HTC och Motorola: "Vi gör inte våra mobiler långsammare"

Permalänk
Melding Plague

HTC och Motorola: "Vi gör inte våra mobiler långsammare"

Efter avslöjandet att Apple sänker prestandan på äldre telefoner på grund av åldrande batterier meddelar Motorola och HTC att detta inte är något bolagen gör med sina enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att Samsung inte förnekar att de skulle göra sina gamla telefoner långsammare talar istället för att de gör precis vad Apple gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Att Samsung inte förnekar att de skulle göra sina gamla telefoner långsammare talar istället för att de gör precis vad Apple gör.

Nej, men att beslutet måste gå genom många led och det är definitionsfråga.
Jag tycker att i princip all teknisk utrustning ska fungera så att om den känner av att något börjar bli sämre så ska den informera användaren om detta och sedan minska belastningen så den ej kraschar.
Och ingen tillverkare vill säga att de ej gör så. Däremot kan man göra det i olika grader, som att hela tiden sänka belastningen rejält bara för att något det allra minsta visar täcken på ålderdom.

Så för att säga hur fel något är måste man veta mer detaljer, ett gammalt batteri kan leverera höga strömmar de också, men belastar någon det en längre stund så är nedklockning det rätta alternativet. Nedklockning sker annars ofta o.g.a. värmeutvecklingen.

Permalänk
Hjälpsam

Dåligt av dem, då räcker inte batteriet lika länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Att Samsung inte förnekar att de skulle göra sina gamla telefoner långsammare talar istället för att de gör precis vad Apple gör.

Svårt att tro. Samsung är sämst på att släppa uppdateringar till äldre mobiler. Därmed också "uppdateringar" som sänker klockfrekvenserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har inte en Apple produkt men hade jag fått ett meddelande med ett val. Batteritid mot prestanda (original) så hade jag inte varit arg. Oavsett tillverkare. Men att någon gjort det bakom ryggen på användare så står jag bakom tex stämningen i frankrike och att det inte ska kunna ske.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tycker den här nyheten har spunnit helt ur proportion på grund av alla missförstånd. Står det mellan att telefonen stänger av sig/startar om eller att den klockas ned och utför uppgiften, så väljer jag nedklockning alla dagar i veckan. För mig är detta samma koncept som throttling och turbo, fast med batteriets hälsa som en komponent, inte bara tdp och temperatur.

Jag kan knappast vara ensam om att ha haft en äldre telefon med dåligt batteri som startat om eller stängts av när man dragit igång hård belastning på en lägre batterinivå. Att undvika detta är givetvis önskvärt.

Apples miss var att de inte var transparenta mot användaren. Om min telefon går med reducerad hastighet på grund av utslitet batteri vill jag också bli informerad om detta. Då kan jag göra ett medvetet val.

Den andra änden är som @anon159643 säger, att man inte har någon uppfattning om detaljerna kring implementationen. Till skillnad från throttling av värme, där man kan mäta prestanda över tid, är det svårare att få en uppfattning om hur mycket slitage ett batteri måste få innan detta träder in.

Jag tycker det är synd att det blivit en lynchmobb kring en bra funktion istället för att fokusera på det som spelar roll;
är implementationen vettigt gjord?
är batteriet korrekt dimensionerat?
transparens mot kund är viktigt vid graceful degradation.

Vad jag finner komiskt är hur de andra tillverkarna nu utnyttjar detta missförstånd till att skryta om att deras telefoner minsann inte har något skydd när batterierna börjar bli dåliga. Det är inte häftigare än att skryta om en processor som hänger sig istället för att klocka ned om kylningen börjar krångla.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har inte en Apple produkt men hade jag fått ett meddelande med ett val. Batteritid mot prestanda (original) så hade jag inte varit arg. Oavsett tillverkare. Men att någon gjort det bakom ryggen på användare så står jag bakom tex stämningen i frankrike och att det inte ska kunna ske.

Fast funktionen väger inte batteritid mot prestanda. När batteriet blir slitet och inte orkar vid hård last, så reduceras prestandan istället för telefonen startas om. Det här är alltså att jämföra mot att en CPU throttlar ned vid överhettning istället för att hänga sig.

Det finns nog ingen användare som frivilligt skulle välja alternativet "omstart" istället för att öppna sin app. Däremot bör man som användare bli informerad om att batteriet nu är så pass slitet att telefonen stundtals throttlas ned för att undvika omstart. I min mening är det en stor miss från Apples sida.

En funktion för att välja batteritid mot prestanda finns redan i iOS. Den informeras du om som användare när den går aktiv och du kan själv forcera huruvida den ska vara på eller av.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Haha, tillverkarna tar verkligen varje chans dom får att kasta skit på äpplet.
PS. Sitter och skriver detta på en nyinköpt HTC i detta nu, så det blir fan till att dom talar sanning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Haha, tillverkarna tar verkligen varje chans dom får att kasta skit på äpplet.
PS. Sitter och skriver detta på en nyinköpt HTC i detta nu, så det blir fan till att dom talar sanning

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, just nu har ju denna nyheten lästs av några hundra tusen svenskar utan att HTC eller Motorola behövt betala 2 öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Haha, tillverkarna tar verkligen varje chans dom får att kasta skit på äpplet.
PS. Sitter och skriver detta på en nyinköpt HTC i detta nu, så det blir fan till att dom talar sanning

Men vill du verkligen vara utan funktionen? Poängen är att en enhet med slitet batteri ska sakta ned vid hård belastning istället för att överbelasta batteriet och starta om. Såvida inte Apple blåljuger eller har gjort något väldigt fuffens med implementationen tycker jag detta låter som en funktion man vill ha, oavsett tillverkare. Däremot behöver man självklart bli informerad om att ens batteri nu är så pass dåligt att detta stundtals inträffar.

Jag har själv upplevt äldre telefoner med slitet batteri som helt enkelt startat om när något tyngre dragits igång. Då väntar jag hellre en stund extra och kan starta vad det nu är.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Haha, tillverkarna tar verkligen varje chans dom får att kasta skit på äpplet. Skickades från m.sweclockers.com

Det är möjligt men framgår inte av artikeln. Det står att de har svarat på The Verge's fråga.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Men vill du verkligen vara utan funktionen? Poängen är att en enhet med slitet batteri ska sakta ned vid hård belastning istället för att överbelasta batteriet och starta om. Såvida inte Apple blåljuger eller har gjort något väldigt fuffens med implementationen tycker jag detta låter som en funktion man vill ha.

Jag har själv upplevt äldre telefoner med slitet batteri som helt enkelt startat om när något tyngre dragits igång. Då väntar jag hellre en stund extra och kan starta vad det nu är.

Såvida funktionen i sig förlänger batteriets livstid och kapacitet genom denna metod så är jag inte emot den, snarare tvärtom. Prestandan in dagens mobiler räcker ju för det mesta till gott och väl från start, tvivlar på att det blir en märkbar skillnad om den klockar ner sig lite för ett bespara batteriet en för tidig död.

Sitter just ju bredvid min gamla G4 som antingen drabbats av sin andra boot-loop bugg eller så är det nåt majure malfunction med batteriet. Den stänger nämligen av sig precis som du beskriver så fort nåt tyngre drar igång, kameran räcker för att krascha den. Testade nyss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är möjligt men framgår inte av artikeln. Det står att de har svarat på The Verge's fråga.

Absolut, men dom försöker ju kamma lite extra poäng oavsett, även om man inte säger det rakt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Underbart HTC.
HTC One M8 Lanserad 2014, senaste uppdatering Maintenance Release Instructions 5.13.2016
Apple Iphone 6. Lanserad 2014, senaste uppdatering IOS 2017 and still going.

Tycker nog HTC skall ta sig en funderare över vad de vräker ur sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Självklart, just nu har ju denna nyheten lästs av några hundra tusen svenskar utan att HTC eller Motorola behövt betala 2 öre.

Som sagt....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Men vill du verkligen vara utan funktionen? Poängen är att en enhet med slitet batteri ska sakta ned vid hård belastning istället för att överbelasta batteriet och starta om. Såvida inte Apple blåljuger eller har gjort något väldigt fuffens med implementationen tycker jag detta låter som en funktion man vill ha.

Jag har själv upplevt äldre telefoner med slitet batteri som helt enkelt startat om när något tyngre dragits igång. Då väntar jag hellre en stund extra och kan starta vad det nu är.

Jag har haft många märken (landade på Motorola för de närmaste 2 åren nu) och de enda telefonerna jag sett detta på är...apple. Mina äldre android telefoner (några sony och 2 lg) är kanske inte så snabba längre i dagens jämförelse och de var väl inte tip top när jag bytte men startat om har de inte. LG hade bootloop problem som jag varit med om men det rör inte batteriet.

Läser man runt lite så det apple som har mest problem. t.ex. så har de haft mer problem i kyla att de stänger av sig långt innan de når ens 20% (har dock sett det på en samsung s2 men verkar inte vara lika vanligt) och apple har en återkallelse pga batteri på 6s.
https://www.apple.com/support/iphone6s-unexpectedshutdown/

Jag har flera möjliga teorier varför de har mer problem än andra: Annan typ av spänningsmatning mellan batteri och SOC som är mer känslig för sämre batteri (känns inte så troligt). Att deras SOC har högre krav på peak current från batteriet vilket ger bra prestanda men kan skapa stabilitet om batteriet inte kan leverera det (mest troligt). Eller att de felkonstruerat VRM helt vilket de gjort tidigare på MacBook runt 2007-2009 men hoppas har de lärt sig av det misstaget.

Eller så letar jag bara ursäkter för att flama lite på apple när jag kan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag har haft många märken (landade på Motorola för de närmaste 2 åren nu) och de enda telefonerna jag sett detta på är...apple. Mina äldre android telefoner (några sony och 2 lg) är kanske inte så snabba längre i dagens jämförelse och de var väl inte tip top när jag bytte men startat om har de inte. LG hade bootloop problem som jag varit med om men det rör inte batteriet.

Läser man runt lite så det apple som har mest problem. t.ex. så har de haft mer problem i kyla att de stänger av sig långt innan de når ens 20% (har dock sett det på en samsung s2 men verkar inte vara lika vanligt) och apple har en återkallelse pga batteri på 6s.
https://www.apple.com/support/iphone6s-unexpectedshutdown/

Jag har flera möjliga teorier varför de har mer problem än andra: Annan typ av spänningsmatning mellan batteri och SOC som är mer känslig för sämre batteri (känns inte så troligt). Att deras SOC har högre krav på peak current från batteriet vilket ger bra prestanda men kan skapa stabilitet om batteriet inte kan leverera det (mest troligt). Eller att de felkonstruerat VRM helt vilket de gjort tidigare på MacBook runt 2007-2009 men hoppas har de lärt sig av det misstaget.

Eller så letar jag bara ursäkter för att flama lite på apple när jag kan.

Ang. Boot loop buggen så har det väl inträffat på fler modeller än G4 nu senast?
Min har i alla fall råkat ut för sin andra bygg, inom loppet av lite mer än 2 år. Otroligt stabilt LG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Idag byter ju folk ut sina mobiler så pass fort att man inte hinner märka av batteriernas degradering?

Min Samsung Galaxy S7, eller vad det nu är för nummer, är ungefär två år gammal och jag har inte riktigt tänkt på om batteritiden förämrats. Den borde ju ha minskats... något annat är rent omöjligt.

Li-ion-batterierna ska ju klara 500 fulla laddcykler, 1000 halva laddcykler... och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Idag byter ju folk ut sina mobiler så pass fort att man inte hinner märka av batteriernas degradering?

Min Samsung Galaxy S7, eller vad det nu är för nummer, är ungefär två år gammal och jag har inte riktigt tänkt på om batteritiden förämrats. Den borde ju ha minskats... något annat är rent omöjligt.

Li-ion-batterierna ska ju klara 500 fulla laddcykler, 1000 halva laddcykler... och så vidare.

De flesta skrotar nog inte sina gamla utan säljer de till någon som i sin tur kanske har den i två år. Jag säljer/ger i alla fall alltid bort mina så länge de inte byts ut pga att de är trasiga.
I många fall är ju en två år gammal topp telefon för 2000kr roligare än en helt ny för det priset.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ang. Boot loop buggen så har det väl inträffat på fler modeller än G4 nu senast?
Min har i alla fall råkat ut för sin andra bygg, inom loppet av lite mer än 2 år. Otroligt stabilt LG.

Skickades från m.sweclockers.com

ja LG har ett stort problem där.
De jag vet om är typ hela G serien och Nexus 5X samt deras äldre nexus som bootloopar och det är inget man kan ursäkta dem för.
Tyvärr gör man ofta det med apple även om det inte är samma problem det här.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Men vill du verkligen vara utan funktionen? Poängen är att en enhet med slitet batteri ska sakta ned vid hård belastning istället för att överbelasta batteriet och starta om. Såvida inte Apple blåljuger eller har gjort något väldigt fuffens med implementationen tycker jag detta låter som en funktion man vill ha, oavsett tillverkare. Däremot behöver man självklart bli informerad om att ens batteri nu är så pass dåligt att detta stundtals inträffar.

