Automatisk uträkning av tidsdifferans i excell?

Permalänk
Medlem

Automatisk uträkning av tidsdifferans i excell?

Hej.
Jag har fått i uppdrag att granska en tidsdifferans och tänkte underlätta för mig själv genom att få det automatiserat

Jag får in en "larmtid" och en "ankomsttid" och vill veta tidsskillnaden mellan dessa två.

T.ex:
i ruta B2 skriver jag larmtiden 15:30, i ruta C2 skriver jag ankomsttiden 15:50, i ruta D3 vill jag att den automatiskt räknar ut skillnaden, vilket i det här fallet blir 20 minuter då.

Går det att lösa?

Permalänk
Medlem

I ruta D3 skriver du '=C2-B2' utan ' '.

Vill du göra det på fler ställen är det bara att dra ner formeln så den hamnar överallt där du vill att den ska vara.

EDIT: Säker på att du inte menar att det ska stå i D2? Låter konstigt att ha det på olika rader men ditt ark kanske ser ut så.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna hantera negativ tid måste du ange att du skall använda 1904-års datum system.
Hittas någonstans under inställningar, avancerat.

Permalänk
Medlem

@SueCia:

Testade precis som @nowin sa, funkar prima

File->Options->advanced->when calculating this workbook.

Där ligger bockrutan "Use 1904 date system"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

I ruta D3 skriver du '=C2-B2' utan ' '.

Vill du göra det på fler ställen är det bara att dra ner formeln så den hamnar överallt där du vill att den ska vara.

EDIT: Säker på att du inte menar att det ska stå i D2? Låter konstigt att ha det på olika rader men ditt ark kanske ser ut så.

Tack! Det funkade ju perfekt. Jag visste om att man kan använda =C2-B2 när det gäller matte, trodde inte det skulle fungera likadant med tid! Stort tack

Självklart skulle svaret stå i D2