Asus visar Proart PQ22UC – portabel skärm med OLED

Permalänk
Melding Plague

Asus visar Proart PQ22UC – portabel skärm med OLED

Datorskärmar baserade på OLED-paneler har hittills inte funnits tillgängligt i stor skala. Nu satsar taiwanesiska Asus på tekniken med en portabel skärm med 4K UHD-upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nice, har AMOLED på telefonen och det är riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är en av många OLED-skärmar som dyker upp under 2018. Ser fram emot hög upplösning, OLED, runt 28-30"

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Antligen!

Äntligen en OLED-panel till oss datoranvändare. Vi är många som är trötta på blaskiga LED-skärmar som har funnits här alltför länge, medan den moderna paneltekniken bara funnits i periferin. Vi är värda något bättre då många områden har berikats medan moderna kvalitetspaneler har lyst med sin frånvaro. Detta är en bra start och en ett bra svar från Asus.

Äntligen.

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis inga problem med inbränningar.

Det verkar som att alla oleds har problem med det i olika utsträckning. Och vid skrivbordsanvändande är där mycket av bildytan som alltid är samma till skillnad från filmer/serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Förhoppningsvis inga problem med inbränningar.

Det verkar som att alla oleds har problem med det i olika utsträckning. Och vid skrivbordsanvändande är där mycket av bildytan som alltid är samma till skillnad från filmer/serier.

Inte helt ovanligt på mobiler heller (i alla fall inte för några år sedan) Och de visar ju sällan en statisk bild särskilt länge. Vet att en vän fick menyknapparna på sin Samsung omnia 7 lite lätt inbrända.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fyy fan vad spännande! Mums vilken grej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

Hoppas på att den är på 144Hz och inte 60Hz.

Den lär kosta men allt går att spara till bara man har lite tålamod.

Edit: Har hitta lite mer info om skärmen det behöver inte vara sant.

//Källa https://matomezone.co/archive/223167

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
99:e percentilen

Något liknande i ~30 tum vore en dröm för Kurve-LAN!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kanske är bra. Men i vilket professionellt sammanhang är det vanligt att man släpar runt på en skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Kanske är bra. Men i vilket professionellt sammanhang är det vanligt att man släpar runt på en skärm?

Formfaktorn och panelegenskaperna får en ju att tänka på mer en broadcast/ref monitor och de är ju oftast gjorde för att flyttas runt. Dock talar IOn och konstruktionen emot. Men lär väl vara till för nån form av grading iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Kanske är bra. Men i vilket professionellt sammanhang är det vanligt att man släpar runt på en skärm?

Inte jätteovanligt för studiofotografer att ta med en bildskärm/dator på location för färgcheck på plats, om det är ett jobb med skaplig budget/nivå på som ska visas i tryck sen. ETT område, förvisso. Men det var den första jag kom att tänka på.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Formfaktorn och panelegenskaperna får en ju att tänka på mer en broadcast/ref monitor och de är ju oftast gjorde för att flyttas runt. Dock talar IOn och konstruktionen emot. Men lär väl vara till för nån form av grading iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Masyve:

Inte jätteovanligt för studiofotografer att ta med en bildskärm/dator på location för färgcheck på plats, om det är ett jobb med skaplig budget/nivå på som ska visas i tryck sen. ETT område, förvisso. Men det var den första jag kom att tänka på.

Ja, där har vi två i alla fall.

Permalänk

Jag är verkligen redo att ta klivet ner till 22”. Med 27” behöver man ha skärmen så jättelångt bort för att få en överblick över hela skärmen när man spelar... men USB-C och 165fps rimmar väl inte så bra tyvärr. Sedan är ju 4K total overkill för 22”. I övrigt är detta den optimala skärmen för mig som ofta reser med min Dan Cases A4. Vet ngn om 1440p och 144hz ens är möjligt över USB-c? Antar att det inte är ngn Thunderbolt 3...

Permalänk
Medlem

Lite fyndigt att det publicerades 16:09

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rallemulle87:

men USB-C och 165fps rimmar väl inte så bra tyvärr. […] Vet ngn om 1440p och 144hz ens är möjligt över USB-c? Antar att det inte är ngn Thunderbolt 3...

Jag vill åtminstone tro att jag har tillräckligt bra koll på detta. Thunderbolt 3 är en garanti för 1440p @ 144 Hz, men det är inget krav. DisplayPort 1.2 (som ingår i TB3) är tillräckligt för 1440p @ 144 Hz, och jag tror inte det finns någon USB‑C-port med DisplayPort men inte DisplayPort 1.2.

Har även testat och verifierat att 1440p @ 144 Hz fungerar via adapter. Dock fick jag ej överklockning till 165 Hz att fungera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

fantastisk nyhet specen superegg hittat stämmer bra med den här skärmen som JOLED börjat skeppa redan i somras.

https://www.oled-info.com/digitimes-joled-supplies-216-4k-ole...

https://www.oled-info.com/joled-starts-commercial-shipments-i...

Permalänk
Skrivet av Alling:

Jag vill åtminstone tro att jag har tillräckligt bra koll på detta. Thunderbolt 3 är en garanti för 1440p @ 144 Hz, men det är inget krav. DisplayPort 1.2 (som ingår i TB3) är tillräckligt för 1440p @ 144 Hz, och jag tror inte det finns någon USB‑C-port med DisplayPort men inte DisplayPort 1.2.

Har även testat och verifierat att 1440p @ 144 Hz fungerar via adapter. Dock fick jag ej överklockning till 165 Hz att fungera.

Tack för det! Då får vi hålla tummarna att panelen i sig går att köra i 144 eller liknande!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rallemulle87:

Tack för det! Då får vi hålla tummarna att panelen i sig går att köra i 144 eller liknande!

Skulle bli mycket förvånad om skärmen i artikeln klarar mer än 60 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rallemulle87:

Sedan är ju 4K total overkill för 22”.

Det är inte overkill. Jag kör 4K på en 23.5" skärm med en pixeltäthet om 188 och pixeltätheten kunde absolut ha varit högre tycker jag. Jag får alltid slänga på SMAA eller FXAA för att få en len och smooth visuell upplevelse i spel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vozal:

Det är inte overkill. Jag kör 4K på en 23.5" skärm med en pixeltäthet om 188 och pixeltätheten kunde absolut ha varit högre tycker jag. Jag får alltid slänga på SMAA eller FXAA för att få en len och smooth visuell upplevelse i spel.

Precis. Folk tänker fortfarande alltför mycket i termer av hur stora GUI-elementen i Windows blir vid 100 % skalning. Förvisso relevant i praktiken, men inte för att avgöra hur hög upplösning som är värd att ha på en skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Vozal:

Det är inte overkill. Jag kör 4K på en 23.5" skärm med en pixeltäthet om 188 och pixeltätheten kunde absolut ha varit högre tycker jag. Jag får alltid slänga på SMAA eller FXAA för att få en len och smooth visuell upplevelse i spel.

Skrivet av Alling:

Precis. Folk tänker fortfarande alltför mycket i termer av hur stora GUI-elementen i Windows blir vid 100 % skalning. Förvisso relevant i praktiken, men inte för att avgöra hur hög upplösning som är värd att ha på en skärm.

Vet inte om det är jag som tillslut behöver skaffa glasögon men jag kan iaf inte se skillnad på 4K vs 1440 på en 27”are med ett behagligt avstånd till skärmen..

Permalänk
Avstängd

@Rallemulle87 Allt blir ju relativt med åskådarens avstånd till skärmen. Jag vet inte hur långt ifrån du sitter, men jag sitter 30-40 centimeter från min skärm. Ju större skärm man har desto längre ifrån sitter man antagligen. Därför blir det ju så att pixeltätheten automatiskt har mindre och mindre betydelse ju större skärmen är. Det är det som är praktiskt med en högupplöst mindre skärm, man behöver inte fläska på med tum.