Guide till moderkort: Teknikgenomgång

Permalänk
Melding Plague

Guide till moderkort: Teknikgenomgång

Ingen dator utan moderkort. Vilken roll fyller denna klassiska komponent egentligen, och hur skiljer sig olika varianter åt? Testpiloten Alling reder ut begreppen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De må ha blivit mindre men jag blir nog en av de sista som prompt skall ha ATX. Det känns redigt och rejält och man kompromissar inte med något. E-ATX känns overkill, men ATX är precis lagom.

Skulle visst kunna tänka mig någon av de mindre formfaktorerna till en "plojdator", men min rediga arbetsstation/gamingsdator ska prompt ha ett ATX-moderkort, så är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Asus och Msi har moderkort med 1x 16x pci slot om man vill undevika köpa ett kort med SLI stöd. Några av dom korten går inte överclocka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De må ha blivit mindre men jag blir nog en av de sista som prompt skall ha ATX. Det känns redigt och rejält och man kompromissar inte med något. E-ATX känns overkill, men ATX är precis lagom.

Skulle visst kunna tänka mig någon av de mindre formfaktorerna till en "plojdator", men min rediga arbetsstation/gamingsdator ska prompt ha ett ATX-moderkort, så är det.

Har samma inställning även jag. Mini ITX känns för smått. Kan vara bra för folk med ont om plats, men det har inte jag med ett gigastort skrivbord. Till och med kattskålarna finns på bordet ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

De må ha blivit mindre men jag blir nog en av de sista som prompt skall ha ATX. Det känns redigt och rejält och man kompromissar inte med något. E-ATX känns overkill, men ATX är precis lagom.

Skulle visst kunna tänka mig någon av de mindre formfaktorerna till en "plojdator", men min rediga arbetsstation/gamingsdator ska prompt ha ett ATX-moderkort, så är det.

Har man ett gäng expansionskort som måste få plats, eller som i undertecknads fall behöver/vill ha åtta DIMM:ar, är ju valet solklart. Själv har jag svårt att se mig bygga större än ITX igen. Kanske mATX om prestandakraven är höga.

Skrivet av Blackhood:

Asus och Msi har moderkort med 1x 16x pci slot om man vill undevika köpa ett kort med SLI stöd. Några av dom korten går inte överclocka på.

De flesta tillverkare erbjuder sådana modeller.

Skämt åsido. Vill du utveckla varför man skulle vilja undvika SLI-stöd?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Historik på den hederliga tiden kunde man köra Intel, AMD och cyrix cpuer på samma moderkort. Rykten är att det fortfarande går idag, det är bara en fråga om att använda mycket silvertejp.

Nå jag såg inget i texten som beskrev de plattformar som finns idag, men det kommer nog senare.
Amd har Ryzen, threadripper, Epic.
Intel har 1151, 2011-3,2066

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå jag såg inget i texten som beskrev de plattformar som finns idag, men det kommer nog senare.
Amd har Ryzen, threadripper, Epic.
Intel har 1151, 2011-3,2066

Ska man vara riktigt krass, så har Intel även 1151-2.
Hur Intel kunde göra som de gjorde med Gen8 kan jag inte förstå.
Förstår inte logiken i Intels val att fullständigt köra över Z270 på det sätt de nu har gjort...

Kan det vara världshistoriens kortaste livslängd på ett moderkort?

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide tycker jag Lagom djupgående och täcker det mesta utan att bli för lång. Tummen upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Toppenguide! Dock är jag lite nyfiken varför ni inte tagit upp att modermodemet är själva hjärtat i hårddisken.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@Ang3r: Men det finnes ju HÄR

Permalänk
Medlem

Tack, det är detaljer och djupet kring hårdvara som har länge behövts veta mera om.

Jag tog och kikade på min gamla Sandy-Bridge burk.

I/O med FireWire och E-Sata.

Vad gammalt och fyfan vad fort tiden har flugit förbi sen 2011.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De må ha blivit mindre men jag blir nog en av de sista som prompt skall ha ATX. Det känns redigt och rejält och man kompromissar inte med något. E-ATX känns overkill, men ATX är precis lagom.

Skulle visst kunna tänka mig någon av de mindre formfaktorerna till en "plojdator", men min rediga arbetsstation/gamingsdator ska prompt ha ett ATX-moderkort, så är det.

Instämmer, mina kort är tamef-n alltid fullsmockade redan efter något år och då använder jag inte ens ljudkort eller externt nätverkskort, eller andra normala kort i modern tid...

Har alltid letat de största chassierna som funnits och ändå har man närapå behövt skruvtvingar för att klämma in allt kablage i burken. Jag har alltid irriterat mig ordentligt på att midtower chassierna är så jädra små! Blir tamefan ett fullstort rackskåp här så snart jag får tag på ett jag kan hämta! ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@M_X_E_Q: Bra länk, borde vara en klistrad tråd på förstasidan

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har samma inställning även jag. Mini ITX känns för smått. Kan vara bra för folk med ont om plats, men det har inte jag med ett gigastort skrivbord. Till och med kattskålarna finns på bordet ^^

Mini-itx är för stoooooooooort.
Själv behöver jag inte fler anslutningar än vad en nuc/brix tillhandahåller, så om någon tillverkare skulle ha erbjudit ett mobo i storlek av brix/nuc med en desktop cpu samt full pci-e port så hade jag varit helt såld.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@DST: Vad är poängen med ett moderkort som är mycket kortare än grafikkortet? Om man ändå behöver har plats i chassit för grafikkortet och cpu kylare så förstår jag inte riktigt vad man tjänar på att ha ett moderkort i pyttestorlek.

För små chassin ja, men inte om man iaf behöver ett större chassi.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför de inte bygger en ny atx standard modell riktigt stort moderkort och att man själv får skräddarsy sitt moderkort. Vill designa mitt eget moderkort tex hur många Nwme (m2) jag vill ha och var de skall placeras. Saknar även ett moderkort för sli med endast 2st PCI-e slottar men säg 20cm från varandra. Likaså Chassi bara designa själv i en konfigurator på nätet. Dream ON

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@DST: Vad är poängen med ett moderkort som är mycket kortare än grafikkortet? Om man ändå behöver har plats i chassit för grafikkortet och cpu kylare så förstår jag inte riktigt vad man tjänar på att ha ett moderkort i pyttestorlek.

För små chassin ja, men inte om man iaf behöver ett större chassi.

Finns ju fler komponenter än just mobo å gpu i en dator, om mobot är mindre kan ju hela datorn bli mindre.
Sen vem vet, om mobosorna blir mindre kanske tillverkarna släpper grafikkort som matchar den nya moderkortsstandarden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Citat:

Det klassiska konceptet med nord- och sydbrygga började luckras upp med AMD:s lansering av Athlon 64 år 2003, och nådens år 2011 med Intel ”Sandy Bridge” markerade slutet för nordbryggan, när PCI Express-anslutningarna för grafikkort slutligen integrerades på själva processorn efter att minneskontrollern gått samma väg ett par år tidigare

Lynnfield var först med den konfigurationen 18 månader tidigare. Bloomfield behöll nordbryggan, men Lynnfield har allt på samma chip, vilket gör det till Intels största mainstream-chip på länge, precis under 300mm2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

En lättläst, lagom lång artikel.
Perfekt för nybörjaren.

Flera sådana!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De må ha blivit mindre men jag blir nog en av de sista som prompt skall ha ATX. Det känns redigt och rejält och man kompromissar inte med något. E-ATX känns overkill, men ATX är precis lagom.

Skulle visst kunna tänka mig någon av de mindre formfaktorerna till en "plojdator", men min rediga arbetsstation/gamingsdator ska prompt ha ett ATX-moderkort, så är det.

Kan man kanske säga:
ATX är för nördar
mATX är för hipsters

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan man kanske säga:
ATX är för nördar
mATX är för hipsters

Lite så är det väl. Det verkar vara väldigt vanligt att folk i första rummet säger "Jag vill att min dator ska vara så här liten", och sedan kommer funktionerna i andra hand.

