Oculus sänker priset för Rift och Touch

Permalänk
Melding Plague

Oculus sänker priset för Rift och Touch

Under en begränsad tid säljs nu Oculus Rift och Oculus Touch tillsammans för motsvarande 4 200 kronor, vilket är den lägsta prisnivån hittills för paketet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad snabba de var på att kontra sweclockers julkalender!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli rimligt. Gillas!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Själv la man runt 10k för samma som early adopter

Permalänk
Medlem

Fast vänta nu, i artikeln från 12 oktober skriver ni att den då sänktes permanent till 399 USD, motsvarande cirka 4 000 kronor inklusive moms.
Då är ju 419 euro (ca 4200 kr) en höjning av priset och inte en sänkning.

Eller drog dom en rövare i oktober för att få publicitet men struntade i att sänka priset?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kokkelimokk:

Fast vänta nu, i artikeln från 12 oktober skriver ni att den då sänktes permanent till 399 USD, motsvarande cirka 4 000 kronor inklusive moms.
Då är ju 419 euro (ca 4200 kr) en höjning av priset och inte en sänkning.

Eller drog dom en rövare i oktober för att få publicitet men struntade i att sänka priset?

Den kostade 449 euro innan, alltså motsvarande 4 500 kronor. Tror den tidigare artikeln skrevs innan priset i euro ändrats, vilket är varför det ser lite konstigt ut. Men, den är alltså 300 kronor billigare nu.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Fast vänta nu, i artikeln från 12 oktober skriver ni att den då sänktes permanent till 399 USD, motsvarande cirka 4 000 kronor inklusive moms.
Då är ju 419 euro (ca 4200 kr) en höjning av priset och inte en sänkning.

Eller drog dom en rövare i oktober för att få publicitet men struntade i att sänka priset?

Dollar brukar alltid anges utan tax. 450€ var samtidigt inkl svensk moms och frakt till sverige.

Permalänk
Medlem

@Squallie: Glöm inte elektronikskatten också. Det är häftigt att betala skatt..............

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrpijey:

@Squallie: Glöm inte elektronikskatten också. Det är häftigt att betala skatt..............

Jo glöm den skatten här. Den gäller inte på importerade grejer. Beställer man från deras egen site så är det inte från svensk återförsäljare

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Något nytt måste vara nära att utannonseras med alla dessa prissänkningarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Något nytt måste vara nära att utannonseras med alla dessa prissänkningarna?

Enligt Oculus-chefen Brendan Iribe kommer de inte släppa någon Rift 2 förrän tidigast 2019.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur oculus room scale fungerar i dagsläget? Kräver det mer inköp utöver detta och är vive fortfarande att föredra då, tror dyrare? (trots kalenderpris)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Någon som vet hur oculus room scale fungerar i dagsläget? Kräver det mer inköp utöver detta och är vive fortfarande att föredra då, tror dyrare? (trots kalenderpris)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det fungerar mycket bra om man kompletterar med en extra sensor(för 3 totalt). Upplever aldrig hack i trackingen, men man får vara noga med att hitta bra positioner och kalibrera ordentligt.

Jämfört med vive märker jag ingen skillnad i tracking, blir mest smaksak i vilka handkontroller man gillar och vilka spel man primärt är sugen på.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jämfört med vive märker jag ingen skillnad i tracking, blir mest smaksak i vilka handkontroller man gillar och vilka spel man primärt är sugen på.

Lite bökigare att dra USB förlängningskablar för Rift-kameror därför att helst ska man ju vara omringad av dessa två eller tre kameror och ändå kan man inte täcka upp lika stort utrymme. Vivens fyrar har bredare "synfält" och behöver bara strömsättas men för nuvarande prissättning är ju Riften klart mer prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jag tycker det fungerar mycket bra om man kompletterar med en extra sensor(för 3 totalt). Upplever aldrig hack i trackingen, men man får vara noga med att hitta bra positioner och kalibrera ordentligt.

Jämfört med vive märker jag ingen skillnad i tracking, blir mest smaksak i vilka handkontroller man gillar och vilka spel man primärt är sugen på.

Instämmer. Det går att lösa med två sensorer om man sätter dem högt upp i motsatta hörn och riktar de in mot mitten, men med tre sensorer blir det klockrent.

Rift och Vive är i princip samma sak nuförtiden, men det som ingår i Rift + Touch paketet ger betydligt mer för pengarna än vad man får med Vive. Rift + Touch + en tredje sensor är runt tre tusen kronor billigare än Vive + Deluxe Audio Strap (vilket man får köpa till för en tusenlapp extra om man vill ha samma funktionalitet som Rift har out of the box). De flesta anser också att Touch-kontrollerna är mycket skönare och mer flexibla än Vives "wands" i och med att Touch även har fler knappar. Oculus Dash är också en väldigt stor fördel.

Vives styrka just nu ligger i att den verkar får mer fokus från stora spelstudios. Nästan allt på Steam funkar med Rift också även om den i vissa fall inte får officiellt stöd i och med att SteamVR är tänkt att strunta i vilken hårdvara man använder, men det har funnits ett par fall där en studio aktivt stoppar spelet att starta på en Rift, vilket jag personligen är jättelöjligt och skadar VR-marknaden. Det standardiserade API:et OpenXR som lär komma under 2018 borde lösa dessa problem.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

Tycker ni att det är värt att köpa?

För jag är väldigt fundersam just nu

Permalänk
Medlem

Väntar på mera högupplösta varianter. Generation 2 kan ju inte vara så långt ifrån nu tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Väntar på mera högupplösta varianter. Generation 2 kan ju inte vara så långt ifrån nu tycker jag.

Oculus kommer definitivt inte att släppa några fler high-end headsets innan 2019, och HTC kommer troligtvis inte heller att göra det. Majoriteten av det som släpps under 2018 kommer vara standalone headsets utan positional tracking, samt Mixed Reality headsets. De senare kommer i många fall vara mer högupplösta och ha bredare FoV än Rift och Vive, men tills OpenXR är klart och implementerat i majoriteten av de VR-spel som finns så kommer du inte kunna göra särskilt mycket roligt med MR-headsets som gamer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Facebook tjänar nog mer på att få flera kunder till deras plattform och borde sänka riften ännu mer.

4200kr är fortfarande väldigt mycket för en normal person för en "leksak".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Facebook tjänar nog mer på att få flera kunder till deras plattform och borde sänka riften ännu mer.

4200kr är fortfarande väldigt mycket för en normal person för en "leksak".

Samma prisnivå som en medelbra datorbildskärm, eller hyfsat grafikkort.
2500kr billigare än den för nuvarande mest populära bildskärmen på prisjakt. Och jag hade valt vr alla dagar i veckan över en 27" 144hz skärm.

Att kalla det för mycket är verkligen att ta i ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xermalk:

Samma prisnivå som en medelbra datorbildskärm, eller hyfsat grafikkort.
2500kr billigare än den för nuvarande mest populära bildskärmen på prisjakt. Och jag hade valt vr alla dagar i veckan över en 27" 144hz skärm.

Att kalla det för mycket är verkligen att ta i ...

Samma prisnivå men men har mer användning av ett grafikkort eller en skärm man dagligen använder jämfört med ett VR-headset man tar fram någon gång ibland bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Samma prisnivå men men har mer användning av ett grafikkort eller en skärm man dagligen använder jämfört med ett VR-headset man tar fram någon gång ibland bara.

Om inställningen är att inte använda något så spelar det ju ingen roll vad det kostar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Om inställningen är att inte använda något så spelar det ju ingen roll vad det kostar.

Klart priset spelar stor roll.
Innan du köper snowboard/skidutrustning för 20 000kr kanske du vill ha något billigare eller rent utav hyra utrustning för att prova på om det är något för dig.

Hur vet man om VR är något att ha när det är så nytt och dyrt? Själv hade jag DK2 som jag använde 4-5ggr innan jag tröttnade och sålde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Klart priset spelar stor roll.
Innan du köper snowboard/skidutrustning för 20 000kr kanske du vill ha något billigare eller rent utav hyra utrustning för att prova på om det är något för dig.

Hur vet man om VR är något att ha när det är så nytt och dyrt? Själv hade jag DK2 som jag använde 4-5ggr innan jag tröttnade och sålde det.

På dig lät det som att det måste vara billigt så du kan läsa det på hyllan.

Nu säger du att det måste vara billigt för att det finns för få ställen att testa det på? Detta stämmer heller inte spå det finns massor med billiga alternativ att testa VR, till exempel Google Cardboard, Google Daydream eller vad nu Samsungs heter.

Så jag tror nog att du tycker det inte är något för dig och då tycker du självklart att det är dyrt. Precis som jag tycker att ha en häst är dyrt för jag inte är intresserad utav att rida.

Permalänk
Medlem

För mig spelar inte priset någon roll. Jag väntar på nästa version.
Jag vet att om jag köper HTC Vive eller Oculus Rift kommer det inte dröja särskilt lång tid innan nästa version utannonseras, vilket bara kommer få mig att ångra mitt köp.
Jag har testat Oculus Rift DK2 och känner att det verkligen behövs ett snäpp högre upplösning, men det mest intressanta är ju allt prat om trådlösa VR-headsets.

Jag såg att någon nämnde att nästa version av oculus Rift kommer runt 2019. Då får man hoppas på att nästa HTC Vive hinner komma ut tidigare. Det är Vive:n jag vill ha trots allt.

Permalänk
Medlem

Detta är fel. Riften kostade 399 euro på black friday så det är inte lägsta någonsin dock lägre än ordinarie på 450.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt HTC Vive för 9500 kr för 1.5 år sen. Om jag hade köpt ett VR-headset idag, så hade det varit Rift.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

@Tachiyon: Varför hade du köpt ett Rift idag och inte ett Vive?

Permalänk

@B.Linder: Men är SDE mindre märkbart på Rift mot Vive?
Jag själv har en Vive och jag anser att SDE förstör mycket av spelupplevelsen för mig.
Det är speciellt märkbart när jag kör mer detaljerade spel som typ Fallout osv. när det är mer avskalad och enkel grafik är det inte lika påtagligt. Jag kör med Supersampling.

Mitt råd är att vänta med VR tills skärmarna är bättre om man är kräsen grafiskt. Förutom SDE och låg upplösning så är Vive en riktigt häftig upplevelse.

SDE=Screen Door Effect

Permalänk
Medlem

@Cypress_86: Mest för att jag skaffade VR, var egentligen för Elite: Dangerous.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e