Asus Novago med Snapdragon 835, 4G/LTE och 22 timmars batteritid på CES 2018

Permalänk
Melding Plague

Asus Novago med Snapdragon 835, 4G/LTE och 22 timmars batteritid på CES 2018

Under våren sjösätts Windows on ARM, där riktigt lång batteritid, 4G/LTE och emulering av äldre applikationer ska ge en sömlös upplevelse. Asus visar sin dator enligt konceptet på CES 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8 499 kronor för de specifikationerna? Jag vet inte vad Ni andra tycker, men det tycker jag är hutlöst. Vid en mer 'normal' prislapp hade jag köpt en och kört Linux på den.

Permalänk
Medlem

Hade kunnat vara intressant om den kommit med en betydlig lägre prislapp än så. Benchmarks hade varit kul att se för just nu känns det som ett stort frågetecken.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

8 499 kronor för de specifikationerna? Jag vet inte vad Ni andra tycker, men det tycker jag är hutlöst. Vid en mer 'normal' prislapp hade jag köpt en och kört Linux på den.

Du underskattar nog vad folk är villiga att betala för en stabil dator med 22h batteritid som "bara funkar", vilket jag antar (lite naivt kanske?) att denna kommer göra. Inte alla som är prestandanördar som oss.
Min väns farsa är av sådan typ, han har noll koll på komponenter eller hur en dator generellt sett fungerar utan han ville bara ha en som funkar för lätt kontorsbruk och en bra skärm (laptop). Jag frågade honom hur mycket han kunde tänka sig att lägga o han sa 10'000 SEK. Jag hittade en bra för 5'000 och han blev superglad och nöjd med den. Men ja, folk kan betala. Tro mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

8 499 kronor för de specifikationerna? Jag vet inte vad Ni andra tycker, men det tycker jag är hutlöst. Vid en mer 'normal' prislapp hade jag köpt en och kört Linux på den.

Det är väl inte så farligt? Det är i princip samma hårdvara som en high end telefon, fast med en större skärm och tangentbord.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är väl inte så farligt? Det är i princip samma hårdvara som en high end telefon, fast med en större skärm och tangentbord.

Fast för telefoner så betalar man ju i princip extra för att den ska vara så kompakt. En laptop är ju aldrig kompakt på samma sätt som en telefon

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk

Spontant känns det som att man skulle välja ARM av den enkla anledningen att det skulle bli billigare. Men när priset ändå landar på över 8000 som dessutom är på samma nivå som instegsmodellerna för ultrabook så känns detta fel. Nog för att "upp till 22h" är bra men moderna Ultrabooks har bra batteritid om dock inte så mycket.

Känns tveksamt, dock är det Asus variant. Jag vill se en Windowsdator som kan konkurrera med Chromebooks. Det är vad jag tror mer på än detta.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Dagens telefoner blir bara större och större.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

8 499 kronor för de specifikationerna? Jag vet inte vad Ni andra tycker, men det tycker jag är hutlöst. Vid en mer 'normal' prislapp hade jag köpt en och kört Linux på den.

Det känns helt klart som dyra nivån.

Vikten och batteritiden är helt klart ett plus, men 1920x1080 IPS är ju vanligt. Och Intels nya CPUer kommer ju också kunna ge en hel del både batteri och prestanda där också 20-timmar är vad man hävdar, och du slipper emuleringen, som ju tar en del av effektiviteten i prestandan. Fördelen är den vikbara skärm, helt klart, men även det finns ju andra maskiner med.

Det är dock liten produktion skulle jag tro, samt relativt ny design, så jag förstår att den blir "dyr". Konceptet är dock inte fel, då 1,4kg och 15mm är helt klart bra smidighet.

Men hela poängen med ARM CPU var ju, lägre pris. För om du ska lägga nästan 10kkr på en laptop, har du många andra alternativ, och du tittar då inte på 4GB RAM och så liten disk heller. Som sagt, den kör fortfarande Windows, så samma "behov" av RAM och plats finns ju precis som vanlig Intel/AMD CPU.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l...
Låga nivån av ultrabooks med 4-8GB RAM, 1080p IPS, 13-14" och 15W CPU ligger ju runt 6000-7000kr, och denna är lite lättare, och har pga CPUn lite fördel på batteri-tid. Så lite fördelar, lite nackdelar, men detta var ju tanken med Windows på ARM... en mer prisvärd maskin.

Så ca 7000kr hade inte varit fel för denna imho, typ som mer prisvärt alternativ mot ultrabooks, där den trots allt har lite extra finesser.

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Fast för telefoner så betalar man ju i princip extra för att den ska vara så kompakt. En laptop är ju aldrig kompakt på samma sätt som en telefon

Precis, då kan man ju likna gärna använda mobilen.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Fast för telefoner så betalar man ju i princip extra för att den ska vara så kompakt. En laptop är ju aldrig kompakt på samma sätt som en telefon

hahaha, att kalla dagens telefoner för "kompakta" är nog årets osanning

Skrivet av Paddanx:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l....
Låga nivån av ultrabooks med 4-8GB RAM, 1080p IPS, 13-14" och 15W CPU ligger ju runt 6000-7000kr, och denna är lite lättare, och har pga CPUn lite fördel på batteri-tid. Så lite fördelar, lite nackdelar, men detta var ju tanken med Windows på ARM... en mer prisvärd maskin.

Men lägger du till 4G, som Novago har, i den sökningen hoppar det billigaste alternativet upp till 16k, från en säker butik. Då pratar vi helt plötsligt halva priset!

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på info på hur bra denna emulering av x86 funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

hahaha, att kalla dagens telefoner för "kompakta" är nog årets osanning

Men lägger du till 4G, som Novago har, i den sökningen hoppar det billigaste alternativet upp till 16k, från en säker butik. Då pratar vi helt plötsligt halva priset!

Kompakta i förhållande till prestandan.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Är detta egentligen inte bara en chromebook fast med windows?
Tycker inte att priset borde skilja så pass bara för det.
Nu finns väl även dom i ganska stort prisspann, så man får hoppas att det kommer billigare modeller med windows också.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

För fan ge oss en Android-platta med en 835 istället, vem kommer att köpa det här skräpet??
Emulerade x86-program på en CPU för mobiltelefoner låter inte som en höjdare och ett icke existerande app-utbud med en icke existerande framtid.
Dyr dörrstopp som inte ens kan hålla upp dörren, eller missar jag något??

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vart intressant om det var 6GB-modellen, mycket mer lagring, och några tusenlappar billigare

Permalänk
Medlem

"Här är tanken att denna ska erbjuda tillräcklig prestanda i Windows 10, samtidigt som användaren får tillgång till 4G/LTE och riktigt lång batteritid – i Asus fall upp till 22 timmar vid aktiv användning och standby-tid på uppemot en månad."

Helt grymt! Kommer att stå på kö att köpa en när rätt modell kommer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Du underskattar nog vad folk är villiga att betala för en stabil dator med 22h batteritid som "bara funkar", vilket jag antar (lite naivt kanske?) att denna kommer göra. Inte alla som är prestandanördar som oss.
Min väns farsa är av sådan typ, han har noll koll på komponenter eller hur en dator generellt sett fungerar utan han ville bara ha en som funkar för lätt kontorsbruk och en bra skärm (laptop). Jag frågade honom hur mycket han kunde tänka sig att lägga o han sa 10'000 SEK. Jag hittade en bra för 5'000 och han blev superglad och nöjd med den. Men ja, folk kan betala. Tro mig...

Min näst senaste jobbdator kostade runt 25 papp (MBP 15" med lull-lull). Min nuvarande (Surface Pro) ca 18 papp.

Rätt normala prisnivåer för ett arbetsredskap. Sällan du hittar vettigt specade företagsmaskiner för under 15 papp (även om det finns några enstaka lite äldre runt 12-14 papp).

Allt ex. moms.

Vad jag tycker är galet är privatpersoner som lägger sina surt förvärvade skattade pengar på nya telefoner varje/vart annat år. Som ibland kostar upp till 12-15 papp (iPhone X med bra med lagring).

Det är nästan helt galet (tycker jag som ändå drar in runt 60-70 papp i månadslön).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad jag tycker är galet är privatpersoner som lägger sina surt förvärvade skattade pengar på nya telefoner varje/vart annat år. Som ibland kostar upp till 12-15 papp (iPhone X med bra med lagring).

This^
Hade min förra telefon i 4 och och har haft min nuvarande i över tre år, och inte först nu börjar det bli behov av att uppgradera. Och då med anledningarna att jag inte kan spela upp H265, att den segar ibland, och att skärmen har börjat lossna lite i mitten på sidorna. Synd bara att jag tycker nya telefoner går mer och mer i fel riktning så att det inte finns någon jag vill ha och därför klingar fast vid den ännu längre trots nämnda problem.
Tvivlar på att ens så många som 5% av dom som uppgraderar årligen BEHÖVER den där nya telefonen varje år. Dom bara vill ha den och intalar sig själv med någon dum anledning som till exempel att dom behöver bättre kamera till den där bilden dom lägger upp på instagram en gång i veckan. Och sedan klagar på att dom inte har pengar till något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Min näst senaste jobbdator kostade runt 25 papp (MBP 15" med lull-lull). Min nuvarande (Surface Pro) ca 18 papp.

Rätt normala prisnivåer för ett arbetsredskap. Sällan du hittar vettigt specade företagsmaskiner för under 15 papp (även om det finns några enstaka lite äldre runt 12-14 papp).

Absolut, saker kostar såklart. Nu menade jag dock "kontorsarbete" som i hemmabruk, surf, youtube, excel o shit. Inte mycket mer än så. Det behöver man inte betala 25k för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l...
Låga nivån av ultrabooks med 4-8GB RAM, 1080p IPS, 13-14" och 15W CPU ligger ju runt 6000-7000kr, och denna är lite lättare, och har pga CPUn lite fördel på batteri-tid. Så lite fördelar, lite nackdelar, men detta var ju tanken med Windows på ARM... en mer prisvärd maskin.

Så ca 7000kr hade inte varit fel för denna imho, typ som mer prisvärt alternativ mot ultrabooks, där den trots allt har lite extra finesser.

CPUn i ultrabooks för 6000-7000 kr kostar ju 200-300 dollar. SoC i denna maskin (inkl 4G) kostar ca 40 dollar. Nu har jag inte jobbat med mobila plattformar på över ett år men när jag gjorde kostade snapdragon under 30 dollar och Exynos under 40 dollar.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Asus har förmodligen velat skapa en "halo product", någonting som står ut och visar vad den nya tekniken är kapabel till. Det intressanta kommer ske när tekniken börjar leta sig ner till bärbara med prisnivåer kring 2500 kronor. Idag innebär det allt som oftast en stor och tung femtontummare byggd i plast och med en sunkig bildskärm. Kan den nya tekniken hjälp tillverkare att för samma pengar skapa mer attraktiva produkter? Lägre komponentkostnad, lägre strömförbrukning och högre integration kommer påverka samtliga designval.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

CPUn i ultrabooks för 6000-7000 kr kostar ju 200-300 dollar. SoC i denna maskin (inkl 4G) kostar ca 40 dollar. Nu har jag inte jobbat med mobila plattformar på över ett år men när jag gjorde kostade snapdragon under 30 dollar och Exynos under 40 dollar.

/Knight

Så de har då 150-200-ish dollar på att lägga detta på bättre dator i allmänhet.

Förstår inte din poäng?
Jag har poängterat att hela poängen med dessa är att ha lägre pris.

