest.

Ahaaa! Ja då känns det ju bra mycket mer rimligt. Tack tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Mealtdown och Optane är nog ingen vidare kombination.

@Ratatosk
Vad händer då med den kombinationen?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

@Ratatosk
Vad händer då med den kombinationen?

Patchen till Mealtdown sänker prestandan på NVMe diskar rejält, den bör sänka Optane ännu mer, eftersom Optane uppges vara snabbare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fortfarande en fråga var privatpersoner ska använda denna? Köra en sådan + hdd som systemdisk blir vare sig snabbt eller prisvärt, så man ska köpa en sådan och göra vadå?

Är det inte så att den håller data "oändligt"... jämfört med ssd:s "ett par månader utan ström = DOOM!
Så... bra för arkivering av viktig data?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hejsann:

Är det inte så att den håller data "oändligt"... jämfört med ssd:s "ett par månader utan ström = DOOM!
Så... bra för arkivering av viktig data?

Både ssd och Optane är idag för dyra för långtidslagring, men visst är det bra om Optane håller data längre.
Ångande priset 32GB Optane kostar idag ca 900kr och en standard backupenhet bör vara runt 2TB.

Jag tror dock Optane kan bli guds gåva till folket om de bara får upp storlekarna ännu mer, men just nu ser jag ingen anledning varför en vanlig konsument skulle välja dessa framför det andra som finns.
En anledning skulle vara att amsung 960 Pro presterar på tok för dåligt, jag håller med den är för söndagsseglare. Men de flesta klarar sig då med en ramdrive, där min egen ramdrive var lika stor som den största Optane som nu säljs och min ramdrive fullkomligt utklassar Optane på alla prestandatester.

*edit*
Jag kan ha fel, så kan någon tala om ett situation där de anser att nuvarande Optane är det bästa valet för en vanlig persondator, nörd som svensson? Alltså inte Optane om 5år när de har blivit större och billigare.
Jag kan ge en, även om jag ej litar på Optane nu. En liten industripc i en maskin, där maskinen kan vara avstängd i 6 eller t.o.m. 1 år. Om Optane nu håller bättre, men det är en väldigt liten marknad.

Det räcker att någon säger de på sin desktopdator berättar att de tänker köpa en Optane och motiverar varför valet är bättre än bara en helt vanlig ssd, så skulle de tillfredsställa min nyfikenhet om vem disken är till för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Både ssd och Optane är idag för dyra för långtidslagring, men visst är det bra om Optane håller data längre.
Ångande priset 32GB Optane kostar idag ca 900kr och en standard backupenhet bör vara runt 2TB.

Jag tror dock Optane kan bli guds gåva till folket om de bara får upp storlekarna ännu mer, men just nu ser jag ingen anledning varför en vanlig konsument skulle välja dessa framför det andra som finns.
En anledning skulle vara att amsung 960 Pro presterar på tok för dåligt, jag håller med den är för söndagsseglare. Men de flesta klarar sig då med en ramdrive, där min egen ramdrive var lika stor som den största Optane som nu säljs och min ramdrive fullkomligt utklassar Optane på alla prestandatester.

*edit*
Jag kan ha fel, så kan någon tala om ett situation där de anser att nuvarande Optane är det bästa valet för en vanlig persondator, nörd som svensson? Alltså inte Optane om 5år när de har blivit större och billigare.
Jag kan ge en, även om jag ej litar på Optane nu. En liten industripc i en maskin, där maskinen kan vara avstängd i 6 eller t.o.m. 1 år. Om Optane nu håller bättre, men det är en väldigt liten marknad.

Det räcker att någon säger de på sin desktopdator berättar att de tänker köpa en Optane och motiverar varför valet är bättre än bara en helt vanlig ssd, så skulle de tillfredsställa min nyfikenhet om vem disken är till för?

Optane 900p (prosumer sak) har ca 40% högre 4k iops än t.ex. Samsung 960 PRO 512GB, fast 960 PRO kommer i större storlekar och är billigare per GB. Sedan hur mycket skillnad detta gör vet jag inte då båda två ändå presterar 20-25% av vanligt RAM sett till 4k iops. Skulle vara intressant att se hur bra optane vs 960 pro/evo presterar som cache disk.

Vi får se vad 800p kommer till bordet med i form av strömkrav och iops, men om den inte har samma/högre iops med samma strömförbrukning/pris som en motsvarande NVMe disk kommer produkten mest troligt floppa hårt.

edit:
Optane 900p (480GB) har 8750 TBW på papper för hur mycket data SSDn ska klara
Samsung 960 PRO (512GB) har 400 TBW på papper för hur mycket data SSDn ska klara

tl;dr: Ingenting talar för optane för tillfället annat än maximala mängden data som kan skrivas innan enheten dör (20ggr bättre). Så för nas servrar och dylikt med cache disk för dagligt användande finns det definitivt en potentiell marknad, gemene svensson har absolut ingen användning för optane dock.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Optane 900p (prosumer sak) har ca 40% högre 4k iops än t.ex. Samsung 960 PRO 512GB, fast 960 PRO kommer i större storlekar och är billigare per GB. Sedan hur mycket skillnad detta gör vet jag inte då båda två ändå presterar 20-25% av vanligt RAM sett till 4k iops. Skulle vara intressant att se hur bra optane vs 960 pro/evo presterar som cache disk.

Vi får se vad 800p kommer till bordet med i form av strömkrav och iops, men om den inte har samma/högre iops med samma strömförbrukning/pris som en motsvarande NVMe disk kommer produkten mest troligt floppa hårt.

edit:
Optane 900p (480GB) har 8750 TBW på papper för hur mycket data SSDn ska klara
Samsung 960 PRO (512GB) har 400 TBW på papper för hur mycket data SSDn ska klara

tl;dr: Ingenting talar för optane för tillfället annat än maximala mängden data som kan skrivas innan enheten dör (20ggr bättre). Så för nas servrar och dylikt med cache disk för dagligt användande finns det definitivt en potentiell marknad, gemene svensson har absolut ingen användning för optane dock.

Tackar för all bra information. Du tog upp flera bra saker och att den tål mycket mer skrivningar är ju grymt. Så en dag kanske optane blir något för konsumenter.
Även om vissa butiker redan lurar på folk dem som ersättare till ssd: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

Optane 900p (prosumer sak) har ca 40% högre 4k iops än t.ex. Samsung 960 PRO 512GB, fast 960 PRO kommer i större storlekar och är billigare per GB. Sedan hur mycket skillnad detta gör vet jag inte då båda två ändå presterar 20-25% av vanligt RAM sett till 4k iops. Skulle vara intressant att se hur bra optane vs 960 pro/evo presterar som cache disk.

Vi får se vad 800p kommer till bordet med i form av strömkrav och iops, men om den inte har samma/högre iops med samma strömförbrukning/pris som en motsvarande NVMe disk kommer produkten mest troligt floppa hårt.

edit:
Optane 900p (480GB) har 8750 TBW på papper för hur mycket data SSDn ska klara
Samsung 960 PRO (512GB) har 400 TBW på papper för hur mycket data SSDn ska klara

tl;dr: Ingenting talar för optane för tillfället annat än maximala mängden data som kan skrivas innan enheten dör (20ggr bättre). Så för nas servrar och dylikt med cache disk för dagligt användande finns det definitivt en potentiell marknad, gemene svensson har absolut ingen användning för optane dock.

Vet inte vilka tester du sett där det skulle handla om ~40 % högre 4k IOPS för Optane 900p vs Samsung 960 PRO. 3-5 gånger högre prestanda är vad jag sett.

Var själv rätt skeptiskt att att 3DXpoint skulle vara värt pengarna innan tekniken där man lägger minnet direkt på RAM-bussen blev klar (den ska komma under innevarande år), men med tanke på att Optane kostar ~2 gånger mer och har 3-5 gånger läsprestanda vid lågt ködjup finns det faktiskt rätt många serverlaster där tekniken redan nu är med råge det bästa man kan skaffa.

Tweaktown (här finns bl.a. 2TB 960 Pro samt 1TB 960 EVO med)

"And this is where the domination begins. The 900P crushes the competition, doing so where it matters most - random read performance. Look at the read score; it is 2-3x better than the other drives in our test pool."

"This graph perfectly illustrates why you need Optane. The 900P is cranking out a minimum of 5x the random read performance of our flash-based contenders at low queue depths. Keep in mind that random read performance at QD1-2 is by far the most important metric in relation to system performance."

TomsHardware, notera att en "vanlig" HDD med Optane cache spöar 960 Pro i detta fall...

HotHardware

PC Perspective

Grejen med Optane är dessa brutala läsprestanda vid lågt ködjup. För applikationer där kortast möjliga svarstid är kritisk spelar Optane idag i en helt egen liga, så där finns absolut en nisch för tekniken.

Bryr man sig däremot på sekventiell läs/skrivprestanda så finns väldigt liten anledning att välja Optane, möjligen om man behöver skriva sin data löjligt många gånger per tidsenhet kan det finnas en poäng.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Optane som snabb swaparea för de som behöver hur mycket minne som helst kan jag se nyttan av.
Inte som cache för hårddiskar, där är det bättre med en stor SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte vilka tester du sett där det skulle handla om ~40 % högre 4k IOPS för Optane 900p vs Samsung 960 PRO. 3-5 gånger högre prestanda är vad jag sett.

Var själv rätt skeptiskt att att 3DXpoint skulle vara värt pengarna innan tekniken där man lägger minnet direkt på RAM-bussen blev klar (den ska komma under innevarande år), men med tanke på att Optane kostar ~2 gånger mer och har 3-5 gånger läsprestanda vid lågt ködjup finns det faktiskt rätt många serverlaster där tekniken redan nu är med råge det bästa man kan skaffa.

Tweaktown (här finns bl.a. 2TB 960 Pro samt 1TB 960 EVO med)

"And this is where the domination begins. The 900P crushes the competition, doing so where it matters most - random read performance. Look at the read score; it is 2-3x better than the other drives in our test pool."

"This graph perfectly illustrates why you need Optane. The 900P is cranking out a minimum of 5x the random read performance of our flash-based contenders at low queue depths. Keep in mind that random read performance at QD1-2 is by far the most important metric in relation to system performance."

TomsHardware, notera att en "vanlig" HDD med Optane cache spöar 960 Pro i detta fall...
https://images.anandtech.com/graphs/graph12136/sustained-rr.png

HotHardware
https://hothardware.com/ContentImages/Article/2686/content/cry4.png

PC Perspective

https://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2017-10-27/c-rr-zoom.png

Grejen med Optane är dessa brutala läsprestanda vid lågt ködjup. För applikationer där kortast möjliga svarstid är kritisk spelar Optane idag i en helt egen liga, så där finns absolut en nisch för tekniken.

Bryr man sig däremot på sekventiell läs/skrivprestanda så finns väldigt liten anledning att välja Optane, möjligen om man behöver skriva sin data löjligt många gånger per tidsenhet kan det finnas en poäng.

Kollade bak i det jag hittade och tydligen använde folk olika benchmarks för 4k iops, hade jag märkt detta då hade jag letat vidare. Om man kollar på papper ska 900p ha 550k/500k iops och 960 PRO ha 330k/300k, uppenbarligen är detta helt fel. Med 4-5 ggr bättre iops finns det definitivt en fördel med optane mot vanliga SSDer, vi skulle dock behöva se fler scenarion där det faktiskt visas skillnad i verkliga livet. Som sagt vanlig svensson har inte någon stor nytta av optane, men som cache i servrar och som utökad ram pool för rendering kanske det är funkar

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

@Yoshman: Vill påpeka, att 200GB om dagen låter sjukt lite, och att ligga på totalt 365TB skriven data 5 år som "gräns" låter ju riktigt illa enligt mig. Vill man spendera pengar för den här typen av enhet, lär man ju vilja använda den också.

Ser intressant ut, får hoppas att den inte har några tydliga fel, men för övrigt känns det lite som att den verkar ha reliability issues om den är rated för så lite skrivning per dag.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av hejsann:

Är det inte så att den håller data "oändligt"... jämfört med ssd:s "ett par månader utan ström = DOOM!
Så... bra för arkivering av viktig data?

Finns ju dock arkiveringsmetoder som håller x1000 mer data, och utan ström för mindre peng. För att "arkivering" ska vara en marknad, ska man kunna sälja 30-50TB utan att det skulle kosta en förmögenhet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Johan86c: Nu när man kan köpa en 250 GB SSD för under 1000 kr, vilket räcker mer än väl som systemdisk, känns Optane verkligen inte intressant.

Ser den mer som ett alternativ för att boosta en värstingmaskin faktiskt.
I teorin har ju Optane extremt låg latens, och har du en 2,5" SSD på säg 1TB-2TB, är ju detta ju perfekt komplement att boosta den med.

Skrivet av Lordsqueak:

Mjaa, fast i denna implementation så används den ju bara som cache för sdd/ssd. så det blir ju väldigt små mängder per dag. speciellt efter att den lärt sig vilka filer som används mest.

Den jobbar faktiskt på sektornivå, så den kan boosta fåtal % av en fil, som används mest.

Är i grunden samma teknik som Intels Smart Repsonse, som funnits på marknaden sedan Z68/Z77 korten iaf, och faktiskt kan få en HDD att bli snabb nog. En 60-120GB SSD + 2TB HDD tex och du har ett rätt bra enkelt system.

Nackdelar jag dock minns är optane har begränsningar vilka diskar den kan accelerera, något Smart Repsonse inte har.

Skrivet av hejsann:

Är det inte så att den håller data "oändligt"... jämfört med ssd:s "ett par månader utan ström = DOOM!
Så... bra för arkivering av viktig data?

Nja...
Optane är just nu SLC teknik. Och min 10 år gamla 32GB SLC NAND SSD har också 10års retention.
Så jag tror mer det är att optane inte pressas för storlek och därför inte har QLC eller liknande.

Med det sagt så har jag haft en 840 EVO liggande i 9+ månader utan ström... och allt gick att läsa korrekt, även om delar var långsamt. De ska klara 1 år utan problem, och MLC diskar klarar ofta 2+ år utan problem. (Något jag testat iaf lite i praktiken, genom att läsa diskar som legat väldigt länge).

Så alla SSDer är inte så illa...

Dock är det extremt dyr att lagra på, så två HDD tex är betydligt vettigare.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Ah trevligt, inte så drastiskt för SSD som jag hört då. Rumtemp är visst avgörande för hur de klarar strömlöst. (23=bra.. VARMT=dåligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

@Paddanx:
Ah trevligt, inte så drastiskt för SSD som jag hört då. Rumtemp är visst avgörande för hur de klarar strömlöst. (23=bra.. VARMT=dåligt)

Njae... Även temp är... väldigt unikt för varje SSD också. Det hänger på hur de har kalibrerat det.

Ska de ligga länge, så ja, svalt är bra. Men det är också viktigt att det inte är fuktigt, annars kan elektroniken skadas istället.

När det gäller arbetstemp dock, är det helt andra historier. Ska du ha pålitlig skrivning, ska du skriva när disken är varm, i nästan alla SSDer.

Jag har fått rapporter och statistik från en forummedlem som faktiskt testat även detta. Och i dessa tester ingår 3 olika temperaturer av filer. Så en kall, en mellan, och en varm (där data alltså skrivits när disken varit denna "temp"). Den kalla tar han dem så de är ca frys temp, om du tex har haft din laptop i en väska som legat riktigt kallt, och sedan startar datorn så sparas ju data när den är kall.

Han låter allt ligga ca 3-6 mån (beroende på test) och vi tittar sedan på hur dessa påverkas. Data som skrivits kall, får problem på nästan alla diskar, även MLC diskar som MX100. Exakt samma prestandaproblem kan mao ses på dessa, med kall data, på en disk som alla tror inte har problemet.

Trots MLC. Trots att den legat svalt. Trots bara ca 18 veckor (4 mån), så har den data som lagrades kall, problem med ECC nivåer. De andra temperaturnivåerna har klarat sig fint dock otroligt mycket längre.

Så tänk på det om du ska lägga undan SSDn med data... kör en diskfresh eller liknande innan och se till att den är varm så all data skrivs bra om du vill ge den bästa chansen att ligga länge. Och montera kanske inte SSDn framför en fläkt, utan hellre på varmare ställe.

Detta blir också enormt mycket värre när disken blir sliten. Även tex 850 EVO får detta problem, om du skriver många P/E cykler. Uppskattat 1000 P/E och den måste korrigera data, och får några dåliga celler. Så länge den är online, så gör den detta helt utan problem dock. Men långtidslagring är inte rekommenderat på så slitna SSDer.

840 EVO är ex en disk som mår bra av värme... tro det eller ej. Inte i lagring så klart, men i läsning och skrivning, ska denna vara varm (40-50+ iaf). Detta märkte jag först när en sådan i min laptop fungerade bra, trots "B" FW"... men den i desktop hade problem, pga den var väl kyld av HDD fläkten. Den i laptop blev betydligt varmare.

Ska även tillägga att av alla tester han gjort, då är det extremt få gånger han fått korrupterad data. Vi pratar 1-2 fel, på dussintals diskar testade, över flera års testande. Så även om de kan sakta ner, går datan att läsa korrekt.
Det test som jobbas delvis på nu är att testa JEDEC spec. Dvs slita ut diskarna, och lägga data på dem. Sen se om denna går att läsa efter 1 år, med utsliten disk.

Vi har köpt in WD 3D SSD och hittills har den fungerat bra (den är inte igenom 6 mån test än dock, men inga tecken på problem). Och planerar köpa in Intel 545s + MX500 för samma testcykel.