Dell introducerar nya XPS 13 med upp till 20 timmars batteritid

Permalänk
Melding Plague

Dell introducerar nya XPS 13 med upp till 20 timmars batteritid

Dell rivstartar 2018 med en ny version av sin populära ultraportabla dator XPS 13, där nyheterna bjuder på bland annat kraftigt förbättrad batteritid, högre prestanda och uppgraderad bildskärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte för att minne är billigt just nu men varför är det en cap på 16GB på i princip alla intressanta laptops?

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Vad har man tagit till för magiska åtgärder för att öka batteritiden då, bara Kaby lake refresh? Att bara utlova 20 timmars batteritid säger mig ingenting, för tillverkarens angivna batteritid stämmer ju aldrig vid normal användning. Kapaciteten på batteriet har ju faktiskt minskat från 60Wh i förra modellen till 52Wh i 2018 årsmodell.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Då kommer frågan. Är det hittepå eller har de faktisk tryckt in ett fett batteri?

Efter koll så verkar 9360 ha 60Wh, samma som nya så batteritiden bör vara rätt samma strömförbrukning. Notebookscheck säger att 9360 klara dryga 11 timmar surf så då är nog den nya på samma. Med lite arbete så snuddar den strax över 8 är min gissning.

Jag väntar nog på nya Thinkpad T470 med 94Wh så kan man belasta den rätt hårt en hel dag utan att den få slut på juice

Oups kanske ska jämföra med xps 13 8550U (9460)... fortfarande 60wh verkar det som där med men den drar 1w mer (5 på 9360 och 6 på 9460) och det är ca 20% mer så batteritiden är 20% mindre än 9360, aka 9-9.5 som notebokcheck håller med om.

Vet inte längre vad detta är för produkt. 9460 har funnits sedan oktober vad jag kan se och om detta är en ny så...Jag vet inte längre
Edit. 9460 väger 1,3kg så hur i hela... kan denna vara lättare men ge mer batteritid? Nu är jag verkligen konfunderad.

Jag får göra mer research helt enkelt för detta är skumt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vad har man tagit till för magiska åtgärder för att öka batteritiden då, bara Kaby lake refresh? Att bara utlova 20 timmars batteritid säger mig ingenting, för tillverkarens angivna batteritid stämmer ju aldrig vid normal användning. Kapaciteten på batteriet har ju faktiskt minskat från 60Wh i förra modellen till 52Wh i 2018 årsmodell.

Om jag nu fått fram rätt burk här:
http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?&CID=&LID=&VEN...

Så står det i den pyttelilla siffran vid tiderna lite olika info om man klickar på den.

Film, 13h:
Testerna utfördes i Dells laboratorier i juli 2016 med bildskärmens ljusstyrka inställd på 150 nit (40 %) och det trådlösa nätverket aktiverat. Uppgiften bygger på strömning av film med upplösningen 1080p via Netflix-appen för Windows 10. Batteriets drifttid kan vara betydligt kortare än vad som anges i testresultaten och varierar beroende på produktens konfiguration, programvara, användning, driftförhållanden, energisparinställningar och andra faktorer. Den maximala batteritiden minskar över tid.

"Upp till" är ju väldigt godtyckligt, har dom kollat på en film utan ljud med enbart en svart björn i natten smygandes på svarta ekorrar på repeat tills den dog eller är det Michael Bay-filmerna... etc

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte har intresse för usb-c portarna?
Med usb-a kan jag plugga in mus, tangentbord, xbox-kontroll, usb-minne, usb-hårddisk, ladda mobil och vad jag nu skulle kunna tänka mig. Medan usb-c har jag absolut ingenting, och även när jag skaffar mobil med usb-c så ser jag fortfarande ingen anledning att byta från a till c på andra änden av kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Bara jag som inte har intresse för usb-c portarna?
Med usb-a kan jag plugga in mus, tangentbord, xbox-kontroll, usb-minne, usb-hårddisk, ladda mobil och vad jag nu skulle kunna tänka mig. Medan usb-c har jag absolut ingenting, och även när jag skaffar mobil med usb-c så ser jag fortfarande ingen anledning att byta från a till c på andra änden av kabeln.

finns ju adapter annars https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Om jag nu fått fram rätt burk här:
http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?&CID=&LID=&VEN...

Så står det i den pyttelilla siffran vid tiderna lite olika info om man klickar på den.

Film, 13h:
Testerna utfördes i Dells laboratorier i juli 2016 med bildskärmens ljusstyrka inställd på 150 nit (40 %) och det trådlösa nätverket aktiverat. Uppgiften bygger på strömning av film med upplösningen 1080p via Netflix-appen för Windows 10. Batteriets drifttid kan vara betydligt kortare än vad som anges i testresultaten och varierar beroende på produktens konfiguration, programvara, användning, driftförhållanden, energisparinställningar och andra faktorer. Den maximala batteritiden minskar över tid.

"Upp till" är ju väldigt godtyckligt, har dom kollat på en film utan ljud med enbart en svart björn i natten smygandes på svarta ekorrar på repeat tills den dog eller är det Michael Bay-filmerna... etc

Haha, kollade nyss på Dells hemsida och jämförde de båda modellerna, förra årets och den sprillans nya. Förra modellen utlovas där att klara upp till 22 timmar i Mobile mark 2014. Nya modellen klarar 19 timmar och 46 minuter i samma test Rätt fult att trycka på så bra batteritid när det faktiskt är en försämring i jämförelse med den äldre modellen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Intressant om dom gör så att dom inte går sönder på löpande band som nuvarande modell, vi har haft fel på nästan 80% som vi köpt in.
På slutet sket vi i garantin och bara köpte andra laptops då det är dyrare när någon inte kan jobba än att köpa en ny laptop till dagen efter. Eller vi köpte in ett gäng rättare sagt.
Jag har kvar min, men den låter lite märkligt, blåskärmar ibland trots senaste drivare, och när vi öppnade den så låg det en lös skruv som skulle sitta i modermodemet i chassit...
Alltid varit dell-trogen på enterprice-sidan, men nu... Får bli latitude-serien eller så fortsätter vi med Fujitsu på våra nya. Kan man få riktiga dockor och inte dom där usb-c varianterna också

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MarcusHuddinge:

Bara jag som inte har intresse för usb-c portarna?
Med usb-a kan jag plugga in mus, tangentbord, xbox-kontroll, usb-minne, usb-hårddisk, ladda mobil och vad jag nu skulle kunna tänka mig. Medan usb-c har jag absolut ingenting, och även när jag skaffar mobil med usb-c så ser jag fortfarande ingen anledning att byta från a till c på andra änden av kabeln.

För mig var minst en Thunderbolt 3-port (som alltid är USB‑C) ett krav då jag köpte min laptop, för då kan man koppla in allt, inklusive skärmar med hög bandbredd och externa grafiklösningar. Hade även USB‑A som krav, av samma skäl som du. Därför blev det en ThinkPad X1 Carbon, som har inte bara en utan två portar av båda nämnda sorter samt en fullstor HDMI-utgång. Således har jag alla portar som behövs idag och i framtiden; jag räknar nämligen med att ha den här laptopen ett bra tag.

Om man överhuvudtaget är intresserad av datorer i dessa prisklasser är jag övertygad om att man kommer ångra sig om man köper en helt utan USB‑C idag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

This really doesn't make sense. Mer batteritid men denna "nya" har 52Wh mot 9460s 60Wh och det förklarar viktnedgången på några gram. Men Varför i hela friden är detta modellen med längre batteritid och varför existerar den?

Hade det varit en chassiuppdatering från den 3 år (??) gamla designen på xps 13 9460 och bakåt så hade jag förstått men det är inte vad de säger.

Tog två väldigt lika konfigs 9460 och den "nya"
http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?oc=cnx93r01&mo...
http://www.dell.com/se/p/xps-13-9370-laptop/pd?oc=cnx37001&mo...

Några verkar kalla höstrefreshen 9460 och della kallar den tydligen 9360 och den "nya" 9370.
Inte ens detta är förståeligt. Jag ger upp dell...gå och lek med HP om dåliga namn men ni har iallafall en fungerande hemsida

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Borde ha varit gen 8. Lenovo kommer snart också lansera och där blir det gen 8 av intels:
https://m3.idg.se/2.1022/1.695595/usb-c-och-linsskydd-i-lenov...

Nu är det kanske liten annan målgrupp. 20h batteritid var dock grymt.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Bara jag som inte har intresse för usb-c portarna?
Med usb-a kan jag plugga in mus, tangentbord, xbox-kontroll, usb-minne, usb-hårddisk, ladda mobil och vad jag nu skulle kunna tänka mig. Medan usb-c har jag absolut ingenting, och även när jag skaffar mobil med usb-c så ser jag fortfarande ingen anledning att byta från a till c på andra änden av kabeln.

Bara öppna plånboken, det mesta finns redan som usb c, sedan adapters som de säger. Det är onödigt att köra mus och tangentbord över usb c idag. Fast skaffar man en schysst laptop så kan man skaffa en schysst docka som även har usb A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peus:

Inte för att minne är billigt just nu men varför är det en cap på 16GB på i princip alla intressanta laptops?

För att om man skall ha maximalt låg störmförbrukning så måste man ha LPDDR3, och då är 16GB max. Intel har fortfarande inte fått till stöd för LPDDR4. Sannolikt ligger det i den evigt försenade Cannonlake.

Sen kan man ifrågasätta hur mycket det egentligen sparar med LPDDR3 mot DDR4 - skillnaden är mest att LPDDR3 drar mindre i standby - men lite mindre blir det, och de sparar in på allt för att kunna stoltsera med långa batteritider på smala datorer.

Skrivet av anon159643:

Bara öppna plånboken, det mesta finns redan som usb c, sedan adapters som de säger. Det är onödigt att köra mus och tangentbord över usb c idag. Fast skaffar man en schysst laptop så kan man skaffa en schysst docka som även har usb A.

Eftersom jag har en med bara USB-C (och jo, ni kan gissa vilken), så är det kass. USB-C är bra, men att inte alltid ha en USB-A är frustrerande. Det är den enda porten som alla antar att alla har och som behövs till allt från USB-minnen till trådlösa möss och nu senast en gammal GPS. Det går att fixa - köpa en trådlös mus med Bluetooth exempelvis och några adaptrar - men det är irriterande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hade inte varit blyg för att byta ut min Macbook 13" mot denna...
Nöjd med min MB men det är riktigt nice design på Dell'ern

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Men, varför envisas de med att ha kameran under skärmen? Vem vill ha grodperspektivet när man sitter i videomöte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Intressant om dom gör så att dom inte går sönder på löpande band som nuvarande modell, vi har haft fel på nästan 80% som vi köpt in.
På slutet sket vi i garantin och bara köpte andra laptops då det är dyrare när någon inte kan jobba än att köpa en ny laptop till dagen efter. Eller vi köpte in ett gäng rättare sagt.
Jag har kvar min, men den låter lite märkligt, blåskärmar ibland trots senaste drivare, och när vi öppnade den så låg det en lös skruv som skulle sitta i modermodemet i chassit...
Alltid varit dell-trogen på enterprice-sidan, men nu... Får bli latitude-serien eller så fortsätter vi med Fujitsu på våra nya. Kan man få riktiga dockor och inte dom där usb-c varianterna också

Dells är ju ökända för att ha usel QC men har man väl fått grejer som funkar så är det min erfarenhet att det är Dells usla drivrutiner och annat som ställer till det. Själv laddar jag i princip endast ner BIOS från Dell och livet har blivit så mkt enklare sen jag började med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För mig var minst en Thunderbolt 3-port (som alltid är USB‑C) ett krav då jag köpte min laptop, för då kan man koppla in allt, inklusive skärmar med hög bandbredd och externa grafiklösningar. Hade även USB‑A som krav, av samma skäl som du. Därför blev det en ThinkPad X1 Carbon, som har inte bara en utan två portar av båda nämnda sorter samt en fullstor HDMI-utgång. Således har jag alla portar som behövs idag och i framtiden; jag räknar nämligen med att ha den här laptopen ett bra tag.

Om man överhuvudtaget är intresserad av datorer i dessa prisklasser är jag övertygad om att man kommer ångra sig om man köper en helt utan USB‑C idag.

Ja, TB3 är ett absolut krav. T.ex. för att koppla in en dockningsstation som även kan ladda datorn. Men så har jag också mobiler med USB C redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Men, varför envisas de med att ha kameran under skärmen? Vem vill ha grodperspektivet när man sitter i videomöte?

Dells designers har ett forskningsprojekt vid sidan om där de räknar folks näshår och gör statistik.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Men, varför envisas de med att ha kameran under skärmen? Vem vill ha grodperspektivet när man sitter i videomöte?

Förmodligen för att det inte finns någon plats ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Bara jag som inte har intresse för usb-c portarna?
Med usb-a kan jag plugga in mus, tangentbord, xbox-kontroll, usb-minne, usb-hårddisk, ladda mobil och vad jag nu skulle kunna tänka mig. Medan usb-c har jag absolut ingenting, och även när jag skaffar mobil med usb-c så ser jag fortfarande ingen anledning att byta från a till c på andra änden av kabeln.

Hade jag köpt ny bärbar dator så hade jag velat ha minst en USB A port på den.
Sen om den har minst en USB C också är ett plus.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag är inne på Dell (lägg in valfri domän) så svär jag på att aldrig någonsin gå dit igen för dom har kanske den sämsta sidan jag vart inne på. Den fungeras i stort sett aldrig, omöjligt att hitta det jag letar efter.

Vad heter den nya? 9460 eller 9360?, eller var det 9470 eller 9370? Inne på Dell kan man köpa Nya 13" XPS med 7. generation cpu också. Jag själv kan nog hitta mig fram till rätt resultat efter vart, men att tex be sina förlädrar att göra detta är nog lika med att lägga de in på sinnesjukhus.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Man skulle nog gärna haft en vanlig USB-A kontakt också, USB-C är nog bra men litar inte riktigt på den mekaniska tillförlitligheten hos C, Min mobil har USB-C och mycket bättre än micro USB som varit.

Men om man skaffar en USB sticka med USB-C då känns den för klen mekaniskt att koppla direkt.
Adaptrar kommer man få bunkra....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

haft en 9360 Full HD sen den kom ut 2016. Fungerar helt 110% perfekt. Installerat den själv med egen win 10

Några 20 timmar får jag inte, men 13-14 om jag surfar o kollar film med lite pausar då o då.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Inaktiv

Ni som behöver massor av USB-A-portar, LAN, VGA, serieport (nåja) borde ta en titt på Lenovo T470(s) istället som är till för såna specifika behov. Vanliga användare kopplar nästan aldrig något externt till datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant att det fortfarande (2018) finns användare som får panikångest när de tänker att nya datorer faktiskt bara kommer med USB Type C. Jag har levt med MacBook Pro 13" (2017) ett tag nu och där är det enbart USB Type C (Thunderbolt 3) sedan två generationer bakåt. Visst får man leva med en del adaptrar, men det tar jag gärna. Överföringshastigheterna är väsentligt bättre och lika så anslutningsmöjligheterna i takt med att fler tillverkare inkluderar kontakten på exempelvis bildskärmar, externa hårddiskar etc.

Dells utveckling av den nya XPS 13 tycker jag således är väldigt välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Intressant att det fortfarande (2018) finns användare som får panikångest när de tänker att nya datorer faktiskt bara kommer med USB Type C. Jag har levt med MacBook Pro 13" (2017) ett tag nu och där är det enbart USB Type C (Thunderbolt 3) sedan två generationer bakåt. Visst får man leva med en del adaptrar, men det tar jag gärna. Överföringshastigheterna är väsentligt bättre och lika så anslutningsmöjligheterna i takt med att fler tillverkare inkluderar kontakten på exempelvis bildskärmar, externa hårddiskar etc.

Dells utveckling av den nya XPS 13 tycker jag således är väldigt välkommet.

Dock finns det datorer is samma segment som pressar in dubbla USB-C + dubbla USB-A samt HDMI och varför bara nöja sig med med bara 2 USB-C? Om USB-C är framtiden varför finns är de så få på maskinerna, laddare, mus och usb så måste man plugga ut en eller använda en hub/adapter. Ge oss...typ 5-6 stycken USB-C...eller typ som x1 carbon, 2-C,2-A och HDMI samt special-ethernet port.
I takt med att det faktiskt finns usb-C på många av skärmarna i handeln samt möss och de man brukar behöva till en bärbar dator så borde vi inte ta bort det gamla kan jag tycka.

Men men...jag sitter med en bärbar dator utan native usb3 så jag är inte med och visar att jag vill ha c och a genom att faktiskt lägga pengar på en dator med både och så vad sitter jag och klagar över egentligen? Det är inte direkt så att de kommer att lyssna på mig.
Du har ju faktiskt lagt pengar och visat Apple att du är glad att ha en dator med bara USB-C och då är det klart att de väljer att köra vidare, likt alla andra tillverkare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För att om man skall ha maximalt låg störmförbrukning så måste man ha LPDDR3, och då är 16GB max. Intel har fortfarande inte fått till stöd för LPDDR4. Sannolikt ligger det i den evigt försenade Cannonlake.

Sen kan man ifrågasätta hur mycket det egentligen sparar med LPDDR3 mot DDR4 - skillnaden är mest att LPDDR3 drar mindre i standby - men lite mindre blir det, och de sparar in på allt för att kunna stoltsera med långa batteritider på smala datorer.

Tack, jag gissade att det hade att göra med strömbudget men kan inte säga att jag är djupt insatt i minnesbegränsingar dock lite tveksam om detta stämmer helt, kanske är något jag missar så följdfrågor på det. Det finns ju ett flertal datorer med intel-processor som erbjuder LPDDR4 idag med högre ram samtidigt som man med fler platser/slottar tidigare kunde trycka in över 16GB även i maskiner med LPDDR3 eller maskiner och maskiner, jag har gjort det på en som nog snarare var släpbar än bärbar men är rätt säker på att det var LPDDR och att det var 32GB.
Så får helt enkelt inte detta att stämma, hur fan bär dessa tillverkar sig till, vad är det jag missar, handlar det om spec på processorerna gentemot ram, dvs att de som finns på marknaden använder sig av andra processor-serier med högre tdp?

