Stabil och underhållsfri surfdator, 10 000 - 15 000kr

Permalänk
Inaktiv

Stabil och underhållsfri surfdator, 10 000 - 15 000kr

Hej

Jag har en äldre bekant och vill ha en stabil surfdator, det är surfning, diverse enklare program och youtube som han kollar på. Han betalar gärna någon extra tusenlapp på att enbart slippa problem. Så datorn kan tyckas overkill, men han vill ha en problemfri dator som är snabb.

Enda butiker som går är Elgiganten och Inet, dustin ty avstånd till andra. (jag handlar så mycket från dustin)

Persons krav ssd, absolut minst 250GB, gärna 500GB
Intel nyare generation, han har haft detta fabrikat på sin cpu sedan slutet av 80 talet.
Färdigmonterad, tid är pengar, windows ska ingå

Jag började först plocka ihop delar på inet men priset bara skenade iväg,

Så jag funderade på en Vox i7 på inet

https://www.inet.se/produkt/1515002/vox-i7
Core i7, (7700)
GeForce GTX 1050
16 GB, ((2x8GB)

Sedan en 4TB WD Red för 1400kr
https://www.inet.se/produkt/4304284/wd-red-4tb-intellipower-6...

Jag är väldigt nära köpknappen och min fråga är bara om någon vet något bättre? Problemet är minimum 256GB ssd som tar bort många färdigmonterade. Och om jag väljer att be inet montera ihop en så blir det väl i princip samma pris som ovan? Helst skulle priset ner mycket, 15 000kr för en surfdator är mycket.

*edit*
På frågan varför så mycket lagring, ja han har haft en pc sedan slutet av 80-talet och han har samlat på sig lite data under åren.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du söker lite i forumet då frågor om dator för denna prisklass kommer varje dag minst 3ggr om dan och om du hittar nått du gillar för en billigare peng kan du ju antingen sätta in bättre grafikkort eller processor eller större hårddisk för resterande av budgeten. Vad jag på processor är skulle rekommendera för denna prisklass en är dock 8700k och ingen 7700 som inte ens är överklockningsbar.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziggy_:

Jag skulle rekommendera att du söker lite i forumet då frågor om dator för denna prisklass kommer varje dag minst 3ggr om dan och om du hittar nått du gillar för en billigare peng kan du ju antingen sätta in bättre grafikkort eller processor eller större hårddisk för resterande av budgeten. Vad jag på processor är skulle rekommendera för denna prisklass en är dock 8700k och ingen 7700 som inte ens är överklockningsbar.

Jag har allt kollat.
En jag gillar att utgå ifrån är denna, men typ inget är i lager. (speciellt Intel gen 8) När jag anpassar denna större ssd etc så blir det ungefär samma pris som den ovan.

Min fråga är egentligen om folk tycker inet Vox i7 är grymt överprisade? Eller kan det vara smart att bara ta en sådan och det är klart.

Han måste ej ha 16GB ram, Grafikkortet kunde vara klenare, Cpu kunde vara Gen 8.
Men man kan ej få allt.

Överklockningsbar är dock självklart totalt ointressant.

Ska man ha en dator snabbt och vissa krav så minskas utbudet, fördelen med att köpa en Vox är att inet har monterat ihop x-antal såna och troligen känner till problem som skulle kunna uppstå. (ram som ogillar detta moderkort etc)

*edit*
Efter ha tänkt till det blir nog en Vox ändå. Även om det går montera ihop något marginellt bättre så finns det många fördelar med ett färdig paket, han kan besöka inet vilket dag som helst och de har en färdig etc. Det är en helt annan sak om man själv har tid och vara med och handla och montera.