AMD: "Kryptovalutor har haft liten påverkan på vår försäljning"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Kryptovalutor har haft liten påverkan på vår försäljning"

Enligt AMD:s VD Lisa Su har den ökade populariteten av brytning av kryptovalutor inte påverkat företagets försäljning nämnvärt, utan grafikkort för detta utgör endast ett fåtal procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att köpa ny hårdvara för mining kan väl ändå inte vara så lönsamt?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att köpa ny hårdvara för mining kan väl ändå inte vara så lönsamt?

Jo, särskilt om difficulty ligger kvar på samma nivå samtidigt som värdet på valutan hela tiden stiger (Bitcoin har nyss varit uppe och sniffat på $12.000).

Men just Bitcoin är väl dock inte så stor idé att bryta med gpu då den är asic-vänlig (dvs ingen gpu har i praktiken en chans prestandamässigt mot en asic).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Och precis hur skulle dom veta hur många av deras GPU'er har gått till mining? Det är bara ett PR knep som dom vid skrutinering aldrig skulle kunna stå för. På sin höjd så kan dom få veta hur många som har RMA:at där det är tydligt att dom har använts till mining.

Permalänk
Medlem

Samtidigt steg ju priserna med minst 50% samt att Radeon-kort knappt fanns i lager någonstans. Om detta inte berodde på mining måste det ha berott på att AMD klantade sig rejält och totalt felbedömde tillgång och efterfrågan...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

I call bullshit. Tror säkert dom poängterar kort skapade just för mining. Många kort som används för mining är ju däremot oftast vanliga gamingkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Samtidigt steg ju priserna med minst 50% samt att Radeon-kort knappt fanns i lager någonstans. Om detta inte berodde på mining måste det ha berott på att AMD klantade sig rejält och totalt felbedömde tillgång och efterfrågan...

Eller så har dem helt enkelt inte möjlighet till att utöka produktionen. Att bygga en ny fabrik är inget man gör bara sådär och det kan även gälla brist på komponenter som man inte har kontroll över.

Stora kunder som sony, microsoft och andra har kontrakt på X antal levererade enheter. Dessa måste såklart gå före små konsumenter annars blir det stora skadestånd för kontraktbrott.

Permalänk
Medlem

Att försäljningen av kort som används för mining inte är en speciellt stor del av deras totala omsättning (vilket är det hon pratar om) var väl ingen shock. Frågan är dock hur stor procent av de lösa spel-korten som hamnar i miningriggar. Och hamnar dom inte där så lär de knappt ha någon produktion alls, för i PC spelriggar verkar det inte hamna. Sen i somras har de gått från 25% till 9% marketshare enligt steam hw surey! Inte för att det är ett perfekt mätverktyg, men ett sådant tapp är helt galet oavsett.

edit. Ser att det är samma tapp på CPU-sidan, frågan är om det är Kina-PUG-vågen man ser i statistiken? Kan tänka mig att Intel/nvidia-kombo är vanligare på internetcafen.

Permalänk
Avstängd

Så de har med andra ord bara en seg produktion utav RX 570 och RX 580?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Att försäljningen av kort som används för mining inte är en speciellt stor del av deras totala omsättning (vilket är det hon pratar om) var väl ingen shock. Frågan är dock hur stor procent av de lösa spel-korten som hamnar i miningriggar. Och hamnar dom inte där så lär de knappt ha någon produktion alls, för i PC spelriggar verkar det inte hamna. Sen i somras har de gått från 25% till 9% marketshare enligt steam hw surey! Inte för att det är ett perfekt mätverktyg, men ett sådant tapp är helt galet oavsett.

edit. Ser att det är samma tapp på CPU-sidan, frågan är om det är Kina-PUG-vågen man ser i statistiken? Kan tänka mig att Intel/nvidia-kombo är vanligare på internetcafen.

Tror att det är väldigt svårt att lita på Steams survey nyligen, det har ju öst in kinesiska surveys som gjort att siffrorna blivit rätt skeva. Har för mig att nVidia är större i Kina, vilket skulle förklara AMDs stora tapp.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Detta var ett ovanligt korkat uttalande från Lisa Su som annars verkar vara en någorlunda vettig ledare. Antingen det eller så har AMD dragit ner på produktionstakten till en bråkdel av vad den låg på med RX400-serien. Det fanns RX480 i mängder då.

Oavsett vilket så ser det väldigt dumt ut från konsumenternas sida. Vad pysslar AMD med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att folk som köper grafikkort enbart för att köra spel på datorn är ett större problem än de som köper för mining.
Samtidigt om det inte vore för alla dessa personer som köpte grafikkort för nöjen som spel, film, mining etc, så hade vi nog idag suttit kvar på s3 virge 2mb. Men vilken tillgång på dem vi hade haft i butikerna!

Jag är annars tveksam generellt till folks uttalande, en representants syfte är ofta att försöka få folk att tro att de är speciella. Nå jag tror enbart mining är ett dumt strategival av många anledningar som det kan dö ut över en natt, när bättre asicmaskiner kommer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Eller så har dem helt enkelt inte möjlighet till att utöka produktionen. Att bygga en ny fabrik är inget man gör bara sådär och det kan även gälla brist på komponenter som man inte har kontroll över.

Stora kunder som sony, microsoft och andra har kontrakt på X antal levererade enheter. Dessa måste såklart gå före små konsumenter annars blir det stora skadestånd för kontraktbrott.

APU:n i både Xbox One inklusive X och Playstation 4 inklusive Pro tillverkas av TSMC, medan AMD:s "egna" slutprodukter tillverkas av Global foundries, så det påverkar inte. Global Foundries har enorm kapacitet och inga problem med att tillverka Ryzen, ej heller Polaris vad jag vet. Vega-chippet går väl ok, det är främst ihopsättningen med HBM2 som strular samt tillgången på HBM2. Polaris-baserade grafikkort fanns väl tillgängliga förut. Bristen kommer samtidigt som det blir rusning bland kryptovalutor, främst etherium.

Så om det inte är något jag missat så är det snarare så att AMD inte vågar öka produktionen av grafikchip då de blivit brända av scenariot med Bitcoin 2014, där brytning blev mycket populärt men över en natt togs över av ASICs och gjorde grafikkorten värdelösa för Bitcoin. Följden blev en översvämmad andrahandsmarknad och stora lager osäljbara kort. Men jag tror inte det kommer att krascha, dels för att kryptovalutor är här för att stanna, dels för att de nya populära valutorna är designade för att vara immuna mot ASICs.

Oavsett tycker jag det verkar dumt av AMD, för de säljer ju chippen, inte kort, och så lång ledtid är det väl inte på det. Eller får AMD betalt först när korten är sålda? De borde kunna skruva upp tillverkningen åtminstone lite grand, för detta är inte bra för varumärket. Fast de kanske inväntar den nya 12 nm Leading performance-processen från GloFlo.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror att folk som köper grafikkort enbart för att köra spel på datorn är ett större problem än de som köper för mining.
Samtidigt om det inte vore för alla dessa personer som köpte grafikkort för nöjen som spel, film, mining etc, så hade vi nog idag suttit kvar på s3 virge 2mb. Men vilken tillgång på dem vi hade haft i butikerna!

Man börjar läsa rubriken, och tänker... vänta nu.
Sen läser man artikeln och börjar undra hur vet hon vad GPUerna används till... egentligen?
Om de används för spel eller annat kan de väl egentligen omöjligt veta, om vi inte ska börja ha foliehattar.

Sen läser man din kommentar... Och jag tror du precis slog dem med en dummare kommentar än rubriken och artikeln.

Är vi... problem?
För att vi driver på utvecklingen?
För att vi vill ha optimeringar i mjukvaran?
Eller för att vi köper ny hårdvara som gör att företag som AMD går runt?
För att vi... köper produkterna designade för oss?

Miners köper inte "Grafikkort". De köper "beräkningskort", men istället för att köpa dessa som vettiga företag gör med Radeon Pro eller Nvidia Quadro kort, som är just beräkningskort, så köper dessa "miners" istället billigare "grafikkort" och kör dem som beräkningskort.

Så nej. Vill de köpa beräkningskort, eller "miningkort" är detta helt annan sak. Men så länge man handlar grafikkort till just... grafik, typ spel, ser jag inte att man är något "problem".