För mig är det tvärt om. Jag säger "Jag vill att min dator skall ha de här komponenterna, få plats med de här fläktarna i de här positionerna, ha den här radiatorn etc etc. Får det plats på mindre än ATX? Kanon! Men... Det har aldrig hänt, så det blir ATX framgent också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Lite så är det väl. Det verkar vara väldigt vanligt att folk i första rummet säger "Jag vill att min dator ska vara så här liten", och sedan kommer funktionerna i andra hand.

För mig är det tvärt om. Jag säger "Jag vill att min dator skall ha de här komponenterna, få plats med de här fläktarna i de här positionerna, ha den här radiatorn etc etc. Får det plats på mindre än ATX? Kanon! Men... Det har aldrig hänt, så det blir ATX framgent också.

Det du talar om har väl snarare mer med chassi-storlek att göra än moderkortsstandarden?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Inte ett ord om OC å MosFET samt värmespridare, vattenkylning på mobo å div flaskhalsar som finns i div styrkretsar å andra begränsningar av till ex strömmatning till mobo.

En guide av nybörjare för nybörjare.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite så är det väl. Det verkar vara väldigt vanligt att folk i första rummet säger "Jag vill att min dator ska vara så här liten", och sedan kommer funktionerna i andra hand.

För mig är det tvärt om. Jag säger "Jag vill att min dator skall ha de här komponenterna, få plats med de här fläktarna i de här positionerna, ha den här radiatorn etc etc. Får det plats på mindre än ATX? Kanon! Men... Det har aldrig hänt, så det blir ATX framgent också.

Körde uATX den här gången, hade ATX innan. Numer är det inga problem med att få plats med fyra DIMM-platser och ändå ha en rejäl CPU-kylare, och då är det bara en skillnad kvar: Med de fyra kortplaster som uATX innebär, finns det inte plats för mer än ett grafikkort. Man kan ha ett grafikkort (oftast närmast CPUn) och ett eller två som bara tar upp en plats längst ner. Detta funkar bra med vanliga grafikkort, som drar 16 banor från CPUn till den första platsen och sedan använder banorna från PCHn till de övriga. Insåg senaste gången också att man lika gärna kan ha Wifi från en USB 3-port, eftersom bandbredden räcker, och man vill inte ha antennerna på baksidan av en plåtlåda uppressad mot väggen.

I en låda som Define mini är det inte trångt med kablarna, den är lika stor som en R4 i bredd men något lägre för att det är tre kortplatser mindre. Nästa gång blir det en utan plats för optisk drive så att den kan vara lite smalare, men annars är jag nöjd med den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bloopy:

Inte ett ord om OC å MosFET samt värmespridare, vattenkylning på mobo å div flaskhalsar som finns i div styrkretsar å andra begränsningar av till ex strömmatning till mobo.

En del av detta kommer tas upp i guidens andra del; en del ligger utanför guidens scope.

Citat:

En guide av nybörjare för nybörjare.

Detta är nämligen en ganska träffsäker analys. Framförallt är guiden huvudsakligen riktad till nybörjare och glada amatörer, inte till aspirerande proffsöverklockare, och jag gör inga anspråk på att vara någon expert på varken överklockning eller moderkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mpat:

Lynnfield var först med den konfigurationen 18 månader tidigare. Bloomfield behöll nordbryggan, men Lynnfield har allt på samma chip, vilket gör det till Intels största mainstream-chip på länge, precis under 300mm2.

Det har du alldeles rätt i. Felet är åtgärdat; tackar ödmjukast!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

vilket blir gott av att moderkortet hamnar i skymundan?

säkert bra artikel för dom som inte kan någonting, jag blev bara förvånad att jag inte lärde mig något alls av den

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cordinator:

vilket blir gott av att moderkortet hamnar i skymundan?

Syftade på att moderkortets relevans varken ska överskattas eller underskattas.

Citat:

säkert bra artikel för dom som inte kan någonting, jag blev bara förvånad att jag inte lärde mig något alls av den

Det vore konstigt om det inte fanns en enda läsare mer kunnig om moderkort än jag. Någon nivå måste guiden ligga på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers