Microsoft RDP, vad gör den med grafiken?

Permalänk
Medlem

Microsoft RDP, vad gör den med grafiken?

Tjenare.

Finns de någon hör på clockers som har lite detaljer kring microsofts RDP och vad den egentligen gör med grafiken.
Det ligger till som så att jag har en äldre fläktlös liten maskin med en Intel core i7-3517UE som körs med intel hd graphics 4000 samt 8GB RAM.

Det enda jag använder maskinen till är egentligen att visa en del 2D grafik som är navigerbar och lite texter som uppdateras live.
Detta går riktigt slött när jag kör på denna maskin typ varje klick att navigera sig tar kanske 30sekunder.
Jag förstår att hårdvaran är riktigt usel och slö och jag förväntar mig inte att de ska gå snabbare/bättre med denna hårdvaran.

Det jag är förvånad över är hur Windows RDP kan köra detta flawless, för har jag en annan PC och kör jag windows rdp till ovannämnda maskin ja då funkar allt perfekt och navigering tar kanske 1-2 sekunder istället för 30sekunder.
Men min fundering är allting ska väl exekveras på ovannämnda maskin så de borde väl inte vara någon skillnad? Jag vet att RDP på något sätt lär sänka "grafiken" på något vis, men är det någon som vet VAD den egentligen gör? Hade velat hitta mer info kring detta vad för inställningar den drar ner mestadels för mitt eget utbildningssyfte men även också kanske kunna göra dessa inställningar direkt i maskinen och kanske lyckas få ner navigationstiderna lägre än 30sekunder.

Tack på förhand.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Låter som något fel på installationen... En I7 3xxx är inte slö på något sätt när det gäller vanlig windowsanvändning... C2 Duo maskiner med minne och SSD brukar anses som rätt pigga.

Har du testat att boota något annat och se om det fungerar bättre? Tips att kanske stänga av AERO eller andra grafikkrävande GUI-grejer för window.s

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Kolla över inställningarna för Fjärrskrivbord (på datorn som ska ansluta), sänk färgdjupet, testa att ansluta med inställningarna för "Modem" under "Prestanda".

Därefter kan du prova dig fram med olika inställningar för "Skrivbordsbakgrund", "Teckensnittsutjämning" o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Låter som något fel på installationen... En I7 3xxx är inte slö på något sätt när det gäller vanlig windowsanvändning... C2 Duo maskiner med minne och SSD brukar anses som rätt pigga.

Har du testat att boota något annat och se om det fungerar bättre? Tips att kanske stänga av AERO eller andra grafikkrävande GUI-grejer för window.s

Jo i detta fall vet jag att de är maskinen som är för slö, det som är kodat är gjort för kanske 10år sedan och bara enkeltrådigt. Rekommendationerna är minst 2.5GHz och denna ligger på 1.7GHz och clockar ner sig lite också pga att den sitter i ett fläktlöst chassi.
Sen skulle jag nog aldrig säga att en Intel-U CPU utan aktiv kylning är speciellt pigg då den jämnt går ner i frekvens för att hålla sig inom temperatur området.

Skrivet av cbtcp:

Kolla över inställningarna för Fjärrskrivbord (på datorn som ska ansluta), sänk färgdjupet, testa att ansluta med inställningarna för "Modem" under "Prestanda".

http://forumbilder.se/GAFHA/fjarrskrivbord.png?width=150
Därefter kan du prova dig fram med olika inställningar för "Skrivbordsbakgrund", "Teckensnittsutjämning" o.s.v.

Jo dom där inställningarna har jag sett, men jag är mer nyfiken vad som händer bakom kulisserna när man kör RDP. Liksom hur kan allt fungera bättre med RDP än att sitta direkt på datorn? Visst det integrerade grafikkortet behöver ej rita ut bilden på skärmen utan bara skicka beräkningen vidare till clientdatorn som sedan måste rita ut det på skärmen. Men är de verkligen de som gör all skillnad?
Har även hört att bilden över RDP enbart ritar ut förändringar i bilden alltså har man en ganska statisk bild som i mitt fall så visar RDP samma bild helatiden och bara om någon förändring sker på några pixlar så ritas den om istället för att som direkt på datorn uppdatera med 60 om-ritningar i sekunden. För jag antar att RDP inte körs i 60Hz t.ex som de gör lokalt i maskinen?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jo i detta fall vet jag att de är maskinen som är för slö, det som är kodat är gjort för kanske 10år sedan och bara enkeltrådigt. Rekommendationerna är minst 2.5GHz och denna ligger på 1.7GHz och clockar ner sig lite också pga att den sitter i ett fläktlöst chassi.
Sen skulle jag nog aldrig säga att en Intel-U CPU utan aktiv kylning är speciellt pigg då den jämnt går ner i frekvens för att hålla sig inom temperatur området.

Jo dom där inställningarna har jag sett, men jag är mer nyfiken vad som händer bakom kulisserna när man kör RDP. Liksom hur kan allt fungera bättre med RDP än att sitta direkt på datorn? Visst det integrerade grafikkortet behöver ej rita ut bilden på skärmen utan bara skicka beräkningen vidare till clientdatorn som sedan måste rita ut det på skärmen. Men är de verkligen de som gör all skillnad?
Har även hört att bilden över RDP enbart ritar ut förändringar i bilden alltså har man en ganska statisk bild som i mitt fall så visar RDP samma bild helatiden och bara om någon förändring sker på några pixlar så ritas den om istället för att som direkt på datorn uppdatera med 60 om-ritningar i sekunden. För jag antar att RDP inte körs i 60Hz t.ex som de gör lokalt i maskinen?

Den ska ju gå upp till 2.8ghz och 2 core 2 ht... Känns som ditt program är rejält dåligt kodat iaf...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Den ska ju gå upp till 2.8ghz och 2 core 2 ht... Känns som ditt program är rejält dåligt kodat iaf...

Troligen är det att din processor inte mår bra i din applikation... Släng på en tyst fläkt vetja

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Den ska ju gå upp till 2.8ghz och 2 core 2 ht... Känns som ditt program är rejält dåligt kodat iaf...

Den kan gå upp till 2.8ghz ifall värmen hålls i schack men de gör den som sagt inte i denna fläktlösa lösning.
Har ingen möjlighet att dra dit en fläkt heller då det är en inbyggd lösning ihop med en panel.
Som sagt så funkar de bra om jag kör rdp till burken då flyter allt på därför blev jag nyfiken å intresserad vad rdp stryper för något. För att de ska funka så pass mycket bättre. Men hittar verkligen inget matnyttigt om Windows rdp.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Inaktiv

Från de tester jag har gjort så verkar RDP lägga all grafikbelastning på cpun.

Jag testade och RDP in på min 7700K med ett lånat 1080ti, det gick segt att arbetat i grafiska applikationer. Därefter tog jag ur grafikkortet och testade och jag upplevde att det gick precis lika segt genom RDP.
Problemet var att 7700K är egentligen för slö att använda till något vettigt och när den sedan får göra de grafiska beräkningar så säger den bara stopp nu får det vara nog. Det var inte rdp överföringen som segade, utan man såg att datorn uppfattade att man hade klickat på knappen det gick bara segt för applikationen att exekvera.
Din processor är ännu slöare än min, nu kanske du kör mindre applikationer.

RemoteFX är det man ska använda för grafikprestanda men det kräver server windows om jag har förstått saken rätt:
https://en.wikipedia.org/wiki/RemoteFX
Det är krångligare att sätta upp men jag tror framtiden ligger på denna.

Jag testade för övrigt teamviewer och då kändes det att datorn gpu användes, men man fick istället lagg i fjärrstyrningsresponsen.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det går snabbare är för att det renderas på klienten om möjligt, inte på servern.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q