AMD släpper drivrutin för att åtgärda problem i äldre speltitlar

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper drivrutin för att åtgärda problem i äldre speltitlar

Strax innan jul framkom det att senaste Radeon Software orsakade problem i äldre DirectX 9-titlar. Nu släpper bolaget en hotfix för att åtgärda bekymren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat Amd

Hade varit mycket märkligt om de uteslöt äldre speltitlar.

Permalänk
Inaktiv

Ja de hade förlorat en hel del PR annars, bara se hur det gick för EA och starwars. Underskatta inte ungdomar med för mycket fritids makt.

Sedan behöver väl kanske inte de gamla spelen idag vara helt optimerade, då de flesta utan problem får ut den FPS som de behöver. Att inte kunna starta spelet är för visa dock inte så roligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Ja de hade förlorat en hel del PR annars, bara se hur det gick för EA och starwars. Underskatta inte ungdomar med för mycket fritids makt.

Du säger det som om det vore en dålig sak att EA blev nedtryckta pga deras felsteg för mycket in i girighetens värld?

Bra att ungdomarna säger till, så vi vuxna kan knipa käft och åka till jobbet varje dag för att glömma bort alla problemen i världen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Du säger det som om det vore en dålig sak att EA blev nedtryckta pga deras felsteg för mycket in i girighetens värld?

Bra att ungdomarna säger till, så vi vuxna kan knipa käft och åka till jobbet varje dag för att glömma bort alla problemen i världen.

Man kan tolka det på flera sätt. Min poäng är snarare underskatta ej en pöbel.

Vissa saker är svårare att åtgärda än andra och folk blir såklart mer upprörda när företag bara struntar i det.
I AMDs fall så är det inte bra att säga att vi skiter i att ett visst program ej fungerar, vi skulle kunna åtgärda hur enkelt som helst om vi bara hade lust. Däremot kan de använda argument att vi kan fixa det men annat blir istället lidande.

I detta fall så handlar det nog främst om att kostnaden är utvecklingstid för de på AMD, men det tjänar de snart in detta.

Permalänk
Medlem

Om de redan kan släppa en drivare så lär de ha jobbat på detta ett litet tag. Så det borde även styrka AMDs officiella utlåtande 3:e jan om att den redan jobbade på den.

Tror inte att AMD skulle överge så många 100-tals miljoner användare heller, utan det var mer utlåtande från någon som inte förstod innebörden av vad de sa på ett teknikforum (även om det var AMDs).

DX9 kommer ju dock dö en dag, precis som tidigare gjort, men jag tror att DX12 måste slå in först, innan det kommer ske, och med tanke på hur seg det går på den fronten så lär det dröja.

Är lite som 32-bit, Win XP, VGA och IDE. De har haft sin tid och fungerade bra då... men det är dags att börja släppa dem. Om de innebär att dessa spel behövs kodas om (LOL, CS tex) till ett nyare språk så får de göra det, eller köra dem på speciella maskiner som kör äldre OS/system för just det syftet. Kanske inte idag... men snart. För en dag kommer hårdvarustödet att tas bort istället, då de kan inte hålla legacy i all evighet.

Permalänk
Medlem

Funkar ATIs drivers som NVs eller? Att man laddar ner ett paket för alla grafikkort liksom?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Var inte det ursprungliga uttalandet (som sa att dom inte tänkte fixa det) egentligen från en situation där den som uttalade sig trodde att det bara rörde sig om ett spel? Det lät så i alla fall. Då är det väl rätt vettigt att inte jobba ihjäl sig på en fix, känner jag.

När det visade sig att det blev problem i många dx9-titlar (som dessutom är populära) var dom ju rätt snabba med en fix. I mina ögon tar inte deras anseende någon större skada.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Se där, det var väl inte så svårt, AMD?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja de hade förlorat en hel del PR annars, bara se hur det gick för EA och starwars. Underskatta inte ungdomar med för mycket fritids makt.

Sedan behöver väl kanske inte de gamla spelen idag vara helt optimerade, då de flesta utan problem får ut den FPS som de behöver. Att inte kunna starta spelet är för visa dock inte så roligt.

Vad känner du för ungdomar som spelar Command & Conquer och Witcher 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Vad känner du för ungdomar som spelar Command & Conquer och Witcher 1?

Bra fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Vad känner du för ungdomar som spelar Command & Conquer och Witcher 1?

Jag är ingen ungdom, men jag gillar C & C och även Total Annihilation... räknas jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

DX9 kommer ju dock dö en dag, precis som tidigare gjort, men jag tror att DX12 måste slå in först, innan det kommer ske, och med tanke på hur seg det går på den fronten så lär det dröja.

Dx9 blir seglivat som bara den och ska ju vara bakåtkompatibelt som det lät förut. Tror både amd och nvidia förlorar image om de inte orkar fixa blackouts.. frågan är hur smarta konsumenterna är om tio år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Funkar ATIs drivers som NVs eller? Att man laddar ner ett paket för alla grafikkort liksom?

Ati?

Inom vissa, inte helt orimliga begränsningar, ja. Ner till AMD Radeon™ HD 7700 - HD 7900, och för Win 7 och 10. Om du hade Win 8 förväntas du ha bytt till Win 10, eller hänvisas till en äldre version. Om det är relevant, sök själv här:
http://support.amd.com/en-us

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

jag var ute på ett företag där de fortfarande körde vissa 16bitars lib:ar ......

underskatta aldrig konsumenternas envishet ...