Värt att sälja delar från defekt laptop?

Permalänk

Värt att sälja delar från defekt laptop?

För att undvika att det liknar en annons, och ska vara till hjälp för andra, håller jag tråden generisk.

Jag har en någorlunda sliten laptop (ca 3 år gammal) som nyligen slutade fungera, och baserat på min felsökning verkar det som att problemet ligger i moderkortet - så det är inte värt att lägga pengar på att laga den. När jag undersökte den så märkte jag att RAM-stickan inte var fastlödd. Kan man få något för DDR3L-RAM? Jag har inget annat som stödjer den typen, och den nya som jag beställt tar DDR4L.

Övriga delar som jag kan tänka mig skulle kunna ha något värde är:

  • SATA 2.5" SSD - men den tänkte jag behålla, alternativt sätta in som extradisk i den nya (vissa modeller verkade stödja både m2 och 2.5" SATA, osäker på den jag köpte)

  • Skärmen, finns i flera olika datormodeller - men den kanske jag gör en Magic Mirror av

  • Batteriet

  • Hela datorn exkl lagring, för egen reparation eller som extradelar (musplatta, tangentbord, mm)

Vad tror ni andra?

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Visst kan du sälja den, är en hel del som säljer trasiga bärbara på te.x Tradera.

Du kan sälja antingen den hel som reparations objekt/reservdels dator, eller i delar, det första skulle jag tro är lättast.

Men räkna inte med någon större summa, såvida det inte är en exklusiv dator.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.