AMD Ryzen 2000 "Pinnacle Ridge" – samlingstråd

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kokefa:

@sesese: Hade gärna velat se en mellanhand i den videon, t.ex 3200MHz, ev 3400MHz, se hur mycket mer prestanda man hade fått mellan varje nivå. Men man ska helt klart inte underskatta snabba minnen. EDIT: där cpun är en bottleneck, där den inte bottleneckar så tjänar man inte så mycket på det tyvärr.

Mina minnen går i 2933, men eftersom min CPU är en 1700 i originalklockning, blir inte skillnaden mot 2133 alls så stor, som i många tester.
2700x är helt enkelt en snabbare CPU, där minnet kan bromsa mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mina minnen går i 2933, men eftersom min CPU är en 1700 i originalklockning, blir inte skillnaden mot 2133 alls så stor, som i många tester.
2700x är helt enkelt en snabbare CPU, där minnet kan bromsa mer.

Du borde ju få nära 10% ökning beroende på test. Men här är Sweclockers resultat för 1600x och 2660mhz mot 3200 minne. Sen ska man ju kunna få mer om man orkar pilla med timings.
https://www.sweclockers.com/test/24199-snabbtest-minnesfrekve...

Visst märker man kanske inte 10% men fungerar det stabilt så skulle jag kört de blir ju inte högre ljudnivå som när andra komponenter blir varma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ursäkta en noob fråga här nu, men rapporterades det inte förra veckan att Samsung nyss tagit fram den första fungerande DDR5 kretsen, och Jedec har väl inte spikat standarden än? Än heller finns ju inga kit att köpa för konsumenter ännu (doh). Hinner verkligen allt detta ske till april nästa år? Känns på nått sätt mer framtidssäkert att sitta på DDR5 när det inte är så pass långt bort, oavsett prestanda vinst eller ej kontra föregångaren.
Har planerat nästa bygge med just nästa generation 7nm då gamla hederliga 2500k verkligen tuggar på sista versen nu känns det som.

Nån som kan kolla i sin kristallkula?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du borde ju få nära 10% ökning beroende på test. Men här är Sweclockers resultat för 1600x och 2660mhz mot 3200 minne. Sen ska man ju kunna få mer om man orkar pilla med timings.
https://www.sweclockers.com/test/24199-snabbtest-minnesfrekve...

Visst märker man kanske inte 10% men fungerar det stabilt så skulle jag kört de blir ju inte högre ljudnivå som när andra komponenter blir varma.

Jag har testat väldigt lite, för att vara ärlig men i 3Dmark fick jag närmat noll i en version, i en annan fick jag nästan 10%.
Kommer inte ihåg exakt, plockar fram dem i morgon.

Ja jag kör mina minnen i 2933.
https://valid.x86.fr/ufsz9j

edit Verkar som jag raderat resultaten, sorry.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilket ev ändå inte innebär att dessa kommer till just AMD detta år, de är ju inte alltid så snabba med det senaste. Dock kan det vara skillnad denna gång då de ju faktiskt har hårdvara som är riktigt bra iom Ryzen-släppet.

Då det finns de som kör 2700X med DDR4 i 4600Mhz så kommer nyttan med DDR5 i 4000-4400 inte ge någon fördel i början. Men när det kommer DDR5 i 6500MHz då kommer det bli en brutal bost till cpun. Alla rykten tyder att AMDs 490 kort har DDR5 varför det inte släpptes vet vi däremot inte.

https://www.gamersnexus.net/news-pc/3300-hw-news-ddr5-at-4400...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då det finns de som kör 2700X med DDR4 i 4600Mhz så kommer nyttan med DDR5 i 4000-4400 inte ge någon fördel i början. Men när det kommer DDR5 i 6500MHz då kommer det bli en brutal bost till cpun. Alla rykten tyder att AMDs 490 kort har DDR5 varför det inte släpptes vet vi däremot inte.

https://www.gamersnexus.net/news-pc/3300-hw-news-ddr5-at-4400...

Eftersom minneskontrollern är integrerad i processorn så är det inte så mycket en chipsetfråga som det är en processorfråga. Och Zen har högst troligen inte en DDR5-kompatibel minneskontroller eller en DDR5-förberedd plattform. Får tänka på att AM4 är nästan 2 år gammalt och redan då var försenad. Det är en ganska gammal sockel redan. Så att det finns stöd för DDR5 i Zen och i AM4 är orimligt om du frågar mig.
Och eftersom Zen 2 ska köra på AM4 så är det först 2020 med Zen 3 som vi kan förvänta oss DDR5. Dessutom var Zen inte jättebra på att utnyttja ens DDR4 fullt ut. Så även med förbättringarna de redan gjort så kan det vara så att de inte ser stor vinst med DDR5 om de inte kan få upp hastigheten på crossbar och minneskontroller ordentligt ytterligare en gång. Krävs en ganska snabb utvecklingstakt om de ska göra ett lika stort hopp på minneshastigheter som de gjorde med Zen+ - eller för den delen ett större hopp - med Zen 2.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läst någonstans att Ryzen inte skulle stödja DDR5 förrän det är "widely adopted", vilket troligtvis är tidigast 2020 (som Aleshi skrivit ovan) med Zen 2+/3, vad dom nu väljer att kalla det.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

Då det finns de som kör 2700X med DDR4 i 4600Mhz så kommer nyttan med DDR5 i 4000-4400 inte ge någon fördel i början. Men när det kommer DDR5 i 6500MHz då kommer det bli en brutal bost till cpun. Alla rykten tyder att AMDs 490 kort har DDR5 varför det inte släpptes vet vi däremot inte.

https://www.gamersnexus.net/news-pc/3300-hw-news-ddr5-at-4400...

Det står inte att dessa chipset skulle stödja DDR5, däremot att det fanns information omkring dessa och det sjuka med namnförslagen. Dessutom har ju inte CPU:ernas imc stöd än för detta, som de andra skrev.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan det inte göra som när de släppte Phenom II att de fungerade med både DDR 2 och DDR3 beroende på om man valde am2/+ eller am3?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Nån annan här som sitter med ett STRIX 470-F moderkort som har överdrivet hög Vcore?, min 2700X snittar mellan 1.405-1.438 i load med standardinställningar i bios. Med Cinebench igång toppar CPUn 187W i load, genom att ställa ner offset volt -0.1125V så fick jag ner den till 146W.

Märker inte direkt någon skillnad på boostklocken i spel iaf, ligger stadigt mellan 4225-4250mhz på alla kärnor

Sitter på ett likadant moderkort och upplever samma fenomen, är tom. Uppe på 1.5v om jag kör allt på auto i bios.
Du har inte hittat någon bra lösning på detta?

Jag har en 2600X ska tilläggas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynX:

Sitter på ett likadant moderkort och upplever samma fenomen, är tom. Uppe på 1.5v om jag kör allt på auto i bios.
Du har inte hittat någon bra lösning på detta?

Jag har en 2600X ska tilläggas.

Ingen bättre lösning än att köra med offset mode och -0.0935V (Varierar hur lågt man kan gå beroende på hur bra/dålig cpu man får), funkade ok med lägre spänningar också så länge man belastade datorn, dock tenderade den att frysa i windows under låg last.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Ingen bättre lösning än att köra med offset mode och -0.0935V (Varierar hur lågt man kan gå beroende på hur bra/dålig cpu man får), funkade ok med lägre spänningar också så länge man belastade datorn, dock tenderade den att frysa i windows under låg last.

Skall testa detta, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan det inte göra som när de släppte Phenom II att de fungerade med både DDR 2 och DDR3 beroende på om man valde am2/+ eller am3?

Sockeln var designad för det. Frågan är om AM4 är utformat så att du kan få en processor att fungera i AM4 men fortfarande ha stöd för en hypotetisk AM5. När AM2 kom så hade DDR3-prototyper redan funnits i nästan 1,5 år. Standarden var ganska spikad och klar en bra bit i förväg. AM4 är nästan två år gammal redan, och skulle egentligen kommit ännu tidigare än så. Var DDR5 tillräckligt spikat 2014-2015 för att utvecklingen av AM4 skulle kunna göras med DDR5 i åtanke? JEDEC utannonserade DDR5 bara förra året.

En annan poäng är ju att AMD lovade stöd för DDR3 långt i förväg. Vi har inte hört något om stöd för DDR5 i uppkommande AM4-processorer. Utöver det, kan AMD få upp hastigheten på interconnect och minneskontroller tillräckligt för att dra nytta av DDR5 redan med Zen2? De fick ju dra upp frekvenserna på dessa en del nu senast med Zen+ bara för att få upp minnesstödet från 2666MHz till 2933MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du borde ju få nära 10% ökning beroende på test. Men här är Sweclockers resultat för 1600x och 2660mhz mot 3200 minne. Sen ska man ju kunna få mer om man orkar pilla med timings.
https://www.sweclockers.com/test/24199-snabbtest-minnesfrekve...

Visst märker man kanske inte 10% men fungerar det stabilt så skulle jag kört de blir ju inte högre ljudnivå som när andra komponenter blir varma.

I lägsta fps kan det göra en rätt stor skillnad och det är där det märks mest. 10% kan innebära hela 10 fps som du slipper att droppa på grund av cpun flaskar. Det är märkbart. Jag gjorde ett test i hitman med en overklockad/inget klockat ram vs klockad processor och klockat ram och resultatet talade för sig själv. Även ram utan att klocka processorn kan göra en rätt stor skillnad.

edit: Har tweakat timings lite sedan dess men resultatet blir i stort sett detsamma. snabbare hastighet på ram gör faktiskt skillnad.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Rykten att ryzen 3000 serien får +10-15% ökad ipc och upp till 16/32 kärnor/trådar. Det skulle göra att ryzen G cpuer med inbyggd grafik får upp till 8/16 kärnor trådar vilket gör den cpun likställd mot dagens 2700X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det jag har läst och tytt mellan raderna från bl.a. Lisa är att nästa skifte av socket ska stödja både DDR5 och PCIe 5.0, PCIe 4 verkar bli väldigt kortvarig i sig och amd verkar hoppa över den helt.
Troligtvis 2020 tidigast med "AM5", annars tidigast 2019 q2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

test av DDR4 4600MHz vs 2400Mhz med en 2700X som ej är oc resultatet är fantastiskt. 7-30% snabbare med 4600MHz
Cinebennch enkel trådad +7% flertrådad +18% över 2000p
Adobe +8%
AC origins +30%
fortnite +19% lägsta värdet ökar med osannolika +27%
owerwatch +16%
PUBG +28%
CS GO snitt 511bilder/s +12%
FAR cry5 +22%
COD WW2 +13%
Ghost recon +23%
FF XV +21%
Kingdom +23%
Warhammer 2 +22%
Så snittet ökar med 19% i spel. Ska du köra med 2400Mhz minne så måste du minst oc din cpu med 19% 4,3*1,19=5,1Ghz )

https://www.youtube.com/watch?v=TRwu5dOU_wA

Vad kommer 2700X (eller 3700X) cpun leverera när DDR5 i 6400MHz kommer.

Varför länkar du till en erkänt hittapå techkanal som ForGamers kanalen? Du kunde lika gärna då länka till någon Hillbilly Trumpsupport kanal och få mer trovärdiga resultat.

Du har Njtech och Tested Games som du kan länka till om du vill ha trovärdiga HW-jämförelser, Inte skojaren ForGamers.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

2800x på G med 10/20 kärnor/trådar https://www.nordichardware.se/category/nyheter

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vore väldigt trevligt om det stämmer men som de påpekar så kräver det ju en omstuvning av kärnorna och det är nog rätt osannorlikt att de gör det nu. En annan sak är att 2700X redan går ganska varm även med vattenkylning, så hur de skulle lyckas trycka in två kärnor till med bibehållen TDP utan att tumma på prestandan är i så fall ett mysterium.

Men det kan ju hända att de haft det här i pipen och binnat chip som klarar högre frekvenser vid lägre spänning. Vi får vänta och se

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vore väldigt trevligt om det stämmer men som de påpekar så kräver det ju en omstuvning av kärnorna och det är nog rätt osannorlikt att de gör det nu. En annan sak är att 2700X redan går ganska varm även med vattenkylning, så hur de skulle lyckas trycka in två kärnor till med bibehållen TDP utan att tumma på prestandan är i så fall ett mysterium.

Men det kan ju hända att de haft det här i pipen och binnat chip som klarar högre frekvenser vid lägre spänning. Vi får vänta och se

Nej
Men däremot så är 2kärnor avstängda då det kommer att vara 6/12 i varje kluster när AMD går över till 7nm. Kan mycket troligt vara så att AMD hade en backupp plan med 12/24 på 12nm om tillverkningen på 7nm skulle bli försenad. Så nej inte helt osannolikt men frågan blir vad de sätter för max frekvens då 8/12 toppar på 105w i TDP

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nej
Men däremot så är 2kärnor avstängda då det kommer att vara 6/12 i varje kluster när AMD går över till 7nm. Kan mycket troligt vara så att AMD hade en backupp plan med 12/24 på 12nm om tillverkningen på 7nm skulle bli försenad. Så nej inte helt osannolikt men frågan blir vad de sätter för max frekvens då 8/12 toppar på 105w i TDP

Det känns intuitivt fel med en "toppmodell" med saker inaktiverade. Men det är förståss en möjlighet. Angående klockrekvenserna så tror jag de måste vara samma som 2700X som lägst. Annars är det inte längre topprodukten som har bäst singeltråds-IPC och det blir då rätt bakvänt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då kommande epyc har mer än dubblerad prestanda mot gamla så är frågan om amd går till 64/128. vilket betyder att varje kluster har hela 8 kärnor mot dagens 4. Skulle nya epyc endast ha 48/96 så betyder det att ipc har ökat mycket vilket skulle vara glädjande för alla som spelar och kräver min 144 bilder/s. Oavsett så har amd en CPU som kommer tvinga Intel till att även i fortsättningen göra sitt yttersta om de inte vill släppa det lilla övertag som de har idag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då kommande epyc har mer än dubblerad prestanda mot gamla så är frågan om amd går till 64/128. vilket betyder att varje kluster har hela 8 kärnor mot dagens 4. Skulle nya epyc endast ha 48/96 så betyder det att ipc har ökat mycket vilket skulle vara glädjande för alla som spelar och kräver min 144 bilder/s. Oavsett så har amd en CPU som kommer tvinga Intel till att även i fortsättningen göra sitt yttersta om de inte vill släppa det lilla övertag som de har idag.

Det har väl varit ganska garanterat sedan tidigt i år att det åtminstone kommer en variant av Rome med 4x16c=64 kärnor. Det som är mindre säkert är ifall det också finns en nativ 12c-krets att använda för 48c-modellen av Epyc. Det är inte likt AMD att ha flera kretsar med olika konfiguration samtidigt. De brukar ha en ren CPU och en APU och inget mer. Men det är ändå inte omöjligt då en nativ 12c-krets skulle passa bättre för konsumentmarknaden än en 16c eller en 16c nedskalad till 12c. I så fall skulle de ju kunna använda den även till en nativ 48c Epyc.
Sedan så är Zen 2 ganska omarbetad. Vi vet inte exakt vad de arbetat om. Om de bara lagt fokus på varje kärna internt eller om de även arbetat om layouten och interconnecten mellan dem är oklart. Har de kanske kunnat arbeta bort crossbaren helt och har ett enda 16c kluster? Har de 2x8c? Eller är det 4x4c? Än så länge är jag försiktig om att yttra mig om det.
Det jag dock länge vågat säga är att Epyc kommer i form av en 64c Rome med 4st 16c Zen 2-kretsar. Hyser inga tvivel i den frågan.

Permalänk

Har beställd en 2600, X470 Strix, Trident Z 3600 CL15 och Noctua D15.

Men över 2 veckor kvar till man kommer hem och får plocka ihop datorn.

Ska bli spännande, uppgraderar från en 965BE så lär bli ett litet lyft...

Permalänk
Medlem

Fick en på 1981 också, glömde spara.. Processorn på 4.4 (1.515v), minnena 3400 @ 14.

1886 är det högsta med auto och PBO som överklock.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Fick en på 1981 också, glömde spara.. Processorn på 4.4 (1.515v), minnena 3400 @ 14.

https://i.imgur.com/EqHftcs.png

1886 är det högsta med auto och PBO som överklock.

PBO ch XFR2 är fruktansvärt effektiva.

Snygg score,där går det undan!

2 veckor så kommer man hem och får bygga ihop nya datorn

Klämde till på ett Vega 64 Nitro+, så det blir röda laget för hela slanten.

Permalänk
Medlem

Jag har inte tid/intresse att pressa ut det mesta möjliga så jag nöjde mig snabbt med en liten överklockning.
Första försöket var att köra min 2600 i 4.0 ghz på 1.3v, det var stabilt med aida64. Sen 4.0 ghz på 1.25v, vilket jag kör på nu då det också var stabilt. 4.0 ghz på 1.2v gick inte. Jag kör på ett Asus prime B450-pro och Corsair vengeance 3200 @ 16. Det känns kvickt jämfört med datorn i signaturen.

Jag får se om jag försöker pressa upp cpun mer sen eftersom jag har utrymme att höja spänningen.

Permalänk
Medlem

För info
Endast 8gb DDR4 bromar grafikkortet mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

NY cpu AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz Socket AM4 Gold Edition

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5123500

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

NY cpu AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz Socket AM4 Gold Edition

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5123500

Det är väl samma processor bara att det följer med en T-Shirt och spel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare