Tycker ni detta är rättvis mot icke enthusiaster?

Permalänk
Medlem

Tycker ni detta är rättvis mot icke enthusiaster?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Intel Betalar nog pressen rätt så bra. Kommer ihåg att Linus fick en uppsättning 6950x när Ryzen kom ut.

Intressant att han inte har nämnt Intels Massiva Fusk med Säkerheten i deras CPUer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, Adored ?
Killen lever ju till 100% på att försöka skapa och hålla liv i sina "kontroverser".
Så långt ifrån en seriös källa man kan komma.

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk och Adored...
Är ju troligen den mest vinklade videoskaparen jag har sätt på år och dagar. Totalt meningslöst att kolla på hans klipp då det är uppenbart att han hatar allt som har med Nvidia och Intel att göra, oavsett vad det är.

Favoriten är väl reflänken till allkeys, such good, many wow, very integrity.

Han kan mycket väl ha rätt i mycket han säger, orkar inte kolla igenom 20 minuter video för något som TS hade kunnat kluttrat ned lite snabbt i tråden.

Men Adored är den absolut sista personen i troligen hela världen, som jag skulle lyssna på i ens en sekund. Han har många gånger visat att han är allt annat än opartisk samt vrider och vänder på siffror och information konstant.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Kom igen nu, Adored ?
Killen lever ju till 100% på att försöka skapa och hålla liv i sina "kontroverser".
Så långt ifrån en seriös källa man kan komma.

Ja för minnet är kort på många människor och alla glömmer lätt Fakta.

Är det han Säger, "fake news" saknar han källor för det han påpekar?

Så jag antar att Intel aldrig mutade OEMs och inte byggde sin arkitektur på ett massivt säkerhets hål.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Äh, det är väl bara lite alternativ fakta som har blivit så vanligt nu för tiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Intressant hur Snabba folk fortfarande är att försvara Intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Intel Betalar nog pressen rätt så bra. Kommer ihåg att Linus fick en uppsättning 6950x när Ryzen kom ut.

Intressant att han inte har nämnt Intels Massiva Fusk med Säkerheten i deras CPUer.

Linus har väl vid flera tillfällen väntat med att göra en video om något. Likaså flera andra Youtubare inom teknik då dom kanske inte anser att det viktigaste är att få upp en video om något så fort som möjligt innan mer info kommer om ämnet för att göra en mer informerad video. Blev masshysteria bland folk för dom trodde dom skulle få uppemot 30% tappad prestanda när det faktiskt visade sig inte påverka något i just spel, rendering m.m. som är det en privatperson gör, medan dom som är de stora förlorarna verkar vara server-innehavarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Linus har väl vid flera tillfällen väntat med att göra en video om något. Likaså flera andra Youtubare inom teknik då dom kanske inte anser att det viktigaste är att få upp en video om något så fort som möjligt innan mer info kommer om ämnet för att göra en mer informerad video. Blev masshysteria bland folk för dom trodde dom skulle få uppemot 30% tappad prestanda när det faktiskt visade sig inte påverka något i just spel, rendering m.m. som är det en privatperson gör, medan dom som är de stora förlorarna verkar vara server-innehavarna.

Japp och det skall bli skoj att se om Företagen nu gör rätt och stämmer Intel på Bred front och byter till AMD EPYC för det är de enda rätt dem kan göra.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Japp och det skall bli skoj att se om Företagen nu gör rätt och stämmer Intel på Bred front och byter till AMD EPYC för det är de enda rätt dem kan göra.

Google skriver på sin blog att de uppdaterat alla sina Linux-servrar som driver deras tjänster, med försumbara prestandaskillnader som resultat. Så det lär väl bli som vanligt: först tror alla att världen håller på att gå under, men efterhand visar det sig att problemet är grovt överdrivet och/eller går att lösa på sätt som ger försumbara nackdelar.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, vad är problemet? OEM dator presterar enligt spec.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Äh, det är väl bara lite alternativ fakta som har blivit så vanligt nu för tiden.

För att man har fått upp ögonen hur korrupta huvudmedian är..man söker till andra källor när huvudkällan har blivit för falsk.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är rättvist mot icke entusiaster att bara posta en 30minuter lång video utan att förklara vad som ska diskuteras i tråden och vad videon förväntas bevisa.

Permalänk
Medlem

@perost:

Det beror väldigt mycket på vad du kör för belastning på maskinerna, det är framför allt i fall med extrem I/O belastning som förlusterna kommer synas. Har sett folk som postat siffror från patchade VMs/servar där cpu utilization har gått upp 5-10% vid samma belastning så förlusterna finns där.

För oss normala konsumenter kommer det dock vara försumbara skillnader.

Skrivet av henkiii:

Jag tycker inte det är rättvist mot icke entusiaster att bara posta en 30minuter lång video utan att förklara vad som ska diskuteras i tråden och vad videon förväntas bevisa.

tldr: Intel anger inte längre specifikt vad deras processorer klarar i 2-6 core turbo. Intel skickar ut coffelake till reviewers som testar processorerna på z370 entusiast kort utan TDP limit samt använder bra kylning. Sen när OEMs sätter Intels TDP som en riktig gräns i sina datorer så presterar processorerna 5-15% sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

För att man har fått upp ögonen hur korrupta huvudmedian är..man söker till andra källor när huvudkällan har blivit för falsk.

... och helt missat det här med källkritik.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

... och helt missat det här med källkritik.

Källkritik gör man ju när man letar efter andra källor än huvudmedian?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av windblownsnow:

Jag förstår inte, vad är problemet? OEM dator presterar enligt spec.

De underpresterar i OEM datorer med billigare moderkort. Och Nu när Intel inte skriver vad Max boost på alla kärnor är så kan de sälja lite vad som helst för vilket pris som helst och säga att du betalade för rätt prestanda när den ligger under det värdet som Testare får.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Källkritik gör man ju när man letar efter andra källor än huvudmedian?

Källkritik gör man både när man läser huvudmedia och alternativ media.

Skillnaden är att alternativ media oftast inte har någon utgivningsansvarig och därför inte behöver stå till svars för sina ofta påhittade historier.
Sen om man läser artiklar på olika nyhetssidor, så brukar de ibland länka till vart de hämtat informationen ifrån. T.ex. en annan tidning eller organisation.. De alternativa medierna kan också länka, men de länkarna går oftast till tveksamma sidor och Wikipedia i bästa fall.

Så att vara källkritisk är inte att bara gå in på andra "alternativa" sidor och kolla, utan också att se vart de hämtar sin information ifrån. Trodde faktiskt att man fortfarande fick lära sig det i skolan...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

De underpresterar i OEM datorer med billigare moderkort. Och Nu när Intel inte skriver vad Max boost på alla kärnor är så kan de sälja lite vad som helst för vilket pris som helst och säga att du betalade för rätt prestanda när den ligger under det värdet som Testare får.

Underpresterar? Det är väl snarare så att de överpresterar med mer påkostade moderkort? Om man nu tycker att det är problematiskt att en processor med turbovärden som är "upp till" har varierande prestanda beroende på förutsättningarna så bör man väl peka finger på testarna som testar med för påkostade komponenter?

Jag har inget emot att man är kritisk mot detta, men jag tycker att man åtminstone bör försöka vara nyanserad i sin kritik. Något som jag inte tycker att killen i videon verkar vara intresserad av, snarare tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@perost:
1. Intel anger inte längre specifikt vad deras processorer klarar i 2-6 core turbo.
2. Intel skickar ut coffelake till reviewers som testar processorerna på z370 entusiast kort utan TDP limit samt använder bra kylning.
3. Sen när OEMs sätter Intels TDP som en riktig gräns i sina datorer så presterar processorerna 5-15% sämre.

1. Tycker det är rätt dåligt att Intel inte specificerar det, men brukar gå att hitta ändå på en och en annan sida.
2. Intel skickar alltså ut både CPU och moderkort? Alltid trott att det varit Intel som stått för sitt och moderkortstillverkare stått för moderkorten. Ofta handlar det väl om också att det är engineering samples som reviewers får dessutom så ansvaret ligger väl snarare hos reviewerserna? Som entusiast är jag intresserad utav hur bra det nya överklockas, men det är svårt att veta om reviewersen fått handpicked CPUs eller ej.
3. "Sen när OEMs sätter Intels TDP som en riktig gräns i sina datorer så presterar processorerna 5-15% sämre."
OEMs "fel"

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Källkritik gör man både när man läser huvudmedia och alternativ media.

Skillnaden är att alternativ media oftast inte har någon utgivningsansvarig och därför inte behöver stå till svars för sina ofta påhittade historier.
Sen om man läser artiklar på olika nyhetssidor, så brukar de ibland länka till vart de hämtat informationen ifrån. T.ex. en annan tidning eller organisation.. De alternativa medierna kan också länka, men de länkarna går oftast till tveksamma sidor och Wikipedia i bästa fall.

Så att vara källkritisk är inte att bara gå in på andra "alternativa" sidor och kolla, utan också att se vart de hämtar sin information ifrån. Trodde faktiskt att man fortfarande fick lära sig det i skolan...

Var dock runt 15 år sedan jag gick i skolan.

Ibland hittar man dock ingenting när man söker om man tvivlar på sin källa..Sen om man går efter vad källan har fått sin källa ifrån är ju upp till var och en att lita på..Som Aftonbladet tar ju källor direkt från ABC-news eller va de kallas..och dessa har ju fått stämpeln ''fake-news'' Och detta läste jag från andra ''hemska'' nyhetssidor..som tar sina källor från ABC-news konkurrenter..så cirkeln är ju sluten..man får helt enkelt gå efter det som låter mest trovärdigt efter sunt förnuft.

Jag ser med vidvinkel så mycket jag kan..inte låst till en sida för att jag ska må bättre av att stoppa huvudet i sanden..detta fick jag lära mig i skolan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ingen aning, däremot tycker jag det är jävligt slappt att bara länka till en video och haspla ur sig "vad tycker ni?"

Du får väl skriva en rad om vad det handlar om och sedan dela med dig av vad du själv tycker.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Ingen aning, däremot tycker jag det är jävligt slappt att bara länka till en video och haspla ur sig "vad tycker ni?"

Du får väl skriva en rad om vad det handlar om och sedan dela med dig av vad du själv tycker.

Om någon Slänger upp en Video så är det oftast för att det inte är lönt att Skriva ner 500 rader med något som förklaras mycket bättre på några minuter.

Kolla på Videon och sluta sticka huvudet i sanden.

Var inte en del av problemet och ge Intel "the benefit of the doubt" var en del av lösningen och se kritiskt på hur De försöker Lura konsumenterna att köpa skräpkretsar där dem inte kan garantera prestanda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Intel Betalar nog pressen rätt så bra. Kommer ihåg att Linus fick en uppsättning 6950x när Ryzen kom ut.

Intressant att han inte har nämnt Intels Massiva Fusk med Säkerheten i deras CPUer.

Linus fick ju även den senaste Ryzen med sitt namn ingraverat från AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Terrell:

Linus fick ju även den senaste Ryzen med sitt namn ingraverat från AMD

något som kostade mindre än en biobiljett. Snacka om att göra en Höna av en fjäder.

10 stycken 6950x var då 200 000kr ungefär.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@KalBumling: Tack för sammanfattningen!
"too long video didnt watch" kanske kan bli ett uttryck?

Gör OEM leverantörerna annorlunda med AMDs processorer?

@_Merc_: "Om någon Slänger upp en Video så är det oftast för att det inte är lönt " ...att titta på den.

Permalänk
Medlem

AMD-pojkarna letar med ljus och lykta i alla skrymslen och vrår för att hitta nåt negativt om Intel....bitterheten lyser igenom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

@KalBumling: Tack för sammanfattningen!
"too long video didnt watch" kanske kan bli ett uttryck?

Gör OEM leverantörerna annorlunda med AMDs processorer?

@_Merc_: "Om någon Slänger upp en Video så är det oftast för att det inte är lönt " ...att titta på den.

Och kanske om du vill Diskutera Tråden så skall du Kolla igenom Videon som postas då om trådskaparen inte skriver något?

är det verkligen så svårt att lyssna?

Skrivet av hyperbol:

AMD-pojkarna letar med ljus och lykta i alla skrymslen och vrår för att hitta nåt negativt om Intel....bitterheten lyser igenom

20 år av att samla på sig skit som Intel har gjort så behöver man inte gräva mycket.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Och kanske om du vill Diskutera Tråden så skall du Kolla igenom Videon som postas då om trådskaparen inte skriver något?

är det verkligen så svårt att lyssna?

Ja, det är det. Att läsa en sammanfattning går så mycket snabbare och smidigare än att titta på en video att jag vägrar att kolla på några videos där det inte klart och tydligt framgår i förväg vad den handlar om. Om den som postade länken var för lat för att skriva vad det handlade om, så var det antagligen inget viktigt ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Ja, det är det. Att läsa en sammanfattning går så mycket snabbare och smidigare än att titta på en video att jag vägrar att kolla på några videos där det inte klart och tydligt framgår i förväg vad den handlar om. Om den som postade länken var för lat för att skriva vad det handlade om, så var det antagligen inget viktigt ändå.

Eller så bryr han sig inte om dem med en koncentrationsförmåga som är mindre än 5 minuter och vill ha en vettigt diskussion med dem som faktiskt har tålamod?

Videon och Rubriken "Tycker ni detta är rättvis mot icke enthusiaster?" Talar för sig själv.

Det är ett sektliknande hur fort Adored avfärdas som konspirations Teoretiker och "fake news".

Bevisen lyser framför er men ändå är folk blinda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.