Mozilla svarar på kritik för automatiskt installerat tillägg i Firefox

Permalänk
Melding Plague

Mozilla svarar på kritik för automatiskt installerat tillägg i Firefox

Under veckan gjorde flera rapporter gällande att ett främmande tillägg hade installerats i Mozillas webbläsare Firefox automatiskt. Nu besvarar bolaget kritiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man häpnar.
Snart körs en fullscreen add du inte kan avbryta när datorn startas.
Årets ord är definitivt inte "me2" utan "integritetskränkande".

Permalänk
Avstängd

Påminner lite om Google+ och Youtube..man måste ha G+ för att ha ett Youtubekonto..Eller Itunes och Apple.

Visst, deras produkter och mjukvaror.. men lite moral före girighet får väl företagen ha?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Fast nu var det inte så illa som rubriken kan ha insinuerat. Läste du artikeln? @Svensktiger

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Man häpnar.
Snart körs en fullscreen add du inte kan avbryta när datorn startas.
Årets ord är definitivt inte "me2" utan "integritetskränkande".

Fattar inte varför du "tappar hakan" p g a detta? Det framgår ju att det var tänkt som en rolig upplevelse plus att det är borttaget!
Det är inte jordens undergång precis

Skrivet av HenKenny:

Fast nu var det inte så illa som rubriken kan ha insinuerat. Läste du artikeln? @Svensktiger

Tror inte tigern gjorde det faktiskt, och har han gjort det, så är det ett kraftigt missförstånd.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Det här är nästintill ett idiot-drag av Mozilla. Fullständigt oigenomtänkt, eller så känner dom efter hur långt dom kan gå innan deras användare reagerar. Med dagens intresse för den personliga integriteten så måste dom vara införstådda med att vi inte vill ha saker installerade av Mozilla, eller någon annan, utan vår vetskap eller godkännande.

Tilltaget kan riskera att orsaka massflykt ifrån firefox istället för att upplevas som något "roligt".`Iallafall jag kommer återigen att installera Chrome sålänge, tills detaljerna kommer fram på hur man definitivt och permanent kan hantera sådant här. Inte för google är bättre i någon tolkning, men vad jag vet så installerar dom inte saker för att dom kan vara roliga.

Permalänk
Medlem

Kaykas-Wolff, marketing director hos Mozilla borde få sparken. Det här är inte första gången hen gör något idiotiskt.

http://www.oregonlive.com/business/index.ssf/2009/07/ads_on_b...

"Webtrends, a Portland firm that measures Internet traffic and online behavior, triggered some very angry examples of the latter today with a new marketing campaign.

The company asked, online and in an ad wrapped around a MAX train: "Should cyclists pay a road tax?"
...
"What we're trying to do is take this at times fragmented discussion around taxation and bicycling and put a framework around it," said Jascha Kaykas-Wolff, WebTrends' marketing vice president. "

DTMFA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem

Dumt att lägga till något utan användarens godkännande, vet inte riktigt vilka reaktioner dom hade förväntat sig.

Med det sagt, är ARGet värt att kolla upp?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

"Tillägget kunde bara installeras på system med tillåtelse via Shield Studies, en funktion som gör det möjligt att prova på nya funktioner i webbläsaren i förtid."

Vad gnäller folk för?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Musikälskare

Skrämmande, det är sånt här som gör att man börjar bojkotta vissa bolag, ett farligt spel av Mozilla

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

"Tillägget kunde bara installeras på system med tillåtelse via Shield Studies, en funktion som gör det möjligt att prova på nya funktioner i webbläsaren i förtid."

Vad gnäller folk för?

För att Shield Studies tydligen är påslaget per default (vilket kanske bara gäller nya installationer, jag är osäker).

Storm i ett vattenglas för min del, även om jag håller med om att det inte borde vara påslaget per default utan att fråga användaren.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

För att Shield Studies tydligen är påslaget per default (vilket kanske bara gäller nya installationer, jag är osäker).

Storm i ett vattenglas för min del, även om jag håller med om att det inte borde vara påslaget per default utan att fråga användaren.

Men varför installera det om du inte ska ha det? Är väl rätt självklart att det är påslaget default?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Men varför installera det om du inte ska ha det? Är väl rätt självklart att det är påslaget default?

Förstår inte vad du menar. Om man gör en nyinstallation av Firefox (osäker på om det även sker vid versionsuppdatering), så är tydligen Shield Studies påslaget per default. Det innebär att Mozilla har fritt fram att installera experimentella extensions, utan att fråga användaren om lov (vilket de alltså har gjort, "Mr. Robot"). Det är dåligt beteende.

Bättre beteende är att explicit fråga användaren "Vill du aktivera Shield Studies, som innebär att <blablabla>?", när man startar igång Firefox första gången efter nyinstallation.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Förstår inte vad du menar. Om man gör en nyinstallation av Firefox (osäker på om det även sker vid versionsuppdatering), så är tydligen Shield Studies påslaget per default. Det innebär att Mozilla har fritt fram att installera experimentella extensions, utan att fråga användaren om lov (vilket de alltså har gjort, "Mr. Robot"). Det är dåligt beteende.

Bättre beteende är att explicit fråga användaren "Vill du aktivera Shield Studies, som innebär att <blablabla>?", när man startar igång Firefox första gången efter nyinstallation.

Fast det framgår inte vad jag tycker, utan som jag uppfattar det så är det om du väljer att installera Shield Studies så är denna funktion aktiverad.

En funktion för att testa nytt material brukar ju inte vara aktivt på en nyinstallation av ett program?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Till följd av uppståndelsen har företaget sedermera valt att flytta tillägget till den officiella nedladdningsplatsen som frivilligt tillägg till Firefox, där den bör dyka upp inom kort

Så ta det nu lugnt

Själv tycker jag inte det vart så farligt, tvärtom faktiskt, tyckte det vart en fin lite julklapp till dom som väljer att aktivera det.
Dom som inte visste om det, hade aldrig märkt något.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Förstår inte vad du menar. Om man gör en nyinstallation av Firefox (osäker på om det även sker vid versionsuppdatering), så är tydligen Shield Studies påslaget per default. Det innebär att Mozilla har fritt fram att installera experimentella extensions, utan att fråga användaren om lov (vilket de alltså har gjort, "Mr. Robot"). Det är dåligt beteende.

Bättre beteende är att explicit fråga användaren "Vill du aktivera Shield Studies, som innebär att <blablabla>?", när man startar igång Firefox första gången efter nyinstallation.

Skrivet av Christoffer1989:

Fast det framgår inte vad jag tycker, utan som jag uppfattar det så är det om du väljer att installera Shield Studies så är denna funktion aktiverad.

En funktion för att testa nytt material brukar ju inte vara aktivt på en nyinstallation av ett program?

Hej!

Efter en installation av Mozilla Firefox är "Shield Studies" automatiskt aktiverat, men eventuella program och tillägg som installeras kan kräva användarens samtycke. I det här fallet krävdes inget samtycke, men de användare som fick tillägget installerat hade dock funktionen aktiverad. Det var just avsaknaden av en förfrågan till användaren som blev kritiserat, samt att en majoritet verkar ha varit ovetande om Shield Studies.

Hoppas det klarade upp eventuella förvirringar!

MvH,
Mathias

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Hej!

Efter en installation av Mozilla Firefox är "Shield Studies" automatiskt aktiverat, men eventuella program och tillägg som installeras kan kräva användarens samtycke. I det här fallet krävdes inget samtycke, men de användare som fick tillägget installerat hade dock funktionen aktiverad. Det var just avsaknaden av en förfrågan till användaren som blev kritiserat, samt att en majoritet verkar ha varit ovetande om Shield Studies.

Hoppas det klarade upp eventuella förvirringar!

MvH,
Mathias

Fast står inte detta med någonstans? I något man accepterar under nedladdning av firefox? Skulle gissa på att det gör det men med tanke på att folk aldrig läser det dom accepterar så

Sen "kan" är ju även inget måste

Men tack för förklaring^^ Då är det lite mindre okej, så länge inte det är något man godkänner när man laddar ner / installerar firefox^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

För att Shield Studies tydligen är påslaget per default (vilket kanske bara gäller nya installationer, jag är osäker).

Storm i ett vattenglas för min del, även om jag håller med om att det inte borde vara påslaget per default utan att fråga användaren.

Förrän idag så kände jag inte till Shield Studies. Jag fick googla fram hur man ska slå av det, och även med guiden så finns det ingen meny eller knapp för att slå av skiten. Jag har 57.0.2, så det borde finnas om dom inte har tagit bort funktionen helt fram tills deras shitstorm har lagt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Fast nu var det inte så illa som rubriken kan ha insinuerat. Läste du artikeln? @Svensktiger

Skrivet av skog1s:

Fattar inte varför du "tappar hakan" p g a detta? Det framgår ju att det var tänkt som en rolig upplevelse plus att det är borttaget!
Det är inte jordens undergång precis

Tror inte tigern gjorde det faktiskt, och har han gjort det, så är det ett kraftigt missförstånd.

Vad ?
Dom pushar ut en addon som inte gör nånting annat än ger dig reklam ?
En addon som ingen bett om och dessutom försökte gömma sig.

Fattar inte hur en del kan vara så blasé för saker som dessa.
Visa lite stake och åtminstone försök att försvara er integritet lite.
Ingen annan kommer att göra det för er.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Blir man så illa kränkt av att ett företag försöker skapa en rolig grej med en TV serie för att försöka belysa säkerhetsfrågor för dess användare så vet jag fan om man ska dra hela "stake" argumentet..

"The Mozilla - Mr. Robot Connection
The Mr. Robot series centers around the theme of online privacy and security. One of the 10 guiding principles of Mozilla's mission is that individuals' security and privacy on the internet are fundamental and must not be treated as optional. The more people know about what information they are sharing online, the more they can protect their privacy.

Mozilla exists to build the Internet as a public resource accessible to all because we believe open and free is better than closed and controlled. We build products like Firefox to give people more control over their lives online."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Man häpnar.
Snart körs en fullscreen add du inte kan avbryta när datorn startas.
Årets ord är definitivt inte "me2" utan "integritetskränkande".

Slappna av lite. Snart börjar väl folk jämföra net neutrality med förintelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

@Svensktiger: Blir man så illa kränkt av att ett företag försöker skapa en rolig grej med en TV serie för att försöka belysa säkerhetsfrågor för dess användare så vet jag fan om man ska dra hela "stake" argumentet..

"The Mozilla - Mr. Robot Connection
The Mr. Robot series centers around the theme of online privacy and security. One of the 10 guiding principles of Mozilla's mission is that individuals' security and privacy on the internet are fundamental and must not be treated as optional. The more people know about what information they are sharing online, the more they can protect their privacy.

Mozilla exists to build the Internet as a public resource accessible to all because we believe open and free is better than closed and controlled. We build products like Firefox to give people more control over their lives online."

Och som påpekats verkar mozilla inte se ironin i detta.
Att predika en sak och sedan bryta mot det själv.
Häpnadsväckande.

Skrivet av anon99339:

Slappna av lite. Snart börjar väl folk jämföra net neutrality med förintelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad har dessa saker med tråden att göra ?

Permalänk
Inaktiv

@Svensktiger Bara en liknelse för att illustrera hur larvigt ditt första inlägg var.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@Svensktiger Bara en liknelse för att illustrera hur larvigt ditt första inlägg var.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du jämställer förintelsen med att mozilla installerar addons utan att användare bett om det.
Alternativet är att du tycker att man skall strunta i vissa saker bara för att andra saker är viktigare i vissas ögon.

Jag använder inte ens FF.
Men är ändå förvånad över hur fort utvecklingen att strunta helt i användarnas integritet går.
Marknaden är vidöppen för både program och OS där användarnas rättigheter respekteras.
Men inga av de stora husen vill av naturliga orsaker erbjuda nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Slappna av lite. Snart börjar väl folk jämföra net neutrality med förintelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law

Permalänk
Medlem

Jag har redan stängt av denna funktionen innan kompilering av firefox, det gjorde jag redan när firefox laddade ner en 264 binär utan mitt godkännande eller vetskap.

Jag gillar inte när mjukvaror blir trojaner och laddar ner okända saker utan att fråga om lov först.
Det är beteenden som beskriver skadlig mjukvara fast i så kallat erkända tillförlitliga mjukvaror brukar det kallas greyware.
Jag anser att det skadliga beteendet klassar mjukvaran som en trojan och det är inte första gången med firefox.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/shield

Permalänk
Medlem

Så jag tog mig en titt och kan inte hitta något i firefox för att stänga av Shield Studies, eller något som refererar till det.
Googlade hur man stänger av det och hittade följande...

Citat:

Mozilla describes it as follows:

When a study is available, you will automatically be enrolled if you meet the criteria. There will be occasions where we might prompt you for participation first. This will happen when a particular study needs to collect data that is not covered by default data collection policy. In these situations you'll see a complete disclosure of the data being collected in the study before you make the decision to participate. Firefox Pioneer is an example of an opt-in SHIELD study.

When the study ends, the add-on will be disabled but you will be able to see it so you have a record of what studies you've participated in.

kollade om den är installerad, och det är den.

Så situationen är mao följande.
1. Firefox har Shield Studies installerat och enabled by default
- Utan att jag fått välja om jag vill ha den installerad eller enabled.
2. Shield Studies kan installera grejor som läser av och interagerar med websidor du besöker, närsomhelst.
- SS har alltså installerat en Reklam app som inte bara läser av vad du gör på websites, utan också interagerar och ändrar innehåll.
3. Shield Studies kan, och har gjort detta UTAN att informera om det.
- Folk som inte har sett denna nyhet kommer med andra ord att få sina websidor ändrade av Mr.Robot utan att veta vad i helvete som pågår. Lite så där lagomt kul när du kollar ditt bankkonto, eller ska förnya recept på vårdguiden.
4. Shield Studies är installerat utan att "[] allow firefox to install and run studies" är i kryssat
- Med andra ord MOT min vilja

Mitt förtroende för Mozilla är helt nollställt. finns inte en chans i helvete att jag litar på deras browser längre.
Jag tror inte att mozilla själva skulle släppa något skadligt, men jag har inte förtroende alls för 3rd party reklam appar. Som Mozilla nu alltså har installerat utan min vetskap eller medgivande, en app som modifierar websidor, och hade jag aldrig läst denna nyhet så hade jag alltså aldrig vetat om vad det är som modifierar websidor som jag besöker.

Permalänk
Medlem

Storm under ett förstoringsglas.

20 instanser och 2G minne för 10 flärpar säger ändå dags för Opera eller Chromium igen. Men främst är väll webben av idag att skylla.

9000 rader trasig kod för att ladda en kattbild och ett tjog analysscript både dit och därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte att ni som känner att er integritet blivit krängt över detta använder Googles tjänster eller Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Så jag tog mig en titt och kan inte hitta något i firefox för att stänga av Shield Studies, eller något som refererar till det.

Det finns instruktion i länken jag postade.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/shield