Netflix lägger till stöd för HDR i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Netflix lägger till stöd för HDR i Windows 10

I den senaste uppdateringen till Netflix introduceras nu stöd för HDR i Windows 10, dock med vissa specifika krav på både hårdvaru- och mjukvarusidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Fråga:
Är det bara GTX 1050 som klarar detta, eller ska det vara "minst ett GTX 1050/GTX 1050 eller bättre"?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

"en processor ur Intels 7:e processorgeneration eller senare, samt ett Nvidia Geforce GTX 1050. "

Funkar det alltså inte med Intels integrerade GPU?

Och gäller det minst 1050 eller BARA 1050?

Permalänk
Medlem

Rip mitt 1080

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Ah, det förklarar varför jag hittills aldrig fått Netflix med HDR att funka med min htpc hur jag än försökt.

  • Datorskärm med stöd för HDR10 - Check (eller ja, en tv)

  • Intels 7:e processorgeneration eller senare - Check

  • Nvidia Geforce GTX 1050 - Va? Var kommer denna uppgift ifrån?

Krävs inget grafikkort för detta vad jag vet, det ska räcka med gpu:n i Intels cpu:er.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Klart att det funkar med amd.... OM de nu hade valt att tillåta det.
Dessutom gick Netflix ut med att det först var en cpu från intel som behövdes... Nu 6 månader senare la de till nvidia hahaha

Det är mobbing på högsta nivå

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv

Bra och så men Netflix måste få ett bättre utbud. Utvärderar tjänsten igen och lutar mot att leta vidare. För mycket som fattas.

Sedan får man hoppas på en bättre lösning att få HDR att fungera rent allmänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Fråga:
Är det bara GTX 1050 som klarar detta, eller ska det vara "minst ett GTX 1050/GTX 1050 eller bättre"?

Skrivet av Kilroy:

"en processor ur Intels 7:e processorgeneration eller senare, samt ett Nvidia Geforce GTX 1050. "

Funkar det alltså inte med Intels integrerade GPU?

Och gäller det minst 1050 eller BARA 1050?

Skrivet av backfeed:

Ah, det förklarar varför jag hittills aldrig fått Netflix med HDR att funka med min htpc hur jag än försökt.

  • Datorskärm med stöd för HDR10 - Check (eller ja, en tv)

  • Intels 7:e processorgeneration eller senare - Check

  • Nvidia Geforce GTX 1050 - Va? Var kommer denna uppgift ifrån?

Krävs inget grafikkort för detta vad jag vet, det ska räcka med gpu:n i Intels cpu:er.

Ni har rätt, det är 1050 eller senare ELLER Intels integrerade grafik. Förtydligade det i nyheten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Det hela handlar naturligtvis inte om att AMD's utmärkta Ryzen-processorer inte är kapabla till sådan uppspelning utan antingen så är det något avtal mellan Netflix och Intel eller så har de på Netflix inte fått ut huvudet ur röven än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Ni har rätt, det är 1050 eller senare ELLER Intels integrerade grafik. Förtydligade det i nyheten.

Puh! Tackar, jag hann bli lite svettig där, för jag rymmer nog inte ens ett 1050-kort i min htpc.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Klart att det funkar med amd.... OM de nu hade valt att tillåta det.
Dessutom gick Netflix ut med att det först var en cpu från intel som behövdes... Nu 6 månader senare la de till nvidia hahaha

Det är mobbing på högsta nivå

Skrivet av Ozzed:

Det hela handlar naturligtvis inte om att AMD's utmärkta Ryzen-processorer inte är kapabla till sådan uppspelning utan antingen så är det något avtal mellan Netflix och Intel eller så har de på Netflix inte fått ut huvudet ur röven än.

Så vitt jag vet beror det på att Intel har sitt SGX "Software Guard Extensions", som ger stöd får hårdvaru-drm. Vet inte om AMD har något motsvarande i sina senaste cpu:er, men jag tror inte det?

Det är just hårdvaru-drm som Netflix kräver.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Fanns inte HDR till de äldre Xbox 360 förr i tiden? Jag kommer ihåg hur de gjorde reklam för just HDR High dynamic Range eller nåt.

Jupp, Xbox 360 hade HDR, så det är lustigt att detta ploppar upp igen och man måste ha high-end grejer för att kunna få detta..ett sätt att sälja gammal teknik antar jag..ironiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=dUShQmIPKBU

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ah, det förklarar varför jag hittills aldrig fått Netflix med HDR att funka med min htpc hur jag än försökt.

  • Datorskärm med stöd för HDR10 - Check (eller ja, en tv)

  • Intels 7:e processorgeneration eller senare - Check

  • Nvidia Geforce GTX 1050 - Va? Var kommer denna uppgift ifrån?

Krävs inget grafikkort för detta vad jag vet, det ska räcka med gpu:n i Intels cpu:er.

Här är länken till Netflix egna specifikationssida:

https://help.netflix.com/en/node/55763

Edit: "You can stream Netflix in HDR on your Windows computer in the Microsoft Edge browser or the Netflix app available from the Windows store."

Endast Edge??

If using discrete NVIDIA GPU:

Windows 10 Fall Creators Update is required (version 1703).

GPU: 1050, 1060, 1070, and 1080 cards with at least 3GB of video RAM.

Graphics Driver: 387.68 (23.21.13.8768) or higher.

Hoppas det funkar med mitt 1080ti också, känns lite löjligt annars? ;D

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ah, det förklarar varför jag hittills aldrig fått Netflix med HDR att funka med min htpc hur jag än försökt.

  • Datorskärm med stöd för HDR10 - Check (eller ja, en tv)

  • Intels 7:e processorgeneration eller senare - Check

  • Nvidia Geforce GTX 1050 - Va? Var kommer denna uppgift ifrån?

Krävs inget grafikkort för detta vad jag vet, det ska räcka med gpu:n i Intels cpu:er.

Jag skjuter lite från höften här ( med en hagelbrakare m SlugAmmo)

Kan det vara att även krav på mjukvara, där Microsofts webbläsare Edge eller Netflix egen Windows 10-applikation måste användas för att kunna se på TV-serier och filmer i HDR?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
99:e percentilen

Det är tur att betalande kunder får ta del av modern teknologi utan krångel!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Endast Edge??

If using discrete NVIDIA GPU

Hoppas det funkar med mitt 1080ti också, känns lite löjligt annars? ;D

Det var visst bara en lista över kompatibla GeForce-kort (och 1080 Ti är garanterat en av dem), inte ett uttalat krav att man måste ha ett. Det fungerar även med integrerade gpu:n i cpu:n.

Skrivet av skog1s:

Kan det vara att även krav på mjukvara, där Microsofts webbläsare Edge eller Netflix egen Windows 10-applikation måste användas för att kunna se på TV-serier och filmer i HDR?

Jepp, Edge är den enda webbläsaren som uppfyller Netflix krav för att visa innehåll med höga upplösningar (och nu alltså även HDR). Andra webbläsare skulle också kunna lägga till det stöd som krävs men varken Chrome eller Firefox har det än så länge.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet beror det på att Intel har sitt SGX "Software Guard Extensions", som ger stöd får hårdvaru-drm. Vet inte om AMD har något motsvarande i sina senaste cpu:er, men jag tror inte det?

Det är just hårdvaru-drm som Netflix kräver.

OK, så då är det ett avtal alltså. Mycket barnsligt och drygt av dem. Folk vill väl inte ha DRM på sina produkter liksom? Vad fan tror de att folk ska sitta och rippa grejer från Netflix eller? Nej det är ju helt verklighetsfrånvänt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltid en jädrans massa konstiga krav, själv uppfyller jag alla kraven för att köra 4k på netflix på datorn förutom processorn xD surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är tur att betalande kunder får ta del av modern teknologi utan krångel!

Ja man betalar dyrt för att slippa krångel ....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Ni har rätt, det är 1050 eller senare ELLER Intels integrerade grafik. Förtydligade det i nyheten.

Kan du förtydliga lite mer i artikeln?

Citat:

en processor ur Intels 7:e processorgeneration eller senare samt ett Nvidia Geforce GTX 1050 eller senare, alternativt Intels integrerade grafikdel. Nämnvärt är att varken AMD Ryzen eller Radeon RX Vega stöds i dagsläget

Jag tolkar det fortfarande som att man behöver en ny intel-processor, men enligt Netflix egna specifikation så finns det inget krav på processorn överhuvudtaget om du har en gpu från nvidia 1050+.

I artikeln skriver du "samt" efter processor, men kollar man Netflix så verkar kraven lägre:

If using integrated Intel GPU:

Windows 10 Creators Update is required (version 1703).

CPU: 7th Generation Core (i3, i5, or i7 7xxx or 7Yxx) or higher processor.

Graphics Driver: 22.XX.XX series, version 4708 or higher.

Note:
Devices must be enabled for HDR by the manufacturer.

If using discrete NVIDIA GPU:

Windows 10 Fall Creators Update is required (version 1703).

GPU: 1050, 1060, 1070, and 1080 cards with at least 3GB of video RAM.

Graphics Driver: 387.68 (23.21.13.8768) or higher.

Dold text
Skrivet av Chromatic:

Alltid en jädrans massa konstiga krav, själv uppfyller jag alla kraven för att köra 4k på netflix på datorn förutom processorn xD surt

Du kan (troligen?) köra med vilken processor som helst om du har en Nvidia gpu 1050+

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

Kan du förtydliga lite mer i artikeln?

Jag tolkar det fortfarande som att man behöver en ny intel-processor, men enligt Netflix egna specifikation så finns det inget krav på processorn överhuvudtaget om du har en gpu från nvidia 1050+.

I artikeln skriver du "samt" efter processor, men kollar man Netflix så verkar kraven lägre:

If using integrated Intel GPU:

Windows 10 Creators Update is required (version 1703).

CPU: 7th Generation Core (i3, i5, or i7 7xxx or 7Yxx) or higher processor.

Graphics Driver: 22.XX.XX series, version 4708 or higher.

Note:
Devices must be enabled for HDR by the manufacturer.

If using discrete NVIDIA GPU:

Windows 10 Fall Creators Update is required (version 1703).

GPU: 1050, 1060, 1070, and 1080 cards with at least 3GB of video RAM.

Graphics Driver: 387.68 (23.21.13.8768) or higher.

Dold text

Du kan köra med vilken processor som helst om du har en Nvidia gpu 1050+

Jag blir lite förvirrad själv måste jag erkänna. Som jag förstår det är en processor ur 7:e generationen ett krav för avkoda HDR10 och grafikkravet är separat.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Kravet för att kunna spela upp 4K material från Netflix i windows 10 appen var i alla fall tidigare Intel i-generation 7 ELLER Nividia 10## med misnt 4GB RAM. Vore väldigt skumt om HDR kräver båda CPUn och GPUn att dessutom HDR kräver mindre RAM på grafikkortet än 4K låter ju väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Jag blir lite förvirrad själv måste jag erkänna. Som jag förstår det är en processor ur 7:e generationen ett krav för avkoda HDR10 och grafikkravet är separat.

Jag insåg att jag inte kan prova på något sett heller, då ingen skärm jag har har stöd för HDR..

Ingen som sitter på en nyare TV med HDR o ett 1050+ nvidia GPU o ryzen-prolle som kan testa en gång för alla?!?! ;D

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Tolkar det som:

if using using integrated Intel GPU:
...
ELSE if using discrete NVIDIA GPU:
...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tolkar det som:

if using using integrated Intel GPU:
...
ELSE if using discrete NVIDIA GPU:
...

Jag är ganska säker på att det är själva DRM-systemet som kräver gen 7 Intel. Det har inget med HDR-stödet att göra direkt. Men eftersom alla HDR-titlar ligger under detta DRM så krävs det ändå en Intel-prolle.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fanns inte HDR till de äldre Xbox 360 förr i tiden? Jag kommer ihåg hur de gjorde reklam för just HDR High dynamic Range eller nåt.

Jupp, Xbox 360 hade HDR, så det är lustigt att detta ploppar upp igen och man måste ha high-end grejer för att kunna få detta..ett sätt att sälja gammal teknik antar jag..ironiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=dUShQmIPKBU

Handlar inte om att prestandan behövs, det handlar om hårdvaru-DRM som inte finns i äldre hårdvara. I xboxen var det säkert inte ett problem för den är nedlåst ändå.

Skrivet av Ozzed:

OK, så då är det ett avtal alltså. Mycket barnsligt och drygt av dem. Folk vill väl inte ha DRM på sina produkter liksom? Vad fan tror de att folk ska sitta och rippa grejer från Netflix eller? Nej det är ju helt verklighetsfrånvänt.

Det är ju det folk gör. Varenda serie finns ju ute på torrentsidorna direkt de släpps.
Just 4K och HDR vet jag inte om även de versionerna kommer ut direkt men skulle ju tro skyddet är meningslöst även i det fallet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är det inte även något krav för HDR för HDMI-gränssnittet?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Inaktiv

Kan man streama 4K på en 1440 skärm, eller måste man köra 4K som native upplösning på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fanns inte HDR till de äldre Xbox 360 förr i tiden? Jag kommer ihåg hur de gjorde reklam för just HDR High dynamic Range eller nåt.

Jupp, Xbox 360 hade HDR, så det är lustigt att detta ploppar upp igen och man måste ha high-end grejer för att kunna få detta..ett sätt att sälja gammal teknik antar jag..ironiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=dUShQmIPKBU

Är det inte så att HDR som funnits i spel längre är bara hur man renderar ljus, man renderar t.ex. solen ljusare och låter den lysa "över" andra objekt och gör skuggor mörkare. Tittar man rätt in i solen blir hela skärmen vit, även om solen egentligen bara täcker 5% av skrämytan.

Det "nya" HDR som finns inbyggt i TV/skärm är väl mer att själva panelen i TV'n kan öka/minska ljuset/färgerna mer än vad en "vanlig" TV kan.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Du kan (troligen?) köra med vilken processor som helst om du har en Nvidia gpu 1050+

Svar nej

1080 ti
Intel i7 970 3.6 ghz från 2010
windows 10
1440p skärm dock uppskalad till 4k för att jag trodde det skulle hjälpa, men icke
kör via netflix appen i windows