Steam tar bort betalning med Bitcoin

Permalänk
Melding Plague

Steam tar bort betalning med Bitcoin

Ett år efter att Valve gjort det möjligt att betala med Bitcoin på Steam tar den nu bort detta. Anledningen är höga transaktionskostnader och valutans instabilitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta och NiceHash stölden under en dag, kan ju inte vara mycket bra för Bitcoin.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Jag är mer förvånad att de introducerade det till att börja med! En valuta som inte backas upp av något starkt organ kommer naturligtvis att fluktuera oerhört. Och finns ingen stabilitet så kommer företag att undvika det.

Optimalt vore om stora centralbanker backade upp BitCoin så att det blev allmänt accepterat. Men innan dess så håller jag mig borta åtminstone.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag är mer förvånad att de introducerade det till att börja med! En valuta som inte backas upp av något starkt organ kommer naturligtvis att fluktuera oerhört. Och finns ingen stabilitet så kommer företag att undvika det.

Optimalt vore om stora centralbanker backade upp BitCoin så att det blev allmänt accepterat. Men innan dess så håller jag mig borta åtminstone.

Bankerna kommer nog aldrig backa upp BitCoin då de inte kan kontrollera det på samma sätt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Detta och NiceHash stölden under en dag, kan ju inte vara mycket bra för Bitcoin.

Ändå har den gått upp med 2000$ bara senaste dagen...

Jag kanske borde köpa bitcoin, allt jag investerar i fallerar omedelbart.

Permalänk
Medlem

Denna artikel kom för en kvart sedan, priset ligger nu på 15000$?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ändå har den gått upp med 2000$ bara senaste dagen...

Jag kanske borde köpa bitcoin, allt jag investerar i fallerar omedelbart.

HAHAHA

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Fan satt och väntade på att mina några BTC jag har i en wallet skulle ge mig 50 euro på steam. Samma dag som det händer så försvinner BTC som val att betala med

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fan satt och väntade på att mina några BTC jag har i en wallet skulle ge mig 50 euro på steam. Samma dag som det händer så försvinner BTC som val att betala med

Se det på den ljusa sidan... du har förhoppningsvis dina BTC kvar iaf. Folk har ju blivit hackade och blivit av med dem.. igen.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är dyrt att göra överföringar i bitcoin. Finns andra kryptovalutor med betydligt lägre avgifter och med snabbare överföringar t.ex. Litecoin.

Permalänk
Medlem

15000$/bitcoin just nu

Permalänk
Medlem

Bitcoin påminner otäckt mycket om tulpanlökar i medeltidens Holland...

Permalänk
Lego Master

Äh, det där med internet(-valuta) är bara en fluga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Bitcoin påminner otäckt mycket om tulpanlökar i medeltidens Holland...

Tulpaner kan man äta men inte BitCoins

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ändå har den gått upp med 2000$ bara senaste dagen...

Jag kanske borde köpa bitcoin, allt jag investerar i fallerar omedelbart.

hehe, du är inte ensam, konstigt nog så drar jag marknaden också med mig.
ex. "en sak" har gått upp i flera månader, jag slår till och nu står den stilla i flera månader (en legit sak)

Permalänk
Medlem

Lite märkligt är det allt. Om jag förstått det hela rätt så är det så att Valve får pengar av en tjänst, som i sin tur köper bitcoin av kunderna, så Valve får fortfarande riktiga pengar utan risk. Att då döda valfriheten och hänvisa till att det är dåligt för kunderna känns lite märkligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Bitcoin påminner otäckt mycket om tulpanlökar i medeltidens Holland...

Hade faktiskt aldrig hört talats om Tulpanmanin tidigare! Man lär sig något nytt varje dag.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite märkligt är det allt. Om jag förstått det hela rätt så är det så att Valve får pengar av en tjänst, som i sin tur köper bitcoin av kunderna, så Valve får fortfarande riktiga pengar utan risk. Att då döda valfriheten och hänvisa till att det är dåligt för kunderna känns lite märkligt.

Läste du ens artikeln?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

170 spänn för en transaktion!
Då vet vi vad det är de tjänar pengar på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

170 spänn för en transaktion!
Då vet vi vad det är de tjänar pengar på...

Det är transaktionsavgiften för själva bitcoin, som går till miners.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Bitcoin påminner otäckt mycket om tulpanlökar i medeltidens Holland...

Du är inte den första att göra denna jämförelse, men för tillfället ser den bara ut att fortsätta öka. Den som lever får se.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite märkligt är det allt. Om jag förstått det hela rätt så är det så att Valve får pengar av en tjänst, som i sin tur köper bitcoin av kunderna, så Valve får fortfarande riktiga pengar utan risk. Att då döda valfriheten och hänvisa till att det är dåligt för kunderna känns lite märkligt.

Du har inte förstått det hela rätt. Valutan fluktuerar så pass mycket att risken är inte värd den potentiella vinsten. Ovanpå transaktionskostnaderna så riskerar Valve att göra stora förluster. Skillnaden i 'riktig valuta' är så pass marginal att de inte går i förlust, så därför går de tillbaka till att acceptera denna exklusivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Jag är mer förvånad att de introducerade det till att börja med! En valuta som inte backas upp av något starkt organ kommer naturligtvis att fluktuera oerhört. Och finns ingen stabilitet så kommer företag att undvika det.

Optimalt vore om stora centralbanker backade upp BitCoin så att det blev allmänt accepterat. Men innan dess så håller jag mig borta åtminstone.

Stabiliteten kommer inte än på många år. Nu är det krig ute på fältet för att se vem som ska få vara nr 1.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av serdyllon:

Bitcoin påminner otäckt mycket om tulpanlökar i medeltidens Holland...

Det nämns varje gång Bitcoin rusar. Visst tappar den men sen går det uppåt sakta men säkert.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite märkligt är det allt. Om jag förstått det hela rätt så är det så att Valve får pengar av en tjänst, som i sin tur köper bitcoin av kunderna, så Valve får fortfarande riktiga pengar utan risk. Att då döda valfriheten och hänvisa till att det är dåligt för kunderna känns lite märkligt.

Håller med. Senast jag förde över pengar från min bitcoin wallet till Steam så var det jag som fick betala transaktionskostnaden. Tyckte det kändes ganska rimligt att betala med ett virtuellt värde för att få ett annat virtuellt värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag är mer förvånad att de introducerade det till att börja med! En valuta som inte backas upp av något starkt organ kommer naturligtvis att fluktuera oerhört. Och finns ingen stabilitet så kommer företag att undvika det.

Optimalt vore om stora centralbanker backade upp BitCoin så att det blev allmänt accepterat. Men innan dess så håller jag mig borta åtminstone.

Hur skulle centralbanker kunna backa valutan? De kan bara göra det genom att köpa/sälja bitcoins. Och varför skulle de gå in och dumpa sina pengar för att hålla en icke centraliserad valuta på en stabil nivå? De har inget egenintresse i det. Det behövs istället ett organ som kan skapa pengar (och förstöra dem) för att kunna åstadkomma stabilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka är det egentligen som köper bitcoins för så mycket pengar att värdet ökar så mycket?

Vilka står för efterfrågan på bitcoins så att det ökar så mycket i värde?

Vilka är det som köper bitcoins med riktiga pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilka är det som köper bitcoins med riktiga pengar?

Jag har köpt bitcoins med riktiga pengar. Köpte 0,06 BTC den 14:e oktober för 2890kr, idag är de värda över 8000kr

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det nämns varje gång Bitcoin rusar. Visst tappar den men sen går det uppåt sakta men säkert.

Den senaste uppgången har varit explosiv snarare än sakta däremot.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Inga seriösa butiker bör ta betalt i kryptovalutor som inte har någon tillsyn och används för penningtvätt. Det finns ju en anledning att utpressare vill ha betalt i bitcoin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.