Redaktionen provar på HTC Vive Pro

Permalänk
Melding Plague

Redaktionen provar på HTC Vive Pro

HTC:s nya VR-headset Vive Pro ska erbjuda både högre upplösning och ökad komfort, men hur mycket bättre är det egentligen? Redaktionen ger nykomlingen en testkörning på mässgolvet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de förbättrat glasets tålighet då dessa repade a oerhört enkelt. Om man hade glasögon och de så mycket som nuddade glaset så var det kört

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ser ingen information om det i artikeln men det ser ut att vara trådlöst också?
Trevligt att det går att köpa fristående för den som redan har fyrar och handkontroller. Personligen behöver jag nog bättre hårdvara innan den högre upplösningen blir möjlig att driva med någon som helst prestanda i ruthastighet...

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Ser ingen information om det i artikeln men det ser ut att vara trådlöst också?
Trevligt att det går att köpa fristående för den som redan har fyrar och handkontroller. Personligen behöver jag nog bättre hårdvara innan den högre upplösningen blir möjlig att driva med någon som helst prestanda i ruthastighet...

Vive Pro i sig är inte trådlöst. HTC släpper dock ett tillbehör som heter Vive Wireless Adapter (som jag gissar används i videon) som gör det trådlöst och funkar till både nya och gamla Vive.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Snälla prova Pimax också och säg vilken som är bäst!

Caps
Permalänk
Medlem

Undrar om de två olika modellerna kommer säljas parallellt, där en av dem blir en budgetmodell.

(F ö är jag allergisk mot att döpa prylar som helt uppenbarligen är menade för fritidsrekreation till "Pro".)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KplSteiner:

Undrar om de två olika modellerna kommer säljas parallellt, där en av dem blir en budgetmodell.

(F ö är jag allergisk mot att döpa prylar som helt uppenbarligen är menade för fritidsrekreation till "Pro".)

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår din aversion mot pro.
Ja båda lär väl säljas parallellt ett tag. Frågan är väl om det alls är bättre att degradera första versionen till att bli kallad/klassad budgetmodell när folk lagt närmre 10 papp på denna när den först släpptes.
I det här fallet är det nog bättre att låta originalet vara nämnmässigt och lägga till extra epitet på den uppgraderade varianten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Administrativ avgift

Nu vet jag inte om du testat TPCAST lösning till VIVE men hur upplevdes den trådlösa modulen till VIVE-pro? Tänkte om den var bättre än TPCAST lösning? @JonasT då trådlöst är något som jag känner är ett måste för VR headsets (Gråter över alla fula kablar hemma)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Snälla prova Pimax också och säg vilken som är bäst!

Pimax 8K har fått rätt ordentlig kritik av både RoadToVR och UploadVR. Den är absolut fortfarande i prototypstadie och kommer kräva en hel del arbete innan den är redo för konsumenter.

Vive Pro verkar riktigt bra, men jag tycker det är lite småkul att de försöker få features som hörlurar och komfort att låta som nåt nytt och coolt när CV1an har haft det som standard sedan release. Upplösningen ska man dock inte underskatta, jag är helt säker på att det gör stor skillnad för upplevelsen. Priset är det som är avgörande, och vad det kommer kosta för nuvarande Vive-ägare (då man tydligen ska kunna köpa endast headsetet som uppgradering och behålla lighthouses etc). Det ska även bli intressant att se om den trådlösa lösningen är billigare och bättre än TPcast (vilket inte är så svårt att uppnå).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Förstår din aversion mot pro.
Ja båda lär väl säljas parallellt ett tag. Frågan är väl om det alls är bättre att degradera första versionen till att bli kallad/klassad budgetmodell när folk lagt närmre 10 papp på denna när den först släpptes.
I det här fallet är det nog bättre att låta originalet vara nämnmässigt och lägga till extra epitet på den uppgraderade varianten.

Ja de kan ju inte döpa om vanliga modellen till "Amateur"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag läste rykten att Vive Pro skulle släppas med de nya knuckles-kontrollerna i paketet, det är inget ni har hört något om?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Varför kan dom inte bara slänga i 4k direkt och sen skala upplösningen så man blir av med det värsta av screen door effekten?

Jag tänkte uppgradera i år men jag inväntar recensioner eftersom att det inte vart ett så stort hopp som jag hade hoppats på.

När jag kan läsa text på ett bekvämt sätt, då är jag nog nöjd.

FYI: Jag sitter med DK2 och väntar på att uppgradera när tekniken är mogen.

Permalänk

Tycker FOV är betydligt viktigare än upplösning, tråkigt att inget nämndes om det. Om man ser VR-världen som genom en kikare eller en simglasögon tar det bort alldeles för mycket av "jag är där"-upplevelsen.

Text är ju inget problem med nuvarande upplösning om man ser till att anpassa den för denna upplösning och för VR. Vi har haft text i spel i 320x200 upplösning förr i tiden, och det fungerade alldeles utmärkt. Så det är såklart rent trams att nuvarande superhöga upplösningar "inte klarar text så bra", handlar endast om ren lathet och inkompetens eller att spelet inte var utvecklat för VR från början.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Samsungs Odyssey VR med samma paneler kostar $499 i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Tycker FOV är betydligt viktigare än upplösning, tråkigt att inget nämndes om det. Om man ser VR-världen som genom en kikare eller en simglasögon tar det bort alldeles för mycket av "jag är där"-upplevelsen.

Text är ju inget problem med nuvarande upplösning om man ser till att anpassa den för denna upplösning och för VR. Vi har haft text i spel i 320x200 upplösning förr i tiden, och det fungerade alldeles utmärkt. Så det är såklart rent trams att nuvarande superhöga upplösningar "inte klarar text så bra", handlar endast om ren lathet och inkompetens eller att spelet inte var utvecklat för VR från början.

Man kan ju självklart göra spel med stora textrutor som poppar upp väldigt nära dig så att du kan läsa utan problem. Det är inte problemet.

Man vill kunna läsa text på t.ex. en virtuell monitor på ett normalt avstånd, som i verkligheten. Eller läsa på skyltar långt bort osv.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Man kan ju självklart göra spel med stora textrutor som poppar upp väldigt nära dig så att du kan läsa utan problem. Det är inte problemet.

Man vill kunna läsa text på t.ex. en virtuell monitor på ett normalt avstånd, som i verkligheten. Eller läsa på skyltar långt bort osv.

/hulle.

Fast man bör ju alltid göra ett spel kring teknologin som existerar, då får man inte problemet. Syns text dåligt på avstånd så ser man till att det inte är något som finns i spelet eller är viktigt på något sett, man kan lösa det på något annat sätt som passar mediet bättre. Så har man alltid gjort spel. Däremot har vi ibland eller kanske ganska ofta haft problem med spel som konverteras från ett format till ett annat där teknologin skiljer sig åt lite och då kan det bli problem med te.x UI och annat som passar för ett medium men inte för det andra, ofta är det ren slöhet att man inte ordnat det.

Om fokusen för VR var att skapa helt fenomenala spel som ingen ville missa skulle VR vara mycket större. Det är fortfarande en dyr ploj-plattform där folk gastar om upplösning, screendoor osv, men allt detta är ju totalt ointressant om det fanns helt fantastiska spel där man helt enkelt blir fokuserad på spelglädjen istället för på smådetaljer i te.x grafik. Jag skulle nog kunna förlåta den urusla FOV'en om det fanns riktigt bra spel, tror inte jag skulle bli speciellt fokuserad på dessa detaljer då.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag läste rykten att Vive Pro skulle släppas med de nya knuckles-kontrollerna i paketet, det är inget ni har hört något om?

Det blir tyvärr inget knuckles-paket till en början, utan bara lätt uppdaterade "wands". Knuckles-kontrollerna tillverkas av Valve, och ingen vet när de kommer (men det vore ju rimligt om de släpptes i år, tycker jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Fast man bör ju alltid göra ett spel kring teknologin som existerar, då får man inte problemet. Syns text dåligt på avstånd så ser man till att det inte är något som finns i spelet eller är viktigt på något sett, man kan lösa det på något annat sätt som passar mediet bättre. Så har man alltid gjort spel. Däremot har vi ibland eller kanske ganska ofta haft problem med spel som konverteras från ett format till ett annat där teknologin skiljer sig åt lite och då kan det bli problem med te.x UI och annat som passar för ett medium men inte för det andra, ofta är det ren slöhet att man inte ordnat det.

Om fokusen för VR var att skapa helt fenomenala spel som ingen ville missa skulle VR vara mycket större. Det är fortfarande en dyr ploj-plattform där folk gastar om upplösning, screendoor osv, men allt detta är ju totalt ointressant om det fanns helt fantastiska spel där man helt enkelt blir fokuserad på spelglädjen istället för på smådetaljer i te.x grafik. Jag skulle nog kunna förlåta den urusla FOV'en om det fanns riktigt bra spel, tror inte jag skulle bli speciellt fokuserad på dessa detaljer då.

Det är inte så att jag inte håller med dig. Men det finns tillämpningar där det inte är möjligt att göra sådana anpassningar. Till exempel virtual desktop-tillämpningar (finns flera), där du just vill kunna ha en fri uppsättning virtuella monitorer att sitta och jobba med. Istället för att köpa 3+ skärmar så kör du ett virtuellt kontor med kanske 10 skärmar.

Samma sak med bilspel, om du inte kan avgöra hur kurvan där framme går så visst, man kan slänga upp en fet ikon framför dig eller liknande, men det blir ändå inte samma sak.

Skrivet av Ureet:

Det blir tyvärr inget knuckles-paket till en början, utan bara lätt uppdaterade "wands". Knuckles-kontrollerna tillverkas av Valve, och ingen vet när de kommer (men det vore ju rimligt om de släpptes i år, tycker jag).

Vad tråkigt. Har du hört det från "säker källa"?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vad tråkigt. Har du hört det från "säker källa"?

https://www.roadtovr.com/ces-2018-htc-vive-pro-controllers-up...

Citat:

HTC says that the new Vive Pro controllers, due out later this year, will be an updated version of the current Vive wands, rather than Valve’s anticipated ‘Knuckles’ controllers.

Permalänk
Medlem

@JonasT Hur upplevde ni linserna i Pro modellen? Jämfört med nuvarande Vive är text och andra objekt lika ofokuserad i periferin eller hamnade allt bättre i fokus?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av andra94:

Nu vet jag inte om du testat TPCAST lösning till VIVE men hur upplevdes den trådlösa modulen till VIVE-pro? Tänkte om den var bättre än TPCAST lösning? @JonasT då trådlöst är något som jag känner är ett måste för VR headsets (Gråter över alla fula kablar hemma)

Fick tyvärr aldrig möjlighet att testa den trådlösa adaptern. La all fokus på att maximera tiden med Vive Pro.

Skrivet av HappyPie:

@JonasT Hur upplevde ni linserna i Pro modellen? Jämfört med nuvarande Vive är text och andra objekt lika ofokuserad i periferin eller hamnade allt bättre i fokus?

Skulle säga att det är same-same gällandes linserna mellan modellerna, dvs samma ofokus i periferin.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Varför kan dom inte bara slänga i 4k direkt och sen skala upplösningen så man blir av med det värsta av screen door effekten?

Jag tänkte uppgradera i år men jag inväntar recensioner eftersom att det inte vart ett så stort hopp som jag hade hoppats på.

När jag kan läsa text på ett bekvämt sätt, då är jag nog nöjd.

FYI: Jag sitter med DK2 och väntar på att uppgradera när tekniken är mogen.

Vad jag förstått så är det fortfarande tekniken som bromsar det hela. HTC nyttjar OLED-displayer i Vive, vilket inte verkar finnas i den storleken med 4k och tillräcklig uppdateringsfrekvens (minst 90hz). Det är ju nämligen väldigt specifika minimum-krav som ställs på panelerna för att undvika åksjuka. Pimax som stoltserar med 8k (2x4k) använder LCD, vilket kommer med en mängd andra nackdelar för användaren.
Sen är ju inte 4k någon sorts magisk siffra heller. Går det att få en tillräckligt bra upplevelse med en aning mindre upplösning så är det nog att föredra tills vi har bättre hårdvara, samt att det håller ner priset.

Skrivet av Hulle:

Vad tråkigt. Har du hört det från "säker källa"?

/hulle.

HTC själva har sagt under mässan att Pro-modellen kommer säljas separat till en början, vilket går att läsa på en mängd andra nyhetssidor. Det är bara Swec som är okompletta i sin artikel. När "Knuckles" och nya fyrarna dyker upp på marknaden är ännu okänt, men uppskattas mot sommaren. Nya kontrollerna har dock varit ute hos utvecklare det senaste halvåret eller så, och antagligen ger dom diverse utvecklare en chans att patcha existerande spel till att stödja kontrollerna vid release, samt skapa nya upplevelser som nyttjar de nya knapparna och funktionerna på ett häftigt sätt. Det genererar säkerligen också en hel del feedback som Valve kan använda till att finslipa kontrollerna och mjukvaran under tiden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför kan dom inte bara slänga i 4k direkt och sen skala upplösningen så man blir av med det värsta av screen door effekten?

Jag tänkte uppgradera i år men jag inväntar recensioner eftersom att det inte vart ett så stort hopp som jag hade hoppats på.

När jag kan läsa text på ett bekvämt sätt, då är jag nog nöjd.

FYI: Jag sitter med DK2 och väntar på att uppgradera när tekniken är mogen.

Högre upplösning avhjälper bara SDE marginellt.

Det är pixel fill du vill öka för det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt konstigt att ingen verkar vilja ge information om dom fortfarande kör pentile eller gått över till RGB..
Att gå över till en RGB-panel skulle ge 50% högre subpixeltäthet (och färgberoende screendoor-effekt-avhjälpning) direkt utan att kräva något mer av datorn som driver systemet..

Hade faktiskt hellre sett att man gått över till RGB än att man höjer låtsas-upplösningen ännu mer :S.

Får väl fortsätta flyga Elite Dangerous med helt grönt gränssnitt tills HTC inser att man faktiskt bör ge samma prio för R, G och B.

Hade dom kombinerat denna upplösningshöjning med att samtidigt gå över till RGB... ja.. då jävlar. direkt köp :). Men nu? nä..
Behövs både den nya upplösningen och RGB för att kunna börja lira lite mer seriösa flygsim

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@JonasT Hur upplevde ni linserna i Pro modellen? Jämfört med nuvarande Vive är text och andra objekt lika ofokuserad i periferin eller hamnade allt bättre i fokus?

Nu dök det tyvärr upp ytterligare en recension på Reddit som hävdar att det är samma linser som förut:
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/7q1jol/ces_2018_impres...

Citat:

The only thing I wish was updated are the lenses. They are using the same lenses as before and they come with the same issues. The sweet spot was still directly in the center and hard to find at times. I could be wrong, but I thought they had new lenses for the standalone headset they made and I don't know why they didn't use those for the Vive Pro. That would have been a welcome upgrade. Oculus still wins on that front.

Permalänk

2 x 4K och riktigt stöd för glasögon är när jag kommer köpa.

Permalänk
Medlem

Finns det några hälsorisker kopplat till strålning eller annat om man kör Vive Pro med Wireless Adaptor? Man går ju runt med elektronik på huvudet i timmar i sträck. Riskfritt?

Permalänk
Medlem

Märks det mycket när man kör med 110 fov jämfört med människans 180? Hur långt bort tror ni det är med VR med rätt field of view?

Permalänk
Medlem

Läser man diverse trådar och liknande är det upplösningen folk stör sig mest på. Den låga FOV är visserligen något som folk vill få bättre men det känns som att ≈alla hellre föredrar en bättre upplösning/pixeltäthet.

Skrivet av Bemushroomed:

Text är ju inget problem med nuvarande upplösning om man ser till att anpassa den för denna upplösning och för VR. Vi har haft text i spel i 320x200 upplösning förr i tiden, och det fungerade alldeles utmärkt. Så det är såklart rent trams att nuvarande superhöga upplösningar "inte klarar text så bra", handlar endast om ren lathet och inkompetens eller att spelet inte var utvecklat för VR från början.

Dagens upplösningar klarar inte av text bra, punkt. Sen att man kan kringgå det är en helt annan sak. Bara för att något fungerade med sämre teknik betyder det inte att det fungerade bra.

Skrivet av Bemushroomed:

Fast man bör ju alltid göra ett spel kring teknologin som existerar, då får man inte problemet. Syns text dåligt på avstånd så ser man till att det inte är något som finns i spelet eller är viktigt på något sett

Om fokusen för VR var att skapa helt fenomenala spel som ingen ville missa skulle VR vara mycket större. Det är fortfarande en dyr ploj-plattform där folk gastar om upplösning, screendoor osv, men allt detta är ju totalt ointressant om det fanns helt fantastiska spel...

Helt rätt att man ska utveckla efter tekniken men det medför samtidigt att många utvecklare drar sig från att göra just detta. Väldigt många spel kräver att man ska läsa text och om man inte klarar av att lösa det på ett smidigt sätt får man helt enkelt avstå från att utveckla just de spelen.

Spelen kommer i rask takt. Bara sedan jag skaffade min rift har det kommit ett flertal spel som visat att VR inte längre är någonting som bara toppskiktet av världens nördar kan uppskatta. Sen är det som med allting annat som är relativt nytt, det tar tid. Känner mig ganska övertygad att VR om fem år kommer vara något helt underbart, både sett till hårdvara och mjukvara.

Skrivet av Chromatic:

Märks det mycket när man kör med 110 fov jämfört med människans 180?

Det märks ganska tydligt, tyvärr. Däremot glömmer man lätt bort det när man väl är uppslukad av spelet. Jag som mest spelar bilspel med min rift låtsas att jag har en hjälm med ganska begränsad sikt

Permalänk
Avstängd

Jag läste från andra hemsidor vid uppvisningen av HTC Vive PRO att det skulle komma det första kvartalet 2018, eventuellt det andra.

Stämmer det eller är det iallafall en trovärdig gissning

För jag sitter här och väntar på att köpa det, tyckte även det framgick otydligt ifall man har möjligheten att köpa HTC Vive Pro som ett baspaket med kameror och den skiten inkluderat.

Visa signatur

ffffffffc