Samsungs ultrabreda CHG90 först med certifiering för VESA Display HDR

Permalänk
Melding Plague

Samsungs ultrabreda CHG90 först med certifiering för VESA Display HDR

Mindre än en vecka efter avtäckandet av Display HDR certifieras Samsungs ultrabreda CHG90 och CHG70 för standarden. Därutöver står kvantprickar, 144 Hz och Freesync 2 på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De här skärmarna är överprisade så in bomben i sverige, C27HG70 kostar t.ex. under 6000kr på Amazon men 7000kr+ i Svenska respektabla butiker.

Just de här modellerna har också fått mycket skit då det ser ut som de har FreeSync 2 men sen inte har den men kanske har det iaf men sen inte, vet inte hur det är idag men FreeSync spannet vid release var katastrof och dög inte för FreeSync 2 specifikationen.

Permalänk

Kollar specsen på VESA standarden och på responstiden verkar alla vara densamma (8 frames) från svart till vit.

Det säger mig dock inte så mycket, det varierar väl beroende på frameraten?
Menar är skärmen 60hz så är 8 frames 84ms, vilket låter skyhögt.
Är det 24hz (TV/Film) är det 333ms.

Känns som ja måste missa nånting.

Permalänk
Inaktiv

1080 i höjd, jag har mer på min gamla tn från 2010.. (1200)

Annars grym skärm, priset inte högt med tanke på hur imponerande skärmen är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

1080 i höjd, jag har mer på min gamla tn från 2010.. (1200)

Annars grym skärm, priset inte högt med tanke på hur imponerande skärmen är.

Beror på om du vrider på skärmen. Om du vill jobba på höjden.

Det är en gamingskärm, ingen programmeringsskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Beror på om du vrider på skärmen. Om du vill jobba på höjden.

Det är en gamingskärm, ingen programmeringsskärm.

Men en gamingskärm i den upplösningen? Den är ju inte ens quad-hd, för 16000:-??
Känns sjukt överprisad. Vore mycket mer rimligt pris om den iaf var dubbel quad-hd, dvs 5120*1440p.

Nu är den ju knappast mycket att hänga i julgranen, som två 1080p bredvid varandra för 16000:-? Nej tack..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oouhdawg:

Beror på om du vrider på skärmen. Om du vill jobba på höjden.

Det är en gamingskärm, ingen programmeringsskärm.

Grym ide, jag hade en kollega som vride sina 24" WS skärmar, det så helknasigt ut. Att vrida denna blir riktigt komisk.

Sedan ser jag det mer som en allroundskärm. De krävs lite tänkande till vad den ultimata upplösningen är. Man kan ju mjukvarumässigt klyva skärmen och få 2st 1920*1080 skärmar utan kant och det är riktigt imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det är en gamingskärm, ingen programmeringsskärm.

Gamingskärm? med 1080p på 49" fyfan för pixel-hell.

Det känns snarare som just en jobb/ programmeringskärm

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Grym ide, jag hade en kollega som vride sina 24" WS skärmar, det så helknasigt ut. Att vrida denna blir riktigt komisk.

Sedan ser jag det mer som en allroundskärm. De krävs lite tänkande till vad den ultimata upplösningen är. Man kan ju mjukvarumässigt klyva skärmen och få 2st 1920*1080 skärmar utan kant och det är riktigt imponerande.

Lite så jag tänker också, att dela den till 2st 1080 och ha 144hz på respektive utan kanter, grymt helt klart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benizakura83:

Gamingskärm? med 1080p på 49" fyfan för pixel-hell.

Det känns snarare som just en jobb/ programmeringskärm

2 st 1080p bredvid varandra är alldeles utmärkt för gaming. Höjden skiljer sig knappt mot en vanlig 24" skärm, så 1080 pixlar där är inga problem.

Permalänk
Medlem

32tums skrämen ja tack!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Konceptet med den där för spel är genialt men pixelstorleken är faktiskt i vidrigaste laget. Jag såg en på demo förut och två 27" i yta är sjukt coolt! Tre skärmar surround är en sak men två såhär utan kanter är perfekt size utan överflödig periferi.

Håller dock med föregående om att 5120x1440 vore en bättre lösning och låt den stanna på typ 75hz med adaptive sync. Gärna med ett PbP-mode så du kan koppla den som två skärmar om du vill och använda fullskärmsfunktioner sida vid sida men utan kant emellan, men jag tror att den redan kan det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ge mig liknande fast OLED och G-Sync så betalar jag gladeligen! Men jag klagar inte om de smäcker upp det till 4k istället, så 2x4k. Då kan jag gärna betala det dubbla!

Permalänk

Vad betyder det att den har kvantprickar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosmicana:

Vad betyder det att den har kvantprickar?

Svensk översättning av Quantum dot som är Samsungs ersättning till OLED

Permalänk
Inaktiv

På priset får man också usel hantering av fönster in windows och akut brist på vertikala pixlar. Det är ju som hittat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Terrell:

Svensk översättning av Quantum dot som är Samsungs ersättning till OLED

Hmm. Det här har jag lite svårt för ;).

Det som särskiljer OLED från LCDpalelerna är att belysning och färgsättning görs av samma del OLEDen står för belysningen och även färgsättning. Det behövs alltså ingen bakgrundsbeslysning.

Samsungs nuvarande Quantum dot-produkter använder bakgrundsbelysning så deras quantumdots är i nuläget en paneltyp som är mer att likna vid LCDpaneler.
Det forskas på att även få quantum-dot lagret att stå även för ljussättning och då kommer det väl mer att likna OLED, men produkter som använder denna teknik finns väl inte i handeln ännu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Terrell:

Svensk översättning av Quantum dot som är Samsungs ersättning till OLED

Samsungs marknadsavdelning kör mycket Jedi mind-tricks.

