Samsung börjar tillverka UFS-minne med 512 GB lagring

Permalänk
Melding Plague

Samsung börjar tillverka UFS-minne med 512 GB lagring

Samsung meddelar nu att de påbörjat tillverkningen av en ny typ av UFS-minne med 512 GB lagring, vilken bland annat väntas användas i företagets kommande smarta telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vore sjukt trevligt om Galaxy S9 får 512 GB lagring.

Permalänk
Inaktiv

Först läste jag 512 GB ram på mobilen och ropade jippi nu äntligen kan man ha igång både webläsaren och väckarklockan samtidigt, sedan insåg jag att det bara var lagringsutrymme och hur ska man klara sig på detta i en mobil?

Min gissning är att det ej handlar om de traditionella mobilerna utan mer surfplattor där de pratar om telefoner som går att vika ihop som kanske kommer. Kör man då fullskaliga desktop applikationer så kan jag förstå varför 250GB behövs, sedan finns 500GB för de som har gott om pengar.

Permalänk
Medlem

Vad lagrar folk på sina lurar egentligen, som behöver ens i närheten av den kapaciteten? Trodde de flesta använde streamingtjänster för musik och video nuförtiden?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad lagrar folk på sina lurar egentligen, som behöver ens i närheten av den kapaciteten? Trodde de flesta använde streamingtjänster för musik och video nuförtiden?

Nudes.

Permalänk
Medlem

Härligt med mer utrymme på mobilen. SD-kort känns oftast slött. Speciellt när man spelar in i 4K. Molnlagring till 4K-klipp är ju bara att glömma. Dels för att det är snålt med utrymme på molnlagringstjänster om man inte vill pröjsa en arm och ett ben, och dels för att det tar en himla tid att ladda upp. Så jag säger ja tack till det här. Helt klart

Dock kommer jag bli skitförbannad om det hät innebär att SD-kortplatsen slopas igen. Jag tycker det är självklart att den ska finnas där då man har rätt att utöka sin lagring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Vad lagrar folk på sina lurar egentligen, som behöver ens i närheten av den kapaciteten? Trodde de flesta använde streamingtjänster för musik och video nuförtiden?

Vissa tillverkare har alltid gjort extrema saker för väldigt mycket pengar som knappt säljs, jag tror dessa 512GB minnen kommer bli såna. Bortsett från detta håller jag med dig.

Men jag såg en youtubeklipp som var intressant som berättade en hypotes.
När folk köper sin mobil så kollar de på siffror, ju högre siffror mobilen har ju bättre är den tycker folk.

Det finns märken som Apple som kan sälja genom sitt varumärke, men andra tillverkare har svårare och det är inte så mycket mer än att ha "bra siffror" som de kan konkurrera med och alla mobiler går ju emot att se likadana ut.
Det är därför vi idag ser mobiler som har 8 kärnor, 8GB ram, 256GB lagringsutrymme etc. Det kommiska med dessa mobiler är att trots deras höga specifikation så är de ändå slöa. Och till er Apple fans så har jag allt prövat iPad Pro och sett hur den också underpresterar i RDP.

Angående använda lagringsutrymme så är det väldigt många som har begränsat mobilt bredband och jag själv skulle nog vilja ha upp till 100GB i mobilen för att kunna lagra saker där om jag nu inte ägde en surfplatta, vilket leder till att jag ej kollar på film på mobilen.

Permalänk
Medlem

@backfeed: Jag sparar filmklipp på lille nyfödde knodden. Enstaka minuter tar upp hundratals megabyte. Och det är inte smidigt att ladda upp filmer på molnet ännu. Kanske om några år med 5g? Men just nu finns behovet för mig åtminstone.

Och sen tror jag många laddar ner spel till mobilen. Dagens mobilspel tar sjukt mycket plats.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Ozzed @anon159643 @talonmas

Ok, videoinspelning (särskilt med hög bitrate) och datamängdsbegränsningar på mobila bredbandet. Tänkte inte på det (då jag inte spelar in video och använder nästan alltid wifi när jag t.ex. glor på Youtube).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Dick pics. Är motivet litet får man kompensera med stora bilder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

@backfeed: Jag sparar filmklipp på lille nyfödde knodden. Enstaka minuter tar upp hundratals megabyte. Och det är inte smidigt att ladda upp filmer på molnet ännu. Kanske om några år med 5g? Men just nu finns behovet för mig åtminstone.

Och sen tror jag många laddar ner spel till mobilen. Dagens mobilspel tar sjukt mycket plats.

Ja mobilerna håller på att konkurrera ut de billiga kamerorna. Sedan tycker jag personligen att sd-kort borde räcka till till mobiler, men vanlig lagring har garanterat bättre kvalite, snabbare och allt.
När folk inte lägger någon tusenlapp på kamera så kan de istället köpa en bättre mobil. Även om jag nu tycker det är tragisk att man ej enkelt kan byta batteri på de flesta mobiler idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad lagrar folk på sina lurar egentligen, som behöver ens i närheten av den kapaciteten? Trodde de flesta använde streamingtjänster för musik och video nuförtiden?

Kan man undra. Har haft min lur i snart ett år och fyllt ca 40GB av 128. Min sambo laddar dock ner massor med radioprogram och ljudböcker på sin telefon vet jag. Netflix och Spotify går det ju också att lägga till grejer så man kan kolla/lyssna offline.

Själv har jag fri surf på mitt abonnemang och strömmar väl omkring 45GB/månad min sambo har dock begränsad surfmängd så hon laddar ju ner en del medan hon är hemma men inte ens hon är väl i närheten av att fylla sin telefon heller, skulle jag tro.

Men så finns det ju dem som inte vet hur man tar bort grejer från telefonen, som min stackars mor och far vars telefoner jag får rensa ur lite emellanåt när man träffar dem.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Dick pics. Är motivet litet får man kompensera med stora bilder.

Ahh... där har vi anledning till folks vansinniga lagringsbehov på en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad lagrar folk på sina lurar egentligen, som behöver ens i närheten av den kapaciteten? Trodde de flesta använde streamingtjänster för musik och video nuförtiden?

Lagrar inte speciellt mycket, egentligen ingen större fan av telefoner till annat än telefoni.
Men har ändå 128GB minneskort för foton i raw format och för att lägga in musik.
Det tråkiga är att DxO inte klarar av att läsa raw format från telefonen så inte använt det speciellt mycket.
Har ett annat program det fungerar med men är mycket långsammare att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Men så finns det ju dem som inte vet hur man tar bort grejer från telefonen, som min stackars mor och far vars telefoner jag får rensa ur lite emellanåt när man träffar dem.

Detta är troligen största problemet. Och samma problem finns på datorn sen.. lovar.

Folk och "städa" bland gammalt mög är löjligt. Tur att HDDs kraschar, telefoner stjäls, så dessa personer får rensat lite då och då.

Permalänk
Medlem

Hellre UFS 3.0 med 128/256GB än 512GB med lägre hastighet.
https://liliputing.com/2017/09/ufs-3-0-flash-storage-support-...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är troligen största problemet. Och samma problem finns på datorn sen.. lovar.

Folk och "städa" bland gammalt mög är löjligt. Tur att HDDs kraschar, telefoner stjäls, så dessa personer får rensat lite då och då.

Haha, eller hur!
Nåja, jag får väl erkänna att även jag har ett gäng mappar som heter typ "Att Rensa 1", "Att Rensa 2" osv... Som jag sedan har backat upp över tre olika hårddiskar för jag vet inte om där kan ligga något viktigt i någon av dem och varje gång man ser dem så tänker man typ; -"Jaaa just det, dessa behöver jag gå igenom... Fast just nu har jag inte tid!".

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Vore sjukt trevligt om Galaxy S9 får 512 GB lagring.

Den telefonen skulle kosta uppemot 50000:- om man ska gå efter prishoppen mellan 16GB och 64GB lagring..var det inte ett tag sen nån högt uppsatt påpekade detta konstiga fenomen om varför det skiljer så pass stor prisskillnad på sådant litet hopp mellan lagringsutrymmena?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Vad lagrar folk på sina lurar egentligen, som behöver ens i närheten av den kapaciteten? Trodde de flesta använde streamingtjänster för musik och video nuförtiden?

Då trodde du fel.

Dessutom kan den egna kameran fylla upp ganska rejält samt att vissa program äter upp minnet snabbt.

Bytte upp mig från 16 till 32gb och trodde det skulle vara okej, men tog inte många veckor innan jag fick börja rensa igen trots att jag inte hade en enda film eller mp3a på mobilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Då trodde du fel.

Dessutom kan den egna kameran fylla upp ganska rejält samt att vissa program äter upp minnet snabbt.

Bytte upp mig från 16 till 32gb och trodde det skulle vara okej, men tog inte många veckor innan jag fick börja rensa igen trots att jag inte hade en enda film eller mp3a på mobilen.

Exakt, lite 4k filminspelning och annat så är man snabbt uppe i 60GB..problemet är väl mest att Android inte kan hantera mer än 3,8GB åt gången pga FAT-system eller vad det kallas, hade Android stött NTFS eller vad de kallas så skulle det varit smidigare med större volymer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Trevligt, men det känns som 128gb räcker, har trots allt över 7000 bilder på telefonen som man inte orkat tömma till burken ännu, känns inte som att man behöver mer plats egentligen....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

En telefon med 512 GB utrymme och med copyswedes avgift på 3,50 kr/GB blir det 1792 kr (2240 kr inkl moms) som går till dessa tjuvar. Något att tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att vara ett entusiastforum så är det märkligt hur många som är negativa till såna här nyheter. "Nej, så mycket är det ingen som behöver", "Nej, det kommer att bli alldeles för dyrt" osv.

Det är ju just sånt här som bäddar för att nuvarande teknik pressas ned i pris och allt blir snabbare/bättre.

Nej, jag skulle inte köpa en telefon med 512GB lagring idag men kanske att 256GB-varianten hamnar i ett vettigt prisspann när 512GB finns som toppmodell?

Edit: @Nogh

Nix. https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt med mer utrymme på mobilen. SD-kort känns oftast slött. Speciellt när man spelar in i 4K. Molnlagring till 4K-klipp är ju bara att glömma. Dels för att det är snålt med utrymme på molnlagringstjänster om man inte vill pröjsa en arm och ett ben, och dels för att det tar en himla tid att ladda upp. Så jag säger ja tack till det här. Helt klart

Dock kommer jag bli skitförbannad om det hät innebär att SD-kortplatsen slopas igen. Jag tycker det är självklart att den ska finnas där då man har rätt att utöka sin lagring.

Kortplatsen kanske kommer tillbaka när samung väljer att faktiskt producera UFS kort om än de skulle vara tvungna att faktiskt utveckla några usb läsare också för att ingen annan vill innan kort finns, vilket gör att samsung inte vill skapa kort förmodligen.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde stacka sådane i en 3,5" formfaktror för intern lagring

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Detta är troligen största problemet. Och samma problem finns på datorn sen.. lovar.

Folk och "städa" bland gammalt mög är löjligt. Tur att HDDs kraschar, telefoner stjäls, så dessa personer får rensat lite då och då.

Haha, brukar säga att "enterprise" HDD vs "consumer" HDD har egentligen ingen skillnad, förutom att consumer HDDs blir suicidala tidigare av goda skäl

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av UncleDirty:

Tänk om de kunde stacka sådane i en 3,5" formfaktror för intern lagring

hmm.. varför 3'5? Samsung gör redan bättre saker för m.2 och 2'5 format

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

För att vara ett entusiastforum så är det märkligt hur många som är negativa till såna här nyheter. "Nej, så mycket är det ingen som behöver", "Nej, det kommer att bli alldeles för dyrt" osv.

Det är ju just sånt här som bäddar för att nuvarande teknik pressas ned i pris och allt blir snabbare/bättre.

Nej, jag skulle inte köpa en telefon med 512GB lagring idag men kanske att 256GB-varianten hamnar i ett vettigt prisspann när 512GB finns som toppmodell?

Edit: @Nogh

Nix. https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Jag älskar utveckling. Finns alltid någon som har nytta av sånt här. Man kan ju t.ex kasta ut sin externa hårddisk och använda sin mobil som det istället, smidigt när man alltid har med sig den!

Angående copyswede så är det samma sida jag själv kollade avgiften på. Det står ju 3,50 kr/GB för "mobiler med lagring", och utan något tak. (bara mobiler som inte har något tak)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Enligt Samsung kan 512 GB-modellen lagra 130 stycken videoklipp med en längd på 10 minuter i 4K-upplösning."

Varför inte bara säga "1300 minuter i 4K-upplösning"? Jag vågar nog påstå att majoriteten av de videoklipp som jag tittar på eller filmar inte är 10 minuter långa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fevolas:

"Enligt Samsung kan 512 GB-modellen lagra 130 stycken videoklipp med en längd på 10 minuter i 4K-upplösning."

Varför inte bara säga "1300 minuter i 4K-upplösning"? Jag vågar nog påstå att majoriteten av de videoklipp som jag tittar på eller filmar inte är 10 minuter långa.

Med tanke på att swec är tänkt som en sida för IT intresserade tror jag inte det är överdrivet nödvändigt att förklara hur mycket 500 GB är, speciellt inte med idiotenheter som elektronik branschen kör med.