Permalänk
Medlem

Haha. Dra den med Rödluvan också. Många kort hamnar i miningriggar begagnade när gamers uppgraderar. Syns kanske inte i deras siffror rakt av men inte svårt att lista ut. Finns andra valutor än bitcoin som inte kräver asicmaskiner för att bli lönsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Om det nu ligger till så att kryptovaluta inte påverkar nämnvärt så finns det ingen vettig förklaring till att flopp-vega fortsätter säljas till ockerpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror att folk som köper grafikkort enbart för att köra spel på datorn är ett större problem än de som köper för mining.
Samtidigt om det inte vore för alla dessa personer som köpte grafikkort för nöjen som spel, film, mining etc, så hade vi nog idag suttit kvar på s3 virge 2mb. Men vilken tillgång på dem vi hade haft i butikerna!

Jag är annars tveksam generellt till folks uttalande, en representants syfte är ofta att försöka få folk att tro att de är speciella. Nå jag tror enbart mining är ett dumt strategival av många anledningar som det kan dö ut över en natt, när bättre asicmaskiner kommer etc.

Varför säger man att det är ett problem att vissa typer av användare köper vissa grafikkort. Varför är det dåligt?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Att köpa ny hårdvara för mining kan väl ändå inte vara så lönsamt?

När det gäller större cirkulation. Att köpa 50st RX 480 8st moderkort + 4gb + CPU + nätagg kombos direkt innebär att du har kvar garanti ifall någonting går sönder och kan byta ut direkt. Och du får även pengar direkt att räkna emot, dvs, du vet hur mycket du drar in per dag och hur lång tid det tar att tjäna tillbaka och efter de, när du betalat av allt, så är det ren förtjänst efter elkostnader. Och eftersom Polaris är mycket mer energieffektiva än Vega och Fiji/Hawaii arkitekturer direkt ur lådan så slipper man fippla och man har en bättre avkastning efter avbetalning. Ett R9 390X kan säkert mine:a mer än ett Rx 480, men det är efter en exponentiell ökning av elkostnad. 40% dyrare elavgift och 15% mer coins är ju en dålig trade, I så fall bättre att starta en ny Vega/Polaris. Har dock inte koll på hur mycket tweak-time vega behöver för att ligga på en bra effekt. Vet att de är extremt jävla övervoltade för optimal förtjänst

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Man börjar läsa rubriken, och tänker... vänta nu.
Sen läser man artikeln och börjar undra hur vet hon vad GPUerna används till... egentligen?
Om de används för spel eller annat kan de väl egentligen omöjligt veta, om vi inte ska börja ha foliehattar.

Sen läser man din kommentar... Och jag tror du precis slog dem med ett dummare kommentar än rubriken och artikeln.

Är vi... problem?
För att vi driver på utvecklingen?
För att vi vill ha optimeringar i mjukvaran?
Eller för att vi köper ny hårdvara som gör att företag som AMD går runt?
För att vi... köper produkterna designade för oss?

Miners köper inte "Grafikkort". De köper "beräkningskort", men istället för att köpa dessa som vettiga företag gör med Radeon Pro eller Nvidia Quadro kort, som är just beräkningskort, så köper dessa "miners" istället billigare "grafikkort" och kör dem som beräkningskort.

Så nej. Vill de köpa beräkningskort, eller "miningkort" är detta helt annan sak. Men så länge man handlar grafikkort till just... grafik, typ spel, ser jag inte att man är något "problem".

Är miners ett problem?
För att vi driver på utvecklingen?
För att vi vill ha optimeringar i mjukvaran?
Eller för att vi köper ny hårdvara som gör att företag som AMD går runt?
att de driver på utvecklingen?

Varför ska miners köpa beräkningskort? Om det är något ställe där ett beräkningsfel inte är så extremt kostsamt så är det där, även om det finns en princip försumbar chans att felet uppstår vid fel tillfälle och de förlorar mycket pengar. Beräkningskort handlar dessutom till stor del av stabil mjukvara validerad av olika applikationsleverantörer, varför ska miners lägga ut pengar för att deras grafikkort ska vara testade och godkända i olika cadprogram?

När det handlar om att tok-köra hårdvaran så borde tillverkaren bygga in inbyggda kontroller, där de minskar ner garantin efter vid körning. Eller varför inte automatisk rejäl nerklock efter en lång tid?

Jag förstår mig inte på dessa gamers som klagar på miners, inte går jag runt och klagar på alla smartphones som tar upp produktion av ramminne. Utan i det låna loppet så kommer ökad försäljning att gynna utvecklingen.

*edit*
Jag tycker det självklart är dumt att folk skaffar 8GB ram i mobilerna, snart är kanske någon uppe i 16GB. Detsamma folk slösar på energi för Mining och allt annat icke produktivt arbete, men ändå det driver utvecklingen framåt.

Skrivet av Storage Jar:

Varför säger man att det är ett problem att vissa typer av användare köper vissa grafikkort. Varför är det dåligt?

Exakt, det var det jag försökte framföra. Utan gamers hade vi suttit med riktigt usla grafikkort. Det är bara se runt på allt annat, när marknaden för produkten minskas så följer utvecklingen därefter.
Bara kolla på Nas, det händer i princip inte ett skit, eftersom det är så få personer som behöver ha en bättre än vad som redan säljs.

Permalänk
Medlem

Känns som AMD har haft med problem med produktionen jävligt länge, inte direkt första generationen.
Ganska korkat när man har en sjunkande marknadsandel, inte ens om köparna fanns skulle AMD knapra in på Nvidia.

Permalänk
Medlem

Det är nog väldigt önsketänkande, och om inte, hur vet hon det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

580 var väl vara refresh och 480 var det inga problem att spotta ut på löpande band innan miningen tog fart.

Låter som skitsnack, men varför, något att göra med aktien och sen visar man siffror som säger att allt är utsålt.

Eller det kanske finns kort men ÅF sätter bara för högt pris så de inte går åt?

Uttalandet svarar inte på någon fråga, skapar bara fler frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag förstår mig inte på dessa gamers som klagar på miners, inte går jag runt och klagar på alla smartphones som tar upp produktion av ramminne. Utan i det låna loppet så kommer ökad försäljning att gynna utvecklingen.

Är väl inte så svårt att förstå, 1. de driver upp priset och 2. det betyder att färre AMD-kort hamnar i spelriggar vilket möjligen leder till ett mindre incitament för spelutvecklare att optimera för den hårdvaran. Sen att du inte bryr dig om dyrare priser är väl en sak, men lär väl knappast vara svårt att förstå att det finns andra som gör det?

Permalänk
Inaktiv

HAHAHAHAHAHA, vilken bullshit hon snackar.

Så ett fåtal % till mining har alltså gjort så det varit nästan omöjligt att få tag på RX580 i typ 6mån.

Varför har återförsäljare satt begränsning på antal kort man kan köpa, jo måste vara för gamers köper ju 5, 10 eller 20 kort åt gången.

Den sanna siffran är LÄTT minst 30-40% av AMD RX 570 o 580 har gått till mining om inte mer.

De mörkar siffrorna för de inte vill att aktien ska gå ner, har de en stor procent miners är aktieägare rädda för att om mining vågen tar slut minskar deras försäljning avsevärt.

Permalänk
Medlem

Eh? Någon person i Helsingfors köpte 25st AMD Radeon RX 580, har svårt att tänka mig att personen köpte 25 grafikkort för att spela spel?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Det här var ett uttalande för marknadens räkning. Hon säger att mining är en liten del av deras totala omsättning, och nämner spelkonsollerna och affärer med OEMer. Syftet är säkert att lugna marknaden, att säga att AMD är stabilt och inte beroende av om det spricker en Bitcoin-bubbla eller tre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

HAHAHAHAHAHA, vilken bullshit hon snackar.

Så ett fåtal % till mining har alltså gjort så det varit nästan omöjligt att få tag på RX580 i typ 6mån.

Varför har återförsäljare satt begränsning på antal kort man kan köpa, jo måste vara för gamers köper ju 5, 10 eller 20 kort åt gången.

Den sanna siffran är LÄTT minst 30-40% av AMD RX 570 o 580 har gått till mining om inte mer.

De mörkar siffrorna för de inte vill att aktien ska gå ner, har de en stor procent miners är aktieägare rädda för att om mining vågen tar slut minskar deras försäljning avsevärt.