Men de ultrabooks för 6000-7000kr har inte heller den profilen, den batteritiden eller 2-1 lösning och 4G. Så att de kan ta lite mer betalt för dessa funktioner, anser jag okej. Vilket gör att billigare CPU blir sparade pengar, de kan lägga på dessa funktioner, och få en bättre "produkt" för samma pris. Blir Win-Win för både tillverkaren och kunden.

@Johandea 4G Modem kostar inte 8000kr, eller 1500kr (beroende på hur du ser det). Visst är det trevligt att ha det inbyggt, men då du lätt får dessa från operatörerna för bra pris, är det litet problem. Dock är det helt klart en poäng att funktionen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Spontant känns det som att man skulle välja ARM av den enkla anledningen att det skulle bli billigare. Men när priset ändå landar på över 8000 som dessutom är på samma nivå som instegsmodellerna för ultrabook så känns detta fel. Nog för att "upp till 22h" är bra men moderna Ultrabooks har bra batteritid om dock inte så mycket.

Känns tveksamt, dock är det Asus variant. Jag vill se en Windowsdator som kan konkurrera med Chromebooks. Det är vad jag tror mer på än detta.

Nej, anledningen till varför man skulle vilja ha ARM istället för x86 är pga batteritiden. Det är helt sjukt vilken batteritid denna har jämfört med en x86-CPU. Tänk dig att kombinera det bästa med Windows, dvs valfrihet och ett gränssnitt som (många (de flesta?)) känner igen med batteritiden på en Ipad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Många skriver att hela poängen med en ARM CPU är priset vilket är helt fel. Det har aldrig varit så. Poängen med en ARM CPU är att den drar väldigt lite ström och att den har ett antal funktioner integrerade så som modem, grafik mm.
Vad man är ute efter här är att kombinera fördelarna med surfplattor så som iPad med lång batteritid, snabb start och ständig uppkoppling med ett fullt Windows. Vi får se hur det går.

Vill ni ha billiga laptops så är det sneakversioner av Intels och AMDs proppar som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så de har då 150-200-ish dollar på att lägga detta på bättre dator i allmänhet.

Förstår inte din poäng?
Jag har poängterat att hela poängen med dessa är att ha lägre pris.

Men de ultrabooks för 6000-7000kr har inte heller den profilen, den batteritiden eller 2-1 lösning och 4G. Så att de kan ta lite mer betalt för dessa funktioner, anser jag okej. Vilket gör att billigare CPU blir sparade pengar, de kan lägga på dessa funktioner, och få en bättre "produkt" för samma pris. Blir Win-Win för både tillverkaren och kunden.

@Johandea 4G Modem kostar inte 8000kr, eller 1500kr (beroende på hur du ser det). Visst är det trevligt att ha det inbyggt, men då du lätt får dessa från operatörerna för bra pris, är det litet problem. Dock är det helt klart en poäng att funktionen finns.

Sant. Jag utgår ifrån att denna har likvärdig byggkvalitet som andra laptops i samma prisklass. Om den har chassi, tangentbord och touchpad i klass med dyrare UX ultrabooks kan det helt klart vara värt.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Nej, anledningen till varför man skulle vilja ha ARM istället för x86 är pga batteritiden. Det är helt sjukt vilken batteritid denna har jämfört med en x86-CPU. Tänk dig att kombinera det bästa med Windows, dvs valfrihet och ett gränssnitt som (många (de flesta?)) känner igen med batteritiden på en Ipad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, helt klart och det va lite dit jag va på väg. Men ska du köpa en laptop IDAG som är ARM som är tvungen att emulera X86 så känns det ganska B. Med tanke på hur stort X86 är så är det självklart att man ska kunna göra det. Men med tanke på hur dåligt utbudet är idag så känns det som att man får en halvfärdig produkt till priset av en fungerande produkt.

Jag vet inte hur krävande själva emuleringen är, men jag kan tänka mig att den batteritiden är när man enbart kör applikationer för ARM. OM då processorn måste jobba mer för att emulera så kommer det givet vis att påverka batteritiden negativt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits