CS:GO Streaming flyter inte som jag vill - OBS-inställningar?

Permalänk
Avstängd

@Weuffelhjaern:

Om du menar att x264 pressar ner FPSen inne i spelet så är det i stort sätt oundvikligt i sammanhanget. Kan han sända i 6000 bitrate med NVENC är det möjligt att det blir acceptabel kvalitet på streamen.

Han får väl testa de olika alternativen och se vilken han gillar bäst.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

@Kiirozu:
Han hade 100/100 lina, om jag minns rätt, och 5500 bitrate ska vara tillräckligt. De streamers som använder x264 har i 9/10 fall en Duo-PC setup där pc #2 hanterar encoding och streaming. Annars använder många ShadowPlay eller OBS-NVENC.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

@hamstersoppa:

Om du inte redan har testat att streama med x264 så bör du försöka dig på det. En sexkärnig CPU bör klara det utmärkt, dock vet jag inte hur pass bra AMD Ryzen är i avseendet.

Testa att dra igång med cpu preset veryfast, (Om du kör via Twitch) bitrate någonstans mellan 4000 - 6000, keyframe interval 2, profile main, CBR, audio bitrate 96. Eftersom du streamar CSGO vill du ha 60 fps, 48 fps bör också fungera (du får bättre kvalitet med mindre fps beroende på bitrate). Lanczos downscale filter och som resolution 720p eller något steg över (beroende på vad du CPU orkar med).

Jag testade det här och det vart ju mycket bättre, men lite grynigt blir det ibland. jag får väl vara nöjd såhär. tusen tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hamstersoppa:

Jag testade det här och det vart ju mycket bättre, men lite grynigt blir det ibland. jag får väl vara nöjd såhär. tusen tack

Har testat lite själv med NVENC och det blir helt klart duglig kvalité med 6000 i bitrate, körde bluray preset för jag märkte något konstigt lagg med "high quality".

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamstersoppa:

Okej, allt det här är helt nytt för mig ^^
jag har AMD Ryzen 5 1600 six - core processor 3.20 GHz

Får man anta att det är Geforce Experience du använder? Jag finner dess inställningar inte alltid är helt tydliga med vilken preset den använder. Högre bitrate hjälper att skövla fram mer data per sekund, vilket i sin tur innebär att du kan "lätta på" belastningen av CPUn. Men om du kan tänka dig använda en annan mjukvara så är OBS Studio mångas favorit. Som tidigare har sagts så är x264 att föredra, dvs CPU encoding där du har diverse kvalité presets att välja på - "veryfast" är att föredra enligt general consenseus när man ska hitta en baseline att strömma ifrån.

Utgå från att du använder x264 i <insert streaming applikation>, börja med grundinställningar:

720p
30fps
"veryfast" preset
6000kbit/s (ifall din lina tillåter och använder Twitch)

Om du kan streama med dessa inställningar så kan du inkrementalt öka diverse inställningar som 60fps, "faster" preset. 720p är något av en sweetspot, men känner du att du vill ha högre eller kräver "bigger and better" så kan du antingen slå över det på grafikkortet med viss kompromiss eller skaffa bättre CPU.

Videon här https://www.youtube.com/watch?v=icyWXjoa5Ao visar lite hur spel och stream kan prestera med diverse kärnor igång och avstängda: Så med Ryzen 1700 (8 kärnor) med två avstängda kärnor är i praktiken en 1600 (6 kärnor).

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch