Microsofts säkerhetsuppdateringar har större påverkan på äldre hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Microsofts säkerhetsuppdateringar har större påverkan på äldre hårdvara

Enligt Microsoft påverkas användare med äldre mjuk- och hårdvara mest av de nya säkerhetsuppdateringarna för Windows, där vissa kan få märkbart sämre prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om man tar på sig foliehatten:

Det är väl inte helt osannolikt att MS medvetet inte vill fixa det ordentligt till sina gamla OS för att få fler att uppgradera?

Permalänk
Medlem

De har medvetet slöat ner 7 och 8 för att tvinga folk att skaffa 10, vilket jävla samhälle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

"Microsoft + Intel = Sant !". MS lägger ut generella patchar mot Intels sårbarhet till alla datorer oavsett att AMD inte har problemen. Detta sänker prestanda och gör vissa AMD-datorer o-boot-bara. Jag kommer att vägra uppdateringen om jag kan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har Windows 10 med med gammal Ivy Bridge CPU så ska ändå få en viss försämring. Surt om detta gör att jag plötsligt får sämre prestanda. Eller är detta fortfarande bara i datacenter det har betydelse? Vill inte plötsligt få sämre FPS i spel. Om jag köper nytt blir det nog nya Ryzen som kommer snart snarare än Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Här var det konspirationer..

Det är annars tragisk och jag själv blev tvungen att panikuppgradera en gammal burk som fungerade dåligt. Men som ekonomer brukar säga: -Det handlar bara om pengar, det kunde varit värre.

Permalänk
Skäggig legend

Det kittlar i köptarmen till Ryzen 2700 (eller vad de kommer heta)...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Men vänta nu...
Man säger överallt att dessa säkerhetshål framförallt gäller i servermiljöer, virtuella instanser etc.
Så...då borde det finnas två typer av patchar, en för OS som körs i virtuella miljöer och en som för OS som körs i standalone-miljöer.
Eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med, om MS har släppt säkerhetsfix varför ska Nvidia och moderkortstillverkare också patcha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag hänger inte med, om MS har släppt säkerhetsfix varför ska Nvidia och moderkortstillverkare också patcha?

Vart läser du att Nvidia ska patcha? Står inte i denna artikel i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vart läser du att Nvidia ska patcha? Står inte i denna artikel i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia har bekräftat att detta gäller även deras kort. GeForce, Quadro, Tesla etc.

Edit: Det är Spectre som drabbat Nvidia, ej Meltdown.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vart läser du att Nvidia ska patcha? Står inte i denna artikel i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.pcgamer.com/nvidias-latest-gpu-drivers-includes-a-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag hänger inte med, om MS har släppt säkerhetsfix varför ska Nvidia och moderkortstillverkare också patcha?

Det är många buggar ute just nu. Meltdown är en bugg som skall patchas av kernel-tillverkaren, MS i det här fallet. Spectre är en bugg som kan mildras eller ibland patchas av alla som exekverar kod som de inte själva kontrollerar. Vad gäller nVidia beror det på att deras drivrutin tar kommandon från programmet för att generera kod som exekveras på GPUn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Men vänta nu...
Man säger överallt att dessa säkerhetshål framförallt gäller i servermiljöer, virtuella instanser etc.
Så...då borde det finnas två typer av patchar, en för OS som körs i virtuella miljöer och en som för OS som körs i standalone-miljöer.
Eller har jag missuppfattat något?

Säkerhetshålen gäller väl "typ" alla men eventuell prestandaförlust av patcharna verkar främst drabba det du nämner.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andre_H:

De har medvetet slöat ner 7 och 8 för att tvinga folk att skaffa 10, vilket jävla samhälle

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg ner foliehattandet. Artikeln berättar till och med orsakerna:

Citat:

For context, on newer CPUs such as on Skylake and beyond, Intel has refined the instructions used to disable branch speculation to be more specific to indirect branches, reducing the overall performance penalty of the Spectre mitigation. Older versions of Windows have a larger performance impact because Windows 7 and Windows 8 have more user-kernel transitions because of legacy design decisions, such as all font rendering taking place in the kernel. We will publish data on benchmark performance in the weeks ahead.

Meltdown-fixen innebär att man inte längre kan ha allt kernelminne mappat i varje userspace-process, vilket leder till att alla systemanrop inte bara kostar tid iom en context switch, utan även att hela adressutrymmet måste bytas ut och TLB tömmas.
Arbetslaster som använder många systemanrop och/eller context switches kommer därmed segas ner mer än andra arbetslaster, och eftersom fontrendering sker i kärnan i 7/8 (men inte 10) så påverkas de nämnvärt mer.

Ett i mina ögon bättre sätt att se på saken är att MS äntligen fått vettet att flytta ut fontrenderingen ur kärnan, där den inte borde ha varit till att börja med, för att förbättra säkerhet och prestanda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

"Microsoft + Intel = Sant !". MS lägger ut generella patchar mot Intels sårbarhet till alla datorer oavsett att AMD inte har problemen. Detta sänker prestanda och gör vissa AMD-datorer o-boot-bara. Jag kommer att vägra uppdateringen om jag kan.

Problemen med att äldre AMD inte bootar är inte MS fel. AMD's CPUer beter sig i detta fall inte som beskrivit i dokumentationen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

En undran: Hur många är det här på Swec som kör Windows 7 och Windows 8?

***bort/mod***

Ni som fortfarande kör med Windows 7 och Windows 8, varför gör ni det?

Och jag kan ju känna igen mig lite, jag själv körde XP en längre tid innan jag fattade och förstod att Windows 7 vart så mycket bättre, säkert och trevligare etc etc

Att man kör Windows 98/XP/7:an på företag, det fattar jag...... men som datorentusiast fattar jag inte varför?

Varför gör ni det?
Och kom inte med att "integritet " och " 10:an övervakar sina användare" då det går att koppla bort övervakningsfunktionerna!

Och om ni måste komma med integritetskortet, vad är det ni inte gillar annars.

Själv har jag enheter med Windows 95/98/2K/XP/7:an och 8:an.....Som jag "leker" med ibland.

***bort/mod***

§1.5/trollande /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lägg ner foliehattandet. Artikeln berättar till och med orsakerna:

Meltdown-fixen innebär att man inte längre kan ha allt kernelminne mappat i varje userspace-process, vilket leder till att alla systemanrop inte bara kostar tid iom en context switch, utan även att hela adressutrymmet måste bytas ut och TLB tömmas.
Arbetslaster som använder många systemanrop och/eller context switches kommer därmed segas ner mer än andra arbetslaster, och eftersom fontrendering sker i kärnan i 7/8 (men inte 10) så påverkas de nämnvärt mer.

Ett i mina ögon bättre sätt att se på saken är att MS äntligen fått vettet att flytta ut fontrenderingen ur kärnan, där den inte borde ha varit till att börja med, för att förbättra säkerhet och prestanda.

Men frågan är... hur mycket är dessa "marginell, liten och märkbart"?

Används dessa delar i något annat än i Windows miljön själv? Så ja... webbläsaren kan bli lite långsammare och Windows miljön kan, men det är ju skit samma, då dessa miljöer fungerar kanon oavsett 2,5Ghz i3a eller 5Ghz i7a.

Och vi har inte sett några tecken på påverkan i spel eller andra tyngre liknande scenario. Så... jag förstår att de tar på sig foliehatten. Då det är väldigt... "perfekt" sits för dem.

Permalänk

Min gissning är att fontrenderingen tidigare gjorts av grafikdrivrutinerna och därför hamnat i kärnan.

Permalänk
Medlem

Jag drar mig till minnes något liknande med XP, eller om det till och med kan ha varit 9x. Det var något om en bugg som inte går att fixa ordentligt på grund av hur systemet är byggt från grunden.

Windows 7 går ju ändå ut om ett år så det ligger ju för döden kan man säga. Det är gammalt och grått vid det här laget.

Blir intressant att se hur mycket krut de lägger på 8.x dock. Det är ju inte så gammalt, men de vill ju inte att folk kör det utan det är ju Windows 10 som gäller nu och frammåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 7 går ju ändå ut om ett år så det ligger ju för döden kan man säga. Det är gammalt och grått vid det här laget.

Extended support går ut om ett år. "Mainsteam support" gick ut för tre år sedan, 15 Jan 2015.
Enbart säkerhetsuppdateringar släpps efter att mainstream support gått ut. I mina ögon är 7:an ganska död sedan tre år tillbaka.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Extended support går ut om ett år. "Mainsteam support" gick ut för tre år sedan, 15 Jan 2015.
Enbart säkerhetsuppdateringar släpps efter att mainstream support gått ut. I mina ögon är 7:an ganska död sedan tre år tillbaka.

Jag håller absolut med, men i och med att säkerhetsuppdateringar fortfarande släppa så går det ju fortfarande använda. Även om det såklart är legacy vid det här laget. Men när extended support går ut får man trolla med knäna för att rättfärdiga att fortfarande använda det. Det räcker ju att en enda opatchad zero day attack får PoC-kod publicerad så är operativsystemet i praktiken kört.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Extended support går ut om ett år. "Mainsteam support" gick ut för tre år sedan, 15 Jan 2015.
Enbart säkerhetsuppdateringar släpps efter att mainstream support gått ut. I mina ögon är 7:an ganska död sedan tre år tillbaka.

Säker på 2019? Kan inte hitta något än 2020 när jag googlar runt.

Skrivet av Ozzed:

Jag håller absolut med, men i och med att säkerhetsuppdateringar fortfarande släppa så går det ju fortfarande använda. Även om det såklart är legacy vid det här laget. Men när extended support går ut får man trolla med knäna för att rättfärdiga att fortfarande använda det. Det räcker ju att en enda opatchad zero day attack får PoC-kod publicerad så är operativsystemet i praktiken kört.

Beror lite på scenariot. Var inte så länge sedan som Microsoft skickade ut en säkerhetsuppdatering till WinXP när WannaCry var aktuellt.

Annars så, ja, WinXP är nog rätt sårbart idag i vilket fall och samma kommer gälla Win7 till slut så klart.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arowe17:

Nvidia har bekräftat att detta gäller även deras kort. GeForce, Quadro, Tesla etc.

Edit: Det är Spectre som drabbat Nvidia, ej Meltdown.

Inte korten, det drabbar drivrutinerna som körs. Det är extremt troligt att detta behövs för AMDs drivrutiner också.

GPU drivrutiner kör ju i kernel mode på processorn så det är för att skydda sig själva från Intel/AMDs problem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

gillar att windows 7 och 8 har större performance hit en win10... om man får drar på sig foliehatten så känns det som att det är med flit för att de vill pusha ut sitt jävla spionprogram på allas datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En undran: Hur många är det här på Swec som kör Windows 7 och Windows 8?

Ni som fortfarande kör med Windows 7 och Windows 8, varför gör ni det?

Och jag kan ju känna igen mig lite, jag själv körde XP en längre tid innan jag fattade och förstod att Windows 7 vart så mycket bättre, säkert och trevligare etc etc

Att man kör Windows 98/XP/7:an på företag, det fattar jag...... men som datorentusiast fattar jag inte varför?

Varför gör ni det?
Och kom inte med att "integritet " och " 10:an övervakar sina användare" då det går att koppla bort övervakningsfunktionerna!

Och om ni måste komma med integritetskortet, vad är det ni inte gillar annars.

Själv har jag enheter med Windows 95/98/2K/XP/7:an och 8:an.....Som jag "leker" med ibland.

Jag kör windows 8.1 med classic shell för det fungerar otroligt bra, jag har flera andra datorer med windows 10 och de fungerar mycket sämre. Exempelvis har jag gjort många special ändringar i min windows8.1 för att passa mig, mycket policies och registry tweaks, gör jag dessa med windows 10 sen kommer en "Win 10 Version Upgrade" då är det bara vinka adjö till dessa ändringar, du får sitta greja till detta och ta bort candycrush på nytt från startmenyn.

Jag använder också datorn mestadels för jobb, jag stänger aldrig av min windows 8.1, den går fint ner i sleepmode när jag väljer att avsluta för dagen. Starta om den för patches gör jag efter eget behov runt 1 gång varannan månad. Eftersom jag jobbar mycket med datorn har jag mycket grejer öppet, kod, foldrar, webläsare med tabbar etc... jag gillar att komma till min dator och vara igång efter 30 sec... Windows 10 kräver att jag startar om varannan dag på grund av super viktig uppdatering.

Jag har inte haft ett virus på 15 år, jag har kört noscript sedan dagen det kom ut, risken att jag utsätts för en zeroday är så pass liten att jag kan ta risken av att inte ha bleeding edge när det kommer till patchar för windows.

Jag kommer bli väldigt drabbad av meltdown, sitter på en Gen3 I7 (den absolut sista i ledet som kommer få stor performance hit) och jag sitter även på windows 8.1 vilket microsoft verkar ha gått in och slöat ner med flit för att få folk in i win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Nvidia har bekräftat att detta gäller även deras kort. GeForce, Quadro, Tesla etc.

Edit: Det är Spectre som drabbat Nvidia, ej Meltdown.

Man kan ungefär säga detta har drabbat alla tillverkare. Mjukvarorna behöver helt enkelt skrivas och kodas om. Eventuellt måste det fixas i microcode via BIOS-uppdatering. Fick dessutom en uppdatering till min iPad som förövrigt heter iOS 11.2 2.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Januari 2020 avslutas all support till Windows 7, vilket enligt min huvudräkning blir 2 år kvar!

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.688321/sa-lange-kan-du-kora...

"Fram till 2020 kan du med andra ord använda Windows 7 och Outlook 2010 utan några allvarliga säkerhetsproblem."

Permalänk

Så.. min idé om att köra en 3770k med Win 7 är nu alltså strypt av MS? Fyfan. Hoppas att de inte kommer påverkas allt för hårt i spel, enda anledning till varför jag köpt Z77 + den här i7an.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av skog1s:

En undran: Hur många är det här på Swec som kör Windows 7 och Windows 8?

Windows 7 & 8 kör väl endast bakåtsträvare. Eller?

Ni som fortfarande kör med Windows 7 och Windows 8, varför gör ni det?

Och jag kan ju känna igen mig lite, jag själv körde XP en längre tid innan jag fattade och förstod att Windows 7 vart så mycket bättre, säkert och trevligare etc etc

Att man kör Windows 98/XP/7:an på företag, det fattar jag...... men som datorentusiast fattar jag inte varför?

Varför gör ni det?
Och kom inte med att "integritet " och " 10:an övervakar sina användare" då det går att koppla bort övervakningsfunktionerna!

Och om ni måste komma med integritetskortet, vad är det ni inte gillar annars.

Själv har jag enheter med Windows 95/98/2K/XP/7:an och 8:an.....Som jag "leker" med ibland.

Windows 10 på bästa hårdvaran, joodå!
Allt annat är väl bara dumt?

Allt mellan XP upp till 7 kan vara bra lättare att få äldre speltitlar att fungera med. Dessutom är äldre OS mindre krävande på äldre hårdvara.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X