Apples grafiska gränssnitt Lisa släpps som öppen källkod nästa år

Permalänk
Melding Plague

Apples grafiska gränssnitt Lisa släpps som öppen källkod nästa år

Computer History Museum meddelar nu att de kommit över källkoden för Apples grafiska gränssnitt Lisa. De planerar att släppa denna gratis för allmänheten under 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hade en fullt fungerande Lisa någon gång runt 1988. Har även haft att göra med SE/30, Plus och Classic.

Denna bilden på Lisa ger en nostalgisk tår i ögat.

Permalänk
Medlem

Med 30års strypt klockfrekvens presterar den väl som då på moderna hårdvara

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Roligt men meningslös, då i princip ingen har något i drift idag som körs på en lisa.
Jag skulle vilja se en lisa classic i fullstorlek fast lättare, men vem vet det kanske kommer när koden bli öppen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweclockers:

källkoden till operativsystemet Lisa släpps gratis under 2018

"Öppet" är ett bättre ord.

Aldrig hört följande beskrivning av free open source software?
"Not free as in free beer, but as in free speech."

Skrivet av anon159643:

Roligt men meningslös, då i princip ingen har något i drift idag som körs på en lisa.
Jag skulle vilja se en lisa classic i fullstorlek fast lättare, men vem vet det kanske kommer när koden bli öppen?

Handlar om att bevara ett stycke historia snarare än rent nyttovärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

"Öppet" är ett bättre ord.

Aldrig hört följande beskrivning av free open source software?
"Not free as in free beer, but as in freedom of speech."

För det första så finns det en särskild funktion "Skicka en rättelse" om man vill göra det. Redaktionen läser inte alltid kommentarerna.

För det andra så finns det mjukvara som har öppen källkod men som inte är gratis. Med andra ord är det berättigat för Sweclockers att skriva om att koden kommer vara tillgänglig utan kostnad.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

På den här tiden var Apple ett innovativt företag med Jobs samt när han återtog Apple på sena 90talet fram till sin för tidiga död, undrar vad skulle kunna ha hittat på idag...innovationen har ju tyvärr blåst bort idag..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att det redan kommit in 6 svar och att ingen har kommenterat prislappen. På en Apple-nyhet! Märks att det är jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Helt otroligt att det redan kommit in 6 svar och att ingen har kommenterat prislappen. På en Apple-nyhet! Märks att det är jul

De flesta kanske inte är så långsinta att de blir upprörd över att något hade en hög prislapp för 35 år sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

De flesta kanske inte är så långsinta att de blir upprörd över att något hade en hög prislapp för 35 år sen?

Den nivå som diskussioner på tidigare Apple-nyheter legat på så skulle jag inte bli förvånad om dom är såpass långsinta.
Allt för att klanka ner på äpplet you know

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Den nivå som diskussioner på tidigare Apple-nyheter legat på så skulle jag inte bli förvånad om dom är såpass långsinta.
Allt för att klanka ner på äpplet you know

Många av de som hörs/syns mest i de sammanhangen var nog inte ens födda för 35 år sen.
Detta är ju lixom bah på stenåldern typ asså

Permalänk
Medlem

Vacker maskin. Inte lika snygg som Macintosh 128K men ändå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Den nivå som diskussioner på tidigare Apple-nyheter legat på så skulle jag inte bli förvånad om dom är såpass långsinta.
Allt för att klanka ner på äpplet you know

"Äpplet" had it coming. De beter sig rätt illa rätt ofta. Är inte jätteglad för dem.

