Intel Core i7-8809G med Vega-grafik listas – upplåst för överklockning

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-8809G med Vega-grafik listas – upplåst för överklockning

Inför lanseringen listar Intel sin första processor med AMD-grafik, där arkitekturen Vega bekräftas och flankeras av fler uppgifter som pekar mot att processorfamiljen inte är senaste Coffee Lake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Det här är liksom PERFEKT för LAN PCs om man får till det riktigt bra!

Kan jag kasta ut min mini dator!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hur skulle den där rackaren stå sig jämfört mot Xbox One X?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Den här rackaren borde ju ha suttit i en Playstation el Xbox

Permalänk
Inaktiv

Majoriteten av alla användare har inget behov av ett externt grafikkort och lägga allt på cpun går göra det så mycket billigare. Gör ett litet moderkort, skippa fysiska pciexpressportar, ha en eller 2st m.2 portar.

Jättebra, såvida de inte får för sig alla alla cpuer ska utrustas med ännu kraftigare grafikdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det här är liksom PERFEKT för LAN PCs om man får till det riktigt bra!

Kan jag kasta ut min mini dator!

Kan bara hålla med. Det här har potential att bli det bästa sedan lössnuset såg dagens ljus. För egen del känner jag att det skulle bli kanonenkelt att bygga en ultrakompakt speldator till tv-bänken. Ser mycket fram emot detta!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Så den är för stationära-datorer? Trodde de skulle satsa på bärbara datorer för att leverera "gaming prestanda" till ultra tunna ultrabook och Macbook.
Men jag ser en marknad för detta också och detta kan mycket väl bara vara ett första steg.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Så den är för stationära-datorer? Trodde de skulle satsa på bärbara datorer för att leverera "gaming prestanda" till ultra tunna ultrabook och Macbook.
Men jag ser en marknad för detta också och detta kan mycket väl bara vara ett första steg.

Står i artikeln också att den troligen endast då kommer i fastlött utförande. Jag tolkar det som att den kommer sitta i färdiga system från tillverkare... Dell, HP, Lenovo osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vill ha en NUC med detta, nu! Blir perfect i TV-bänken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WIRN:

Den här rackaren borde ju ha suttit i en Playstation el Xbox

Tror inte de flesta som köper PS4 eller Xbox vill pröjsa ytterligare 20K utöver den där 4K tv'n man måste ha för en konsol..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Nice om det kommer till smartphones och surfplattor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nice om det kommer till smartphones och surfplattor

Vill du ha en 100w-krets i en mobil?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rSon:

Vill du ha en 100w-krets i en mobil?

Skönt på vintern med en handvarmare

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Dem borde ha fokuserat Vega emot Laptops, kapat Krets i ner till hälften eller en trejde del och slängt på HBCC och 4GB HBM2 per krets med optimala klock hastigheter för att konkurera emot Nvidia på den största marknaden för PC datorer vilket är laptops.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av rSon:

Vill du ha en 100w-krets i en mobil?

Går alltid lösa med sån här

Hur som får se vad denna vega krets går för, får hoppas på bra prestanda/watt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tror inte de flesta som köper PS4 eller Xbox vill pröjsa ytterligare 20K utöver den där 4K tv'n man måste ha för en konsol..

Eller vänta mer än fem år för att få en konsol. Den första PS4 släpptes i November 2013.

Skrivet av VadSaDu:

Skönt på vintern med en handvarmare

Vänta.. Vad är det som luktar? *Mobilen smälter i handen*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Skönt på vintern med en handvarmare

Aj aj

Skrivet av Broken-arrow:

Går alltid lösa med sån här
http://www.techautos.com/wp-content/uploads/2009/10/iPhoneWaterCooling.jpg

Hur som får se vad denna vega krets går för, får hoppas på bra prestanda/watt.

Hmm, metoden är bra. Men varför inte operera in kretsen och koppla in den till kroppens egna blodomlopp? Att svettas ut hundra watt till borde ju kroppen klara av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Aj aj

Hmm, metoden är bra. Men varför inte operera in kretsen och koppla in den till kroppens egna blodomlopp? Att svettas ut hundra watt till borde ju kroppen klara av!

Bara för skojs skull:

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_power

Normal human metabolism produces heat at a basal metabolic rate of around 80 watts

Man skulle svettas som en gris och dö inom kort tänk hur varm en 100W glödlampa blir. En människa som ska leda bort all den värmen hehe... aj aj som sagt

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Något går sönder = Byta ut hela skiten, Låter som en bra design företagsmässigt!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Står i artikeln också att den troligen endast då kommer i fastlött utförande. Jag tolkar det som att den kommer sitta i färdiga system från tillverkare... Dell, HP, Lenovo osv

Skickades från m.sweclockers.com

Det står även i första stycket ”med det uttalade syftet att ta fram en högpresterande lösning för slimmade bärbara speldatorer”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Det står även i första stycket ”med det uttalade syftet att ta fram en högpresterande lösning för slimmade bärbara speldatorer”

Måste ju innefatta stationära också, troligtvis får vi se vi båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Något går sönder = Byta ut hela skiten, Låter som en bra design företagsmässigt!

Skiljer sig ju inte från hur andra system med allt integrerat fungerar. Andra fördelar är kompakt och strömsnålt system med förhållandevis bra prestanda.

Permalänk
Medlem

OMG OMG OMG OMG.
Så sjukt taggad. Lika taggad som inför kaveri.vilkrt gick åt skogen.
Håller tummarna till max en den klår 1050 ti och att det blir stationära släpp tidigt (läs nuc).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

OMG OMG OMG OMG.
Så sjukt taggad. Lika taggad som inför kaveri.vilkrt gick åt skogen.
Håller tummarna till max en den klår 1050 ti och att det blir stationära släpp tidigt (läs nuc).

Skickades från m.sweclockers.com

Slår den 1050ti så vore det enastående. Om den gör det så blir det inhandla ny moderkaka och prolle, men troligtvis så slår inte den integrerade de externa grafikkorten. Till exempel mina Fury X crossfire är 11% snabbare i "Doom" än 1080 ti sli om man får använda vulkan för testet. (om endast directx är tillåtet så vinner nvidia)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Är personligen helt ointresserad av produkten i sig, men tycker däremot att det är sjukt intressant att Intel och AMD gör en produkt ihop igen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Måste ju innefatta stationära också, troligtvis får vi se vi båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför måste det det? Jag tvivlar på att det är för annan marknad än bärbara prestandadatorer (och ev. framtida spelkonsoler). Finns ingen mening med dessa för stationära, skulle möjligtvis vara om Apple valde dem i framtiden till sina iMac (då det är en smidig lösning för dem som redan kör Intel CPU & AMD GPU), men inte annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Varför måste det det? Jag tvivlar på att det är för annan marknad än bärbara prestandadatorer (och ev. framtida spelkonsoler). Finns ingen mening med dessa för stationära, skulle möjligtvis vara om Apple valde dem i framtiden till sina iMac (då det är en smidig lösning för dem som redan kör Intel CPU & AMD GPU), men inte annars.

För att Intel själva listar den för just stationära?
Kort efter nyår publicerade Intel detaljer kring Core i7-8809G / Att modellen listades bland processorer för stationära datorer har fått många att spekulera kring om den släpps för sockel LGA 1151.

Att dom själva listar den som en stationär är ett så säkert kort det går att den kommer till stationära, men på vilket sätt kan vi endast spekulera i. Lösningen kan mycket väl vara som du säger, den är ämnad exklusivt för en tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Bara för skojs skull:

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_power

Normal human metabolism produces heat at a basal metabolic rate of around 80 watts

Man skulle svettas som en gris och dö inom kort tänk hur varm en 100W glödlampa blir. En människa som ska leda bort all den värmen hehe... aj aj som sagt

100W = 100J/s = 100Nm/s, vilket motsvarar att lyfta 10kg en meter per sekund, eller 85kg tunga mig cirka 12cm i sekunden. Med en muskulär verkningsgrad på runt 20% (källa wikipedia) skulle det motsvara värmeutvecklingen i musklerna av att jag rör mig upp för en trappa med hastigheten 3cm/s. Jag vet inte hur det är för dig, men jag skulle inte 'svettas som en gris och dö inom kort' av att jag i (väldigt) lugnt tempo går upp för trappor. Med 'basal metabolic rate of around 80 watts' menas den värme som kroppen utvecklar när du är helt inaktiv, du kan utveckla många gånger den värmen när du är fullt aktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

För att Intel själva listar den för just stationära?
Kort efter nyår publicerade Intel detaljer kring Core i7-8809G / Att modellen listades bland processorer för stationära datorer har fått många att spekulera kring om den släpps för sockel LGA 1151.

Att dom själva listar den som en stationär är ett så säkert kort det går att den kommer till stationära, men på vilket sätt kan vi endast spekulera i. Lösningen kan mycket väl vara som du säger, den är ämnad exklusivt för en tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står även att kort efter att de listat den plockat bort det, så vad är det som säger att det inte var ett misstag att lista den där?
Vi lär ju få svar nästa vecka när CES drar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Det står även att kort efter att de listat den plockat bort det, så vad är det som säger att det inte var ett misstag att lista den där?
Vi lär ju få svar nästa vecka när CES drar igång.

I min mening betyder det oftast att information som inte borde läckt ut ändå har läckt ut.
Jag tror inte att det var ett misstag att lista den bland stationära, misstaget var att publicera listan.
Hade det ex varit en utomstående källa som vi publicerat det hade nog jag dragit fram saltkaret. Men om det är tillverkaren själv? Då tror jag definitivt att det stämmer, men att dom enbart lägger locket på.

Men ja, CES kommer ge oss svaret, det tror jag vi båda kan vara överens om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X