VESA avtäcker DP8K-certifieringen för högupplösta skärmar

Permalänk
Melding Plague

VESA avtäcker DP8K-certifieringen för högupplösta skärmar

I ett försök att klargöra vilka kablar som klarar av högupplösta skärmar visar nu organisationen VESA upp certifieringen DP8K, som ska kunna köra 4K i 144 Hz och 8K i 60 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

32,4 Gbps räcker ej till 4:4:4 8K 60. Iofs är 8K ett jäkla skämt. Helt onödigt som TV-format.

Enlig mig vore den perfekta sweet spoten för TV-sändningar vara (sport etc):

1080p@120fps HDR.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

32,4 Gbps räcker ej till 4:4:4 8K 60. Iofs är 8K ett jäkla skämt. Helt onödigt som TV-format.

Enlig mig vore den perfekta sweet spoten för TV-sändningar vara (sport etc):

1080p@120fps HDR.

VR

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

32,4 Gbps räcker ej till 4:4:4 8K 60. Iofs är 8K ett jäkla skämt. Helt onödigt som TV-format.

Enlig mig vore den perfekta sweet spoten för TV-sändningar vara (sport etc):

1080p@120fps HDR.

Ja, att LG visade upp en 8K OLED var ju ingenting annat än ren pr-dynga. Lockar till sig flugorna väl på mässan för att alla vill kolla in skärmen "alla" pratat om senaste tiden. Att låta dem upptäcka på plats är inte nog effektivt. Men det är heller ingen konsumentprodukt än på flera år så väl på plats kommer de flesta dregla över den en stund för att senare kolla in 2018s line-up av 4K OLED - vad de nu kan erbjuda.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

32,4 Gbps räcker ej till 4:4:4 8K 60. Iofs är 8K ett jäkla skämt. Helt onödigt som TV-format.

Enlig mig vore den perfekta sweet spoten för TV-sändningar vara (sport etc):

1080p@120fps HDR.

Tror att 8k kräver 81.25 Mbit/s. Nope, räknade fel. Får det till 48Gbps, men vet inte, matte är svårt sent på kvällen.

Men 8k/4k är ju bara PR snack.

Permalänk
Medlem

De är aldrig fel med högpresterande kablar undra vad dom kommer att kosta ?

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Musikälskare

Dum fråga, är det en "wow"-känsla mellan 4k och 8k på samma skärmstorlek?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Dum fråga, är det en "wow"-känsla mellan 4k och 8k på samma skärmstorlek?

https://youtu.be/BfOLimMAhrs

Ja, kolla videon. Beror på skärmstorlek, men på 32" så vill man nog köra 8K i windows med 200% skalning för riktigt skön bild.

8k i windows med 60hz, samt spelläge med perfekt skalad 4k i 144hz låter vettigt. Men det lär väl inte komma nån sån skärm 2018 va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dum fråga, är det en "wow"-känsla mellan 4k och 8k på samma skärmstorlek?

Jag kan tänka mig för oss som ritar i CAD, sitter på 4K 32tum och det skulle bli lite bättre med 8K.
Blir inte lika stor förbättring med hoppet mellan 4K till 8K som med hoppet mellan 1080 till 4K.
Jag tror något runt 36-40tum 8K skulle vara trevligt i mitt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

32,4 Gbps räcker ej till 4:4:4 8K 60. Iofs är 8K ett jäkla skämt. Helt onödigt som TV-format.

Enlig mig vore den perfekta sweet spoten för TV-sändningar vara (sport etc):

1080p@120fps HDR.

1080p är ett skärmt när de gäller tv. Skillnaden upp till 4k är enorm, tom när den bara blivit uppskalad.
Köper man 1080 tv idag är man antingen blind eller så har man helt enkelt inte de cash som behövs för en bra tv upplevelse.

Min 46" 1080p tv kostade över 22k när jag köpte den innan 4k fanns tillgängligt. Trots att det var en highend tv när den kom så har den inte en chans mot en 10 000 kronors 4k tv idag.
Hög hz är alltid nice men hellre 4k i 60hz än 1080p i 120 (tvärt om gäller för spelskärmar, hellre 1440p @144hz än 4k @ 60hz, men användningsområdet är oftast olika också)

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Känns ju rent spontant som att framtiden ligger i komprimerad överföring. lossless of course.
Att överföra rådata till skärmarna börjar bli lite väl dyrt och krångligt.
Det kommer ju iofs kräva en encoder i källan och en decoder i mottagaren, men borde ju inte vara några större problem att lösa den biten.
En annan variant skulle vara att använda analoga signaler, men finns inte en chans att mediamaffian går med på en sådan standard.

Permalänk
Medlem

Fan vad folk gnäller då. Ingen som tvingar er att köpa.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Mm bara vänta 4 eller 6 generationer av grafikkort så kanske toppmodellerna klarar 90FPS i 8k

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

1080p är ett skärmt när de gäller tv. Skillnaden upp till 4k är enorm, tom när den bara blivit uppskalad.

Att bilden magiskt skulle bli bättre uppskalad vs pixelmappad native är ju bara fel.

Sen, om man ser sån skillnad på 1080p och 4k så är man förmodligen stålmannen, eller så tittar man enbart på testbilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Känns ju rent spontant som att framtiden ligger i komprimerad överföring. lossless of course.
Att överföra rådata till skärmarna börjar bli lite väl dyrt och krångligt.
Det kommer ju iofs kräva en encoder i källan och en decoder i mottagaren, men borde ju inte vara några större problem att lösa den biten.
En annan variant skulle vara att använda analoga signaler, men finns inte en chans att mediamaffian går med på en sådan standard.

Varför skulle man vilja ha analoga signaler?
Då blir det ju typ lossy compression per automatik.

Permalänk
Medlem

Om sladden inte pallar 4:4:4 8K som rullar i 144 Hz med HDR, så känns den inte så speciellt framtidssäker för 8K.

VESA mesar vidare. Först de fattiga kraven på färgrymden i DisplayHDR och nu det här?

Sluta dra i handbromsen och ställ lite krav, annars kan vi väl skita i allt och gå tillbaka till VHS...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Finns det någon chans att det snart dyker upp 4K 120Hz/144Hz från Acer eller Asus ??

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mm bara vänta 4 eller 6 generationer av grafikkort så kanske toppmodellerna klarar 90FPS i 8k

Nästa generation lär i CF/SLI klara dubbla 4K-skärmar vilket är en bra början.

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Alpha77:

Finns det någon chans att det snart dyker upp 4K 120Hz/144Hz från Acer eller Asus ??

Finns en sådan från Acer att förboka på Inet för release i år. Kostar dock 25 tkr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här typen av certifiering av kablar kommer verkligen inte en dag försent. Särskilt med tanke på de problem som existerar idag med kablar som fungerar för bandbreddskraven på 4K/60 och 2560x1440/144 Hz. Där det också är otydligt för konsument vilka kablar som är certifierade och inte.

Inte helt oväntat är en DP8K-kabel också kravet för att kunna köra de kommande 4K/144-skärmar.

Permalänk
Medlem

Wohoo! Finally!