Steelseries arbetar på tillbehör för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Steelseries arbetar på tillbehör för virtuell verklighet

Steelseries är på plats på CES 2018 för att visa nya VR-koncept, där ett går ut på att visa en virtuell modell av tangentbordet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den där biten med att kunna se tangentbordet är en välkommen detalj för folk som kör simulatorer sittandes och vill slippa lyfta huvuddelen för att kunna trycka på knappar, t.ex. i Elite Dangerous.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Problemet är att man aldrig får den taktila känslan av ett virtuellt tangentbord. För att sånt skall funka 100% så måste man ha på sig handskar eller nåt som ger dig feedback i fingertopparna när du "trycker" på en tangent.... jag har använt virtuella tangentbord i VR länge nu men det är hopplöst att göra nåt mer än att trycka på enstaka knappar då och då. Att skriva detta inlägg korrekt med ett virtuellt tgtbord skulle ta en timme.

Permalänk
Medlem

@mrpijey: Yep och även om det skule vara feedback i fingertopparna så kommer ju inte hela känslan med endå, exempelvis när du stöder din handled mot ett bord osv.

Permalänk
Medlem

@mrpijey @Fatmajk

Såsom jag förstod det så målar den upp ditt fysiska tangentbord, så du knappar fortfarande på tangentbordet men behöver inte lyfta upp huvuddelen för att se det, som @Spokig sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Problemet är att man aldrig får den taktila känslan av ett virtuellt tangentbord. För att sånt skall funka 100% så måste man ha på sig handskar eller nåt som ger dig feedback i fingertopparna när du "trycker" på en tangent.... jag har använt virtuella tangentbord i VR länge nu men det är hopplöst att göra nåt mer än att trycka på enstaka knappar då och då. Att skriva detta inlägg korrekt med ett virtuellt tgtbord skulle ta en timme.

Alltså du ser ju ett virtuellt tangentbord men skriver på ett fysiskt. Har svårt att se att det ska kunna bli bättre innan det finns teknik som kan spåra varje enskilt finger. Så att det du ser stämmer exakt överens med verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Problemet är att man aldrig får den taktila känslan av ett virtuellt tangentbord. För att sånt skall funka 100% så måste man ha på sig handskar eller nåt som ger dig feedback i fingertopparna när du "trycker" på en tangent.... jag har använt virtuella tangentbord i VR länge nu men det är hopplöst att göra nåt mer än att trycka på enstaka knappar då och då. Att skriva detta inlägg korrekt med ett virtuellt tgtbord skulle ta en timme.

Nu vill inte jag vara den som är den, men det kan vara bra att faktiskt läsa artikeln innan man kommenterar....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sketbra. Detta är något jag har velat ha länge. Jag har inget större intresse av att springa runt i rummet, och jag vill helst inte använda handkontroller, så att göra tangentbord + mus mer användbart är guld.