Intel lanserar åttonde generationens Core-processorer med Radeon RX Vega M-grafik

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar åttonde generationens Core-processorer med Radeon RX Vega M-grafik

Efter avtäckandet i höstas lanserar Intel sin processorfamilj "Kaby Lake-G" – en serie fyrkärniga modeller för bärbara datorer med integrerad Radeon RX Vega-grafik från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har jag missat något eller är jag fortfarande nyvaken?

Enligt tabellen är det ingen skillnad mellan 8706G och 8705G.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Borde ju gå att ha enklare kyllösningar när de sitter så nära varandra o ser likadant ut överallt, istället för två separata kyllösningar? Kanske någon liten smidig vattenkyld lösning med en liten tunn radiator? Nä kanske inte går.. men hade ju varit shysst med en sån här dator med bra temps utan hög ljudnivå

Lär ju gå att bytta en miniliten vattenkyld gamingdator iaf! Överklockningsbar o allt! Tänk ett minilitet moderkort med bara minne + M2 + värsting cpu+gpun vattenkylt med en radiator stor som hela moderkortet men väldigt platt. Typ NUC-storlek, men helt knäpptyst o prestanda som överklockat gtx 1060 med shysst CPU. Lät ju spännande!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Vilket segment är det tänkt att ersätta? typ i5/i7 med GTX 1060 typ? Eller är det mer riktat till laptops?
(Känns onödigt dyrt med HBM2 minne?)

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

65W/100W i en bärbar datorn... ?!

Visa signatur

E

Permalänk
Discokungen

13% snabbare än 1060 6GB? Whaaaaat??? Det är helt fantastiskt om det stämmer. Nackdelen är att en måste byta processor om en vill ha snabbare grafik senare bara.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av tormentor:

Har jag missat något eller är jag fortfarande nyvaken?

Enligt tabellen är det ingen skillnad mellan 8706G och 8705G.

Den ena har stöd för Intel vPro. La till det i tabellen.

Permalänk
Medlem

Verkar ju riktigt häftigt men väntar fortfarande på 6-core h-serien... Borde inte den lanseras inom kort??!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC/Light gaming: Chassi: Fractal Design Node 605 PSU: SEASONIC X-460 MODULAR FANLESS MB: ASUS Maximus V Gene CPU: Intel Core I5 3570K CPU Fan: NOCTUA NH-L12 GPU: ASUS GeForce GT1030 Passive Memory: CORSAIR XMS3 2x8Gb SSD: SAMSUNG 830 128Gb HDD: SEAGATE DESKTOP Fans: Be Quiet! SilentWings 2 120mm PWM OS: WINDOWS 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Häftigt! Borde ju gå att ha enklare kyllösningar när de sitter så nära varandra o ser likadant ut överallt, istället för två separata kyllösningar? Kanske någon liten smidig vattenkyld lösning med en liten tunn radiator? Nä kanske inte går.. men hade ju varit shysst med en sån här dator med bra temps utan hög ljudnivå

Snarare ganska svårt, det som krävs är traditionella heatpipes eller "vapor chamber" och det kommer vara bättre än att försöka blanda in vatten som kräver pump och större radiator. Situationen blir typ som på desktops/skrivbordet där en stor tornkylare är bättre än många AIOs, fast på bärbara har det faktiskt sett ännu värre ut än så, då de som har haft någon form av igenkännlig vattenkylning har kört med en stor bas du dockar laptopen i, vilket blir löjligt på något som redan är 18,4-tum eller 21-tum.

Inte säkert vi ser 100-Wattaren i smidiga bärbara, men räkna med att 65-Wattaren hittar sig till nästa MBP15 samt tydligen ett par Dell och HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xviz:

65W/100W i en bärbar datorn... ?!

Tänkt att tävla med GTX 1050 eller 1060 MaxQ.

Permalänk
Medlem

Den här kombon i laptops kommer bli intressant. Det blir nog inga ultrabooks-tunna saker men hey, kan man banta ner nuvarande media/budgetspel notebooks lite så yay!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ser riktigt kul ut, dock så reagerar jag på detta xD

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Häftigt! Borde ju gå att ha enklare kyllösningar när de sitter så nära varandra o ser likadant ut överallt, istället för två separata kyllösningar? Kanske någon liten smidig vattenkyld lösning med en liten tunn radiator? Nä kanske inte går.. men hade ju varit shysst med en sån här dator med bra temps utan hög ljudnivå

Håller med men "utan hög ljudnivå"?, vattenkylning är ju det mest högljudda som finns.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Håller med men "utan hög ljudnivå"?, vattenkylning är ju det mest högljudda som finns.

??? vi har helt klart olika åsikter om vad som är "högljutt". Har två separata AiO-system i min dator o har aldrig någonsin noterat något ljud från någon av dem.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG:

Jag tänker mig följande scenario:

En dator med bara luftkylda temperaturkontrollerade fläktar som ligger på låga varv pga mängden fläktar och bra luftflöde i chassit.

En dator med en vattenkylare, vars vattenpump går på 100% hela tiden. Kolla decibel på inet tex mellan en luftkyld processorfläkt och en vattenkyld , det är en jävla skillnad.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Inaktiv

Första steget på att Intel köper upp Amd?

Härligt med samarbete iallafall och ser fram emot detta.

Permalänk
Medlem

Skulle dom nog aldrig kunna göra, skulle ju vara tvungna att splitta upp företaget likt vad microsoft fick lov att göra.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

@WoG:

Jag tänker mig följande scenario:

En dator med bara luftkylda temperaturkontrollerade fläktar som ligger på låga varv pga mängden fläktar och bra luftflöde i chassit.

En dator med en vattenkylare, vars vattenpump går på 100% hela tiden. Kolla decibel på inet tex mellan en luftkyld processorfläkt och en vattenkyld , det är en jävla skillnad.

Fläktar på 100% låter alltid jättemycket. Vattenpumpar på 100% kan låta mycket, men beror på pump o mycket annat.

Min CPU-pump går på 100% helt ljudlöst, men fläktarna jag har till radiatorn kör jag på 30%~, låter nästan ingenting. Visst låter de mer än en noctua-fläkt på en stor tornkylare hade gjort, men de kyler otroligt mycket bättre än den hade gjort också. Hade kunnat ha exakt samma fläktar i radiatorn om jag velat men då fått sämre kylförmåga, men fortfarande bättre än tornkylaren.

Min GPU-pump går på 37%, samma som fläkten till dennes radiator. Helt ljudlöst.

Du vet väl att fläktarna som följer med i AiO till 95% av fallen är ruskigt högljudda, men väldigt enkla att byta?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

13% snabbare än 1060 6GB? Whaaaaat??? Det är helt fantastiskt om det stämmer. Nackdelen är att en måste byta processor om en vill ha snabbare grafik senare bara.

Man byter inte grafikkort/processor så ofta i en laptop, så jag kan acceptera detta problem. Gäller bara att välja rätt första gången

Skrivet av Petterk:

Snarare ganska svårt, det som krävs är traditionella heatpipes eller "vapor chamber" och det kommer vara bättre än att försöka blanda in vatten som kräver pump och större radiator. Situationen blir typ som på desktops/skrivbordet där en stor tornkylare är bättre än många AIOs, fast på bärbara har det faktiskt sett ännu värre ut än så, då de som har haft någon form av igenkännlig vattenkylning har kört med en stor bas du dockar laptopen i, vilket blir löjligt på något som redan är 18,4-tum eller 21-tum.

Inte säkert vi ser 100-Wattaren i smidiga bärbara, men räkna med att 65-Wattaren hittar sig till nästa MBP15 samt tydligen ett par Dell och HP.

Beror helt på datorns design. 3-4 heatpipes kan lätt klara 100W utan problem, problemet är mer... vad ska de leda det till. Det som gjort dGPU kylning bra många gånger är separata kylsystem/fläktar, så man har kapacitet till det. Men detta tar också mycket mer plats och ger andra designproblem.

65W kan de lätt kyla dock. Titta bara på vad en vettig 35W i7a + enkel dGPU drar så ser du nog inga problem alls där. 100W kan bli knepigare, men så länge de inte försöker trycka det i för tunt chassi ska det gå att lösa. tex 1050 som tas upp i artikeln har va 40-50W TDP, vilket med ca 15W CPU är rätt lik nivå.

Tittar man dock på 1060 som har 80W TDP bara på GPUn, och sedan lägger till samma 35W CPU, så ser man plötsligt att exakt detta problem är redan löst, så det finns gott om datorer med dessa lösningar för 115W redan. Även deras Max-Q low power är 60-70W, så åter är du på nivån där CPU + GPU borde bli ca 100W.

Enda fördelen öht som vatten har vs "vapor chambers"/ångkammare är volymen av energi de kan lagra. Vattenånga överför den mycket bättre dock... många gånger bättre tom. Så varför man skulle nergradera detta till pumpar, tyngd av vatten och risk för vattenläckor förstår jag inte... för att "lagra värme" i vattnet?

De kan kyla både 390X och Titan X med ångkammare, så de kan utan problem kyla 100W med det också. Enda problemet är att sedan kyla ångkammarna, vilket är exakt samma problem med vatten (du behöver en gigantisk radiator). Ska du då trycka in vikten och utrymmet av en pump och vatten också får du mindre plats för fläktarna och klumpigare dator.

Vatten har sin plats, utan tvekan, men inte i en laptop med så låg effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

13% snabbare än 1060 6GB? Whaaaaat??? Det är helt fantastiskt om det stämmer. Nackdelen är att en måste byta processor om en vill ha snabbare grafik senare bara.

vet inte om man kommer kunna köpa dessa CPUs "lösa" med moderkort etc på sidan om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Fläktar på 100% låter alltid jättemycket. Vattenpumpar på 100% kan låta mycket, men beror på pump o mycket annat.

Min CPU-pump går på 100% helt ljudlöst, men fläktarna jag har till radiatorn kör jag på 30%~, låter nästan ingenting. Visst låter de mer än en noctua-fläkt på en stor tornkylare hade gjort, men de kyler otroligt mycket bättre än den hade gjort också. Hade kunnat ha exakt samma fläktar i radiatorn om jag velat men då fått sämre kylförmåga, men fortfarande bättre än tornkylaren.

Min GPU-pump går på 37%, samma som fläkten till dennes radiator. Helt ljudlöst.

Du vet väl att fläktarna som följer med i AiO till 95% av fallen är ruskigt högljudda, men väldigt enkla att byta?

Hur kan en pump gå på annat än 100%?

Ska tilläggas att jag bara mätt skillnaden mellan vatten och luft vid 100 cpu load och det var nästan dubbelt så högljutt
med vattenkylningen. 38db vs 21db.

Jag har alltid undvikit vattenkylningsbyggen pga ljudnivån då jag tänkt att om jag alltid kommer ha en fläkt (pumpen) som går 100%
pga det konstanta vattenflödet så varför köra vatten? det enda som talar för är ju lite lägre temperaturer isf.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Paddanx:

Man byter inte grafikkort/processor så ofta i en laptop, så jag kan acceptera detta problem. Gäller bara att välja rätt första gången

Hade helt missat att det var till laptops. Det borde göra sig helt perfekt i desktop också dock, även om det är integrerat med moderkortet.

Skrivet av Viochee:

vet inte om man kommer kunna köpa dessa CPUs "lösa" med moderkort etc på sidan om...

Smart. Det lär absolut vara integrerat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xviz:

65W/100W i en bärbar datorn... ?!

Finns ju laptop med dubbla GTX 1080 så varför inte? Lär dock inte bli någon superslimmad grej. Tror säkerligen man får väldigt hygglig grafik även om man får en med sänkt TDP till 65w vilket inte behöver någon jättefläskig kylning.

Permalänk
Medlem

Blir nog ganska bra fart i intels nuc försäljning ifall de skickar i dem processorerna.

Lanserar de sedan mini itx kort med denna combo och skaplig kylning så blir det nog ganska bra marknads del de har själva för de som vill bygga smått med spelprestanda för e-sports och enklare spel.

Ifall chipset de har i planeringen stödjer pci-e 8x eller 16x 3.0 så blir det nog en vettig uppgraderingsväg också för enklare speldatorer när gpu'n inte räcker till riktigt längre.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xviz:

65W/100W i en bärbar datorn... ?!

Ahh missade länka dig ovan.

Som sagt, tag valfri 35W CPU + 1060 (80W normal, 60-70W Max-Q) idag och du har 100W+
Så... inga problem mao.

Skrivet av Flamso:

Hade helt missat att det var till laptops. Det borde göra sig helt perfekt i desktop också dock, även om det är integrerat med moderkortet.

Problemet är väl standardiserad sockel är svårt att få till. Skulle dock inte förvåna mig ett dugg om någon OEM som Dell eller HP väljer att göra någon "AIO" dator med denna lösning dock. Men där är vi tillbaka till... uppgradera? nej

Det är dock helt klart imponerande prestanda om vad de hävdar stämmer. Vi pratar lätt PS4 prestanda iaf, med 2,7 TFLOPs vs 1.84TFLOPs, med 8 trådar och betydligt mer kraftfull CPU, på 65W TDP.
Tom den 100W versionen ligger inte långt från PS4 Pro s 4,2TFLOPs vs 3,7TFLOPs på 100W... med PS4/Pro på 100-150W.

Så visst tusan är detta något som kunde göra en bra mindre dator, speciellt för 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man byter inte grafikkort/processor så ofta i en laptop, så jag kan acceptera detta problem. Gäller bara att välja rätt första gången

Beror helt på datorns design. 3-4 heatpipes kan lätt klara 100W utan problem, problemet är mer... vad ska de leda det till. Det som gjort dGPU kylning bra många gånger är separata kylsystem/fläktar, så man har kapacitet till det. Men detta tar också mycket mer plats och ger andra designproblem.

65W kan de lätt kyla dock. Titta bara på vad en vettig 35W i7a + enkel dGPU drar så ser du nog inga problem alls där. 100W kan bli knepigare, men så länge de inte försöker trycka det i för tunt chassi ska det gå att lösa. tex 1050 som tas upp i artikeln har va 40-50W TDP, vilket med ca 15W CPU är rätt lik nivå.

Tittar man dock på 1060 som har 80W TDP bara på GPUn, och sedan lägger till samma 35W CPU, så ser man plötsligt att exakt detta problem är redan löst, så det finns gott om datorer med dessa lösningar för 115W redan. Även deras Max-Q low power är 60-70W, så åter är du på nivån där CPU + GPU borde bli ca 100W.

Enda fördelen öht som vatten har vs "vapor chambers"/ångkammare är volymen av energi de kan lagra. Vattenånga överför den mycket bättre dock... många gånger bättre tom. Så varför man skulle nergradera detta till pumpar, tyngd av vatten och risk för vattenläckor förstår jag inte... för att "lagra värme" i vattnet?

De kan kyla både 390X och Titan X med ångkammare, så de kan utan problem kyla 100W med det också. Enda problemet är att sedan kyla ångkammarna, vilket är exakt samma problem med vatten (du behöver en gigantisk radiator). Ska du då trycka in vikten och utrymmet av en pump och vatten också får du mindre plats för fläktarna och klumpigare dator.

Vatten har sin plats, utan tvekan, men inte i en laptop med så låg effekt.

Långdraget och riktat mot fel person. Sen är det inte ångkamrarna du ska kyla utan motsatt sida av värmeledningsrören där vätskan/gasen kondenseras. Krävs betydligt mindre kylfläns på en kylare med heatpipelösning än en radiator tillsammans med ett vattenblock som ska kyla med samma prestanda. Fördelen vattenkylning har är att man enkelt kan bygga egna system med ett par 280 eller 360 radiatorer, och med tillräckligt tjocka radiatorer och högpresterande block klarar att kyla några effekthungriga komponenter någorlunda vettigt. All-in-ones presterar ofta sämre än högpresterande luftkylare plus att du får pumpljudet utöver fläktarna också. Även lågpresterande CLC-kit eller små 120 mm radiatorer kan dock vara användbart i små desktop-chassin om det inte finns någon plats för kylfläns och fläkt precis vid processorn. Att själv bygga med värmeledningsrör är inte särskilt framkomligt. Bärbara med vattenkylning finns, men saker som Asus ROG GX700 fungerar inte riktigt och tar upp många liter till ingen nytta.

MBP15 kyler redan 45 W TDP-processor och Radeon Pro 560 med några värmeledningsrör, minimala kylflänsar och ett par fläktar. iFixit-länk 1, iFixit-länk 2 (2016 års modell).

Permalänk
Medlem

@Rismik: Den ultimata datorn för mig. Nära köpt Skull Nuc:en flera gånger. Har tre NUC:ar i hemmet just nu men inte till huvud-datorn. Finns bara en liten (stor) detalj. Ljudnivån ska vara lika med noll vid idle. Eller att Akasa gör en ljudlös låda som även är snygg.

Tror verkligen detta samarbete blir stort och kommer slå stort. Bra bärbara med lite spelpower, men även om det kommer moderkort i m-itx eller ännu bättre Mini-STX.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Hur kan en pump gå på annat än 100%?

Ska tilläggas att jag bara mätt skillnaden mellan vatten och luft vid 100 cpu load och det var nästan dubbelt så högljutt
med vattenkylningen. 38db vs 21db.

Jag har alltid undvikit vattenkylningsbyggen pga ljudnivån då jag tänkt att om jag alltid kommer ha en fläkt (pumpen) som går 100%
pga det konstanta vattenflödet så varför köra vatten? det enda som talar för är ju lite lägre temperaturer isf.

Dubbelt så högljutt? dB-skalan är logaritmisk, en skillnad på 10 dB betyder 10 gånger högre effekt, 20 dB betyder 100 gånger högre. Skillnad på 17 dB, som i ditt fall, är cirka 50 gånger högre effekt. Sen om det upplevs som dubbelt störande är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Dubbelt så högljutt? dB-skalan är logaritmisk, en skillnad på 10 dB betyder 10 gånger högre effekt, 20 dB betyder 100 gånger högre. Skillnad på 17 dB, som i ditt fall, är cirka 50 gånger högre effekt. Sen om det upplevs som dubbelt störande är en annan sak.

Ok ja då är det ju mycket värre då.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2