Nvidia förbjuder Geforce-grafik för datacenter

Permalänk
Melding Plague

Nvidia förbjuder Geforce-grafik för datacenter

Nvidia har nu uppdaterat sitt användaravtal för Geforce-mjukvaran och tillhörande grafikkort, där en av ändringarna innebär att dessa inte längre får användas av datacenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

wtf är detta? De säljer en produkt. Om någon betalar för den så borde de få göra vad de vill med den. Detta är ju mafiametoder som de kommer undan med pga sina monopolliknande ställning.

Hoppas verkligen AMD kommer med något som ger konkurrens och tvingar fram lite kundfokus igen eller att folk tröttnar på Nvidia och väljer annat bara för att markera (mindre troligt).

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ladies and gentlemen, I give you - The A-holes of the Computer Business:

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Nähä?? Jag som trodde att Titan inte var till för spel? Ss Ss Ss.

Kan folk snälla sluta bara? Med den här ändringen så får man ju vara bra kreativ för att hitta på en dålig ursäkt till varför Titan Serien inte är till för spel utan datacenter. LOL!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad fan är titan korten till för då?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Vad fan är titan korten till för då?

Workstations.

Det enda som länkas på sidan till Titan V är resurser för Deep Learning genom deras GPU Cloud.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vad fan är titan korten till för då?

Spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Discokungen

Vad kan de göra åt saken egentligen? Stämma datacenters då eller va?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är ett användingsområde. För varje Titan jag ser i signaturer hos folk på Swec har jag sett tio stycken i diverse arbetstationer

För att kommentera nyheten så är det heller inte speciellt nytt, då det nu står skriftligt i deras EULA. Men det har stått i garantin under många, många år.

Warranted Product is intended for consumer end user purposes only, and is not intended for datacenter use and/or GPU cluster commercial deployments (“Enterprise Use”). Any use of Warranted Product for Enterprise Use shall void this warranty.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Eh, så titan är inte för gamers och inte för servers.

Det är alltså för workstations, fast där finns ju quadro? Tesla är ju för server.

Titan är ju då ett super niche kort enl nvidia som endast är till för deep learning.

Fast Machine learning ligger ju på servrar, inte workstations...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Eh, så titan är inte för gamers och inte för servers.

Det är alltså för workstations, fast där finns ju quadro? Tesla är ju för server.

Titan är ju då ett super niche kort enl nvidia som endast är till för deep learning.

Fast Machine learning ligger ju på servrar, inte workstations...

Quadro har endast varit aktuellt för arbetstationer innan första Titan lanserades. Nu har det skiftat över till att en majoritet kör Titans istället (Förutom där då Quadro-specifika funktioner behövs självklart).

ML ligger absolut inte enbart på servrar, vet inte var du får det ifrån.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

@SeF.Typh00n: antog det låg på servrar då allt jag sätt när det gäller ML har varit rack.

the more you know

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

@SeF.Typh00n: antog det låg på servrar då allt jag sätt när det gäller ML har varit rack.

the more you know

Ska du köra långvariga produktionsmiljöer så körs det på servrar. Att skapa\testa modeller, köra introducerande inlärning eller inferencing görs oftast lokalt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ett användingsområde. För varje Titan jag ser i signaturer hos folk på Swec har jag sett tio stycken i diverse arbetstationer

För att kommentera nyheten så är det heller inte speciellt nytt, då det nu står skriftligt i deras EULA. Men det har stått i garantin under många, många år.

Warranted Product is intended for consumer end user purposes only, and is not intended for datacenter use and/or GPU cluster commercial deployments (“Enterprise Use”). Any use of Warranted Product for Enterprise Use shall void this warranty.

Det känns ändå helt off när folk sagt att "Titan är inte för spel". Titan har ju varit bäst på spel i sin generation jämt. Har det lilla försprånget mot X80 TI motiverat den stora prisskillnaden? Det är väl upp till var och en att avgöra, men att säga att det kortet som är bäst på spel inte är för spel är helt enkelt ett rent av patetiskt och mycket tramsigt uttalande av folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det känns ändå helt off när folk sagt att "Titan är inte för spel". Titan har ju varit bäst på spel i sin generation jämt. Har det lilla försprånget mot X80 TI motiverat den stora prisskillnaden? Det är väl upp till var och en att avgöra, men att säga att det kortet som är bäst på spel inte är för spel är helt enkelt ett rent av patetiskt och mycket tramsigt uttalande av folk.

Alltså, den enda anledningen att Nvidia förtydligar detta är på grund av Titan V. Det vill dom absolut inte ska sitta i datacenter med tanke på hur kapababelt det är för just det. (1/2 FP64, 2x Halvprecision och Tensor-kärnor)

Nvidia har investerat pengar i DL/ML och vill få ut sina pengar från det, så det är ett rätt rimligt beslut rent företagsmässigt. Jag tycker kanske inte att det är helt schysst men anledning har dom trots allt.

Nvidia har ju sagt att det är "den ultimata GPUn" så då finns det väl en uppsjö av syften för korten. Men det behöver ju inte vara ett vettigt köp för det. Om det kommer en GTX-variant av denna med borttagen dubbelprecision och tensorkärnor lär den prestera bra mycket bättre för spel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Blir bara mer å mer less på detta företaget. Synd för dom gör bra grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Divion:

Blir bara mer å mer less på detta företaget. Synd för dom gör bra grafikkort.

Alltså, köper man Geforce-kort i bulk från ÅF så finns ändå detta nerskrivet. Det är inget nytt, det är Nvidia som vill avskräcka företag från att göra det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Sjuka är ju att dom enligt artikeln försöker forcera detta på redan befintliga installationer, svinigt.

Permalänk
Medlem

Så länge dom redan äger korten och inte uppdaterar mjukvaran, så borde ju avtalet dom hade innan fortsätta gälla?

Tänk om ica började bestämma vad du fick använda mjölken till...

Hoppas detta innebär ett upswing för amd.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig bry mig om vad dom sa om jag drev ett datacenter, helvete heller dom skulle fått bestämma vad jag gör med hårdvara jag köpt. Att dom försöker ändra det retroaktivt kan dom köra upp i röven.

Permalänk
Inaktiv

Här ska det mjölkas är det inte från Microsoft så är det Nvida. Jag har hört rykte om att Geforce ska vara svårt att köra pci passthrough med och man bör köpa Quadro.

För lite mer prousers så antar jag att vi ej lagligt kommer få ha Geforce på våra maskiner, tack säger jag bara. Aldrig mer Nvida här om jag ej lagligt får använda kortet i min dator. -Varför köpa ett kort som är olagligt att använda lite mer proffionellt?

Jag tror dock få kommer bry sig, vi kan gnälla på detta som mycket annat som kassettavgiften, majoritet skiter dock i det.
*edit*
Nu beror det på vad man räknar som en datacenter, men Exsi och lite VM som Windows server Datacenter kallar jag ej för ett riktigt datacenter, men min rädsla var att vi ej skulle få köra med Geforce. Och självklart sitter jag inte med ett datacenter a ' la Facebooks i Luleå i min lilla lägenhet.

Permalänk
Medlem

Finner det dock lite lustigt med tanke på att kortet fått namnet efter denna skapelse? https://www.olcf.ornl.gov/computing-resources/titan-cray-xk7/

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns ändå helt off när folk sagt att "Titan är inte för spel". Titan har ju varit bäst på spel i sin generation jämt. Har det lilla försprånget mot X80 TI motiverat den stora prisskillnaden? Det är väl upp till var och en att avgöra, men att säga att det kortet som är bäst på spel inte är för spel är helt enkelt ett rent av patetiskt och mycket tramsigt uttalande av folk.

Det måste inte vara "för spel" bara för att det är bra på spel. Och tvärtom behöver det inte vara dåligt för spel bara för att det inte är "för spel".

Superdatorer är säkert väldigt bra för spel också, men bara för det innebär det inte att de är "för spel".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

"Här lanserar vi ett grymt spelkort som dessutom är häftigt prissatt men grymt på saker utöver spel, och förresten, du får bara använda det till spel!"

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

The way you're meant to be played.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hur ska de göra med kunder som bor i länder där EULA inte är värt pappret det är skrivet på?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vad fan är titan korten till för då?

Effektiv bantningskur för plånböcker med stor midja.

Permalänk
Medlem

snart kommer XP-korten ut på Blocket

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Hur ska de göra med kunder som bor i länder där EULA inte är värt pappret det är skrivet på?

Det funderar jag också på, fast samtidigt är det ej för konsumenter som det ej gäller?
Microsoft har t.ex. sjuka licensregler som inte ens deras egna support begriper sig på, man skulle behöva ha någon anställd just för att sätta sig in i alla licenser. I vilket fall så kan företag bli granskade, jag känner ej till hur processen fungerar, men jag vet företag som har åkt dit för att de ej har följt någon licensregler som deras support inte heller förstår sig på.
Ta bara produkten sql server där man ska komma billigast undan och förstå sig på dessa licenser.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför hela Sweclockers gråter ut när det handlar om företag och deras avtal. Ingen kommer att stämma dig om du sitter hemma och använder kortet till vad du vill.

Precis som att mycket mjukvara är gratis för hemanvändare men kostar pengar för företag. Gnäll över det också då.

Skickades från m.sweclockers.com