Med det sagt så har de producerat de vackraste datorerna genom tiderna. Och det får man ändå ge dem.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Helt otroligt att det redan kommit in 6 svar och att ingen har kommenterat prislappen. På en Apple-nyhet! Märks att det är jul

Datorer var dyrare förr sedan kom person datorer med en mänskligare prislapp.
Vill minnas att min Amiga 500 med monitor, extra drive, extra minne och färgprinter kostade över 20000kr 1987.
Hade även en mobiltelefon (storno såg ut som en MicroTAC) som kostade 35000kr som jag senare sålde begagnad för 16800kr+moms och det gick endast att ringa med den (telefonbok på simkortet), inte ens sms fanns då men den gick och lägga i fickan men tyngden gjorde att jackan satt snett.
Själv anser jag att smartphones och datorer är rätt billiga idag även om jag ofta väljer ett prisvärdare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

För det första så finns det en särskild funktion "Skicka en rättelse" om man vill göra det. Redaktionen läser inte alltid kommentarerna.

För det andra så finns det mjukvara som har öppen källkod men som inte är gratis. Med andra ord är det berättigat för Sweclockers att skriva om att koden kommer vara tillgänglig utan kostnad.

Ge exempel på någon sådan mjukvara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Helt otroligt att det redan kommit in 6 svar och att ingen har kommenterat prislappen. På en Apple-nyhet! Märks att det är jul

Är ju inte något som någon blev förvånad över precis... Å andra sidan, om Apple en gång hade sålt en dator med ett humant pris, då hade kommentarerna haglat om det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Helt otroligt att det redan kommit in 6 svar och att ingen har kommenterat prislappen. På en Apple-nyhet! Märks att det är jul

Alla "PC" var väl dyra på den tiden, så det är väl inget att diskutera?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Datorer var dyrare förr sedan kom person datorer med en mänskligare prislapp.
Vill minnas att min Amiga 500 med monitor, extra drive, extra minne och färgprinter kostade över 20000kr 1987.
Hade även en mobiltelefon (storno såg ut som en MicroTAC) som kostade 35000kr som jag senare sålde begagnad för 16800kr+moms och det gick endast att ringa med den (telefonbok på simkortet), inte ens sms fanns då men den gick och lägga i fickan men tyngden gjorde att jackan satt snett.
Själv anser jag att smartphones och datorer är rätt billiga idag även om jag ofta väljer ett prisvärdare alternativ.

En "ren" Amiga 500 kostade $699 när den introducerades 1987. Då hade den 512 KB RAM och en inbyggd diskettstation. Men tillbehör var såklart också mycket dyrare då, speciellt t.ex. hårddisk och extra RAM-minne. Så med alla tillbehör plus 1 - 2 MB extra RAM och en 20 - 40 MB hårddisk kom man nog upp i de prisklasserna. "Big Box" Amigorna, A1000, 2000 o.s.v. kostade betydligt mer men ändå mycket mindre än jämförbara Apple och IBM. Det var därför "hemdatorer" som Atari, Amiga o.s.v. var så populära fram till början av 90-talet (då de s.k. IBM-klonerna hade blivit så pass billiga att vanligt folk hade råd med dem).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Alla "PC" var väl dyra på den tiden, så det är väl inget att diskutera?

Taget från här.

1981 kostade en PC från IBM (modellen 5150) mellan $1565 och $3000. (justerat till dollarns värde 2016 blir det mellan $4100 och $7859)
1982 kostade en Commodore 64 $595. ($1462 2016)
1983 kostade en Apple Lisa $9995. ($23794 2016)
1984 kostade en Apple Macintosh $2495. ($5694 2016)
1985 kostade en Amiga 1000 $1295. ($2854 2016)

Ett av priserna är inte i närheten av de andra... Och det är helt klart att Apple lärde sig när det prissatte Macintoshen ett år senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

En "ren" Amiga 500 kostade $699 när den introducerades 1987. Då hade den 512 KB RAM och en inbyggd diskettstation. Men tillbehör var såklart också mycket dyrare då, speciellt t.ex. hårddisk och extra RAM-minne. Så med alla tillbehör plus 1 - 2 MB extra RAM och en 20 - 40 MB hårddisk kom man nog upp i de prisklasserna. "Big Box" Amigorna, A1000, 2000 o.s.v. kostade betydligt mer men ändå mycket mindre än jämförbara Apple och IBM. Det var därför "hemdatorer" som Atari, Amiga o.s.v. var så populära fram till början av 90-talet (då de s.k. IBM-klonerna hade blivit så pass billiga att vanligt folk hade råd med dem).

Extra driven var en floppy drive (Amiga 1010 den stora, den som såg ut att kunna äta 3st av den senare modellen till middag) , tror inte det fanns hårddiskar till Amiga 500 då utan GVP (Great Valley Products) A500-HD kom senare 1990 IIRC och var så sällsynt att jag inte kan minnas att jag såg den i någon butik.
Extraminnet var 512KB så det blev 1MB RAM totalt.
Tror monitorn var en 1084 eller en 1084S.
Mycket möjligt att den kostade $699 på andra sidan Atlanten vill minnas att den var dyrare här.
Jag kan fortfarande höra den där färgskrivaren i huvudet den var långsam och högljudd och man såg streck för varje rad och den skrev flera gånger på samma rad för att få rätt färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Ge exempel på någon sådan mjukvara

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda exemplet jag kommer på är CrossOver från CodeWeavers, och det är för att den bygger på WINE. De måste alltså släppa den källkod som är baserad på WINE men de kan helt fritt välja vad de ska göra med koden runt om.

Deras lösning var (i alla fall ett tag) att släppa all kod men sälja de färdigkompilerade paketen med deras GUI och inkludera WINE kompilerad direkt från deras öppna träd. Helt tillåtet eftersom de får göra vad de vill med deras egen kod, lite udda modell men verkar fungera för dem.

Personligen har jag inga problem med det eftersom de följer licensen för WINE och dessutom har proffskodare som sitter och jagar buggar i öppen kod. Vet inte hur Cedega löste det på sin tid men antar att det var något liknande, har något dunkelt minne av försök till att kompilera WineX själv.

Typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av anon78208:

"Öppet" är ett bättre ord.

Aldrig hört följande beskrivning av free open source software?
"Not free as in free beer, but as in free speech."

Handlar om att bevara ett stycke historia snarare än rent nyttovärde.

Dessutom är öppen källkod i sig ett bättre steg för att se till att kod inte förfaller bort

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

En "ren" Amiga 500 kostade $699 när den introducerades 1987. Då hade den 512 KB RAM och en inbyggd diskettstation. Men tillbehör var såklart också mycket dyrare då, speciellt t.ex. hårddisk och extra RAM-minne. Så med alla tillbehör plus 1 - 2 MB extra RAM och en 20 - 40 MB hårddisk kom man nog upp i de prisklasserna. "Big Box" Amigorna, A1000, 2000 o.s.v. kostade betydligt mer men ändå mycket mindre än jämförbara Apple och IBM. Det var därför "hemdatorer" som Atari, Amiga o.s.v. var så populära fram till början av 90-talet (då de s.k. IBM-klonerna hade blivit så pass billiga att vanligt folk hade råd med dem).

Plus att ex. Amiga och Atari hade ett hyfsat smidigt multitaskande grafiskt OS, vettigt inbyggd grafik och ljud samt lite expansionsmöjligheter. Så man kunde köra en hel del produktivitetsprogram, hålla på med bildredigering och spel. Situationen på Mac var väl liknande.

På PC hade man DOS (vilket är väldigt simpelt) och mest textapplikationer.
Och tidiga Windows ska vi inte prata om, Win 3.0/3.1 var ju fortfarande inte lika bra som ex. Amiga Worksbench/OS 3 på vissa sätt.

Men det är historia nu.

Idag kör jag Windows 7/10 och ser glad ut, för det är till det merparten av programvara görs idag, ett alternativ skulle vara Mac OS X, vilket också är en väldigt trevlig miljö.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|