Jag har själv upplevt äldre telefoner med slitet batteri som helt enkelt startat om när något tyngre dragits igång. Då väntar jag hellre en stund extra och kan starta vad det nu är.

Jag är gärna utan den funktionen. Har endast upplevt en gång att en mobil stängt av sig. Det var en gammal Xperia X10 Mini som efter 2-3 års användning stängde av sig abrupt efter nästan en heldag ute i fjällen med mobiltrafik och gps igång hela dan. Var några -10/-12 grader.

Vet inte om det berodde på att batteriet var överhettat eller för kallt eller om det handlade om någon annan komponent men jag tar hellre full prestanda och att något sådant eventuellt händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Det är ju bra, fast istället är de väldigt långsamma på att släppa uppdateringar.

Permalänk
Hjälpsam

Nu vill ha möjlighet att avinstallera alla appar jag inte använder och att ett minneskort skall kunna användas för att installera appar på.
Syrrans LG får hon skrota pga av minnesbrist.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det här punkterar argumentet att "alla går ju så" väldigt hårt. Apple borde skämmas. Jag har aldrig ägt en telefon som stängt av sig för att det dåliga batteriet inte klarar höga effektuttag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Att Samsung inte förnekar att de skulle göra sina gamla telefoner långsammare talar istället för att de gör precis vad Apple gör.

Citat:

Sony lovade att återkomma med svar efter semestertiderna, medan Samsung uppges undersöka saken.

Dom har med andra ord inte svarat på frågan ännu. så dra inte några slutsatser ännu.
Som andra påpekat så är det inte så vanligt med uppdateringar till äldre modeller, så det talar snarare för att dom inte gör telefonerna långsammare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Nu vill ha möjlighet att avinstallera alla appar jag inte använder och att ett minneskort skall kunna användas för att installera appar på.
Syrrans LG får hon skrota pga av minnesbrist.

apps2sd.info
Finns även som free variant, men länkar pro för support: https://play.google.com/store/apps/details?id=in.co.pricealer...

Med valfritt Sandisk A1 SD-kort: https://m.prisjakt.nu/search/sandisk%2520a1

Telefonen behöver vara rootad.

Mvh r3mpuh

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT@Aktiv utvecklare, länkar hennes XDA-forumtråd:
https://forum.xda-developers.com/android/apps-games/apps2sd-p...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av r3mpuh:

Tack, skall kika vidare på detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här punkterar argumentet att "alla går ju så" väldigt hårt. Apple borde skämmas. Jag har aldrig ägt en telefon som stängt av sig för att det dåliga batteriet inte klarar höga effektuttag.

Vad spelar det för roll vad du ägt? Faktum är att batterier degraderas med tiden och detta är ett problem med tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Att Samsung inte förnekar att de skulle göra sina gamla telefoner långsammare talar istället för att de gör precis vad Apple gör.

Nu har även LG och Samsung gått ut med att de inte heller gör mobilerna långsammare.
Nu är det bara Sony, Xiamo och några till som inte vill associeras med Apple's skumma tilltag.

Antagligen är det bara Apple som har mage att göra så mot sina kunder med tanke på sin historia, hårda kontroll av IOS och sektliknande kundkrets.

Nu när Apple blivit tagna på bar gärning, så har de:
1. Bett om ursäkt.
2. Bestämts sig för att ändra i IOS till nästa uppdatering.
3. Blivit stämda av användare.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad spelar det för roll vad du ägt? Faktum är att batterier degraderas med tiden och detta är ett problem med tekniken.

Har en 4 år gammal Note8.0 surfplatta vars batteri höll allt kortare tid.
Har då inte märkt att processorn hastighet sjönk med tiden.

Visserligen har Note8.0 uppgraderats under tiden, från 32GB minneskort till 200GB kort. Programmen har blivit större och tungroddare för gammel-plattan men efter att fabriksåterställt den några gånger så fungerar plattan lika smidigt som 2013.
Senaste fabrikåterställningen (med senaste Samsunguppdateringen skedde somras med ett batteribyte).
Processorn går inte fortare tack vare nytt batteri men inte heller långsammare med ett äldre.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.