Läs igen, hennes svar gäller inte den kontext som man får uppfattningen av utifrån artikeln

"Despite the concession, Su says that mining represents a "very small percentage" of AMD's overall business,"

Alltså, hon säger inte att det är en liten procent av alla 570 AIB (t ex) som säljs, utan det är en liten del av hela deras grafikdivision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är miners ett problem?
För att vi driver på utvecklingen?
För att vi vill ha optimeringar i mjukvaran?
Eller för att vi köper ny hårdvara som gör att företag som AMD går runt?
att de driver på utvecklingen?

Varför ska miners köpa beräkningskort? Om det är något ställe där ett beräkningsfel inte är så extremt kostsamt så är det där, även om det finns en princip försumbar chans att felet uppstår vid fel tillfälle och de förlorar mycket pengar. Beräkningskort handlar dessutom till stor del av stabil mjukvara validerad av olika applikationsleverantörer, varför ska miners lägga ut pengar för att deras grafikkort ska vara testade och godkända i olika cadprogram?

Min kommentar ovan var för att du påstår att vi gamers köper fel produkt. Vi ska inte ha beräkningskort. Vi behöver displayutgångar och den prestandan som dessa kort är designade för. De är trots allt optimerade och designade för spel och grafik. Alltså är detta "vår produkt".

Vi både kan, kommer och borde gnälla utan fasen för att miners köper våra produkter, driver upp våra priser, för att tjäna deras mål. Vi tjänar inget på att köpa dessa kort. Vi förbrukar dem, som konsumenter ska. Det miners gör är precis lika fult som att köpa upp något sällsynt NES Classic Ed. i 50 ex för att sedan sälja dem dyrt på Tradera efter.

Kanske borde några miljardärer bara köpa upp all bensin i hela Sverige och sedan sälja det för 50-100kr litern. Blir ju storvinst för dem... och vf.. vi måste ju hade det så vi tvingas betala.

Miners ska mao ge fan i våra produkter och tvingas handla produkter gjorda för dem.

Skrivet av anon159643:

När det handlar om att tok-köra hårdvaran så borde tillverkaren bygga in inbyggda kontroller, där de minskar ner garantin efter vid körning. Eller varför inte automatisk rejäl nerklock efter en lång tid?

Det bästa de kunde gjort är att köra på GDDR5X i samtliga kort. Eller liknande teknik. Då skulle dessa kort bli mer eller mindre värdelösa för dem. Designa korten med flaskhalsar som inte påverkar spel, men hårt påverkar dessa beräkningar. På så sätt tvingas de köpa beräkningskort eller kort för mining om de vill ha något mer.

Skrivet av anon159643:

Jag förstår mig inte på dessa gamers som klagar på miners, inte går jag runt och klagar på alla smartphones som tar upp produktion av ramminne. Utan i det låna loppet så kommer ökad försäljning att gynna utvecklingen.

Klagar också på varför fan folk ska ha 8GB RAM och 128GB lagring i en förbenade telefon. Är ju pga de är dumma nog att bara köpa dessa för 10kkr som gör att vi sitter med de RAM och NAND priser vi har idag. För varför sälja RAM/SSDer billigt, när man kan sälja dyra telefonen istället. Med det sagt... köper du en... är det väl inga problem. Men när folk ska byta lur efter 1-2 år också... till mer eller mindre samma sabla sak. W T F.

Så jo jag som gamer klagar på missbruk där med.

Permalänk
Medlem

@Paddanx
Du förstår ju naturligtvis att beräkningskorten egentligen är inte "gjorda" för (eller riktad till) de?
Man kan ju faktiskt spela med Radeon Pro/Quadro också precis som man kan mina med de.
Utan renodlade miningkort såsom kort specifikt riktade till miners hittar man hos AMD/Nvidias partnertillverkare. Jag tror inte vi gör oss kloka på att be miners köpa $25k Quadro-kort. Annars håller jag med dig fullständigt.

Permalänk
Medlem

Vilket snack. Jag skulle chansa på att säkert 50% av korten har gått till mining, med tanke på att de som spelar får bättre prestanda till lägre pris genom att köpa nVidia.
Såklart, det är väl en liten del om man jämför med korten som sitter i konsoller.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3