Nicehash hackat – Bitcoin värda 540 miljoner kronor på vift

Permalänk
Melding Plague

Nicehash hackat – Bitcoin värda 540 miljoner kronor på vift

Kryptovalutamarknaden Nicehash har nyligen utsatts för ett intrång, där hackare kommit över cirka 4 700 Bitcoin värda 540 miljoner kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tror nog bara att det var en tidsfråga innan något sånt här skedde. Synd, oavsett.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Som @Slaktardej sa.

Är ju självklart att detta var en tidsfråga när det handlar om digitala saker.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Slaktardej:

Tror nog bara att det var en tidsfråga innan något sånt här skedde. Synd, oavsett.

Mt. Gox all over again.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tror nog bara att det var en tidsfråga innan något sånt här skedde. Synd, oavsett.

Igen menar du?

Permalänk
Inaktiv

Om man skulle rota fram sina gamla bitcoin plånböcker om man hittar de i källaren på gamla disketter.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Som @Slaktardej sa.

Är ju självklart att detta var en tidsfråga när det handlar om digitala saker.

Jag tycker att det är lite synd att kryptovalutor som handlade om att inte samla pengar i centrala platser, helt plöstligt handlar om kapital-satsningar i stora centraler...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Alling:

Mt. Gox all over again.

Förstår inte varför folk väljer bekvämlighet före säkerhet när det gäller ekonomi...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ouch... Men som sagt bara en tidsfråga innan nått sånt här skulle inträffa.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mt. Gox all over again.

Knappast, Nicehash är för det första ingen exchange och har inte haft någon form av cold storage. Samt att dom i princip har gjort sig själva till ett target genom att inte betala ut belopp mindre än 0,01btc till miners och därför har stora belopp byggts upp i deras online wallets.

Folk har bett Nicehash att erbjuda alternativ för payouts till andra coins där det är ekonomiskt att skicka mindre belopp under lång tid utan gensvar.

Personligen lutar jag åt att detta är ett insider job alt exit scam.

Permalänk
Inaktiv

haha 'helt plötsligt' börjar bitcoin nyheter dyka upp på Sweclockers..

man undrar varför...

jaha 100 000 SEK/BTC det var därför! nu är bitcoin tydligen intressant igen!

On topic: Jag gissar på att dom 'hackade' sig själva

Permalänk
Medlem

"Hackat"? Mmmmm?... Jag är inte så säker. Nu må jag vara en cynisk jävel men... M.t GoX någon? 540 Mille är ändå en hyffsat fet pension så om de nu lyckats med ett Ponzibedrägeri lär pengarna (och de ansvariga) vara både långt borta, ha annan identitet, och äta och dricka gott ett bra tag innan det här är utrett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Där vart man av med 0.01 BTC (2 dagars mining inkomst). Tur att jag hann ta ut det mesta dagen innan.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Hackat? Enligt Reuters var det Social engineering som låg till grund för "hacket". Som vanligt så kan man aldrig skydda sig mot dumhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det stinker insiderjobb om det här "hacket".

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Fysiskt Guld och andra FYSISKA valutaersättare med faktiskt värde är och förblir den ultimata säkerheten mot spekulation, "hacking", krig och andra hot mot Fiat-valutor. Mina Pokémon-kort från tidiga 2000-talet är säkert mer värda än en del länders inflationsvalutor i motsvarande mängd.

Förövrigt ganska lägligt att Steam några dagar tidigare tog bort bitcoin-betalning på deras hemsida. Det räddade säkert dem från en del massköp från osäkra källor.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Förövrigt ganska lägligt att Steam några dagar tidigare tog bort bitcoin-betalning på deras hemsida. Det räddade säkert dem från en del massköp från osäkra källor.

Det tror jag inte. Du tvättar inte Bitcoins på samma sätt som du tvättar stulna kreditkort.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Windows-95:

Fysiskt Guld och andra FYSISKA valutaersättare med faktiskt värde är och förblir den ultimata säkerheten mot spekulation, "hacking", krig och andra hot mot Fiat-valutor. Mina Pokémon-kort från tidiga 2000-talet är säkert mer värda än en del länders inflationsvalutor i motsvarande mängd.

Förövrigt ganska lägligt att Steam några dagar tidigare tog bort bitcoin-betalning på deras hemsida. Det räddade säkert dem från en del massköp från osäkra källor.

B-A-N-K-R-Å-N.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det stinker insiderjobb om det här "hacket".

Ja speciellt med cirkulerade bilder på Nicehash's CEO Andrej Nabergoj i bojjor sedan tidigare affärer? Hur ska någon kunna bevisa något om det är någon med behörighet som gör en transaktion till en anonym plånbok?

Tror man måste ha allt i mindre plånböcker, krypterade med privata nycklar. Ofattbart att de hade all omsättning samlat i en gigantisk plånbok. Vad gör man inte för en halv miljard kronor?

Själv trodde jag nyheter som detta tillsammans med nyheter om att Steam inte tar emot Bitcoin för tillfället skulle få valutan att falla. Tvärtom har värdet fortsatt klättra vilket gör det extra smärtsamt att man blivit av med nästan halva mitt bitcoinvärde tack vare stölden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Där vart man av med 0.01 BTC (2 dagars mining inkomst). Tur att jag hann ta ut det mesta dagen innan.

Vad kör du din mining med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Det tror jag inte. Du tvättar inte Bitcoins på samma sätt som du tvättar stulna kreditkort.

Inte? Ska det vara med eller utan sköljmedel? Är det andra grader också?
Sorry, kunde inte låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Fysiskt Guld och andra FYSISKA valutaersättare med faktiskt värde är och förblir den ultimata säkerheten mot spekulation, "hacking", krig och andra hot mot Fiat-valutor. Mina Pokémon-kort från tidiga 2000-talet är säkert mer värda än en del länders inflationsvalutor i motsvarande mängd.

Förövrigt ganska lägligt att Steam några dagar tidigare tog bort bitcoin-betalning på deras hemsida. Det räddade säkert dem från en del massköp från osäkra källor.

Nu var det tyvärr länge sen sverige hade en guldresev som motsvarade vår valuta..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Är väl rätt lite chans att de lyckas spåra detta? Ingen som backar upp de som blir av med bitcoinen heller?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Stabil valuta eller vad man nu ska kalla det!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mäki:

Är väl rätt lite chans att de lyckas spåra detta? Ingen som backar upp de som blir av med bitcoinen heller?

Bitcoin är spårbart till 100%. Däremot är det säkert gjort med VPN och omgjort till Monero eller annan valuta.

Långt borta och välplanerat garanterat.

Permalänk
Medlem

Kommer värdet för Bitcoin att sjunka ner i avgrunden nu tror ni? Detta visar ju verkligen riskerna med Bitcoin

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Bitcoin är spårbart till 100%. Däremot är det säkert gjort med VPN och omgjort till Monero eller annan valuta.

Långt borta och välplanerat garanterat.

Verkar som pengarna fortfarande ligger som bitcoins på adressen som stal dem:
https://blockchain.info/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ahVh6H4t6jh1...
Slutlig saldo 4,736.42953813 BTC

Så ännu har de inte spenderats eller växlats till något annat.

Permalänk
Avstängd

Är Kim i farten nu igen? Han behöver fler raketer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förstår inte varför folk väljer bekvämlighet före säkerhet när det gäller ekonomi...

Har du alla kontanter försvarade under madrassen hemma och betalar allt med kontanter?
För alla väljer väl bekvämligheten igenom ha sina besläktade pengar på banken och använder plastkort som betalmedel. Samt beställer på nätet medan sitter bekvämt hemma?
Pengar som man sällan då hålla i egna händer är på sitt vis kryptovaluta.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Fysiskt Guld och andra FYSISKA valutaersättare med faktiskt värde är och förblir den ultimata säkerheten mot spekulation, "hacking", krig och andra hot mot Fiat-valutor. Mina Pokémon-kort från tidiga 2000-talet är säkert mer värda än en del länders inflationsvalutor i motsvarande mängd.

Förövrigt ganska lägligt att Steam några dagar tidigare tog bort bitcoin-betalning på deras hemsida. Det räddade säkert dem från en del massköp från osäkra källor.

På vilket sätt menar du att guld har ett "faktiskt" värde? Det är ju bara värderat i förhållande till sin förekomst. Precis som bitcoins. Det enda med ett faktiskt värde är mat o bostäder. Men guld?? Endast spekulationsvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3