Amazon Music Unlimited och Echo kommer till Sverige

Permalänk
Inaktiv

Kul med alternativ antar jag för dem som måste ha det tillgängligt online. Men deras lite arroganta inställning med värdelös hemside-info är trist. Nyfiken på hur spelaren ser ut, drömmen vore Foobar-dito med Streaming. Hoppas kan man Sen att man aldrig vet när en låt försvinner från utbudet ifrån sin metodiskt ihopknåpade lista, gör det ohållbart, i alla fall för mig. Tills licens issues är ett minne blott, Foobar och FLAC.

Permalänk
Medlem

lol bara skit (inkl spyify).

Permalänk

Så himla löjligt att de stryker Spotify för den internationella versionen. Här i Tyskland funkar Spotify utan problem, men det är väl bara en tidsfråga innan man tvingas över till Amazon Music. Skiter ärligt talat i om det är lika gott utbud och kostar lika mycket, nu har jag liksom vant mig vid Spotify ända ut i fingerspetsarna, vet exakt hur man ställer in allt och har alla spellistor på plats. Fan heller att jag kommer idas börja om med en helt ny tjänst, då tankar jag hellre ner all musik från nån torrentsida. Jag vet att jag låter onödigt tjurig, men det känns som att alla dessa praktiska nymodigheter slutar med att konsumenten körs över. Det är samma sak med Smart-TV. Hade alla tillverkare kunnat enas om ett enhetligt system så hade vi sluppit köpa dessa löjliga små boxar för att få tillgång till samma sak fast på ett fungerande sätt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Inaktiv

Så länge min musik finns med i plattformen så är jag nöjd. Inte för att någon lyssnar på min musik, men ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snowy86:

Kör allt Amzon (Amazon kredit kort, handlar mat, filmer, dator delar etc etc), men dom har inte fått mig att byta till Amazon Musik än, även om jag har Amazon Prime! Spotify ftw.

Har du testat Amazon Echo? Om svaret är ja har jag följdfrågor.

Är också Amazon fantast nämligen

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Jag har tre stycken som jag använt sedan i somras. Vad vill du veta?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Har du testat Amazon Echo? Om svaret är ja har jag följdfrågor.

Är också Amazon fantast nämligen

Yep, haft en Echo sedan Januari. Använder Echo framförallt för Musik (Spotify), och fungerar helt klart bra. Högtalarna är dock inge höjdare (på någon av modellerna, inkl de dyrare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Kör allt Amzon (Amazon kredit kort, handlar mat, filmer, dator delar etc etc), men dom har inte fått mig att byta till Amazon Musik än, även om jag har Amazon Prime! Spotify ftw.

Kan man ha Prime i Sverige? Varje gång jag har försökt skriva upp mig har jag för mig att det har stått "not available in your region" eller nåt. Och även om man har Prime Video så är man tydligen inte Prime member. Hur gjorde du för att regga och vad har du för fördelar? Gratis frakt och nedsatt pris på spel? Hur mycket kostar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kan man ha Prime i Sverige? Varje gång jag har försökt skriva upp mig har jag för mig att det har stått "not available in your region" eller nåt. Och även om man har Prime Video så är man tydligen inte Prime member. Hur gjorde du för att regga och vad har du för fördelar? Gratis frakt och nedsatt pris på spel? Hur mycket kostar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det kan man inte. En inte alltför vild gissning är att han/hon bor i ett amazon-land.

Permalänk

Jag har en echo dot, fungerar riktigt bra, det enda är att man får väderrapporter från usa för att det inte går att ställa in att man bor i sverige, men de kanske ändras nu då

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kan man ha Prime i Sverige? Varje gång jag har försökt skriva upp mig har jag för mig att det har stått "not available in your region" eller nåt. Och även om man har Prime Video så är man tydligen inte Prime member. Hur gjorde du för att regga och vad har du för fördelar? Gratis frakt och nedsatt pris på spel? Hur mycket kostar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan bli Prime member via amazon.co.uk , inte .com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Jag har en echo dot, fungerar riktigt bra, det enda är att man får väderrapporter från usa för att det inte går att ställa in att man bor i sverige, men de kanske ändras nu då

Big sky fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Direkt när jag såg namnet Music unlimited så tänker jag på Sonys gamla musik tjänst de döpte om till Playstation Music när de började samarbeta med Spotify.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Mer bevis på att fulla Amazon kommer till Sverige

Just detta. Jag ser gärna att mer tjänster hittar hit. Och framförallt Amazon.se eller vad domänen lär bli. Kommer förändra min konsumtion helt om allt fungerar bra nog.

Blir nog att utvärdera musiktjänsten med. Vore nog inte dumt med en streamingtjänst kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Och 99*12~=1200kr för ett år med streaming tjänst är rätt mkt. Lyssnar man ganska smalt så är det betydligt mer prisvärt att köpa musiken på CD och lägga upp gratis i Google music. Så kan man ha skivorna i bilen sen

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag brukar dock rippa skivorna till mp3 och spela på datorn/telefon sedan. Gillar dock att köpa och ha min musik på skivor i hyllan för samlande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jo, jag brukar dock rippa skivorna till mp3 och spela på datorn/telefon sedan. Gillar dock att köpa och ha min musik på skivor i hyllan för samlande.

Det är så jag gör ochså.
Har aldrig tyckt att Spotify eller andra musiktjänster är ett alternativ. Även om dom låter dig "fysiskt" lagra den digitala filen på HDD:n.

Men om man betalar typ 99 kronor i månaden och sen efter ett antal år betalande säger upp prenumereringen, har man väl ingen tillgång till något man har haft i spelningslistan?
Om det är så, är det ju långt mycket bättre med riktiga CD-skivor. För dom får man behålla i vilket fall som helst.
Har en jättestor samling och tycker faktiskt om att ha dom i handen och lyssna medan man läser bookleten.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Nu går det ändra "location" till Sverige

Kan rekommendera Sonos högtalare. Då kan alexa spela upp musik på valfri högtalare.

Sonos styrs via Wifi och är alltid på, precis som echo dot.
Ett exempel "Alexa, play metallica - battery in the kitchen"

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Nu går det ändra "location" till Sverige

Kan rekommendera Sonos högtalare. Då kan alexa spela upp musik på valfri högtalare.

Sonos styrs via Wifi och är alltid på, precis som echo dot.
Ett exempel "Alexa, play metallica - battery in the kitchen"

Det funkar med alla bluetooth-mottagare, högtalare eller puckar.
Kör med en Samsung M5 i köket och en mottagare kopplad till stereon och en liten bärbar bluetooth-högtalare på ovanvåningen.
Bara att säga till alexa att connecta till valfri enhet, eller köra multiroom.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Det funkar med alla bluetooth-mottagare, högtalare eller puckar.
Kör med en Samsung M5 i köket och en mottagare kopplad till stereon och en liten bärbar bluetooth-högtalare på ovanvåningen.
Bara att säga till alexa att connecta till valfri enhet, eller köra multiroom.

Bluetooth är ju inte direkt pålitligt, sen vill iallafall jag slippa "connecta" till saker.
Vad jag läst kan alexa inte "väcka" en bluetoothhögtalare, dvs man måste dessutom starta den ?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Det är så jag gör ochså.
Har aldrig tyckt att Spotify eller andra musiktjänster är ett alternativ. Även om dom låter dig "fysiskt" lagra den digitala filen på HDD:n.

Men om man betalar typ 99 kronor i månaden och sen efter ett antal år betalande säger upp prenumereringen, har man väl ingen tillgång till något man har haft i spelningslistan?
Om det är så, är det ju långt mycket bättre med riktiga CD-skivor. För dom får man behålla i vilket fall som helst.
Har en jättestor samling och tycker faktiskt om att ha dom i handen och lyssna medan man läser bookleten.

Du kan ju använda gratisversionen av Spotify så du kommer ha kvar dina spellistor även om du slutar betala. Med Amazon vet jag inte hur det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Bluetooth är ju inte direkt pålitligt, sen vill iallafall jag slippa "connecta" till saker.
Vad jag läst kan alexa inte "väcka" en bluetoothhögtalare, dvs man måste dessutom starta den ?

Jag tror du missförstår helt och hållet. Man behöver bara koppla ihop en gång. En helt vanlig parkoppling.
Vill man däremot ändra vilken högtalare som används så måste man välja den. Hur jobbigt är det att säga Alexa, connect to kitchen?

Starta den? Inget jag märkt av, det bara fungerar, alltid.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Jag tror du missförstår helt och hållet. Man behöver bara koppla ihop en gång. En helt vanlig parkoppling.
Vill man däremot ändra vilken högtalare som används så måste man välja den. Hur jobbigt är det att säga Alexa, connect to kitchen?

Starta den? Inget jag märkt av, det bara fungerar, alltid.

Parkoppling är en sak, men själva högtalaren är alltså alltid redo för alexa?, jag har ej testat med bluetoothögtalare endast läst.

"Hur jobbigt är det att säga Alexa, connect to kitchen? "
Med ditt tänk kan man fråga sig: hur jobbigt är det att streama från telefonen utan alexa?

Man vill ju såklart minimera så många steg som möjligt för att få igång saker, det är ju en KÄRNdel i att använda alexa.
Dvs man har tagit bort den fysiska kontakten med tekniken, Man vill såklart minska ner antalet kommandon för att kunna använda saker i hemmet också.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Parkoppling är en sak, men själva högtalaren är alltså alltid redo för alexa?, jag har ej testat med bluetoothögtalare endast läst.

"Hur jobbigt är det att säga Alexa, connect to kitchen? "
Med ditt tänk kan man fråga sig: hur jobbigt är det att streama från telefonen utan alexa?

Man vill ju såklart minimera så många steg som möjligt för att få igång saker, det är ju en KÄRNdel i att använda alexa.
Dvs man har tagit bort den fysiska kontakten med tekniken, Man vill såklart minska ner antalet kommandon för att kunna använda saker i hemmet också.

Jag måste erkänna att jag förstår inte vad du pratar om.

Jag säger bara att det måste inte vara just Sonos, det fungerar precis lika bra med andra enheter.
Man kanske inte ska fördöma annat enbart på vad man hört.

Du verkar vara en sån som bara vill tjafsa om allt, vilket jag tycker är tråkigt när man försöka hjälpa de som vill ha mer förståelse.
Jag använder mina Echo tillsammans IFTTT, Telldus, Harmony och Broadlink till allt som att starta motorvärmare efter jobbschema till att sätta igång tv'n. Så jag tror jag har en del kunskap om hemautomation att dela med mig av, men med tjafs från såna som dig så vill man inte posta något.
Så det här är min slutkommentar, tack och hej.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du kan ju använda gratisversionen av Spotify så du kommer ha kvar dina spellistor även om du slutar betala. Med Amazon vet jag inte hur det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använde Spotify i ett antal månader. Men gick snabbt tillbaka till mina egna mp3 filer jag har på datorn.
Tror det är en vanesak.
Mobilen tex har jag ingen internet till (Galaxy S4) och saknar det inte heller. Så där är det mp3 filler där med på SD-kortet.
Det har blivit en slags standard procedur att köpa skivan, rippa den med CD-Ex och sen lägga den i samlingen samt i Backup.
Även om Spotify Gratis inte kostar något, går det helt emot mina vanor.

Jag tror att Amazon låter dig inte ha tillgång till dina spellistor efter du slutat betala. Så där har man inget kvar alls om man säger upp avtalet. Vilket jag tycker är totalt värdelös.
Sen tycker jag att dagens hårddiskar är så pass stora, att även jättestora samlingar som min får plats utan problem.
Det som jag har på mobilen, räcker för månaders nonstop lyssning 24/7.
Men samtidigt, tycker jag att saker som Alexa och andra lösningar är en bra och smidig sak för dom som vill ha strömmande media.
Jag funderar faktiskt på att köpa dessa Apple högtalare när dom kommer ut. Ska bara invänta ljudtester och barnsjukdomar den säkert kommer ha.
Dock har jag ganska bra högtalare (Tannoy) som är kopplade till min dator via en Förstärkare av märket Oppo.
Och jag är lite misstänksam angående avlyssning med dom inbyggda mikrofonen. Men det får visa sig hur bra och säker det är.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Jag måste erkänna att jag förstår inte vad du pratar om.

Jag säger bara att det måste inte vara just Sonos, det fungerar precis lika bra med andra enheter.
Man kanske inte ska fördöma annat enbart på vad man hört.

Du verkar vara en sån som bara vill tjafsa om allt, vilket jag tycker är tråkigt när man försöka hjälpa de som vill ha mer förståelse.
Jag använder mina Echo tillsammans IFTTT, Telldus, Harmony och Broadlink till allt som att starta motorvärmare efter jobbschema till att sätta igång tv'n. Så jag tror jag har en del kunskap om hemautomation att dela med mig av, men med tjafs från såna som dig så vill man inte posta något.
Så det här är min slutkommentar, tack och hej.

tjafs? detta är väl en diskussion.
Och jag försöker bara rätta dig när du berättar för alla att det fungerar lika bra oavsett högtalare
Om man vill ha mindre kommandon så är det ju inte alls som du säger ?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Jag måste erkänna att jag förstår inte vad du pratar om.

Jag säger bara att det måste inte vara just Sonos, det fungerar precis lika bra med andra enheter.
Man kanske inte ska fördöma annat enbart på vad man hört.

Du verkar vara en sån som bara vill tjafsa om allt, vilket jag tycker är tråkigt när man försöka hjälpa de som vill ha mer förståelse.
Jag använder mina Echo tillsammans IFTTT, Telldus, Harmony och Broadlink till allt som att starta motorvärmare efter jobbschema till att sätta igång tv'n. Så jag tror jag har en del kunskap om hemautomation att dela med mig av, men med tjafs från såna som dig så vill man inte posta något.
Så det här är min slutkommentar, tack och hej.

Här har du alexa med en bluetooth högtalare -> https://youtu.be/6DZLf3U3nr0?t=44

Här har du alexa med sonos -> https://youtu.be/8hIYRrGBOmg?t=32

Det är väl inte samma sak ?, förstår du vad jag menar ?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk

Man får väl skaffa sig sin egna uppfattning om röststyrning mot högtalare, För min egen del vill jag inte behöva "koppla" mig till saker, ungefär som när jag styr min belysning så behöver jag inte först ansluta till belysningen, och vill ha samma lösning med uppspelning av musik på högtalare.

Men återigen har jag aldrig provat med bluetooth-högtalare utan endast läst om att man behöver connecta enheten innan man spelar..

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz