Behöver hjälp att hitta en "budget" 27" IPS

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att hitta en "budget" 27" IPS

Sitter med tre 24" monitorer nu. En gammal Acer med TN-panel samt två AOC IPS 1920x1080 men känner att det är dags att ta steget till 27". Tyvärr har jag hamnat i det velande träsket och behöver lite "input".

Men först lite info.
Spelar gör jag men inte mycket eller ofta och när det väl blir så är det i princip enbart WOT (World Of Tanks) så ultralåg bilduppdatering är inget jag behöver. Arbetar en del i Office, PS, Visio samt allmän surf.

Datorspecs:
Mobo: Asus Sabertooth X58
CPU: Xeon X5680 @3.33GHz (6Core)
RAM: 12GB OCZ Gold DDR3@1333GHZ
GPU: Asus GTX 1060 6GB
SSD, HDD etc etc

Frågor:
Duger det med 1920x1080 på 27" eller hur viktigt är det med 2560x1440 för min användning enligt ovan?
Om vi fastställer att 1920x1080 är tillräckligt, vilken skärm rekommenderar ni och varför? Samma fråga gäller för 2560x1440 men då med önskemålet om det billigaste som går att få utan att för den skull köpa skräp.

Skärmen jag för tillfället funderar över är: Acer R271 som förefaller ganska prisvärd. Åsikter?
Ser gärna en maxbudget runt 2500:- men inser att det inte räcker för den högre upplösningen vilket är en av anledningarna att jag vänder mig till er för råd innan jag köper något jag egentligen inte behöver.

Tacksam för synpunkter // NcLr

Ps. Koreaskärmar är inte intressant!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Inte för att vara taskig men för 2500 får du nog fråga tomten. Spara ihop en slant till alt sälj skärm/Arna du inte längre kommer använda. Ips är dyrare än tn och va paneler och vad jag ser är det bara 75hz är i 1080 upplösning för runt 2600 och uppåt . Jag skulle hålla utkik på begagnade marknaden då man kan göra fynd där med lycka till.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Efter mer efterforskning och fundering föll valet på en LG 29" Ultrawide Ips. Blir nog bra.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB