Elektronikbranschen efterlyser modernisering av lagstiftningen efter dom mot Sony

Permalänk
Melding Plague

Elektronikbranschen efterlyser modernisering av lagstiftningen efter dom mot Sony

Högsta domstolen har slagit fast att Sony retroaktivt ska betala privatkopieringsavgiften för vissa telefoner. Elektronikbranschen svarar med att lagstiftningen bör moderniseras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sorgligt.... Snacka om att dom lever i det förflutna iom att det här går igenom. Men W715? Inte direkt den mest aktuella mobilen.
Men oavsett, denna tråd kommer strax spåra ur både till höger och vänster. Tro mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

De försöker krysta vatten ur en sten..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Kanske vi borde köpa in ordböcker åt högsta domstolen?
Om mobiltelefon är särskilt ägnad för att privatkopiera film och musik, varför är då inte samtidigt en stekpanna särskilt ägnad för att döda människor med?
Det är liksom idag teknisk komplicerat att privatkopiera till en mobil och för att göra detta så måste man nog knäcka kopieringsskydd som hindrar det.

Jag själv har de senaste 20 år inga filmer och musik som på något sätt faller in under privatkopiering. Och varför skulle jag ens ha detta? Jag skulle vilja använda musik som jag har köpt i videosnuttar, men det får jag ej göra om jag sprider dem. Så absolut ingen behov av privatkopiering finns för mig och många andra.

*edit*
Inom förtal så gäller följande:
att någon utpekar en annan person som "brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt" eller annars lämnat en uppgift "som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning"
http://lawline.se/categories/132

Här helt plötsligt betyder ordet inte "ägnat" att precis allt som på något sätt går är ägnat för något, även om det nu är riktigt komplicerat.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man ställde 2 bandspelare mitt emot varandra tryckte först på rec på den ena för att sedan snabbt trycka play på den andra det var piratkopiering det

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

I.o.m detta påverkar hela befolkningen så borde Vi få folkomrösta om denna straffskatt som ett privat företag(sic) har ensamrätt till och dessutom inte behöver redovisa hur intäkterna används, fan lika medeltida som kungahuset

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kommer ihåg när man ställde 2 bandspelare mitt emot varandra tryckte först på rec på den ena för att sedan snabbt trycka play på den andra det var piratkopiering det

1. Hade du ingen dubbeldäckare eller?
2. Det är inte piratkopiering (såvida det inte var dataspelskassetter)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jävla vampyrer bakom detta

Permalänk

Sluta gnälla på domen

@anon159643:

Det är lagarna som behöver moderniseras så sluta att gnälla på domen.. Eller har du kanske läst den och granskat alla förarbeten till den mer noga än högsta domstolen? Nä, trodde inte det.

Ursäkta den lite hårda tonen, men det är så jäkla tröttsamt när folk skyller på domar när det är lagarna som behöver bli bättre.

Permalänk
Medlem

Man undra varför inte EU:s studie (som visserligen behandlade piratkopiering, men bör kunna ha relevans till detta också) inte används som underlag. Enligt den ser det ju ut som att upphovsrättsinnehavare tjänar mer pengar på att vi kopierar och delar med oss. Med tidigare använd logik borde resultatet då bli tvärt om - att vi konsumenter bör få betalt för att köpa dessa enheter?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

1. Hade du ingen dubbeldäckare eller?
2. Det är inte piratkopiering (såvida det inte var dataspelskassetter)

Nej inte i den åldern då fick man nöja sig med 2st enkel sen fick jag dubbeldäckare när en riktig stereo hittade hem.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kanske vi borde köpa in ordböcker åt högsta domstolen?
Om mobiltelefon är särskilt ägnad för att privatkopiera film och musik, varför är då inte samtidigt en stekpanna särskilt ägnad för att döda människor med?
Det är liksom idag teknisk komplicerat att privatkopiera till en mobil och för att göra detta så måste man nog knäcka kopieringsskydd som hindrar det.

Jag själv har de senaste 20 år inga filmer och musik som på något sätt faller in under privatkopiering. Och varför skulle jag ens ha detta? Jag skulle vilja använda musik som jag har köpt i videosnuttar, men det får jag ej göra om jag sprider dem. Så absolut ingen behov av privatkopiering finns för mig och många andra.

*edit*
Inom förtal så gäller följande:
att någon utpekar en annan person som "brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt" eller annars lämnat en uppgift "som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning"
http://lawline.se/categories/132

Här helt plötsligt betyder ordet inte "ägnat" att precis allt som på något sätt går är ägnat för något, även om det nu är riktigt komplicerat.

Det är inte domstolen som gjort en fel tolkning utan det är lagen som skapar gråskalor och behöver moderniseras.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thornstream:

@Johan86c:

Det är lagarna som behöver moderniseras så sluta att gnälla på domen.. Eller har du kanske läst den och granskat alla förarbeten till den mer noga än högsta domstolen? Nä, trodde inte det.

Ursäkta den lite hårda tonen, men det är så jäkla tröttsamt när folk skyller på domar när det är lagarna som behöver bli bättre.

Lagarna behöver anpassas. Men kan du förklara varför ordet särskilt ägnat har olika betydelser?
För som jag sa, det är idag teknisk komplicerat att privatkopiera och jag själv har inte kunskapen att göra det lagligt.
Jag har 2 kanaler som jag får musik och film ifrån, de heter Netflex och Spotify. Hur man man och helt lagligt piratkopierar från dessa utan att bryta emot användarvillkoren och samtidigt får bra kvalite?
Särskilt ägnat betyder helt plötsligt att något går göra, men det är väldigt komplicerat och omständligt så i princip inget använder produkten för detta.

Fine domstolen får ha denna tolkning av särskilt ägnat, men använd då samma tolkning på alla andra ställen där ordet finns.

*edit*
Man kan fråga sig är jag unikt med att aldrig köpa fysiska skivor längre för framförallt musik men även film? Det är bara se på försäljningen av dessa och apparater därtill. De flesta idag för mindre laptops vill inte ens ha dvdspelare i dem fast det kollar på mycket film.

*edit2*
Jag tror de i högsta domstollen är bättre på rättsväsende är mig, frågan är vem som kan mest om datateknik?
Kan någon förklara hur man lagligt utan att begå något användarbrott privatkopierar film och musik från de vanligaste kanalerna idag?
Knappast kan de i högsta domstollen detta, de sitter väl kvar med skrivmaskiner än idag och inte ens har gått över till persondatorer.

Permalänk
Medlem

Tbh, skulle inte haft något mot Copyswede och deras bullshit med privatkopieringsavgiften. Om vårt svenska lagsystem applicerade svensk lag på maffiaverksamheten som går under namn som anti-pirat. Var är fängelsestraff och dryga böter för masskick av utpressnings/hotbrev etc?

Med tanke på att Svensk lag inte applicerar på den moderna svenska maffian bör Copyswede förlora all rätt att kräva pengar till sin privata organisation som drar in pengar till copyrighthållare för något som inte sker längre, privatkopiering dog med fysisk media. Det enda pengarna används till är maffiaverksamheter som utpressar pengar från det svenska folket genom hotbrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

1. Hade du ingen dubbeldäckare eller?
2. Det är inte piratkopiering (såvida det inte var dataspelskassetter)

Datorprogram får du göra säkerhetskopior på och gå runt kopieringsskydd, det är bara att du inte får dela med dig av kopiorna. Det är just det sista att dela med sig av exemplaren man framställt som privatkopieringsersättningen ska ersätta, då lagen gör ett intrång i upphovsmannens ensamrätt som annars är den centrala delen i upphovsrätten. Att formatskifta är inte vad den så kallade privatkopieringsersättningen ska ersätta och även det är något som inte längre sker på telefoner. För konsumenter finns det egentligen inget sätt att spela in TV och föra över till telefonen utan TV-kort och dator, DVR/PVR-funktionerna inbyggda i t.ex. TV-apparater kör med DRM/kryptering som gör att det inte går att flytta inspelningen till andra enheter vilket som. Musik lyssnar folk idag utan att blanda in privatkopiering eller någon formatskiftning, då den inte längre kommer från CD, kassett och vinyl, och skulle du köpa (ny) vinyl så får du ofta en digital kopia du kan använda i telefonen utan att använda dig av privatkopiering.

Största problemet med domen är att de får ersättning retroaktivt alltså för perioden innan de ens började ställa krav om ersättning. Bra anledning ändra lagen och således att förbjuda den korporativa lösningen som redan bör vara historia, precis som ideologierna den härstammar från redan är.

Permalänk

Kassettskatten är en styggelse och borde förbjudas snarast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta tillsammans med kemikalieskatten kommer förstöra för alla som säljer elektronik. Särskilt nu med gratis frakt från Amazon i Tyskland m.fl så kommer fler och fler svenskar börja handla utomlands, vilket inte gynnar vår ekonomi. Vi svenskar är ju rätt snåla och stoltserar när vi hittar saker billigare på en alternativ väg.

Länge sedan jag hörde att det gick bra för någons butik. Riktigt trist.

Håller tummarna för vettiga ändringar.

Permalänk
Medlem

Lagen behöver moderniseras. Det spelar ingen roll att det är en rättighet att provatkopiera, som vi betalar för, när den inte används. Jag tror de flesta hellre avsäger sig rättigheten de inte använder, i utbyte mot billigare prylar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Lagen behöver moderniseras. Det spelar ingen roll att det är en rättighet att provatkopiera, som vi betalar för, när den inte används. Jag tror de flesta hellre avsäger sig rättigheten de inte använder, i utbyte mot billigare prylar.

Precis. problemet har blivit att privatkopiering för varje år blir bara mer exostisk.
Från de enda musik/film-tjänsterna jag och många har (Netflex Och Spotify) så finns det ingen i hela världen som kan privatkopiera något helt lagligt därifrån.

Permalänk
Medlem

Det här är i praktiken en piratkopieringsavgift. De försöker kompensera för piratkopieringen som sker men det kan dom inte säga, det skulle ju göra piratkopiering mer eller mindre laglig. Alltså envisas man med ordet privatkopiering trots att alla (inkl Copyswede själva) vet att det inte förkommer längre i nån nämnvärd skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Precis. problemet har blivit att privatkopiering för varje år blir bara mer exostisk.
Från de enda musik/film-tjänsterna jag och många har (Netflex Och Spotify) så finns det ingen i hela världen som kan privatkopiera något helt lagligt därifrån.

Precis. Det står i avtalet att man inte får rippa innehåll, och man betalar inte för inehållet i sig utan för tillgång till innehållet under prenumerationstiden, så man äger inte sin kopia, och därför gäller inte privatkopieringsrättigheterna.

Branchen lär dock slåss för det eftersom det är ett fint tillskott i kassan, men det gör det inte mer rätt för det.

Sen, visst... Det finns folk som köper fysisk media och privatkopierar. Det gör det. Men att vi skall anpassa oss till dem är ungefär lika lyckat som två vargar och ett får som demokratiskt röstar om vem som skall bli middag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lagarna behöver anpassas. Men kan du förklara varför ordet särskilt ägnat har olika betydelser?
För som jag sa, det är idag teknisk komplicerat att privatkopiera och jag själv har inte kunskapen att göra det lagligt.
Jag har 2 kanaler som jag får musik och film ifrån, de heter Netflex och Spotify. Hur man man och helt lagligt piratkopierar från dessa utan att bryta emot användarvillkoren och samtidigt får bra kvalite?
Särskilt ägnat betyder helt plötsligt att något går göra, men det är väldigt komplicerat och omständligt så i princip inget använder produkten för detta.

Fine domstolen får ha denna tolkning av särskilt ägnat, men använd då samma tolkning på alla andra ställen där ordet finns.

*edit*
Man kan fråga sig är jag unikt med att aldrig köpa fysiska skivor längre för framförallt musik men även film? Det är bara se på försäljningen av dessa och apparater därtill. De flesta idag för mindre laptops vill inte ens ha dvdspelare i dem fast det kollar på mycket film.

*edit2*
Jag tror de i högsta domstollen är bättre på rättsväsende är mig, frågan är vem som kan mest om datateknik?
Kan någon förklara hur man lagligt utan att begå något användarbrott privatkopierar film och musik från de vanligaste kanalerna idag?
Knappast kan de i högsta domstollen detta, de sitter väl kvar med skrivmaskiner än idag och inte ens har gått över till persondatorer.

Många har svårt att acceptera att "särskilt ägnad" i detta sammanhanget i princip innebär att något är lämpligt för en viss sak. Den betydelsen har ordet haft i tidigare lagar och det är något som lagstiftaren var väl medveten om när lagen skrevs. Som exempel som har man rättsväsendet kommit fram att en kofot är särskilt ägnad för inbrott och sprutor särskilt ägnade för narkotikamissbruk. Inte att de är huvudsyfte med sakerna, men med betydelsen att en kofot är lämplig vid inbrott och sprutor lämpliga vid narkotikamissbruk.

Sedan ska eventuellt teknikkunnande inte spela någon roll. Om det skulle vara relevant så är det upp till Sonys advokater att ta upp det...plus att detta är ett fall som gått igenom rättsväsendet under många år, situationen var troligen lite annorlunda när detta begav sig

Sedan kan jag tycka att det är lite tendentiös att som i artikeln påstå att privatkopieringen är utdöd och hänvisa till en undersökning där man frågade om någon privatkopierat de senaste 30 dagarna. Nu är det visserligen troligt att privatkopieringen ÄR ett utdöende fenomen, men man bör nog titta över ett längre tidsspann än 30 dagar om man är ute efter något mer användbara siffror...vilket då inte teknikföretagen som låg bakom undersökningen verkar varit intresserade av, nu var de nog mest ute efter ett slagträ i debatten snarare än att verkligen visa på hur vanligt/ovanligt privatkopiering är. Uppenbarligen ett effektivt slagträ, men med lite väl stora brister för exempelvis vara användbart i rättsfall som det som artikeln handlade om. Bortsett från att den är gjord alldeles för sent för att vara relevant i detta fallet

Edit: Sedan kan man konstatera att domstolen sänker avgiften/GB, något jag tror att vi kommer att få se mer av allt eftersom det dyker upp fall som rent tidsmässigt befinner sig närmare den tid när streaming på allvar börjar tränga ut andra sätt att konsumera musik/film. I ett senare skede skulle jag tro att avgifterna avskaffas helt, men det är nog en bit kvar till dess.

Permalänk
Medlem

När lagen skrevs så var det ju i en helt annan verklighet än idag. Dubbeldäckare och Video användes av i princip alla för att kopiera musik och film eller spela in tv program.

Idag så gör man inte det längre. Vill man se en film så går man in på netflix eller liknande, och polarens mixband har blivit ersatt av spotify playlists.
Visst finns det fortfarande ett problem med piratkopiering, men den lagliga privatkopieringen har i princip upphört.

Permalänk
Inaktiv

Om man kollar här finns det flera politiker som har lagt in motioner emot privatkopieringsersättningen:
http://www.riksdagen.se/sv/global/sok/?q=privatkopieringsers%...

Det finns från lite olika partier, från höger till vänster en sen motion från i år visas här:Avveckla privatkopieringsersättningen
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/avv...

Kanske borde vi ligga på fler politiker för det händer inget, ibland är ju lagar väldigt lätta att ändra ibland inte.

*edit*
Telefonen Sony W715 såldes 2009, under denna tid fanns det fortfarande några som privatkopierade. Sonys problem är att de med statistik idag inte kan hänvisa vad folk gjorde för 10år sedan. Som det går att läsa i domen så bevisar de inte hur användarna av deras Sony W715 mobil gjorde.

Frågan är vad som skulle hända om en ny telefon idag döms, där alla som röstar får en tydlig beskrivning på vad privatkopiering är och vad piratkopiering är. Och de ska säga hur mycket privatkopierat musik och filmer som de har på sin mobil.

Permalänk
Medlem

Lika bra att ge alla bilister böter, för de kan köra för fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLaD:

Detta tillsammans med kemikalieskatten kommer förstöra för alla som säljer elektronik. Särskilt nu med gratis frakt från Amazon i Tyskland m.fl så kommer fler och fler svenskar börja handla utomlands, vilket inte gynnar vår ekonomi. Vi svenskar är ju rätt snåla och stoltserar när vi hittar saker billigare på en alternativ väg.

Länge sedan jag hörde att det gick bra för någons butik. Riktigt trist.

Håller tummarna för vettiga ändringar.

Det där stämmer fortfarande inte. Kemikalieskatten gäller bara färdiga system. Inte enstaka komponenter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Kan bara säga att jag köper knappt något i Sverige längre! Varför ska man gynna blodsugare och då inkluderas även staten. Bensin, Mat är nödvändigt men elektronik och mycket annat köper jag från andra ställen i världen och tjänar dessutom massor på det själv.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Kan bara säga att jag köper knappt något i Sverige längre! Varför ska man gynna blodsugare och då inkluderas även staten. Bensin, Mat är nödvändigt men elektronik och mycket annat köper jag från andra ställen i världen och tjänar dessutom massor på det själv.

Staten. Sjukhus, skolor och liknande är inget du bryr dig om?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis. Det står i avtalet att man inte får rippa innehåll, och man betalar inte för inehållet i sig utan för tillgång till innehållet under prenumerationstiden, så man äger inte sin kopia, och därför gäller inte privatkopieringsrättigheterna.

Branchen lär dock slåss för det eftersom det är ett fint tillskott i kassan, men det gör det inte mer rätt för det.

Sen, visst... Det finns folk som köper fysisk media och privatkopierar. Det gör det. Men att vi skall anpassa oss till dem är ungefär lika lyckat som två vargar och ett får som demokratiskt röstar om vem som skall bli middag.

Det spelar ingen roll vad som står i avtalet då exemplarframställning för privat bruk bara gäller ljud och bild utan kopieringsskydd (teknisk åtgärd). Så det som omfattas är musik-CD, ljudböcker på CD, radioprogram i etern och TV-sändningar – det är enbart detta Copyswede betalar ut ersättningar för. När det gäller nedladdningstjänster som iTunes för musik eller ljudböcker så får du ju enligt avtalet använda de på flera enheter, och alltså är det ingen exemplarframställning i enlighet med lagen om exemplarframställning för privat bruk när du överför dessa köp från iTunes, det är först om du skulle ge dessa kopior till någon du känner de möjligen skulle utgöra privatkopiering. Att telefonen skulle vara länken som möjliggör det hela i den kedjan är väldigt långsökt. Böcker (eller e-böcker) omfattas inte av exemplarframställning för privat bruk och film kommer normalt sett på media med kopieringsskydd som lagen förbjuder dig att gå runt i syfte att framställa kopior.

Bio-filmer kommer kopieringsskyddade (de har ett system med nycklar för visningar), DVD-filmer kommer kopieringsskyddade (om de följer standarden), Blu-ray, HD-DVD, och UltraHD Blu-ray också givetvis. T.o.m. VHS är i allmänhet kopieringsskyddat med gamla Macrovision. Skaffar du en gammal film på 16 mm för hemmet så är det givetvis fritt fram att göra en kopia för privat bruk, men en filmskanner kostar pengar så det kommer bara ske av entusiaster för material som inte finns i någon annan form – och som lagen är utformad får du inte be någon annan med en filmskanner att göra kopian åt dig!

Det handlar givetvis bara om att skaffa nya inkomstkällor, t.ex. har Copyswede valt att inte kräva någon avgift på BD-R! De enda som verkligen var drabbade av ändrade vanor var också musikbranschen och dessa har fått tillbaka sina inkomster från strömmad musik, de inkomsterna är nu i nivå med rekordåren från CD-skivans forna liv. Video köper fortfarande folk, folk går fortfarande på bio och strömmad video har blivit en ny inkomstkälla. De som har legat dåligt till har hittat andra inkomstkällor när CD±R/RW och DVD±R/RW-skivor började dala i försäljning och de som aldrig upplevt någon större omvälvning har ju heller inget intresse att leta efter nya inkomstkällor när det gäller privatkopieringsersättning, och dessutom verkar de ju snarare gått mot att skicka utpressarbrev för att få extra inkomster och har inget intresse av att påminna folk att deras prylar inte går att privatkopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Staten. Sjukhus, skolor och liknande är inget du bryr dig om?

Man betalar moms på det man direktimporterar utan privatkopieringsersättningen eller till och med den statliga kemikalieskatten, så vida vi inte talar om olagligheter. Kemikalieskatten är dock återförsäljarna bra på att kompensera för, så varor som omfattas är ändå vettigare att köpa här.