/Pontus

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

LPDDR är minne utvecklat för mobiler. Bärbara har oftast vanligt DDR, eller DDR-L (alltså ex DDR3L), men numer blir det vanligare i riktigt tunna att man kör med LPDDR. Av någon anledning har man inte DDR4L, utan det finns bara DDR4 och LPDDR4.

LPDDR finns inte som DIMMar, utan enbart som fastlött minne.

Ingen Intel-dator har LPDDR4 idag, eftersom Intel inte stöder det - om du kan hitta ett undantag vill jag gärna se det. Däremot är det mycket vanligt på mobiler.

Att LPDDR3 maxar på 16GB beror bara på att ingen lagt tid på att utveckla tätare DDR3 än att det precis räcker till 16GB på en dual-channel design. Tror inte att det är omöjligt, utan bara att alla har sprungit vidare till DDR4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peus:

Inte för att minne är billigt just nu men varför är det en cap på 16GB på i princip alla intressanta laptops?

RAM drar relativt mycket ström vid aktiv användning av enheten. Dubbelt så många GB RAM, oavsett antalet stickor, förbrukar även mer eller mindre nästan exakt dubbelt så mycket ström vid aktiv användning av enheten också(p.g.a. den konstanta refresh-raten av el som RAM av sin natur måste ha);*jämfört med vad den relativa strömåtgången givetvis hade varit istället, utav att ha blotta hälften så stor mängd RAM instalerad som maskinens primärminne & någonstans var de visst i dagsläget tvungna att dra en generell sweetspot-gräns(kort batteritid samt missnöjda kunder ger ingen vidare bra märkes-PR). Addera detta med den nuvarande storlek&vikt-hetsen som "omöjliggör' stora batterier, samt släng in en minimal m.2-SSD som ännu drar mångfaldigt mer idle-ström än en SATA-SSD & varför inte även en högupplöst skärm när vi ändå håller på för att sätta lite extra fyr på kåken/batteritiden. Summa summarum: För att kunna lyckas upprätthålla en ansenlig mängd batteritid under dessa digra förhållanden måste de göra avkall på någonting & det är på mode att just detta någonting skall kunna få vara en strömslukande RAM-mängd på >16 GB, då tekniken inte riktigt har klaffat till fullo ännu för riktigt strömsnål RAM.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

RAM drar relativt mycket ström vid aktiv användning av enheten. Dubbelt så många GB RAM, oavsett antalet stickor, förbrukar även mer eller mindre nästan exakt dubbelt så mycket ström vid aktiv användning av enheten också(p.g.a. den konstanta refresh-raten av el som RAM av sin natur måste ha);*jämfört med vad den relativa strömåtgången givetvis hade varit istället, utav att ha blotta hälften så stor mängd RAM instalerad som maskinens primärminne & någonstans var de visst i dagsläget tvungna att dra en generell sweetspot-gräns(kort batteritid samt missnöjda kunder ger ingen vidare bra märkes-PR). Addera detta med den nuvarande storlek&vikt-hetsen som "omöjliggör' stora batterier, samt släng in en minimal m.2-SSD som ännu drar mångfaldigt mer idle-ström än en SATA-SSD & varför inte även en högupplöst skärm när vi ändå håller på för att sätta lite extra fyr på kåken/batteritiden. Summa summarum: För att kunna lyckas upprätthålla en ansenlig mängd batteritid under dessa digra förhållanden måste de göra avkall på någonting & det är på mode att just detta någonting skall kunna få vara en strömslukande RAM-mängd på >16 GB, då tekniken inte riktigt har klaffat till fullo ännu för riktigt strömsnål RAM.

Mvh r3mpuh

Bra spekulerat, men helt fel. Anledningen till max 16GB LPDDR3 är att Intel ej har stöd för LPDDR4, och gränsen för "legacy"-stöd för LPDDR3 ligger på 16GB - Varför MBP med touch bar även maximalt kan bestyckas med 16GB LPDDR3, vilket möttes av stor kritik. DDR4L-standarden som Intel stödjer har inte kommit ut än, men snart. Just nu är det enda sättet att använda 16GB+ minne i en bärbar dator att använda DDR4 - Utan L eller LP (Low power), samma typ som används i stationära datorer. Det skulle medföra att RAM slukar 3-5W, vilket innebär lika mycket som CPU använder i de flesta scenarion.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |