HTC avtäcker Vive Pro och tillbehöret Vive Wireless Adapter

Permalänk
Melding Plague

HTC avtäcker Vive Pro och tillbehöret Vive Wireless Adapter

Som utlovat avtäcker HTC nu en uppdaterad version av VR-headsetet Vive, vilket får namnet Vive Pro och kommer med en uppdaterad design samt betydligt högre upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, kanske är dags att skaffa VR nu.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Ser fram emot utförsäljning av HTC Vive till ett lägre pris än 4500 kr

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

För dåligt för att göra mig sugen på att uppgradera i alla fall men det är ju skönt. Men jag får väl invänta tester osv innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Vive Pro är absolut intressant samt trådlösa adaptern.

Men första Viven är riktigt bra den med men ska köras med supersampling och krävs minst ett gtx 980 ti för att det ska flyta på. Gärna GTX 1070ti är bra för supersampling. Ger mindre screendoor effekt samt mycket snyggare grafik.

Men HTC Vive kommer då bli billigt när Pro kommer då köper jag om den igen.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Nope. Det är för liten skillnad och antagligen på tok för dyrt för att uppgradera. Småtrevligt för dom som köper sin första Hmd kanske.
Hoppas verkligen någon annan seriös aktör satsar ordentligt det här året.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det här är ganska precis vad jag hoppats på – jag tyckte att original-Vive var för oskarp, och innan foveated rendering fungerar (om något år) så är 2880x1600 (+extra overhead för VR) ungefär maxupplösningen som dagens grafikkort kan driva i mer realistiska spel.

Möjliga nackdelar:

  • Jag hade hoppats på aningen bredare synvinkel, och inte samma som förut.

  • Knuckles-handkontrollerna har fortfarande inte släppts, och även när de släpps så kommer ju en mängd gamla spel vara anpassade för (och ha 3d-modeller av) de gamla kontrollerna. Jag hoppas verkligen att de kommer i vår.

  • Jag gissar att priset blir högt, särskilt som de betonade att det här var ett headset bättre anpassat för företag.

Permalänk

Hoppas fortfarande att Pimax kan leverera med sina dubbla 4k (2160p) displayer @ 90Hz och en FOV på 200°. Enda nackdelen lär vara att de inte är oled. #framtiden

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Upplösningen är ju på ett ungefär vad Gear VR har med en S8:a, och visst det ser bättre ut men inte tillräckligt för att ta bort sde (för de som nu irriterar sig på det).

Känns som HTC försöker vara först igen istället för att ta tiden på sig att utveckla nästa generation som Oculus gör. Går ju f.ö. köpa till trådlöst för båda headsets redan idag om man nu vill ha detta med TPCast.

Permalänk
Avstängd

Så mer eller mindre en Samsung Odyssey...

Permalänk

glad att dom fixa upplösningen, nu är det bara att vänta på att dom fixar en vettig upplösning. htc 3 blir antagligen det första med bra. kanske dom trycker in hdr ochså.

Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla: Just avsaknaden av OLED känns väldigt osäker, det är verkligen en hårfin gräns mellan vad som känns magiskt och vad som känns helt åt helvete i VR.

Jag har inte testat VR med LCD iofs, borde kanske göra det, kanske är helt okej.
I övrigt så lyckas ju Pimax träffa rätt med allt- att kunna återanvända lighthouses osv är ju rätt skönt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Gällande upplösningen... alltså 2 880 × 1 600 är säkerligen bättre men jag misstänker att man skulle nog behöva lite till. självklart kan det vara så att screendoor effekten är mindre nu efter uppdateringen, men det kommer flera nyheter i år som kanske gör att man faktiskt kan titta på en och annan rulle i dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vozal:

Så mer eller mindre en Samsung Odyssey...

Ja, fast med bättre handkontroll-spårning, tillgänglig i Sverige, trådlös, och förmodligen bekvämare. Samsung Odyssey är det VR-headset som säljs just nu som har bäst linser/skärm, och det känns som att Vive Pro utgått från den och fixat bristerna. Å andra sidan lär Vive Pro bli markant dyrare, och kräver att man monterar upp basstationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Men första Viven är riktigt bra den med men ska köras med supersampling och krävs minst ett gtx 980 ti för att det ska flyta på. Gärna GTX 1070ti är bra för supersampling. Ger mindre screendoor effekt samt mycket snyggare grafik.

Det borde väl inte påverka screendoor effecten? Den fysiska skärmen förändras ju inte av att man supersamplar.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Nu ska man bara ha spel som lockar en till att köpa VR

Permalänk
Medlem

Spännande! Låter dyrt, dock.

Verkar som Pro kommer säljas endast som headset till en början, och ett kit med nya fyrar och kontroller kommer "senare i år". Hoppas det syftar på Valves kontroller och att det kommer åtminstone till sommaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Det borde väl inte påverka screendoor effecten? Den fysiska skärmen förändras ju inte av att man supersamplar.

Det stämmer! Folk blandar hela tiden ihop screen door effect med "jaggies". Screen door effect syftar på utrymmet mellan pixlarna, så man kan ha en tydlig screen door effekt även om skärmen har många pixlar per tum och man kör anti-aliasing.

Permalänk
Medlem

Blir ett givet köp om priset lägger sig på ~7-8k kr, någon som vet om man kan ta bort dom förskräckliga hörlurarna som sitter på och använda sitt egna headset??

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

Ja, fast med bättre handkontroll-spårning, tillgänglig i Sverige, trådlös, och förmodligen bekvämare. Samsung Odyssey är på många sätt det bästa VR-headsetet som säljs just nu, och det känns som att Vive Pro utgått från den och fixat bristerna. Å andra sidan lär Vive Pro bli markant dyrare, och kräver att man monterar upp basstationer.

Bekvämare vetesjutton, har tittat på en review nyligen där sades det att eftersom den hade en headstrap i plast alá PSVR och nedvikbar skärm så fördelas tyngden bättre på huvudet och den sitter betydligt bekvämare än Viven och Riften. Dessutom är pannkudden och ansiktsfoamen klädd i läder och samlar inte på sig svett på samma sätt och är enkel att torka av. Också godrays effekten är mycket bättre på Odyssey, dock jämförd med originalviven. Vive Pro kanske har bättre linser det vet vi inte än. Hoppas den börjar säljas i Sverige snart.

Tycker iofs att de kunde försökt lite bättre med den här uppdaterade Viven. Känns inte som om det riktigt motiverar att punga upp med 10 lök igen. Pimax kommer nog att sätta fart på saker och ting när den kommer, det är jag övertygad om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Blir ett givet köp om priset lägger sig på ~7-8k kr, någon som vet om man kan ta bort dom förskräckliga hörlurarna som sitter på och använda sitt egna headset??

Ja, det går.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vozal:

Bekvämare vetesjutton, har tittat på en review nyligen där sades det att eftersom den hade en headstrap i plast alá PSVR och nedvikbar skärm så fördelas tyngden bättre på huvudet och den sitter betydligt bekvämare än Viven och Riften. Dessutom är pannkudden och ansiktsfoamen klädd i läder och samlar inte på sig svett på samma sätt och är enkel att torka av. Också godrays effekten är mycket bättre på Odyssey, dock jämförd med originalviven. Vive Pro kanske har bättre linser det vet vi inte än.

Vive Pro har nya och bättre linser, gissningsvis de som Valve tog fram för någon månad sedan: https://uploadvr.com/lenses-valve-custom/

En person skriver t ex:

Citat:

While reading text on the existing HMD often involves a bit of a struggle to get the text into the central “sweet spot” of the headset lenses to make it readable, all of the text in the Driftwood virtual environment I explored in my Vive Pro demo was instantly, perfectly clear. Whether signs that were close up or book titles on shelves that were a few virtual yards away, text was easy to make out regardless of the portion of the lenses in which it was displayed.

Perhaps most importantly of all, the Vive Pro has drastically reduced the visibility of the concentric rings that are sometimes hard to ignore in the standard Vive, and which can be both distracting and immersion breaking.

(Å andra sidan skriver UploadVR "According to HTC, the headset uses the same Fresnel lenses as the current Vive", men den enda information jag sett från HTC är "förbättrad optik", så jag tror och hoppas att UploadVR missuppfattat något.)

Vad gäller bekvämligheten så har jag läst väldigt många Odyssey-recensioner, och folk har radikalt olika åsikter beroende på huvudform. Vissa tycker att den är perfekt, men många har problem med att den klämmer näsan, att hörlurarna hamnar fel, och att det är svårt att positionera bandet baktill på huvudet. Vive Pro verkar ha fler anpassningsmöjligheter, och är lättare och mer välbalanserad än föregångaren, som redan den var lättare än Odyssey. Men det går förstås inte att veta alla detaljer än.

Permalänk

Denna produkten är nog väldigt mycket (som de säger på presentationen) inriktat till företag och de entusiaster som stör sig på upplösningen och integrera "deluxe audio strap". Att se och kunna läsa text är väl inte det jag stör mig mest på med min Vive...
Jag själv stör mig tillräckligt på SDE och Upplösning i spel för att tycka att den kan vara intressant med en mindre uppgradering.
Är man också ägare till dagens Vive så blir förhoppningsvis inte uppgraderingen så blodig då man kan behålla kringutrustning och bara köpa HMD:n.

Skulle inte förvåna mig om Vive Pro ersatt Vive helt och hållet innan året är slut.
Vive 2 kommer att komma men det är inte det Vive pro är.

Permalänk
Medlem

Sa ju det! Inget 4k headset. Är det samma linser i detta som originalet? Skulle gärna se nya linser.
Känns inte som att jag kommer att uppgradera till denna, hellre köpa en deluxe audio strap och en tpcast isof.
Ser fram emot högre upplösning, trådlöst och bättre FOV men det är nog ett tag kvar tills dess.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

@Orisons: Jag tror det med, det är ju så mycket i utvecklingsstadiet med FOV rendrering och allt vad det innebär med Eye tracking osv. Och inte minst AR som verkar kunna bli riktigt mainstream (många stora drakar som satsar på AR iallafall)??
Vive är kanske väldigt smarta i det här läget och avvaktar tills de vet vilken väg de skall gå.
Och jag tycker inte att det är fel att släppa en mer komplett produkt halvvägs in i livcykeln. Det ser vi t.ex. på konsolsidan med mer optimerad (läs mindre) hårdvara.

Och om jag skall vara ärlig så är SDE ett alldeles för stort problem på Vive för att egentligen släppas som färdig produkt alls... Pinsamt att de tar så mycket betalt för en produkt som skall vara "High-end" när det ser ut som så. Det är min alldeles egna åsikt efter åtskilliga timmar med fejjan i den.
Allt annat är tipp-topp!

(förutom att vissa spel inte vill starta på min setup)

Permalänk
Medlem

Jag är så delad kring denna. Överlag ser det bra, framförallt om hela historien med att kunna köra stora rum(trådlöst) funkar! Det blir lätt irriterande att hela tiden trassla ut sig ur kablaget. Deluxe audio-strapen löste lite irritation med hängande kabel från lurarna, men resterande kablage är kvar. Vill inte hoppa på tåget med TPCast för tidigt heller.

Får avvakta recensioner samt försöka prova den i butik innan köp.

Visa signatur

Applause, any questions?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronin87:

Jag är så delad kring denna. Överlag ser det bra, framförallt om hela historien med att kunna köra stora rum(trådlöst) funkar! Det blir lätt irriterande att hela tiden trassla ut sig ur kablaget. Deluxe audio-strapen löste lite irritation med hängande kabel från lurarna, men resterande kablage är kvar. Vill inte hoppa på tåget med TPCast för tidigt heller.

Får avvakta recensioner samt försöka prova den i butik innan köp.

Fast den trådlösa biten är ju något man får köpa till senare i q3 tidigast och det kan lätt försenas till en bit in på 2019. Så det är ju knappast bortkastat att köra på TPCast nu

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Man kan nog inte relatera all utveckling att följa samma takt som mobiltelefoner, som man ofta gör men att man efter två år får så här liten skillnad var helt klart en besvikelse.

Antar att det också fortfarande är pentile-matris på panelerna då det verkar vara standard på OLED. Skulle vara intressant att jämföra hur stor skillnad det gör i praktiken att köra med äkta RGB-paneler.

Det ser inte ut som de jobbat med att få den lättare heller. Tycker den gamla Viven är lite för framtung. Gillade heller inte DAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det ser inte ut som de jobbat med att få den lättare heller. Tycker den gamla Viven är lite för framtung.

Det är precis vad de gjort. Den ska vara både markant lättare och bättre balanserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det är precis vad de gjort. Den ska vara både markant lättare och bättre balanserad.

HTC har väl inte gått ut med något officiellt än men jag såg en hands-on video där man påstod att det skiljer ca 300g och att det kommer märkas efter längre tids användande. Detta trots att det tillkommit en del saker så det är ju bra att dom fått ner vikten lite.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |