Crytek stämmer Star Citizen-utvecklaren Cloud Imperium Games för avtalsbrott

Permalänk
Melding Plague

Crytek stämmer Star Citizen-utvecklaren Cloud Imperium Games för avtalsbrott

Star Citizen-utvecklaren Cloud Imperium Games stäms nu av Crytek, då de uppges ha brutit mot avtalet mellan de två företagen och bland annat använt Cryengine 3 för två olika spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Amazon har ett eget gfx engine. Det visste jag faktiskt inte.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Amazon har ett eget gfx engine. Det visste jag faktiskt inte.

Ja det var mest intressant informationen i hela artikeln :).

Kanske Sweclockers ska göra en artikelserie om olika motorer och vem/vilka som använder dom. Skulle nog vara intressant läsning!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@zeleni: Baserad på CryEngine och med AWS services integration.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Amazon har ett eget gfx engine. Det visste jag faktiskt inte.

Det är CryEngine med nytt namn. Därför är Crytek sura.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Utöver detta har CIG släppt ytterligare ett spel som använder samma kod i grunden och bygger på samma motor, nämligen Squadron 42.

När släpptes SQ42? Vad har jag missat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Oh, Crytek me a river...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

När släpptes SQ42? Vad har jag missat?

Nä, släppt är fel ord i sammanhanget. Korrigerar det i nyheten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Amazon har ett eget gfx engine. Det visste jag faktiskt inte.

Lumberyard är en fork av Cryengine, precis som "StarEngine" som CIG använde.
Därför det gick så smidigt för dem att "byta" grafikmotor från "Cryengine" till "Lumberyard".
De behövde bara plocka in de delar de ville ha från Lumberyard - vilka mest handlar om integration av Amazon Web Services.

Jag antar att Amazon kommer vara nästa mål för Crytechs vansinnesadvokater.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Lumberyard

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Lumberyard är en fork av Cryengine, precis som "StarEngine" som CIG använde.
Därför det gick så smidigt för dem att "byta" grafikmotor från "Cryengine" till "Lumberyard".
De behövde bara plocka in de delar de ville ha från Lumberyard - vilka mest handlar om integration av Amazon Web Services.

Jag antar att Amazon kommer vara nästa mål för Crytechs vansinnesadvokater.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Lumberyard

Förmodligen var det lättast att "plocka" in de delar från Lumberyard in i deras befintliga källkod... än tvärtom utgå från Lumberyard och stoppa in de ändringar de gjort själva.

Den lätta vägen är dock helt juridiskt felaktig, då det garanterat kommer finnas spår som endast kan härledas till den källkod som de fick via sin första egna licens av motorn. Och det är väl det Crytek hänvisar till.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Lumberyard är en fork av Cryengine, precis som "StarEngine" som CIG använde.
Därför det gick så smidigt för dem att "byta" grafikmotor från "Cryengine" till "Lumberyard".
De behövde bara plocka in de delar de ville ha från Lumberyard - vilka mest handlar om integration av Amazon Web Services.

Jag antar att Amazon kommer vara nästa mål för Crytechs vansinnesadvokater.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Lumberyard

Amazon har ju dock någon form av licensavtal med Crytek, så de är väl närmast att betrakta som ett slags återförsäljare av CryEngine. Så jag misstänker att Crytej får sin beskärda del av licenspengarna från Amazon redan som det är.

Detta känns väl snarare som protektionism och försök till hämnd på en före detta kund för att de valde att byta till en nästan identisk produkt men till ett (vad man får förmoda) lägre pris via Amazon som i sin tur betalar ännu mindre till Crytek i slutändan.

EDIT:

Skrivet av svolter:

Förmodligen var det lättast att "plocka" in de delar från Lumberyard in i deras befintliga källkod... än tvärtom utgå från Lumberyard och stoppa in de ändringar de gjort själva.

Den lätta vägen är dock helt juridiskt felaktig, då det garanterat kommer finnas spår som endast kan härledas till den källkod som de fick via sin första egna licens av motorn. Och det är väl det Crytek hänvisar till.

Ja, den förklaringen känns trolig. Eller att Crytek tror sig vara så pass säkra på att så är fallet att de är villiga att chansa och köra ett juridiskt "bull race". Skulle inte förvåna mig om detta slutar med en förlikning i slutändan. Knappast värt energin och tiden för CIG att försöka hävda sin rätt. Crytek känns ju mer som en juridikfirma än en spel(motor)utvecklare med tanke på alla stämningar de har ägnat sig åt på senare år...

Permalänk
Medlem

Nu börjas det=spelet kommer aldrig ut.
cyniska delen i mig säger att, detta är inplanerat för att säga, vi försökte verkligen men cryteck kom och satte käppar i hjulen för oss. Och så skakar de hand under bordet och gottar sig i alla pengar de fått!

Färga mig en tvivlare men star citizen kommer aldrig att släppas

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Amazon har ett eget gfx engine. Det visste jag faktiskt inte.

Är det inte så att Lumberyard faktiskt ÄR Cryengine? Jag vill minnas att Amazon köpte en variant av Cryengine av Crytek just i detta syfte.

Vilket gör det hela mycket lustigare...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har läst hela stämningen nu. Tror det blir jobbigt för Chris Roberts. Verkar vara ett väldigt specifikt kontrakt som de skrev under och sedan avvikit från. Kontraktsbrottet består dessutom av flera delar och det har pågått under lång tid, trots påstötningar och löften.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har läst hela stämningen nu. Tror det blir jobbigt för Chris Roberts. Verkar vara ett väldigt specifikt kontrakt som de skrev under och sedan avvikit från. Kontraktsbrottet består dessutom av flera delar och det har pågått under lång tid, trots påstötningar och löften.

Ja, den finns att läsa på Crytek versus Cloud Imperium Games

Chris verkar ha försatt sig i en ganska obekväm sits, och samtidigt målat in sig i ett hörn.

Och deras svar på stämningen blir lite komisk.

"This is a meritless lawsuit that we will defend vigorously against"

Jag som lekman utan några kunskaper i juridik, kan på 5 sekunder dra slutsatsen att Chris är rökt och kommer behöva gå med på en förlikning.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Hedersmedlem

Från Reddit:

Citat:

"I'd also like to mention that Crytek is (somehow?) being represented by Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom. They're literally the largest, most successful law firm in the US, and winning cases like this is what got them there.

I'm glad CIG has experience on-staff, and i hope everything turns out okay, but we shouldn't be so quick to dismiss this as frivolous."

https://en.wikipedia.org/wiki/Skadden,_Arps,_Slate,_Meagher_%...

"Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom LLP and Affiliates (often shortened to Skadden Arps; Skadden; or SASM&F), founded in 1948, is an international law firm based in New York City. With approximately 1,700 attorneys, it is one of the highest-grossing law firms in the world.[8] Forbes magazine has called Skadden "Wall Street's most powerful law firm." The firm has been ranked "America's Best Corporate Law Firm" in Corporate Board Member's survey of public company directors every year since 2001."

Verkar inte vara någon "Better call Saul" som Crytek anlitat iaf.

Edit: En av dem som ska representera Crytek: https://www.skadden.com/professionals/h/hemr-kurt-wm .

Om man vill följa ärendet: https://www.pacermonitor.com/public/case/23222744/Crytek_GmbH...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

"Och så såg vi varken av pengarna eller Chris någonsin igen

Snipp snapp snut så var sagan slut"

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Ja, den finns att läsa på Crytek versus Cloud Imperium Games

Chris verkar ha försatt sig i en ganska obekväm sits, och samtidigt målat in sig i ett hörn.

Och deras svar på stämningen blir lite komisk.

"This is a meritless lawsuit that we will defend vigorously against"

Jag som lekman utan några kunskaper i juridik, kan på 5 sekunder dra slutsatsen att Chris är rökt och kommer behöva gå med på en förlikning.

Läste också igenom den nu, ser inte direkt ut att vara någon trollstämning utan ett rätt rejält kontraktsbrott på en mängd diverse punkter.

Lär inte bli bra för CIG det här, tråkigt för det känns precis som att de faktiskt börjat fått upp tempot på SC utvecklingen efter år av fumlande med verktyg/teknik, tydliga mål och organisationen.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har läst hela stämningen nu. Tror det blir jobbigt för Chris Roberts. Verkar vara ett väldigt specifikt kontrakt som de skrev under och sedan avvikit från. Kontraktsbrottet består dessutom av flera delar och det har pågått under lång tid, trots påstötningar och löften.

Jag skummade mest och ja det finns punkter som de definitivt kan ha rätt i (frågan är dock vad CryTek i sin tur misslyckats fylla upp av sin del av avtalat också), men jag undrar om inte CryTek gör ett enormt misstag att ge sig på Star Citizen efter de bytt till Lumberyard. Star Citizen är en av Amazons poster-produkter för sin produkt och om CryTek ger sig på den, så är det risk att de i sin tur bryter sitt kontrakt med Amazon... och det kommer i så fall troligen att svida hårt. Då Star Citizen och Lumberyard slutade få/ta uppdateringar från CryTek samtidigt under 2015 var deras källkod mer eller mindre identisk och att "konvertera" SC till Lumberyard var en klippa-klistra historia, redan vid skiftet så sade de att de klistrat in all SC specifik kod i lumberyard och inte tvärtom, vilket gör det extremt svårt för CryTek att visa på att någon av deras kod varit delad när Lumberyards hela källkod finns att ladda ner gratis på Amazon. Sedan finns det lite udda uttalanden och hål i anmälan, till exempel hela delen med faceware som inte blev inblandad förrän långt efter skiftet till lumberyard eller att CIG inte erhållet ändringar och förbättringar till CryEngine i en kompilerad exekverbar form and grundmotorn.... inte att de inte erhållit bugfixar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Verkar inte vara någon "Better call Saul" som Crytek anlitat iaf.

Snarare känns det som en Harvey Specter, flankerad av Mike Ross och att en fradgatuggande Louis Litt har kommit in på ett hörn eftersom Chris en gång i tiden hade en stökig affär med hans mamma, vilket alldeles nyligen kommit upp till ytan, lägligt nog i samband med denna stämning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serdyllon:

Snarare känns det som en Harvey Specter, flankerad av Mike Ross och att en fradgatuggande Louis Litt har kommit in på ett hörn eftersom Chris en gång i tiden hade en stökig affär med hans mamma, vilket alldeles nyligen kommit upp till ytan, lägligt nog i samband med denna stämning.

Vilka fakta ligger till grund för den inställningen? Du känner tydligen till advokatbyrån mer än vad jag gör. Berätta gärna mer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilka fakta ligger till grund för den inställningen? Du känner tydligen till advokatbyrån mer än vad jag gör. Berätta gärna mer.

Mjae, snarare är det väl den tolkning jag gör av ärendet och hur den fiktiva juristen Harvey Specter är funtad. Specter och Litt porträtteras som aggressiva jurister som ofta är involverade i rena cash grabs och förlikningar, vilket samstämmer med vad jag tror att Crytek hoppas få ut av sin stämning.

Har inga siffror på hur ofta det blir förlikning i copyright-/IP-mål men min uppfattning är att det sker betydligt oftare än antalet ärenden som går hela vägen till domstolsavgörande.

Vad jag vet om Skadden är vad som går att läsa sig till. Själv har jag bara hört namnet i samband med Zenimax tidigare, men har man 1700 anställda som advokatfirma och högst omsättning av alla är det inte direkt ett källarbolag (vilket är så som de flesta hade beskrivit Jimmy McGill's enmannafirma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Amazon har ju dock någon form av licensavtal med Crytek, så de är väl närmast att betrakta som ett slags återförsäljare av CryEngine. Så jag misstänker att Crytej får sin beskärda del av licenspengarna från Amazon redan som det är.

Detta känns väl snarare som protektionism och försök till hämnd på en före detta kund för att de valde att byta till en nästan identisk produkt men till ett (vad man får förmoda) lägre pris via Amazon som i sin tur betalar ännu mindre till Crytek i slutändan.

EDIT:

Ja, den förklaringen känns trolig. Eller att Crytek tror sig vara så pass säkra på att så är fallet att de är villiga att chansa och köra ett juridiskt "bull race". Skulle inte förvåna mig om detta slutar med en förlikning i slutändan. Knappast värt energin och tiden för CIG att försöka hävda sin rätt. Crytek känns ju mer som en juridikfirma än en spel(motor)utvecklare med tanke på alla stämningar de har ägnat sig åt på senare år...

Snarare att CryTek är så pass desperata att de drar till med vad som helst för att få in pengar och slippa konkurs.

CIG köpte sig enligt uppgift fria från licensavtalet då det blev uppenbart att CryTek inte skulle kunna tillhandahålla någon långtidssupport - de hade bland annat inte betalat sin personal på månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

jahap då kommer väl spelet aldrig ut då eller om det gör de så dröjer det väl 20år till och då har vi 100 andra star citizen spel på marknaden.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aniron:

Snarare att CryTek är så pass desperata att de drar till med vad som helst för att få in pengar och slippa konkurs.

CIG köpte sig enligt uppgift fria från licensavtalet då det blev uppenbart att CryTek inte skulle kunna tillhandahålla någon långtidssupport - de hade bland annat inte betalat sin personal på månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt vilken uppgift?

Vad jag minns var det väl bara Chris eller Erin som skrev det i förbigående, eller finns det något officiellt tillkännagivande?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enligt vilken uppgift?

Vad jag minns var det väl bara Chris eller Erin som skrev det i förbigående, eller finns det något officiellt tillkännagivande?

hörde oxå om det från några tech/gametuubers för några mån sen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Konspiration.

Det hela är uppgjort i förhand mellan Chris Roberts and Crytek.

Det kommer att sluta med att de gör upp.

Crytek får en massa pengar.

Chris Roberts gråter ut om att han inte längre har tillräckligt med pengar att avsluta sin dröm och att stämningen har fått honom att gå under isen. Han lägger ner allt och flyttar med frun till någon ö i söderhavet med 10/100tals miljoner...

---

Nu tillhör jag de som tror att Star Citizen kommer att sluta med något som är ljusår från alla löften, har svårt att tro att de blir något ordenligt spelbart av det.

Förövrigt så rekommenderar jag eventuella köpare att besöka twitch och titta på någon annan "spela" det som finns idag...

Min ;) försvann
Permalänk

@Kethsi: jodå men om vi har 100 spel då, så är ju ett 80tal tack vara att sc visade att det finns intresse för investerare. så om det slutar på det sätter är jag nöjd. även om jag har lagt pengar in i sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

@Kethsi: jodå men om vi har 100 spel då, så är ju ett 80tal tack vara att sc visade att det finns intresse för investerare. så om det slutar på det sätter är jag nöjd. även om jag har lagt pengar in i sc

haha ja men jag undarar faktiskt när utvecklare tycker att det är dags att börja satsa på såna här gigantiska projekt, det är kanske inte det bästa rent ekonomiskt men det vore ju trevligt om tekniken går framåt och inte stannar av som det verkar ha gjort idag.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14