Kvantprickar är vare sig "Samsungs" eller på något sätt ersättning till OLED. En OLED med kvantprickar skulle kunna bli riktigt intressant till exempel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Söderbäck:

Samsungs nuvarande Quantum dot-produkter använder bakgrundsbelysning så deras quantumdots är i nuläget en paneltyp som är mer att likna vid LCDpaneler.

Kvantprickarnas effekt ligger i ljuset och paneltypen är alltså inget nytt. Det är samma gamla LCD-VA-teknik som har funnits i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

2 st 1080p bredvid varandra är alldeles utmärkt för gaming. Höjden skiljer sig knappt mot en vanlig 24" skärm, så 1080 pixlar där är inga problem.

Med denna utformning skulle det vara minst 2k för att var dugligt. En pixeltäthet på 80 är horribelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

En gamingskärm ska givetvis köras i 144 FPS. Vem här kan driva 2x4k i 144 FPS i moderna spel???? Så enligt mig är det en grym upplösning för skärmens målgrupp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En gamingskärm ska givetvis köras i 144 FPS. Vem här kan driva 2x4k i 144 FPS i moderna spel???? Så enligt mig är det en grym upplösning för skärmens målgrupp.

Skickades från m.sweclockers.com

7680x2160 hade varit för tungt, men 5120x1440 som de flesta hade önskat är mindre pixlar än 3840x2160, och om man har 14000:- att lägga på en skärm har man nog råd att lägga lite pengar på ett grafikkort också.

21:9 på 34" med 3440x1440, 100Hz och G-Sync känns mera vettigt som gamingskärm i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

På priset får man också usel hantering av fönster in windows och akut brist på vertikala pixlar. Det är ju som hittat.

Detta.

Jag kan för mitt liv inte begripa hur man inte lyckats skapa ett dynamiskt system för skärmstorlek och dess pixlar än. Att bara köra något i 4k kan ju få fullständigt förödande effekt.

Jag tror jag ska starta en gnälltråd i forumet om detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

En gamingskärm ska givetvis köras i 144 FPS. Vem här kan driva 2x4k i 144 FPS i moderna spel???? Så enligt mig är det en grym upplösning för skärmens målgrupp.

Skickades från m.sweclockers.com

Nåja, köper man en skärm för 15 lax så kan det ju tänkas att man vill ha kvar den efter nästa dator uppgradering? Går ju alltid att skala ner eller sänka detaljerna om datorn inte pallar med.

Dessutom kunde man ju stannat på 1440 eller 1600 pixlar på höjden och motsvarande på bredden, valet står inte mellan 3840x1080 och 7680x2160. Och sedan undrar jag om du själv verkligen ser skillnaden mellan 100hz och 144hz? Skulle varit intressant hur många som snappar upp den skillnaden vid ett "blindtest".

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
@Söderbäck:
Kanske lite fel ordval men Samsung har valt att producera QLED istället för OLED pga dålig OLED yield

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Terrell:

Kanske lite fel ordval men Samsung har valt att producera QLED istället för OLED pga dålig OLED yield

Ja, Samsung får inte till produktionen av stora OLED-paneler som kan konkurrera med LG Displays OLED-modeller på TV-sidan.

Samt nej: "QLED" är endast Samsungs marknadsföringsknep för att ge försöka ge samma gamla vanliga VA-LCD-teknik ett lite vackrare skimmer, som följd av ovanstående faktum då. Finns inget annorlunda eller särskilt extra här jämfört med liknande lösningar från andra tillverkare. Jedi mind-tricks.

"QLED" är inget speciellt med andra ord. Men det är bra att Samsung för in tekniken i spelskärmar. De är de i alla fall först med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Kollar specsen på VESA standarden och på responstiden verkar alla vara densamma (8 frames) från svart till vit.

Det säger mig dock inte så mycket, det varierar väl beroende på frameraten?
Menar är skärmen 60hz så är 8 frames 84ms, vilket låter skyhögt.
Är det 24hz (TV/Film) är det 333ms.

Känns som ja måste missa nånting.

Kravet tycks vara 8 frames vid 60 Hz (backlighten ska alltså hinna nå "full fräs" på 133 ms) men att de även rekommenderar att 8 frames klaras även vid högre framrate.

Citat:

Meanwhile, a requirement for all tiers of the standard is a maximum response time for black-to-white transitions, i.e. the rise time. The particular latency requirement applies to the number of frames it takes for the backlight to fully respond after receiving the power signal. Typically, latency in this area is mostly a result of smoothening algorithms that are in place to reduce display flicker, and excessively high rise times would translate to a noticable latency in brightness. For all three tiers the requirement is 8 frames at 60Hz, or 133ms. The VESA is recommending the same 8 frame standard for other refresh rates as well, including 144Hz and 24Hz.

https://www.anandtech.com/show/12144/vesa-announces-displayhd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Med denna utformning skulle det vara minst 2k för att var dugligt. En pixeltäthet på 80 är horribelt

Skickades från m.sweclockers.com

2K är väl ändå 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

De här skärmarna är överprisade så in bomben i sverige, C27HG70 kostar t.ex. under 6000kr på Amazon men 7000kr+ i Svenska respektabla butiker.

Just de här modellerna har också fått mycket skit då det ser ut som de har FreeSync 2 men sen inte har den men kanske har det iaf men sen inte, vet inte hur det är idag men FreeSync spannet vid release var katastrof och dög inte för FreeSync 2 specifikationen.

Billigaste jag hittade var 632€ amazon uk 670. Österrike och tyskland 719€
https://geizhals.eu/samsung-c32hg70-lc32hg70qquxen-a1620985.h...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

2K är väl ändå 1080p?

JA mitt misstag, jag menar 1440p

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2