AMD upphör med tillverkningen av Radeon RX Vega i referensutförande

Permalänk
Melding Plague

AMD upphör med tillverkningen av Radeon RX Vega i referensutförande

Enligt uppgift slutar nu AMD tillverka och sälja Radeon RX Vega av referensdesign. Anledningen är att företaget istället vill satsa på modeller från partnertillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Få se om prisera faller ner från Asus och XFX då.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Ingen vill väl ändå ha referensdesignen? Kyllösningen är ju verkligen usel och VEGA-korten behöver bra kylning. Har de dessutom brist på GPU's så känns det ju ännu mer logiskt att partnertillverkarna ska få de som finns att tillgå snarare än AMD's egen tillverkning, så jag tycker sammantaget att det här är ett bra och logiskt beslut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Varför sålde de modeller med dåliga kylare redan från början när det var brist på kretsar? Är de dumma i huvudet?

Edit: Jag anser att beslutet att sälja Vega med referenskylare enskilt är den största orsaken till att kretsen floppade. Hade man enbart haft partnermodeller från dag ett hade det nog sett annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Fortsatt kamp mellan gamers och miners med andra ord. Tydligen räcker inte tillverkningen till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det verkligen en nyhet? har väl alltid varit så att AMD har bara såld referensmodellerna i en viss tidsperiod för att sen helt och hållet låter partnertillverkaren tar över.
är väl bara Nvidia som envisas med att sälja referens....eh ursäkta founders edition kort. desutom med ett pris påslag som sen många partner inte lägga sig under om dem inte kör en ref pcb med en annan kylare på.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hjälpsam

Verkligen synd, referensen är ju bra på att få ut värmen ur chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

kom igen nu förfan.. vi behöver utvalda vega 56 i nano utförande! Och för rätt pris dessutom!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Verkligen synd, referensen är ju bra på att få ut värmen ur chassit.

Det har man ju de 120mm eller 140mm utsugsfläkten till för.

Enligt mina egna erfarenheter har dessa ''hårfönskylare'' inget att erbjuda förutom små i storlek i betalning högljudda och kyler dåligt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kretsen var dödfött. Vega var tänkt att bli en stjärna men blev snabbt en supernova och nu ser vi spillrorna.

Permalänk
Inaktiv

Otroligt att det tagit så lång tid som tills nu.

De skulle börjat med partner kort från dag ett och hoppat över referens utförandet helt och hållet.

Referenskylaren var en av sakerna som sänkte Vega i recensionerna eftersom det kräver mycket kylning.

Hade vi sett partner kort med riktiga kylare redan i september hade Vega inte fått lika dåligt rykte för sin undermåliga jetplans låtande kylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Det har man ju de 120mm eller 140mm utsugsfläkten till för.

Enligt mina egna erfarenheter har dessa ''hårfönskylare'' inget att erbjuda förutom små i storlek i betalning högljudda och kyler dåligt.

Funkar skitbra för RX480, särskilt om man undervoltar lite vilket man absolut bör göra. Minnet kör orginalt på mycket högre spänning än vad som behövs vilket även sliter på moderkortet då RX serien är ökänt för att överskrida powerdraw på PCI spåret vilket vad jag vill minnas var kopplat till minnet.

Men förstår att det kan låta lite på ett Vega kort.

Har två stycken rx480 i ett gammalt chassi som jag endast moddat till en mycket lågvarvad 92mm utblåsfläkt. Går hur tyst och fint som helst trots att dem minar dygnet runt underklockade med 10%. Hör dem knappt. Men ja, en annan femma med ett orginalklockat Vega kort såklart då snackar vi antagligen dammsugarnivå, särskilt om det är varmt i rummet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Funkar skitbra för RX480, särskilt om man undervoltar lite vilket man absolut bör göra. Minnet kör orginalt på mycket högre spänning än vad som behövs vilket även sliter på moderkortet då RX serien är ökänt för att överskrida powerdraw på PCI spåret vilket vad jag vill minnas var kopplat till minnet.

Men förstår att det kan låta lite på ett Vega kort.

Har två stycken rx480 i ett gammalt chassi som jag endast moddat till en mycket lågvarvad 92mm utblåsfläkt. Går hur tyst och fint som helst trots att dem minar dygnet runt underklockade med 10%. Hör dem knappt. Men ja, en annan femma med ett orginalklockat Vega kort såklart då snackar vi antagligen dammsugarnivå, särskilt om det är varmt i rummet.

Jag har lite svårt med att tolka hela konceptet vad gäller unvoltning och Vega. Ska man dra ner på volten, för att få ner värme på ett kort som redan underpresterar med tanke på strömförbrukningen? Eller är det ett försök att få lite mer balans på effekt och prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingen vill väl ändå ha referensdesignen? Kyllösningen är ju verkligen usel och VEGA-korten behöver bra kylning. Har de dessutom brist på GPU's så känns det ju ännu mer logiskt att partnertillverkarna ska få de som finns att tillgå snarare än AMD's egen tillverkning, så jag tycker sammantaget att det här är ett bra och logiskt beslut.

Enda gången man vill ha ref är väl om man tänkt att ta den usla kyllösningen och skicka dit pepparn växer och skruva fast en heltäckande vattenkylare. Svårt att hitta kylare till partnerkort med custom-PCB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Unknown:

Jag har lite svårt med att tolka hela konceptet vad gäller unvoltning och Vega. Ska man dra ner på volten, för att få ner värme på ett kort som redan underpresterar med tanke på strömförbrukningen? Eller är det ett försök att få lite mer balans på effekt och prestanda?

Du minskar på spänningen, om kortet fortfarande är stabilt, kan du klocka det högre utan att effekten springer i väg.
Många Vega har onödigt hög spänning och det är effekten som sätter gränsen för högt de kan klockas.
Alternativt kan man ju också nöja sig med originalklockan och få ett svalare kort.

Folk är bara avundsjuka, mitt kort går tyst och fint och det är ett av de snyggaste grafikkort som någonsin gjorts.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Unknown:

Jag har lite svårt med att tolka hela konceptet vad gäller unvoltning och Vega. Ska man dra ner på volten, för att få ner värme på ett kort som redan underpresterar med tanke på strömförbrukningen? Eller är det ett försök att få lite mer balans på effekt och prestanda?

Mja vill man ha max gaming prestanda så köper man väl ett 1080ti ändå.

Undervolting sänker ju inte prestandan så länge man kan hålla frekvenserna på samma nivå. Tvärt om. Eftersom kortet drar mindre ström och därmed gå svalare så är det mindre chans för therman throtteling, dessutom kommer komponenterna klara sig en längre stund och du sänker elrkäningen och ljudnivån på kortet, samt att det drar in mindre damm... om man nu kan undervolta det märkbart utan att klocka ner, har inte provat vega ännu.

Körde mina kort på 1050mhz förut från 1266mhz orignal, då drog dem endast 100w till skillnad från en bit över 150w out of the box. Gissar på att dem ligger runt 120w nu vid 1150mhz och lite högre volt med gott utrymme för att bibehålla stabilitet i alla lägen såsom vid gaming.

För alla RX användare så skulle jag absolut rekommendera alla att sänka spänningen på DDR5 minnet med 10% omdelbart om ni inte har gjort det redan.... Går till och med att överklocka lite trots sänkt spänning, men det ger minimal prestandavinst för gaming så skulle hellre satsa på maximalt låg powerdraw istället vid orginal frekvens (såvida man inte har ett kort med 8pin pci-e).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Folk är bara avundsjuka, mitt kort går tyst och fint och det är ett av de snyggaste grafikkort som någonsin gjorts.
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/07/AMD-Radeon-RX-Vega-64-Limited-740x416.jpg

Är du den nya generationen EYE CANDY GAMER ? ;=)

Förlåt vara bara tvungen, jag hittar ut själv.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

Är du den nya generationen EYE CANDY GAMER ? ;=)

Förlåt vara bara tvungen, jag hittar ut själv.


Retas lite själv.
Folk är så sura, men visst är det ett snyggt kort?
Prestanda är ungefär som ett GTX 1080 så prestanda har det.
Tillgången borde vara högre och priserna borde vara lägre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Är du den nya generationen EYE CANDY GAMER ? ;=)

Förlåt vara bara tvungen, jag hittar ut själv.

näh, EYE CANDY GAMERs köper väl guldmålade kort för 30k kr

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Alla referenskort utom en handfull högt prissatta vattenkylda kort är slutsålda i hela landet och i princip hela världen men fortfarande låter det här på forumet som att korten är så dåliga att de presterar som et gtx750, blir lika varma som en masugn och låter som ett startande jasplan. Korten säljer som tandproteser vid PROs knäckkokning, det finns uppenbarligen en marknad även för dessa abnormiteter till grafikkort. Bara inte på Sweclockers 😀. Att de dessutom har en tendens att vara dyrare som begagnade än nya är ju inte helt fel.

Permalänk
Avstängd

Det är bra. Fyll lagerhyllorna med eftermarknadsmodeller och dumpa priserna så kommer dessa sälja som smör på het sten!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Jag har lite svårt med att tolka hela konceptet vad gäller unvoltning och Vega. Ska man dra ner på volten, för att få ner värme på ett kort som redan underpresterar med tanke på strömförbrukningen? Eller är det ett försök att få lite mer balans på effekt och prestanda?

Jag ser det lite som Intels CPUer senaste iaf 4 åren.

Du kan ofta sänka spänningen på dessa och ändå köra stock klock, ibland tom max turbo.
En 4790k tex kan komma med 1.22V stock... men vara stabil vid 1.15V tom med 4,4Ghz låst frekvens (som är max turbo på 1 kärna, låst på alla 4 tom)

Intel gör så för att slippa bry sig om något moderkort skulle ge för lite spänning, eller lite instabil spänning. Så istället får vi alla varmare kretsar till... tja ingen nytta egentligen.

Skulle inte förvåna mig och AMD gör samma på Vega. Nvidia har ju gjort samma på sina ett tag också, men där tar 3:e part och överklockar dem istället oftast.

Men som sagt, "tekniken" är inget nytt. Det är ett sätt att optimera sina delar helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Ownage:

Kretsen var dödfött. Vega var tänkt att bli en stjärna men blev snabbt en supernova och nu ser vi spillrorna.

En neutronstjärna måste du väl ändå mena...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Jag ser det lite som Intels CPUer senaste iaf 4 åren.

Du kan ofta sänka spänningen på dessa och ändå köra stock klock, ibland tom max turbo.
En 4790k tex kan komma med 1.22V stock... men vara stabil vid 1.15V tom med 4,4Ghz låst frekvens (som är max turbo på 1 kärna, låst på alla 4 tom)

Intel gör så för att slippa bry sig om något moderkort skulle ge för lite spänning, eller lite instabil spänning. Så istället får vi alla varmare kretsar till... tja ingen nytta egentligen.

Skulle inte förvåna mig och AMD gör samma på Vega. Nvidia har ju gjort samma på sina ett tag också, men där tar 3:e part och överklockar dem istället oftast.

Men som sagt, "tekniken" är inget nytt. Det är ett sätt att optimera sina delar helt enkelt.

Oj vad mycket svar man fick i tråden. Jag var lite orolig att jag hade startat en riktig shitstorm, men det var sakliga svar. Tack för förklaringen. Ska faktiskt ta och titta lite på undervoltning av 6700K, då jag inte överklockar den så stockhastigheten till mindre värme vore rätt gött.

Kanske slänger ett öga på GPU'n också när man är i farten. Är det något särskilt man bör tänka på vid undervoltning? Ska man överklocka så höjer man ju istället, så jag utgår lite från att det är svårt om inte omöjligt att skada hårdvaran vid UV?

Permalänk
Medlem

De nya korten kommer att gå något tystare och ev. kunna hålla marginellt högre klockfrekvenser, men det löser inte de stora problemen med Vega. Kretsen drar fortfarande för mycket ström i förhållande till prestanda och presterar dåligt i förhållande till priset och storleken på kretsen.

Att detta inte sker förrän nu beror troligen på att de inte kunnat tillverka tillräckligt många Vega-kretsar för att tillgodose behoven för både referenskort och en massa olika tredjepartskort. Nu har de troligen byggt upp ett tillräckligt stort lager av kretsar för att kunna tillgodose tillverkarna (får man hoppas i alla fall).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: neutronstjärna lever vidare, en supernova förgör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Oj vad mycket svar man fick i tråden. Jag var lite orolig att jag hade startat en riktig shitstorm, men det var sakliga svar. Tack för förklaringen. Ska faktiskt ta och titta lite på undervoltning av 6700K, då jag inte överklockar den så stockhastigheten till mindre värme vore rätt gött.

Kanske slänger ett öga på GPU'n också när man är i farten. Är det något särskilt man bör tänka på vid undervoltning? Ska man överklocka så höjer man ju istället, så jag utgår lite från att det är svårt om inte omöjligt att skada hårdvaran vid UV?

Det blir ju en snarlik sak som att "överklocka" men ser det som att du redan har den frekvens du vill ha, och du stället sänker spänningen tills du ser problem (som man normalt också gör när man nått den frekvens man vill).

När du sänker och får problem höjer du upp igen tills du hittar en bra nivå. Ordentliga tester behöver ju göras när du hittat slutnivån också, så du inte är instabil. Sen krävs det väldigt lite spänningssänkning för att faktiskt få sval temp, så man sänker vad man kan utan att behöva göra aggressiv "på gränsen" nivå. Prio är stabilitet så klart. Och tester kan spel hjälpa dig mycket med, så det behöver inte vara urtråkigt heller, utan kör lite GTAV eller BF när du hittat vad du tror är stabilt.

Och nej, hårdvaran kan du inte skada genom att sänka spänningen. Snarare lär du istället förlänga livslängden på den, då lägre spänning och temp gynnar det, samt att turbo nivåer på tex grafikkort kan lättare hållas.

Det enda som kan blir problem är ju att BSOD kan ju skada Windows, precis som vid vanlig överklockning, så det rekommenderas att du ha det i aspekt. Du kan ju ta en extra disk och lägga in tillfällig Windows för bara precis testanda om du vill undvika värsta faran här.

Permalänk
Medlem

@Xaves:
Handlar snarare om att göra sig av med rabatten och öka priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det är bra. Fyll lagerhyllorna med eftermarknadsmodeller och dumpa priserna så kommer dessa sälja som smör på het sten!

"sälja som smör på het sten"?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Ownage:

@JonkenPonken: neutronstjärna lever vidare, en supernova förgör

En supernova kan bli en neutronstjärna. Så du talar lite emot dig själv där