Permalänk
Avstängd

Bahnhof ny utrustning?

Sa upp vårat ComHem bredband och tecknade nytt avtal med Bahnhof nu när vår hyresvärd öppnade upp för fritt val av fiber operatör. Valde deras fiber på 1000/1000Mbps. Men jag har inte lyckats få svar vare sig från min hyresvärd eller Bahnhof om dom skickar ut ett nytt modem till lägenheten. Gör dom detta automatiskt, eller måste jag på nåt vis meddela Bahnhof om att jag behöver ett snabbare modem? Nuvarande modem som splittrar internet, tv och telefon klarar endast 100/100Mbps. Router och övrig utrustning jag har klarar 1000/1000Mbps.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att du väljer att du vill ha modem/router med när du beställer Bahnhofs bredband. Står i listan när man scrollar ner.

Edit: Tillval när du väljer.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Avstängd

@Weuffelhjaern: Jag valde bort den routern eftersom jag inte behöver den. Och de är själva modemet som omvandlar bredbandet till internet där nuvarande router är kopplad, tv där våran Telia box är kopplad och telefon som jag för övrigt då inte använder som är mitt problem. Kopplar jag denna router från Tilgin istället för nuvarande modem så tappar jag min tv då jag är låst till tv från Telia. Dessutom får jag mer problem då jag måste stoppa in den i ett metallskåp och att jag sabbar nuvarande nätverksstruktur jag har.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Så du menar själva fiber-modemet som fibern utifrån är kopplad in i?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Avstängd

@Weuffelhjaern: Typ, de är en bredbandsswitch från Inteno som heter XG6745 http://fiber.rodstenen.se/Datablad_XG6745_SE.PDF som i sin tur är kopplat till en mediakonverterare i trapphuset. Kopplar jag ur den har jag endast internet och ingen tv eller telefoni. De är den jag vill byta ut så att jag kan få den hastighet jag nu beställt. Den info hyresvärden gett oss är valfri operatör upp till 1000/1000Mbps. Men jag får ingen info angående en ny bredbandsswitch/modem.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Varför ringer du inte? Jag fick svar direkt och efter några dagar kom dem å bytte ut min utrustning gratis.

Permalänk
Medlem

Ja ring de som har hand om fibernätet alternativet ta det via Bahnhof för de är också angelägna om att sälja dig högre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@Weuffelhjaern: Typ, de är en bredbandsswitch från Inteno som heter XG6745 http://fiber.rodstenen.se/Datablad_XG6745_SE.PDF som i sin tur är kopplat till en mediakonverterare i trapphuset. Kopplar jag ur den har jag endast internet och ingen tv eller telefoni. De är den jag vill byta ut så att jag kan få den hastighet jag nu beställt. Den info hyresvärden gett oss är valfri operatör upp till 1000/1000Mbps. Men jag får ingen info angående en ny bredbandsswitch/modem.

Ser ut som en vanlig switch som kan vlan, i princip kan du nog byta ut den mot vilken switch som helst som kan vlan i princip. Men gillar man inte att confa sånt så är det ju bättre att ringa och få en ny från leverantören.

Själv kör jag på en dgs-1100-05 för att dela på Telias internet och TV.
http://us.dlink.com/products/business-solutions/dgs-1100-05/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av howsmyscripts:

Varför ringer du inte? Jag fick svar direkt och efter några dagar kom dem å bytte ut min utrustning gratis.

Jag skulle vända mig till hyresvärden i första hand då vi tecknar avtalet till operatören därigenom.

Skrivet av jocke92:

Ja ring de som har hand om fibernätet alternativet ta det via Bahnhof för de är också angelägna om att sälja dig högre hastighet.

Som ovan, jag skulle vända mig till hyresvärden i första hand då vi tecknar avtalet till operatören därigenom.

Skrivet av Snorren:

Ser ut som en vanlig switch som kan vlan, i princip kan du nog byta ut den mot vilken switch som helst som kan vlan i princip. Men gillar man inte att confa sånt så är det ju bättre att ringa och få en ny från leverantören.

Själv kör jag på en dgs-1100-05 för att dela på Telias internet och TV.
http://us.dlink.com/products/business-solutions/dgs-1100-05/

Jag har inte grottat ner mig i den. Men om de stämmer som du säger så kan jag lätt konfa själv vilket blir mycke intressant. Jag har redan ett par TL-SG105E som kan hantera vlan. Du kanske vet vart jag hittar inställningarna för telia isf?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Jag följde den här lilla guiden mer eller mindre:

http://adamwesterberg.se/blog/att-bli-fri-fran-telia-smart

Finns flera guider om man söker på t.ex. iptv telia switch vlan.

IGMP Snooping och vlan med höga id:n är väl det switchen måste kunna. En del lite billigare kan av någon anledning bara vlan med låga id:n.

Jag valde dlinken för den hade management-vlan tror de flesta andra billigare kan manageras från alla vlan.

Permalänk
Medlem

när jag beställde från bahnhof så kom dom från stadsnätet å riggade upp en fiberkonverter i hallen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorren:

@HC-8315: Jag följde den här lilla guiden mer eller mindre:

http://adamwesterberg.se/blog/att-bli-fri-fran-telia-smart

Finns flera guider om man söker på t.ex. iptv telia switch vlan.

IGMP Snooping och vlan med höga id:n är väl det switchen måste kunna. En del lite billigare kan av någon anledning bara vlan med låga id:n.

Jag valde dlinken för den hade management-vlan tror de flesta andra billigare kan manageras från alla vlan.

Jag har iaf tagit fram en av mina TL-SG105E switchar och konfigurerat den nu. Lösningen funkar ypperligt och jag har nu 972Mbps ner och 928Mbps upp
Så jag tackar så mycke över att du kom på att Inteno boxen kunde vara en switch.

Skrivet av Toivo83:

när jag beställde från bahnhof så kom dom från stadsnätet å riggade upp en fiberkonverter i hallen.

Fiberkonverterare finns redan i trapphuset som tur är. Som mitt text ovanför beskriver så har jag lyckats lösa de nu.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Yes, det där löses med en vlan switch. Skulle dock rekommendera att du byter din TP-link mot D-link.
https://www.pentestpartners.com/security-blog/how-i-can-gain-...

Rekommenderar D-linken det är den enda av de billagare switcharna som inte lider av kritiska buggar som ej går att mitigera.

Permalänk
Avstängd

@GG25: Hmm... Jag läste artikeln och jag ser problemet. Jag har lite fler switchar som jag kan skapa vlan på som definitivt är säkrare än den jag tog nu. Jag tyckte dock att de va synd att den lider av detta. Men som TP-Link själva beskriver sin switch så är den tänk att sitta bakom nätverkets säkerhetssystem och inte före. Men nu får den sitta där några i dagar iaf.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

@Snorren: Måste dock fråga en sak. Hur stabil är den med uppkopplingen?
Jag har inte bytt ut den switchen jag konfa igår, men de 'är nåt jag tänker göra mycke snart. Idag när jag har använt datorn väldigt mycke så har jag upptäckt att jag tappar internet väldigt ofta. Min router konstaterar att de finns internet. Men datorerna i nätverket säger inget internet. Routern är de verkligen inget fel på då detta aldrig har hänt förut med tidigare utrustning, utan detta blev i direkt anslutning till att jag bytte ut bredbandswitchen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@Snorren: Måste dock fråga en sak. Hur stabil är den med uppkopplingen?
Jag har inte bytt ut den switchen jag konfa igår, men de 'är nåt jag tänker göra mycke snart. Idag när jag har använt datorn väldigt mycke så har jag upptäckt att jag tappar internet väldigt ofta. Min router konstaterar att de finns internet. Men datorerna i nätverket säger inget internet. Routern är de verkligen inget fel på då detta aldrig har hänt förut med tidigare utrustning, utan detta blev i direkt anslutning till att jag bytte ut bredbandswitchen.

Har inte haft några problem över huvudtaget.

Men din router kanske inte har kört med gigabit hastighet mot internet förut? Så det kanske blir helt ny last?

Oftast så kan man ju koppla in "internetsladden" direkt in i routern och skippa switchen. (du kan ju inte använda TV:n då förstås) men du kan se om det är switchen som är problemet.

Du kan ju ha igång något pingplotter tool och se om du tappar paket, eller bara köra en ping -t ping.sunet.se i en cmd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorren:

Har inte haft några problem över huvudtaget.

Men din router kanske inte har kört med gigabit hastighet mot internet förut? Så det kanske blir helt ny last?

Oftast så kan man ju koppla in "internetsladden" direkt in i routern och skippa switchen. (du kan ju inte använda TV:n då förstås) men du kan se om det är switchen som är problemet.

Du kan ju ha igång något pingplotter tool och se om du tappar paket, eller bara köra en ping -t ping.sunet.se i en cmd.

Sitter med en NETGEAR R7000 router i dagsläget. Utan switchen funkar de riktigt stabilt och får jag bra värden. Men som sagt, inget tv då. Men så fort jag har TP-Link switchen så blir de ganska ostabilt. Får samma hastighet som utan. Alltså snudd på 1000Mbps och en ping runt 5ms, men tappar internet ungefär varannan timme. En omstart av routern blir de ett måste för att de skall funka igen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315:

Routern kanske klarar av det du vill av sig själv. Kanske inte har behov av Switchen.

https://kb.netgear.com/25724/VLAN-tagging-setup-for-Nighthawk...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorren:

@HC-8315:

Routern kanske klarar av det du vill av sig själv. Kanske inte har behov av Switchen.

https://kb.netgear.com/25724/VLAN-tagging-setup-for-Nighthawk...

De där kollade jag på när de nämndes att jag kunde köra vlan. Mitt stora krux är då att jag får flytta routern till de skåp där switchen sitter idag, eller börja dra egna kablar runtom i lägenheten. Båda dom alternativen är just nu rätt så dåliga för min del. Jag har ju redan en hel del planer för mitt nätverk. Men jag kan inte skynda på dem just nu. Jag hoppas på svar på måndag vilken typ av enhet jag ev får av antingen hyresvärden eller Bahnhof. Men jag vill ändå reservera mig till en bra switch som kan funka till detta. Så jag skall nog slå till på en D-Link istället och testa.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De där kollade jag på när de nämndes att jag kunde köra vlan. Mitt stora krux är då att jag får flytta routern till de skåp där switchen sitter idag, eller börja dra egna kablar runtom i lägenheten. Båda dom alternativen är just nu rätt så dåliga för min del. Jag har ju redan en hel del planer för mitt nätverk. Men jag kan inte skynda på dem just nu. Jag hoppas på svar på måndag vilken typ av enhet jag ev får av antingen hyresvärden eller Bahnhof. Men jag vill ändå reservera mig till en bra switch som kan funka till detta. Så jag skall nog slå till på en D-Link istället och testa.

Hrm... har svårt att förstå varför du skulle ha problem nu (och varför d-linken skulle göra det bättre) bara. om inte din switch är trasig på något sätt.

Undrar om det är något problem med DHCP:eriet om det håller sig uppe i några timmar.

Kanske finns något loggar i routern som hintar om vad som går fel.

Man kan ju också testa att koppla in internetsladden från switchen direkt i en dator för att se om den också får problem eller om det bara är när routern sitter mellan.

Om jag minns rätt körde jag enligt nedan och slog på IGMP snooping:
port 1: ISP - IN, 845 taggat, 1 otaggat
port 2: TV - ut, 845 otaggat
port 3: Till Router, 1 otaggat
port 4: Managemnet lan vlan otaggat 100
port 5: Managemnet lan vlan otaggat 100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorren:

Hrm... har svårt att förstå varför du skulle ha problem nu (och varför d-linken skulle göra det bättre) bara. om inte din switch är trasig på något sätt.

Undrar om det är något problem med DHCP:eriet om det håller sig uppe i några timmar.

Kanske finns något loggar i routern som hintar om vad som går fel.

Man kan ju också testa att koppla in internetsladden från switchen direkt i en dator för att se om den också får problem eller om det bara är när routern sitter mellan.

Om jag minns rätt körde jag enligt nedan och slog på IGMP snooping:
port 1: ISP - IN, 845 taggat, 1 otaggat
port 2: TV - ut, 845 otaggat
port 3: Till Router, 1 otaggat
port 4: Managemnet lan vlan otaggat 100
port 5: Managemnet lan vlan otaggat 100

Inställningarna där är identiska med de jag skrivit in i switcharna.
Som av ödets ironi så dog internet och tv för hela mitt bostadsområde igår kväll under några timmar.
Hur som haver så är jag också lite kluven på de hela. Jag har iaf felanmält driften. Och som du säger borde de inte va nå problem egentligen. Jag har lagt många timmar felsökning och tester på de här nu, och de jag har kommit fram till är att med Inteno switchen och utan Inteno switchen är nätet som stabilast. Men då får jag bara 100/100Mbps eller 1000/1000Mbps men ingen tv. Med TP-Link SG105E och en Netgear GS105Ev2 som jag lånade imorse så tappar jag nät med någon timmes mellanrum. Men jag får ut de jag nu betalar för. Ska jag felsöka routern så måste jag nog köpa en ny helt enkelt.
Min plan för framtiden var att sätta upp en pfsenseburk när vi nu fick öppet nät den 4 december och jag kunde välja en ny operatör, vilket jag nu gjort. Men såhär långt så har de ju inte varit så lyckat :/

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Tja, bara för att testa så kan du ju slå av IGMP-Snoopingen i switchen och se om det gör någon skillnad.

Som sagt de flesta routrar har en system-log, i den borde du iaf. kunna se om den tycker att det är problem med DHCP.

När internet dör, vad innebär det konkret, kan datorerna på lan pinga routerns loakal adress (192.168.0.1 eller vad den har)? Är det DNS:eriet som slutar fungera?

Kan du pinga ipadresser på utsidan eller är all trafik helt död.

t.ex. ping.sunet.se [192.36.125.18]

Kan routern pinga adresser ute i världen även när internet har dött?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorren:

@HC-8315: Tja, bara för att testa så kan du ju slå av IGMP-Snoopingen i switchen och se om det gör någon skillnad.

Som sagt de flesta routrar har en system-log, i den borde du iaf. kunna se om den tycker att det är problem med DHCP.

När internet dör, vad innebär det konkret, kan datorerna på lan pinga routerns loakal adress (192.168.0.1 eller vad den har)? Är det DNS:eriet som slutar fungera?

Kan du pinga ipadresser på utsidan eller är all trafik helt död.

t.ex. ping.sunet.se [192.36.125.18]

Kan routern pinga adresser ute i världen även när internet har dött?

När internet dör så kan jag inte surfa eller göra något som berör just internet. De lokala nätverket fungerar precis som de ska. Alla datorer ser varann, kommer åt varann, kan spela över LAN med mera. TV funkar dock fortfarande när nätet dör.
Routern i sig funkar lokalt när internet är nere. Jag kan pinga den och allt annat inom nätverket, men inte utanför den. All trafik utåt är dött. En annan sak jag märkt och retar mig på är att när nätet väl hoppar igång efter omstart av både switch och router (enda sättet att få igång de igen) är att jag manuellt också måste inaktivera och aktivera alla datorers nätverkskort för att de lokala nätverket skall ha internetåtkomst. Jag kan dock inte nå switchen över huvudtaget när den sitter före routern vilket är lite irriterande. Måste då koppla mig direkt på den isf. Och loggen har jag aktiverat i routern nu så då får jag se under dagen vad som händer där.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Jag gjorde så att jag gjorde ett eget vlan på port 4 och 5 på switchen som jag kopplade in på lan-sidan av routern bara för att kunna managera den, men det blir ju två sladdar mellan router och switch... Men om man skall hålla på å felsöka och ha sig kanske det är värt det för stundan.

Låter ju extremt skumt att du måste hålla på och aktivera nätverkskorten.

Kanske kan vara värt att kolla så att du kör senaste firmwaren på routern.

Sedan kan man kanske labba med att stänga av SPI, IGMP-proxy, uPNP och sånt i routern om det är påslaget. De är ju inte alltid superstabila...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorren:

@HC-8315: Jag gjorde så att jag gjorde ett eget vlan på port 4 och 5 på switchen som jag kopplade in på lan-sidan av routern bara för att kunna managera den, men det blir ju två sladdar mellan router och switch... Men om man skall hålla på å felsöka och ha sig kanske det är värt det för stundan.

Låter ju extremt skumt att du måste hålla på och aktivera nätverkskorten.

Kanske kan vara värt att kolla så att du kör senaste firmwaren på routern.

Sedan kan man kanske labba med att stänga av SPI, IGMP-proxy, uPNP och sånt i routern om det är påslaget. De är ju inte alltid superstabila...

De skulle ju kunna va nåt. Kan ju leva med att köra en kabel på golvet medans man felsöker. SPI är redan avslaget, skall prova stänga av de du föreslår där. Firmware är "up o date" på samtliga av mina nätverksenheter

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Har du satt fast IP på switchen? Det kan inte vara så att den snor din WAN-ip från routern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Har du satt fast IP på switchen? Det kan inte vara så att den snor din WAN-ip från routern

Jag har provat både statisk och DHCP på switchen. Oavsett val så är de ingen skillnad alls. De jag just nu provar är utbytt DNS server, och än så länge är de stabilt, peppar peppar. Om de mot all förmodan skulle va Bahnhofs DNS som strular så är de ju ett fel hos dom kan jag tycka, eller?
Edit: De va inget. Precis när jag skickade detta inlägg så dog nätet. Så DNS är de inte... men de va stabilt längre än vanligt iaf

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Känns eventuellt som ARP uppslaget timar ut. Kör en port mirror och kolla lite i Wireshark så kan du se om det är så att arpen timar ut och om routern skickar ut någon arp request och om det skickas tillbaks någon.
EDIT: om så att säga ALL trafik dör ut och inte bara DNS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GG25:

Känns eventuellt som ARP uppslaget timar ut. Kör en port mirror och kolla lite i Wireshark så kan du se om det är så att arpen timar ut och om routern skickar ut någon arp request och om det skickas tillbaks någon.
EDIT: om så att säga ALL trafik dör ut och inte bara DNS.

Jag får göra de imorn isf. Bahnhof vill att jag kör en pingplotter under ett dygn vilket jag också nu gör. Tror att jag fick rådet tidigare i tråden också. Men jag har satt en enskild dator på jobbet så att jag kan bruka mina andra datorer som vanligt. Har ju kvar Com Hem månaden ut. Dock så står jag nu utan tv i ett dygn, men de överlever jag iaf. Värre med sambon, men hon får gilla läget helt enkelt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Jag hade totalt glömt att uppdatera tråden. Problemet är löst. De fanns två fel. Först så led min router av bufferbloat i hastigheter över 300Mbps. Troligtvis ett fel på routern i sig. Har skaffat en ny router som inte lider av detta.
De andra felet låg på själva nätet i vårt bostadsområde. Också de är löst.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.