Samsung presenterar systemkretsen Exynos 9810

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar systemkretsen Exynos 9810

Lagom till den stundande lanseringen av Galaxy S9-serien presenterar nu Samsung bolagets senaste systemkrets, där bland annat fördubblad enkeltrådsprestanda står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Samsung anger fördubblad CPU-prestanda i enkeltrådade applikationer

Låter galet mycket. Men å andra sidan är 2,9 GHz också rätt galet för en mobil-krets

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag tyckte inte S8 var så spännande jämfört med S7:an, så jag stannade kvar. Men det här verkar ju lovande. Kan de klämma till med 3x3 802.11ac istället för som nu 2x2, och en bättre kamera så kan det mycket väl bli så att jag köper

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Fördubblad enkeltrådsprestanda" tror jag på när jag ser det.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ett dugg om benchmark skräp.
4k 120fps är ju däremot fett.

Permalänk
Medlem

Med den här utvecklingstakten är det snart mer värt att skrota sin stationära plattforn, stoppa in en mobiltelefon i chassit och fästa en stor kylfläns på istället för x86 cpun

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Jag tyckte inte S8 var så spännande jämfört med S7:an, så jag stannade kvar. Men det här verkar ju lovande. Kan de klämma till med 3x3 802.11ac istället för som nu 2x2, och en bättre kamera så kan det mycket väl bli så att jag köper

Underligt, själv tycker jag S7an inte var någon spännande uppgradering mot S6an men att skillnaden mellan S7 och S8 var enorm. Dessutom är S8ans kamera underbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

"Fördubblad enkeltrådsprestanda" tror jag på när jag ser det.

Jo visst låter det lite för bra för att vara sant, men som @WIRN säger, 2.9Ghz är väldigt högt för så få watt krets. Det kanske är någon turbo nivå den kan nå i burst läge iaf. Man vill ju inte ha en stekhet telefon heller.

Skrivet av Nivity:

Bryr mig inte ett dugg om benchmark skräp.
4k 120fps är ju däremot fett.

...
Kan säga dumma saker men tänker bara säga:
Enkeltrådig prestanda är det som gör mest skillnad i vad man normalt använder dessa till.
Det är det som gör skillnaden mellan "seg"... "snabb" när det gäller respons, och varför iPhone har ofta vunnit trots färre kärnor. Så i detta fall är det en benchmark sak som spelar roll.

Vill du ha 4k 120Hz... köp en TV, då detta är en artikel om en processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Underligt, själv tycker jag S7an inte var någon spännande uppgradering mot S6an men att skillnaden mellan S7 och S8 var enorm. Dessutom är S8ans kamera underbar

S8:an har samma kamera som S7:an. Och ja det är en bra kamera, men inte värt att uppgradera fråb S7 till S8 för (eftersom det är samma kamera)

Från S6 till S7 tyckte jag skillnaden var grym. Kameran är så mycket bättre, telefonen är vattentät, man har SD-kortplats... Allt det var ju kvar på S8 så inget nytt där direkt.

Det är därför jag säger att om S9 har samma kamera som S7 och S8 så känns det inte lönt att byta för min del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i Samsung, men brukar inte dom ha 2 varianter beroende på vilken marknad? En som skeppas med Exynos och den andra med Snapdragon?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

S8:an har samma kamera som S7:an. Och ja det är en bra kamera, men inte värt att uppgradera fråb S7 till S8 för (eftersom det är samma kamera)

Från S6 till S7 tyckte jag skillnaden var grym. Kameran är så mycket bättre, telefonen är vattentät, man har SD-kortplats... Allt det var ju kvar på S8 så inget nytt där direkt.

Det är därför jag säger att om S9 har samma kamera som S7 och S8 så känns det inte lönt att byta för min del.

Inte exakt samma saker. Sitter en annan sensor i S8 och jag som har både S7 Edge och S8+ ser skillnad väldigt tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

10-bitars videoinspelning i 4K och 120 FPS.

Now we're talkin...

Permalänk
Medlem

@anon56869: och det krävs en överklockad 8700K för att kunna spela upp?! lol

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

S8:an har samma kamera som S7:an. Och ja det är en bra kamera, men inte värt att uppgradera fråb S7 till S8 för (eftersom det är samma kamera)

Från S6 till S7 tyckte jag skillnaden var grym. Kameran är så mycket bättre, telefonen är vattentät, man har SD-kortplats... Allt det var ju kvar på S8 så inget nytt där direkt.

Det är därför jag säger att om S9 har samma kamera som S7 och S8 så känns det inte lönt att byta för min del.

Jag använder fortfarande S4 och det funkar fint.. fast batteriet har blivit dårligt och minnet blivit lite smått.

Kärringen har en note 8 också och visst är kameran imponerande, grymt med zoomen.

Men... varför byta om man inte måste? allt bryet för att knipsa lite bättre bilder? Skaffa en systemkamera istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Inte exakt samma saker. Sitter en annan sensor i S8 och jag som har både S7 Edge och S8+ ser skillnad väldigt tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl bildprocessorn som är utbytt? Eller menar du något annat? Själva linsen och allt det är identiskt, men visst, lite skillnad är det ju https://www.sammobile.com/2017/06/29/camera-comparison-galaxy... dock tycker jag inte att det är värt att köpa ny telefon för, men S9 kanske har större skillnad och då kan det ju vara värt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

10-bitars videoinspelning i 4K och 120 FPS.

Now we're talkin...

Problemet är att Android endast får spela in 3,5GB sen tar det stop pga FAT32 system..eller detta kanske har ändrats efter X64 bitar OS numera?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Inte fel med mer prestanda kanske, men jag tycker dom kan fördubbla tiden som man får systemuppdateringar istället, men då blir kanske ekvationen en annan.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag använder fortfarande S4 och det funkar fint.. fast batteriet har blivit dårligt och minnet blivit lite smått.

Kärringen har en note 8 också och visst är kameran imponerande, grymt med zoomen.

Men... varför byta om man inte måste? allt bryet för att knipsa lite bättre bilder? Skaffa en systemkamera istället.

Det vet jag redan med mig att den skulle bli liggandes. Mobilen är alltid med mig, dygnet runt, året om, så det finns alltid tillfälle att ta bilder då, och då vill jag de ska vara så bra som möjligt. Men skillnaden mellan S7 och S8 är för liten.

Om jag däremot var tvungen att skaffa ny så skulle det ju bli en S8 och inte en S7. Och det är väl lite därför jag tror det kommer bli en S9:a när den släpps, om kameran har lyft sig tillräckligt det vill säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@anon56869: Indeed, allt det här att man bytar telefon (tänker icke-developers nu) varje år för att de har lite nytt specs hit o dit. 100% onödig masskonsumption. Själv försöker jag byta när luren är väldigt trög eller helt enkelt inte fungerar längre. Länge leve Nokia 3310

Permalänk
Avstängd

Då kan man snart spela Crysis på mobilen med den kraften.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@H_Bozz: och det krävs en överklockad 8700K för att kunna spela upp?! lol

Inte direkt. Har en 6600K och kan spela upp 3840*2160@120 i VLC utan problem
http://joumxyzptlk.de/videos/3dmark/timespy/3DMark_Time_Spy_8...
Kan även spela upp 7680*4320@60 på Youtube utan problem
https://www.youtube.com/watch?v=Ya4Z-obAkWA
Det tar mitt Pascal-kort hand om, hardware decoding är bra grejer det

På tal om hardware decoding, ska inte Kaby Lake och Coffee Lake ha inbyggd hardware decoding för alla dagens videoformat? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur den står sig mot Apples A11 SoC.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

"Fördubblad enkeltrådsprestanda" tror jag på när jag ser det.

När man är ute i startskärmen kanske?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo visst låter det lite för bra för att vara sant, men som @WIRN säger, 2.9Ghz är väldigt högt för så få watt krets. Det kanske är någon turbo nivå den kan nå i burst läge iaf. Man vill ju inte ha en stekhet telefon heller.

...
Kan säga dumma saker men tänker bara säga:
Enkeltrådig prestanda är det som gör mest skillnad i vad man normalt använder dessa till.
Det är det som gör skillnaden mellan "seg"... "snabb" när det gäller respons, och varför iPhone har ofta vunnit trots färre kärnor. Så i detta fall är det en benchmark sak som spelar roll.

Vill du ha 4k 120Hz... köp en TV, då detta är en artikel om en processor.

Vart nämnde jag 4k 120hz? Vad har en TV med detta att göra? Är du helt lost eller?

"Därutöver ingår grafikkretsen Mali G72 från ARM i en konfiguration om 18 kärnor. Denna ska ge 20 procent högre grafikprestanda samt stöd för 10-bitars videoinspelning i 4K och 120 FPS."

Att kunna spela in i 4k 120FPS var det jag pratade om, och det har med artikeln att göra (detta är en artikel om en SYSTEMKRETS btw). Herregud vissa människor, undrar vad det var för dumma saker du tänkte säga när du är den som är helt borta.

Tänker iaf inte slösa mer hjärnceller att läsa något ifrån dig, blockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Problemet är att Android endast får spela in 3,5GB sen tar det stop pga FAT32 system..eller detta kanske har ändrats efter X64 bitar OS numera?

Blandar du inte ihop begreppen lite nu?

FAT32 är ett gammalt Microsoft-filsystem som förvisso inte kan hantera filer större än 4GB men är knappast något som Android använder, förutom om du möjligen pluggar i ett SD-kort med det filsystemet på, varför du nu skulle göra det.

x64 är en benämning på AMDs 64-bits anpassning av Intels gamla x86-arkitektur och är inte heller något som till någon utsträckning har med android att göra.

Förvisso så kan inte en 32-bitars version av Android adressera mer än 4GB minne, men någon egentlig begränsning att ha större filer än så innebär det dock inte. Hela filen ryms förstås inte i primärminnet på en gång och det kan innebära lite praktiska besvärligheter.

Sen så är det som du sa 64-bitars Android som används i allmänhet idag (på flaggskeppstelefoner) och då är adresseringsutrymmet betydligt större. Dock beror det ju även på om appen är skriven för 32-bit eller 64-bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Problemet är att Android endast får spela in 3,5GB sen tar det stop pga FAT32 system..eller detta kanske har ändrats efter X64 bitar OS numera?

Mjukvarubegränsning.
Det är alltså en inställning i kamera appen, inte systemet i sig.
Använd en vettigare kamera app och problemet är löst.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WIRN:

Låter galet mycket. Men å andra sidan är 2,9 GHz också rätt galet för en mobil-krets

Skrivet av Paddanx:

Jo visst låter det lite för bra för att vara sant, men som @WIRN säger, 2.9Ghz är väldigt högt för så få watt krets. Det kanske är någon turbo nivå den kan nå i burst läge iaf. Man vill ju inte ha en stekhet telefon heller.

Ehhh, er du seriøs nå? Forrige generasjons CPUer, som Exynos 8895, hadde en frekvens på 2.35 GHz, som allerede var opp fra 2.15 GHz fra generasjonen før. 2.8-2.9 GHz på en bedre prosessnode som forbedrer spesifikt dette, er da ikke noe unormalt. Det er en helt normal økning i klokkefrekvens fra generasjon til generasjon.

Skrivet av Paddanx:

Enkeltrådig prestanda är det som gör mest skillnad i vad man normalt använder dessa till.
Det är det som gör skillnaden mellan "seg"... "snabb" när det gäller respons, och varför iPhone har ofta vunnit trots färre kärnor. Så i detta fall är det en benchmark sak som spelar roll.

Vill du ha 4k 120Hz... köp en TV, då detta är en artikel om en processor.

Egentlig ikke, nei. For det første har flertrådet ytelse veldig mye å si i Android, som er avhengig. For det andre har iPhone ikke "vunnet". Deres prosessorer har hatt dobbelt så høy entrådet ytelse. Men ta og se på real-world usage. Android-telefoner som OnePlus 5T eller Pixel gjør alle oppgaver minst like raskt som en iPhone X. Software har faktisk mye å si her. Dessuten er stock Android-grensesnittet til Google Pixel 2 (Pixel UI), glattere enn iOS på iPhone X: genereltt sett opprettholder den 60 FPS bedre, med færre frame drops, stutter og inkonsistente animasjoner og handlinger.

Permalänk
Skrivet av anon227198:

Egentlig ikke, nei. For det første har flertrådet ytelse veldig mye å si i Android, som er avhengig. For det andre har iPhone ikke "vunnet". Deres prosessorer har hatt dobbelt så høy entrådet ytelse. Men ta og se på real-world usage. Android-telefoner som OnePlus 5T eller Pixel gjør alle oppgaver minst like raskt som en iPhone X. Software har faktisk mye å si her. Dessuten er stock Android-grensesnittet til Google Pixel 2 (Pixel UI), glattere enn iOS på iPhone X: genereltt sett opprettholder den 60 FPS bedre, med færre frame drops, stutter og inkonsistente animasjoner og handlinger.

Det är väldigt intressant det där. Om man kollar på äldre jämförelser med "real world usage", exempelvis iPhone 6S mot Galaxy S8, så är iPhone 6S överlag lite oväntat kvickare än Galaxy S8. Men för de senare iPhone- och Android-enheterna verkar Android ha kommit ikapp, trots att Apples CPU är klart snabbare. Jag undrar lite vad detta beror på? Är iOS 11 segare än tidigare versioner? Har det segare animationer än nya versioner av Android? Nånting är det som hänt i alla fall och det verkar vara till Androids fördel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Problemet är att Android endast får spela in 3,5GB sen tar det stop pga FAT32 system..eller detta kanske har ändrats efter X64 bitar OS numera?

FAT32? Vad har du fått det ifrån? Android är byggd från Linux kernel och inte windows.
Från början var det YAFFS2, fram till Android 2.3 bytes det till ext4.
Sen ligger begränsningen på beroende på vad OEMs tillåter max inspelning. Normalt var det mellan 5-10 min för förhindra överhettning av SoC. Så 4K inspelning var begränsad beroende SoC temp och inte vilket filsystem.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag använder fortfarande S4 och det funkar fint.. fast batteriet har blivit dårligt och minnet blivit lite smått.

Kärringen har en note 8 också och visst är kameran imponerande, grymt med zoomen.

Men... varför byta om man inte måste? allt bryet för att knipsa lite bättre bilder? Skaffa en systemkamera istället.

Ja, själv har jag kvar min S5:a och den fungerar utmärkt, på alla sätt och vis. Batteriet är lika bra som när jag köpte den, tillika. Ser inte heller någon anledning att köpa ny, ännu.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3