Nvidia släpper drivrutin för Playerunknown's Battlegrounds

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper drivrutin för Playerunknown's Battlegrounds

Ett av årets sista stora spelsläpp stavas Playerunknown's Battlegrounds, en titel som nu ges ut i skarp version. Nvidia står i vanlig ordning redo med optimerade drivrutiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om det gjorde någon skillnad i PUBG då Drivrutinen och v1.0 släpptes samtidigt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

jag har dock ej installerat den nya drivrutinen för nvidia men jag märkte en markant ökning på fpsen på båda mapsen, det gick från att ligga på 100-110 till 140-150 för mig så det var tillräckligt nice, kommer tillbaka till min pc igen den 1.a/2.a Jan och kan då utveckla om jag har mer eller mindre fps.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Frågan är om de fixat så att fast synk och v-synk funkar i spelet nu? Tidigare har det inte haft något effekt. Tröttsamt å ligga på 100 fps och uppåt med fläktar som väsnas när man bara har 60 hz skärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Med förra drivrutinen hade jag problem med att GTA 5 kraschade efter ca 5 minuters spelande. Vad de nu än gjort så verkar det vara löst

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Frågan är om de fixat så att fast synk och v-synk funkar i spelet nu? Tidigare har det inte haft något effekt. Tröttsamt å ligga på 100 fps och uppåt med fläktar som väsnas när man bara har 60 hz skärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Gick det inte att forcera via kontrollpanelen heller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Fungerar spelet fullt ut nu?
Funderar på att hänga på trenden men vill ju inte agera beta testare direkt som man gjort i world of tanks i flera år

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ClintBeastwood:

Gick det inte att forcera via kontrollpanelen heller?

Nej tyvärr. Oavsett om jag gjorde en global inställning för alla program eller en just för PUBG i Nvidias kontrollpanel så är fippsarna helt obegränsade när jag väl spelar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Frågan är om de fixat så att fast synk och v-synk funkar i spelet nu? Tidigare har det inte haft något effekt. Tröttsamt å ligga på 100 fps och uppåt med fläktar som väsnas när man bara har 60 hz skärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Prövade en snabbis att sätta på vsync i kontrollpanelen, fungerar utan problem i menyn för mig. Har ett 1060 så vi sitter ju på samma serie.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej tyvärr. Oavsett om jag gjorde en global inställning för alla program eller en just för PUBG i Nvidias kontrollpanel så är fippsarna helt obegränsade när jag väl spelar

Skickades från m.sweclockers.com

Säker på att du kör Fullscreen och inte window/borderless läge? Jag har kört med adaptive sync länge i pubg utan problem och även testat vsync. Ej testat Fast sync då jag inte når över 120fps konstant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Frågan är om de fixat så att fast synk och v-synk funkar i spelet nu? Tidigare har det inte haft något effekt. Tröttsamt å ligga på 100 fps och uppåt med fläktar som väsnas när man bara har 60 hz skärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Går att ändra i conf filerna

C:\Users<your_user>\AppData\Local\TslGame\Saved\Config\WindowsNoEditor\GameUserSettings.ini
FrameRateLimit=60.000000 (eller vad du känner för)

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Frågan är om de fixat så att fast synk och v-synk funkar i spelet nu? Tidigare har det inte haft något effekt. Tröttsamt å ligga på 100 fps och uppåt med fläktar som väsnas när man bara har 60 hz skärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Ser att du har fått svar på frågan som kan ha hjälpt i ditt fall.

Men jag skulle även vilja rekommendera RTSS(Rivatuner Statistics Server) där man kan sätta FPS-tak mer eller mindre i alla spel. Den har även OSD funktioner såsom FPS-mätare och hårdvaruövervakning i samband med MSI Afterburner.

Finns att hämta från Guru3D eller genom MSI Afterburners installation.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Qrush:

Prövade en snabbis att sätta på vsync i kontrollpanelen, fungerar utan problem i menyn för mig. Har ett 1060 så vi sitter ju på samma serie.

Skrivet av hulkenstrong:

Säker på att du kör Fullscreen och inte window/borderless läge? Jag har kört med adaptive sync länge i pubg utan problem och även testat vsync. Ej testat Fast sync då jag inte når över 120fps konstant.

Skrivet av bonafriss:

Går att ändra i conf filerna

C:\Users<your_user>\AppData\Local\TslGame\Saved\Config\WindowsNoEditor\GameUserSettings.ini
FrameRateLimit=60.000000 (eller vad du känner för)

Skrivet av aleves:

Ser att du har fått svar på frågan som kan ha hjälpt i ditt fall.

Men jag skulle även vilja rekommendera RTSS(Rivatuner Statistics Server) där man kan sätta FPS-tak mer eller mindre i alla spel. Den har även OSD funktioner såsom FPS-mätare och hårdvaruövervakning i samband med MSI Afterburner.

Finns att hämta från Guru3D eller genom MSI Afterburners installation.

Oj, vilken respons! Tack så mycket för alla svar! Jag kör i fullscreen, och oavsett vilken inställning jag väljer i Nvidias kontrollpanel mäter steam overlay till att jag ligger runt 80-120 fps i spelet. Kan det vara Steam overlay som har fel? Hade jag lyckats låsa FPSen borde väl rimligtvis inte grafikkortet belastas till näst intill Max hela tiden? För enligt MSI Afterburner gör den det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Grafiken på bilden kommer inte ens i närheten av det verkliga spelet. Grafiken är urusel i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fungerar spelet fullt ut nu?
Funderar på att hänga på trenden men vill ju inte agera beta testare direkt som man gjort i world of tanks i flera år

Nope, här blir du betatestare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: grafiken är bra nog. Pubg är en lyckad titel, bara att kolla på antalet spelare. För en gångs skull tycker jag det i varje fall är motiverat 😊

Nu hoppas jag att det dyker upp ett dussin privatservrar inom kort så man kan lira lite turneringar och annat kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fungerar spelet fullt ut nu?
Funderar på att hänga på trenden men vill ju inte agera beta testare direkt som man gjort i world of tanks i flera år

Definitivt en helt ny upplevelse jämfört med versionen innan. Nya banan är awesome. Låst på 144 fps med maxade settings på det mesta, medium på en pryl och foliage på low.

Det största bekymret är 15-60 sec rubberbanding från helvetet i början efter man landar på backen.

Edit: FPS utan nya nvidia drivarna då. Jag har inte dom nya så bara spelets uppdatering gav dubbla prestandan.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Jag har inte provat liret, men en fråga: när det är "siste överlevande vinner" och så här komplicerade banor, blir det inte problem med mycket campande och folk som gömmer sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Jag har inte provat liret, men en fråga: när det är "siste överlevande vinner" och så här komplicerade banor, blir det inte problem med mycket campande och folk som gömmer sig?

Löses oftast av sig självt då spelområdet blir mindre hela tiden. Sitter du kvar utanför så dör du helt enkelt.