ASUS GTX 560 ti 1GB DC 2. 144HZ skärm.

Permalänk
Medlem

ASUS GTX 560 ti 1GB DC 2. 144HZ skärm.

Hejsan.
Har en fråga angående Asus GTX 560 ti 1GB Dc2 och 144 HZ skärmar.

https://www.asus.com/Graphics-Cards/ENGTX560_Ti_DCII2DI1GD5/o...
https://www.inet.se/produkt/5409287/asus-geforce-gtx-560ti-10...
Den har ju DVI och Någon HDMI Mini alltså ingen Displayport.

Skärmen i fråga är inte inköpt ännu (är en kollega som har ett barn som önskar sig en 144hz skärm) så det är lite flexibelt med vad han ska köpa, förutom att den helst ska se cool ut

Sedan om det fungerar så kommer nästa fråga.
Klarar datorn att driva CS GO så att det är värt med 144hz 1920x1080?
Datorn i övrigt.
Athlon II x3 445 @ 3,3ghz.
8GB DDR3
2x500GB raid
Moderkortet tillåter upp till FX 8350 om det är värt att uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Googlade lite men kan inte hitta någon som testat med samma setup som er men en kille testade med likadan processor och ett GTX 950 och fick ut runt 100 fps när han sprang runt själv och 50-70 fps när det var action med vad jag förstod det som LOW settings och 16x MSAA. Videon var på ryska...

Permalänk

kör själv med en a10 5800k och ett gtx 660 vilket inte kan hålla 144+ konstant i csgo när man kör på vanliga maps, har även lägsta inställngarna på allt och måste stänga ner alla andra program o fixa med start options. Jag skulle inte köpt en 144 hz skärm till den datorn

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Googlade lite men kan inte hitta någon som testat med samma setup som er men en kille testade med likadan processor och ett GTX 950 och fick ut runt 100 fps när han sprang runt själv och 50-70 fps när det var action med vad jag förstod det som LOW settings och 16x MSAA. Videon var på ryska...

Skrivet av thecokeman:

kör själv med en a10 5800k och ett gtx 660 vilket inte kan hålla 144+ konstant i csgo när man kör på vanliga maps, har även lägsta inställngarna på allt och måste stänga ner alla andra program o fixa med start options. Jag skulle inte köpt en 144 hz skärm till den datorn

Jo det är ju ingen stark dator. Tror inte heller pojken har nytta av 144hz utan det handlar väl mer om att ha lika cool skärm som kompisarna. Det jag blev fundersam över var mest om ett så gammalt grafikkort har rätt HDMI version för att ge ut 144hz i 1920x1080 är lite dåligt insatt i sånt.
Moderkortet är ju tyvärr AM3 + och stödjer tyvärr som bäst 8350 vilket inte är det bästa för CS men bör väl i alla fall ge lite?
Deras budget är halvlåg. Så ska det uppgraderas blir det antingen ett R9 290 eller en FX 8320/50. Vad ger mest för CS? Jag har fått för mig att det är Processor som ger mest i det spelet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det är ju ingen stark dator. Tror inte heller pojken har nytta av 144hz utan det handlar väl mer om att ha lika cool skärm som kompisarna. Det jag blev fundersam över var mest om ett så gammalt grafikkort har rätt HDMI version för att ge ut 144hz i 1920x1080 är lite dåligt insatt i sånt.
Moderkortet är ju tyvärr AM3 + och stödjer tyvärr som bäst 8350 vilket inte är det bästa för CS men bör väl i alla fall ge lite?
Deras budget är halvlåg. Så ska det uppgraderas blir det antingen ett R9 290 eller en FX 8320/50. Vad ger mest för CS? Jag har fått för mig att det är Processor som ger mest i det spelet.

Det stämmer bra att det är ett processor-krävande spel. Har för mig att AMDS processorer presterar ganska dåligt i csgo pågrund av dålig styrka per kärna, csgo kan typ utnyttja max 2 kärnor har jag för mig. Han kan ju annars köpa en begagnad Intel plattform för bra pris!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det jag blev fundersam över var mest om ett så gammalt grafikkort har rätt HDMI version för att ge ut 144hz i 1920x1080 är lite dåligt insatt i sånt.

Nej, det har det inte. Men det spelar ingen större roll, för skärmar som klarar 144Hz över HDMI är väldigt sällsynta. HDMI används mest till TV-apparater, för datorskärmar är det oftast DisplayPort som gäller för att kunna utnyttja moderna skärmar till max. Det bästa vore nog att skaffa en skärm som klarar 144Hz via både DVI och DisplayPort, så fungerar det både med nuvarande och framtida grafikkort.

Om du inte redan gjort det så är ett tips att läsa igenom Sweclockers guide till bildskärmsköpet.

När det gäller prestandan så är det bara att kolla hur många fps han får nu, givet att hans nuvarande skärm också är 1080p. Det gäller bara att man stänger av V-sync så att bildfrekvensen inte begränsas av skärmens frekvens, så ser man ju hur många fps datorn är kapabel att trycka ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecokeman:

Det stämmer bra att det är ett processor-krävande spel. Har för mig att AMDS processorer presterar ganska dåligt i csgo pågrund av dålig styrka per kärna, csgo kan typ utnyttja max 2 kärnor har jag för mig. Han kan ju annars köpa en begagnad Intel plattform för bra pris!

Jo AMDS gamla FX Bulldozer var ju inte starka i spel med dåligt tråd utnyttjande. Men en FX 8350 borde väl i alla fall ge mer prestanda än en Athlon 445. Den är ju nästan 1ghz högre klockad trots allt. Byta plattform lär inte vara aktuellt i år i alla fall, och eftersom det är jag som kommer få göra jobbet är det inget jag är sugen på i första hand .

Skrivet av perost:

Nej, det har det inte. Men det spelar ingen större roll, för skärmar som klarar 144Hz över HDMI är väldigt sällsynta. HDMI används mest till TV-apparater, för datorskärmar är det oftast DisplayPort som gäller för att kunna utnyttja moderna skärmar till max. Det bästa vore nog att skaffa en skärm som klarar 144Hz via både DVI och DisplayPort, så fungerar det både med nuvarande och framtida grafikkort.

Om du inte redan gjort det så är ett tips att läsa igenom Sweclockers guide till bildskärmsköpet.

När det gäller prestandan så är det bara att kolla hur många fps han får nu, givet att hans nuvarande skärm också är 1080p. Det gäller bara att man stänger av V-sync så att bildfrekvensen inte begränsas av skärmens frekvens, så ser man ju hur många fps datorn är kapabel att trycka ut.

Jaha så DVI klarar 144hz hade fått för mig det bara gick köra 1920x1080 60hz kanske var någon gammal version av kontakten.
Det förenklar ju en hel del. Får ta och läsa guiden lite snabbt.
Skärmen han kör på nu har upplösningen 1600x1050 så blir ju inte helt jämförbart tyvärr.
Ska diskutera med honom på måndag så får vi se hur det blir men då vet jag i alla fall att det åtminstone kommer fungera om skärmen stödjer det.

Tack för tipsen !

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har använt ett 560Ti tillsammans med en 120Hz skärm, körde via DL-DVI.

Ooops.. såg att det redan var löst.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har använt ett 560Ti tillsammans med en 120Hz skärm, körde via DL-DVI.

Ooops.. såg att det redan var löst.

Japp han ska beställa en https://www.komplett.se/product/582846/datorutrustning/kringu... och en https://www.komplett.se/product/877285/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jävlar vad dyrt! Jag köpte en ny sladd för ett par år sedan och den kostade bara någon hundring. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jävlar vad dyrt! Jag köpte en ny sladd för ett par år sedan och den kostade bara någon hundring. :/

Jag kan tycka att kabeln bör ingå i skärmens paket men det gör den inte enligt sweclockers test. Går garanterat hitta billigare DVI D kablar om man lägger några minuter på att leta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fick ett SMS att pojken blev jättenöjd, så jag antar det fungerade bra

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tänk på att han måste in på skärm inställningar och ändra från 60hz till 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Tänk på att han måste in på skärm inställningar och ändra från 60hz till 144hz.

Det har jag visat kollegan hur man gör. Och med tanke på SMSet så tror jag det gick bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb