Samarbetsorganisationen 3GPP spikar specifikationerna för 5G

Permalänk
Melding Plague

Samarbetsorganisationen 3GPP spikar specifikationerna för 5G

Efter månader av diskussioner har 3GPP nu fastställt specifikationerna för 5G-standarden, vilken väntas bli tillgänglig för konsumenter under 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

''dessa kan tillverkare börja ta fram kretsar för 5G redan nu, för att leverera detta till kunder i form av nya enheter.''

Owe, och nu är JagTelefon X helt utdaterad, ouch 15000:- för att vara skolans värsta i en vecka

http://bgr.com/2017/11/17/5g-iphone-release-date-2019-intel-m...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Precis som alla andra telefoner utan 5G...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

NSA 5G - extra många bakdörrar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leyer:

@VadSaDu: Precis som alla andra telefoner utan 5G...

Känns värre på en 15000:- telefon.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

För ett par år sen innan 4G LTE kom trodde jag att poängen med LTE och framtida standarder var billigare bandbredd för alla, som det ser ut nu förstår jag inte poängen eftersom vanliga konsumenter sällan har mer än 5GB i månaden att använda trots att 4G har varit ute i flera år.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Känns värre på en 15000:- telefon.

Ja, du verkar ju inte lite anti Apple. Varför avrundar du inte upp priset till 20k när du ändå håller på. En Note 8 för ungefär samma pris, saknar också 5G.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Snart kan vi bränna igenom våra data-caps ännu snabbare. What a time to be alive!

Permalänk
Medlem

5G använder samma frekvens som vi med telepatiska förmågor. Detta kommer att ställa till med jättemycket problem för mig...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Det som vi alla vill ha är väl just extremt höga hastigheter? 4G ska ju klara 1Gbit/s i teorin, men oftast når man inte alls de hastigheterna, vilket är en besvikelse av rang. Jag tycker att de borde se till att alla kan få maxhastighet på 4G först innan de hoppar på nästa grej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som vi alla vill ha är väl just extremt höga hastigheter? 4G ska ju klara 1Gbit/s i teorin, men oftast når man inte alls de hastigheterna, vilket är en besvikelse av rang. Jag tycker att de borde se till att alla kan få maxhastighet på 4G först innan de hoppar på nästa grej.

Är du helt ensam på en uppkoppling så kan du nog få 1Gbit/s, nu är ju problemet att du delar masten med en massa andra människor.
Har aldrig förstått varför människor hakar upp sig på de teoretiska siffrorna när de är de praktiska som betyder något.
Det är precis samma sak när det diskuteras stanby-tid på mobiler och alla blir besvikna när den inte är så lång som på papper. Standby-tiden på papperet stämmer, men det krävs att du inte har SIM-kort i samt inte använder den alls, inte ens tänder upp skärmen, då är den så lång som utlovat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Niczo:

För ett par år sen innan 4G LTE kom trodde jag att poängen med LTE och framtida standarder var billigare bandbredd för alla, som det ser ut nu förstår jag inte poängen eftersom vanliga konsumenter sällan har mer än 5GB i månaden att använda trots att 4G har varit ute i flera år.

Svarstiderna är egentligen den stora grejen med 5G, inte nödvändigtvis en högre bandbredd, som man får gratis i och med de förbättringar som görs för just svarstiderna.
Det handlar väldigt mycket om de autonoma bilsystemen, och där är det inte bandbredden som sätter stopp, utan svarstiderna som måste vara mycket lägre än idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som vi alla vill ha är väl just extremt höga hastigheter? 4G ska ju klara 1Gbit/s i teorin, men oftast når man inte alls de hastigheterna, vilket är en besvikelse av rang. Jag tycker att de borde se till att alla kan få maxhastighet på 4G först innan de hoppar på nästa grej.

Allt handlar om i fall du är ensam under cellen eller inte. Är du inte själv kommer du inte nå "maximal" hastighet, detta gäller alla nät, alla generationer hittills. Det går inte trolla fram spektrum för bandbredd. I 5G ökar man dock spektrumet ganska mycket, vilket också är en bidragande faktor till högre hastigheter (bland annat).

Din förfrågan är nog snarare till operatörerna än till tekniken och de som utvecklar den. Om alla fick en egen basstation med egen fiber skulle det gå jättesnabbt, men det skulle garanterat inte kosta 250kr/månaden för 20GB data, eller vad snittpriset är nu för tiden

Själv tycker jag 4G är ganska fantastiskt komplement till sina fasta uppkopplingar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som vi alla vill ha är väl just extremt höga hastigheter? 4G ska ju klara 1Gbit/s i teorin, men oftast når man inte alls de hastigheterna, vilket är en besvikelse av rang. Jag tycker att de borde se till att alla kan få maxhastighet på 4G först innan de hoppar på nästa grej.

Befintlig 4G (LTE) fick en upphottning i fjol och blev LTE Advanced.
https://www.nordichardware.se/nyheter/tele2-och-telenor-lanse...

I praktiken brukar ”mellangenerationen” (i 3Gs fall HSPA+) stå för ungefär lika stort lyft som det senare blir till nästa generation. 3G lyftes från 3 till 6 Mbit/s, som sen blev 14 med 4G och som idag utvecklas mer och mer mot runt 40.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spikade specifikationer, hoppas att de inte satte en spik i foten på det bygget... men det kunde vara värre förstås:

https://m.youtube.com/watch?v=Sx58z5V6FsY

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som vi alla vill ha är väl just extremt höga hastigheter? 4G ska ju klara 1Gbit/s i teorin, men oftast når man inte alls de hastigheterna, vilket är en besvikelse av rang. Jag tycker att de borde se till att alla kan få maxhastighet på 4G först innan de hoppar på nästa grej.

Bara för att tekniken uppdaterats och teoretiskt skulle kunna erbjuda 1Gbit/s så betyder det ju inte att masternas hårdvara skulle stöda just den standarden. Operatörerna erbjuder väl högst 300Mbit/s för tillfället, om jag inte har helt fel? 300Mbit/s är då den teoretiskt högsta hastigheten du kan få, och till det krävs god signalstyrka, få användare av masten och att din enhet stöder standarden som används, för att nämna några.

Uppnådde detta resultat under nästan optimala förhållanden förra veckan, på en Huawei P10. På dagen svävar hastigheten någonstans vid 100-200Mbit/s.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Bara för att tekniken uppdaterats och teoretiskt skulle kunna erbjuda 1Gbit/s så betyder det ju inte att masternas hårdvara skulle stöda just den standarden. Operatörerna erbjuder väl högst 300Mbit/s för tillfället, om jag inte har helt fel? 300Mbit/s är då den teoretiskt högsta hastigheten du kan få, och till det krävs god signalstyrka, få användare av masten och att din enhet stöder standarden som används, för att nämna några.

http://www.speedtest.net/android/3464250864.png

Uppnådde detta resultat under nästan optimala förhållanden förra veckan, på en Huawei P10. På dagen svävar hastigheten någonstans vid 100-200Mbit/s.

Jääklar:D har gjort bra många mätningar under åren. Hamnat nära 150mbit på ett band flera ggr. 143-144 mpbs vilket är imponerande i sig. Men då pratar vi i samband med driftsättning av grejerna. Med CA har jag väl bara tagit mig strax över 150 några gånger.

Kul att se att någon lyckas mäta upp nästan 300 nog få som lyckats med det. Har Elisa egen infrastruktur eller sammarbetar man med någon av jättarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Allt handlar om i fall du är ensam under cellen eller inte. Är du inte själv kommer du inte nå "maximal" hastighet, detta gäller alla nät, alla generationer hittills. Det går inte trolla fram spektrum för bandbredd. I 5G ökar man dock spektrumet ganska mycket, vilket också är en bidragande faktor till högre hastigheter (bland annat).

Din förfrågan är nog snarare till operatörerna än till tekniken och de som utvecklar den. Om alla fick en egen basstation med egen fiber skulle det gå jättesnabbt, men det skulle garanterat inte kosta 250kr/månaden för 20GB data, eller vad snittpriset är nu för tiden

Själv tycker jag 4G är ganska fantastiskt komplement till sina fasta uppkopplingar idag.

Håller med, är väldigt nöjd med min 4g uppkoppling! Glad att fler inte börjat använda det så jag får ha hastigheten för mig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Bara för att tekniken uppdaterats och teoretiskt skulle kunna erbjuda 1Gbit/s så betyder det ju inte att masternas hårdvara skulle stöda just den standarden. Operatörerna erbjuder väl högst 300Mbit/s för tillfället, om jag inte har helt fel? 300Mbit/s är då den teoretiskt högsta hastigheten du kan få i Sverige, och till det krävs god signalstyrka, få användare av masten och att din enhet stöder standarden som används, för att nämna några.

Uppdaterade lite ovan, rent generellt så var vi i praktiken först med 4G i Sverige och hade då så klart snabbast nät m.m..

Senaste åren har de operatörer som finns i Sverige dock blivit omsprungna rejält, i täten nu ligger framförallt Sydkorea där >1Gbit/s är/kommer vara mer eller mindre standard som högsta 4G hastighet (LTE Advanced m.fl.). Kan debatteras varför, då svenska operatörer så klart har tillgång till samma teknik som sydkoreanska och övriga länders. Min egen spaning är att det till 99% beror på tillgång till vettiga frekvensband samt hur villiga användare är att köpa ny teknik (mobiler m.m.). Där tillgången i Sverige varit alltför begränsad på båda.

Svenska operatörer lär vara på hugget under de närmsta åren för att återigen ta upp kampen när 5G introduceras mer och mer. Explosionsartad ökning i mängd pressmeddelanden runt om i världen under OS är väl ingen vild gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

För ett par år sen innan 4G LTE kom trodde jag att poängen med LTE och framtida standarder var billigare bandbredd för alla, som det ser ut nu förstår jag inte poängen eftersom vanliga konsumenter sällan har mer än 5GB i månaden att använda trots att 4G har varit ute i flera år.

5GB? Skojar du? Haha det var några år sen man hade. Skulle inte säga att 5GB är standard för de som faktiskt använder mobilerna mycket. Självklart behöver inte Agda 75 massa GB, men för oss andra är de fritt fram att välja mer Jag har 50GB abonnemang och använder allt från 15-40GB varje månad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Jääklar:D har gjort bra många mätningar under åren. Hamnat nära 150mbit på ett band flera ggr. 143-144 mpbs vilket är imponerande i sig. Men då pratar vi i samband med driftsättning av grejerna. Med CA har jag väl bara tagit mig strax över 150 några gånger.

Kul att se att någon lyckas mäta upp nästan 300 nog få som lyckats med det. Har Elisa egen infrastruktur eller sammarbetar man med någon av jättarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Elisa är en av jättarna här på andra sidan bukten
Skadar inte heller att abonnemangen här saknar begränsningar. Vet flera som använder mobilabonnemang som primärt nätverk hemma och laddar ner flera terabytes i månaden, undrar vad operatörerna säger om det...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB