Permalänk
Medlem

Cpu kylarens fläkt snurrar inte

Sitter på en coolermaster 212 evo, msi z87-s02, I7 4770k 16gb 1600mhz ram och ett corsair cs650m ett semi passivt agg. Har tidigare varit så att fläkten börjar endast snurra när jag är inne i spel när tempen går över en viss gräns antar jag? Men nu går den från 36C idle till 69C i load utan att gå igång och börja snurra. Vet inte riktigt vad som kan ha ändrats. (Bytte chassi för några dagar sen till ett phanteks evolv atx) men det är den ända ändringen som gjorts.

Har kollat i bios men inte lyckats få igång varken smart fan eller manuellt ställa in hastigheten(notera att smart fan är aktiverat och ska funka), laddade ner msi command center, samma visa där fläkten vägrar snurra! Vet att kylaren funka för 5 daga sen då jag spelade sist.
Brukar även ligga runt 43C när jag surfar eller dylikt. Så nu vänder jag mig till er, dubbelt kollat så att kontakten sitter rätt så det är inte det som är problemet heller.

Permalänk
Medlem

@Addeez:

Har du provat att koppla den till ett annat fläktuttag? CHA_FAN eller SYSTEM_FAN så du vet om det är fläkten eller porten.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@Addeez:

Har du provat att koppla den till ett annat fläktuttag? CHA_FAN eller SYSTEM_FAN så du vet om det är fläkten eller porten.

Yes, prövat CPU_FAN 1, CPU_FAN 2 samt SYS_FAN 3, fläkthubben fungerar i både CPU_FAN 1 och 2, tvekar starkt på att kylaren har gått sönder. Vet inte riktigt vad det kan vara som spökar.

Permalänk
Medlem

@Addeez: Att prova fläkthubben är inte detsamma som att prova fläkten. Gör som @blackeagle sa och prova CPU kylarens fläkt i något annat uttag. Om fläkten då inte går igång så är det sannolikt något fel på den (eller på kablaget).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Addeez: Att prova fläkthubben är inte detsamma som att prova fläkten. Gör som @blackeagle sa och prova CPU kylarens fläkt i något annat uttag. Om fläkten då inte går igång så är det sannolikt något fel på den (eller på kablaget).

Var lite otydlig, provade cpu fläkten i CPU_FAN 2 samt SYS_FAN 3, den gick inte igång.

Permalänk
Medlem

@Addeez:

Då är det bara att byta fläkt, verkar det som.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX