AMD:s styrkretsar i 400-serien hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD:s styrkretsar i 400-serien hittar ut på webben

Under 2018 väntas AMD lansera nästa generations Ryzen, vilken går under namnet Pinnacle Ridge. Denna väntas komma med nya styrkretsar i 400-serien, som nu hittar ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir nog en Ryzen i vår

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Intressant detta

Se om det blir att prova lite Amd igen.

Permalänk
Inaktiv

Att nya moderkort ej stöder gamla cpuer är ej lika viktigt som tvärt om, det stora problemet är nog folk som köper fel. Så man får hoppas på bakåtkompatibilitet.
Min gissning på både styrkretsen och nya Ryzen 2 är att det utåt inte syns så mycket, men inuti den är väldigt mycket förbättras som kan förhindra olika flaskhalsar som kortvarigt kan uppstå etc.
Alla som har kodat en applikation förstår nog vad jag menar, man kan ha byggt om hela appen från grunden och användare ser ingen som helst skillnad.

Självklart hoppas jag på högre frekvenser, bättre ipc etc, men de där fysikaliska lagarna gör att jag inte förväntar mig en imponerande förbättring utanför benchmark och fps cointers . Så att vi användare direkt när vi sätter oss bakom tangentbordet och spänner fast säkerhetsbältet, känner å herre j-vlar vad snabb denna cpu är och håller på att ramla av stolen.

Permalänk
Medlem

Fast... Vad? Min 960 EvO går definitivt i 8 GT/s PCI-E 3.0. Ni måste ha läst fel någonstans.

X370 har 4 banor PCI-E 3.0 som används för NVM-E.

http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4#

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast... Vad? Min 960 EvO går definitivt i 8 GT/s PCI-E 3.0. Ni måste ha läst fel någonstans.

X370 har 4 banor PCI-E 3.0 som används för NVM-E.

http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4#

På bladet du länkade, x8 Gen2 (plus x2 PCIe Gen3 when no x4 NVMe)

Alltså 2x4 (1x8) Gen2 NVMe eller 1x2 Gen3 eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

På bladet du länkade, x8 Gen2 (plus x2 PCIe Gen3 when no x4 NVMe)

Alltså 2x4 Gen2 eller 1x2 Gen3 eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är ju den, att X370 absolut har X4 PCI-E 3.0 till NVM-E. Läser man artikeln får man lätt intrycket att så inte är fallet, och det är ju helt enkelt helt galet fel.

Om vi exempelvis tar NVM-E så skulle det inte gå att komma över 2000MB/s om det var Gen 2, men det är Gen 3. Och min 960 Evo går i 3200MB/s.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen är ju den, att X370 absolut har X4 PCI-E 3.0 till NVM-E. Läser man artikeln får man lätt intrycket att så inte är fallet, och det är ju helt enkelt helt galet fel.

Om vi exempelvis tar NVM-E så skulle det inte gå att komma över 2000MB/s om det var Gen 2, men det är Gen 3. Och min 960 Evo går i 3200MB/s.

Beror väl på vilka PCI linor du använder, kopplas dom till ena PCI porten som delas med grafikkortet så får du 8 linor PCI 3.0 för SSD men bara kvar 8 linor till just grafiken, dock inga större problem med endast några få losade FPS på sin höjd.

Edit: Sen kan det eventuellt finnas styrktetsar som kan omforma en 8x Gen2 till en 4x Gen3 men inte helt säker på saken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Beror väl på vilka PCI linor du använder, kopplas dom till ena PCI porten som delas med grafikkortet så får du 8 linor PCI 3.0 för SSD men bara kvar 8 linor till just grafiken, dock inga större problem med endast några få losade FPS på sin höjd.

Edit: Sen kan det eventuellt finnas styrktetsar som kan omforma en 8x Gen2 till en 4x Gen3 men inte helt säker på saken.

Skickades från m.sweclockers.com

De delas inte med grafikkortet. Det som däremot händer om du kör två gtafikkort är att du får 2x8 istället för 1x16, och det kan som du säger ha negativ inverkan på FPS.

Men det har fortfarande inget alls att göra med de dedikerade 4x PCI-E 3.0 som är vikta åt NVM-E.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CES/amd/AM4-bl...
eller
https://rog.asus.com/media/14878984098.gif

Ryzens "SoC" har PCIe 3.0 x4 direkt från CPUn till SSD-lagring, såvida du/moderkortet inte använder den IOn till SATA-portar istället.
Därför heter det ofta att Ryzen har 24 kanaler PCIe 3.0. 16 till grafik, 4 till chipset, och 4 till lagring direkt på CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

@Ozzed:
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CES/amd/AM4-bl...
eller
https://rog.asus.com/media/14878984098.gif

Ryzens "SoC" har PCIe 3.0 x4 direkt från CPUn till SSD-lagring, såvida du/moderkortet inte använder den IOn till SATA-portar istället.
Därför heter det ofta att Ryzen har 24 kanaler PCIe 3.0. 16 till grafik, 4 till chipset, och 4 till lagring direkt på CPUn.

Läste något liknande från Gigabyte manual då M.2 porten kunde köras x4 Gen3 endast med Ryzen, alla andra PCI banor delades och endast som Gen2 vilket överensstämmer med chipset specifikationerna

Även om mindre uppgradering är på ingång så är X399 betydligt mer intressantare, samma mesiga 8x Gen2 för tillbehör men sedan upp till 60 Gen3 banor att tillgå plus 4-kanals DDR4 minne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Tror det blir en uppgradering till våren. Min Phenom II 955 har hängt med ett bra tag och gjort ett grymt jobb

Permalänk
Medlem

Förvirrad as hell. Haswell-refresh fast Ryzen-refresh (Ryzen 2) ?

Ingen bombastiskt prestanda höjning?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Förvirrad as hell. Haswell-refresh fast Ryzen-refresh (Ryzen 2) ?

Ingen bombastiskt prestanda höjning?

Ryzen 2 är väl sagt ska komma 2019? Detta är väl som du säger en refresh, högre frekvenser är det som står på menyn som jag fattat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att dom har release på processorer som är prisanpassat för oss vill spela Overwatch, cod4, cod ww2, quake live. dual corey
passade mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Förvirrad as hell. Haswell-refresh fast Ryzen-refresh (Ryzen 2) ?

Ingen bombastiskt prestanda höjning?

korrekt detta är Zen+ aka Ryzen 2.

Skrivet av RVX:

Ryzen 2 är väl sagt ska komma 2019? Detta är väl som du säger en refresh, högre frekvenser är det som står på menyn som jag fattat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Zen 2 kommer 2019 på 7nm som antagligen blir Ryzen 3.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

korrekt detta är Zen+ aka Ryzen 2.

Zen 2 kommer 2019 på 7nm som antagligen blir Ryzen 3.

Åh ok, är med på noterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X