Cerberus & Cerberus X - Någon som beställt?

Permalänk
Medlem

Cerberus & Cerberus X - Någon som beställt?

Tja allihopa,

Har beställt världens minsta ATX chassi Cerberus X från Sliger som ligger i Sparks, Nevada.

https://kimeraindustries.com/
http://www.sliger.com/

Jag har stora planer för detta chassi, då jag under flera år har velat ha en mindre dator tog jag tidigare i år steget och köpte ett Ncase M1. För mig var Ryzen 7 ett tydligt tecken på att det idag är möjligt att bygga riktigt effektiva och högpresterande system i liten formfaktor.

Jag har varit supernöjd med denna dator, men vill ha fler kärnor och trådar samt en till GPU. Detta har ej varit möjligt att få i ett litet chassi såvida jag inte köper Intel X299, men jag ogillar deras prissättning samt att IHS ej är lödd.

Nu när Cerberus X äntligen släpptes så går det att få in Threadripper i ett litet chassi, jag är galet spänd på att få chassit och börja planera : ) Ska inte sätta ihop något direkt utan först tänka igenom ordentligt vad jag ska ha i datorn, förutom en 1950X och 2 st Vega 64 eller 1080Ti.

Cerberus är ursprungligen ett mATX chassi som tog form på Hardforum och SFF (precis som Ncase), och släpps även som det, men Cerberus X kom av tanken att kunna använda ATX moderkort i en liten formfaktor, något som tidigare varit ovanligt i mainstream.

Chassit tillverkas av Sliger som ligger i Sparks, Nevada, USA. Det är dyrare än andra chassin men jag vill tro att kvalitén kommer vara superb. Det återstår att se. Jag har haft kontakt med dem, och servicen har varit riktigt bra, beställde och skickades efter ett par dagar då efterfrågan har varit väldigt hög. Enda nackdelen är att frakten idag är dyr, men det tog jag, USPS var inte så dyrt att det blev orimligt.

Här är mATX versionen som startade alltihop;

Finns det någon annan på Sweclockers som har beställt något av dessa chassin?
Vad har du för planer / drömmar?

Vore spännande och kul att få höra vad ni har för tankar och idéer : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det var ju inte snyggt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

@Datanisse: Haha, kan ju bara inse såhär nästan ett dygn senare att jag är den enda personen som ÖHT var intresserad : P Får bli min egen tråd : D

Jag tycker det ser bra ut, men jag antar att det är hyfsat enkelt om man jämför med mainstream chassin från Corsair, Phanteks, mfl.

Tack för ditt bidrag till tråden! : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Här är ett nytt galleri där en användare har lyckats få in Threadripper i Cerberus X, 19,5L : )

https://imgur.com/gallery/SROWW

Tråd på Reddit; https://www.reddit.com/r/sffpc/

Jag har själv mottagit mitt chassi idag, ska lägga upp bilder inom kort : ) Grymt fint chassi, kvalitén är riktigt bra, nu ska bygget planeras in i minsta detalj.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här är ett nytt galleri där en användare har lyckats få in Threadripper i Cerberus X, 19,5L : )

Tråd på Reddit; https://www.reddit.com/r/sffpc/

Jag har själv mottagit mitt chassi idag, ska lägga upp bilder inom kort : ) Grymt fint chassi, kvalitén är riktigt bra, nu ska bygget planeras in i minsta detalj.

Mvh

Alltid kul med lite nytänk bland hårdvara. Blir kul att se lite bilder!

Själv har jag beställt Dancase a4-sfx som kommer i januari. Ska bli kul att bygga ihop. Har idag ett Raijintek Metis som är rätt litet men inte i närheten av Dancase.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Alltid kul med lite nytänk bland hårdvara. Blir kul att se lite bilder!

Själv har jag beställt Dancase a4-sfx som kommer i januari. Ska bli kul att bygga ihop. Har idag ett Raijintek Metis som är rätt litet men inte i närheten av Dancase.

Ja, eller hur : ) Jag gillar särskilt SFFPC tänket, alla chassin som är mainstream är så fruktansvärt stora idag, galet vad onödigt mycket plats dom tar.

Dancase är grymt, du blir nog riktigt nöjd, just i den nischen så var ju Dan och Ncase först, nu kommer även Ghost, som i mitt tycke faktiskt är bäst av dom tre pga tophats konceptet : )

Cerberus är från början ett mATX chassi, men det är Cerberus X, ATX versionen som endast är 4% större som säljer bäst, att kunna få in ATX i 19,5L är galet.

Ska lägga upp bilder men väntar på ett par delar till ; )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Fy fan vilket häftigt chassi!
@Aeig du får gärna uppdatera med lite bilder när du tryckt in dina grejer i den!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant! Jag hade missat att de var igång och hade gjort en ATX-version. Efter att deras Kickstarter för något år sedan misslyckats så hade jag räknat ut dem.

Skrivet av Aeig:

Här är ett nytt galleri där en användare har lyckats få in Threadripper i Cerberus X, 19,5L : )

Sliger's förstasida är lite missvisande då den visar inre volym på Cerberus:arna.
Här, yttre mått beräknade från måtten i tum, inklusive sidopaneler och fötter:

Bredd Höjd Djup Volym Kylare Cerberus-X: 172 380 358 23.4 137/145 (w/o side bracket) Cerberus: 172 319 358 19.7 137/145 (w/o side bracket)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Fy fan vilket häftigt chassi!
@Aeig du får gärna uppdatera med lite bilder när du tryckt in dina grejer i den!

Ja, det är smått häftigt vad dom har lyckats designa : ) Jag kommer lägga upp bilder innan dess, på chassit i sig och delarna. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken plattform, om det ska vara Threadripper, Ryzen, eller X370, jag spelar främst på datorn nuförtiden så TR4 och X299 känns omotiverat.

Skrivet av Findecanor:

Intressant! Jag hade missat att de var igång och hade gjort en ATX-version. Efter att deras Kickstarter för något år sedan misslyckats så hade jag räknat ut dem.

Sliger's förstasida är lite missvisande då den visar inre volym på Cerberus:arna.
Här, yttre mått beräknade från måtten i tum, inklusive sidopaneler och fötter:

Bredd Höjd Djup Volym Kylare Cerberus-X: 172 380 358 23.4 137/145 (w/o side bracket) Cerberus: 172 319 358 19.7 137/145 (w/o side bracket)

Ja, det är kul att dom äntligen fick ut chassit, det är dyrt men det är värt varenda krona, jag har det ståendes på skrivbordet just nu bredvid mitt Ncase M1, och Cerberus X känns litet : )

Storleksmässigt är det precis som du säger en definitionsfråga, men oavsett vad så är det världens minsta ATX chassi, och det är lyckat i sig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Väldigt häftigt bygge i Cerberus X, 4 st Titan V och Threadripper 1950X : )

Måste vara någon form av prestandarekord i liten formfaktor.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Äntligen en uppdatering i denna tråd;

Jag har byggt ihop datorn med följande specs; Cerberus X chassi i rött, AMD Ryzen Threadripper 1950X, Gigabyte X399 Designare EX moderkort, 32GB DDR4 G.Skill Flare X 3200MHz, 3 st Samsung 960 Evo (En för OS, en för Raid 0), en WD black 4TB, Enermax Liqtech 240 TR4 vattenkylare, Seasonic Focus Plus 850W Gold nätagg, Sapphire RX Vega 64 Nitro+ grafikkort.

Här kommer ett par bilder, tyvärr tog jag ej flera under bygget.

Jag är väldigt nöjd och förvånad över att jag fick plats med allt detta i Cerberus X, det är trots allt världens minsta ATX chassi och jämfört med mitt tidigare Ncase M1 så känns det inte särskilt stort.

Ställ gärna frågor om ni har dem : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Fräckt chassi! Vad har du för temp på cpu & gpu under load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Aeig: Fräckt chassi! Vad har du för temp på cpu & gpu under load?

45-55c på CPU och 65-70c på GPU.

Är helnöjd! : )

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kör du fortfarande med denna lådan? Funderar på att köpa en och vattenkyla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Japp, det gör jag Fungerar utmärkt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att Cerberus stödjer också mITX. Stämmer det? Isf uppgraderar jag lätt från ncase m1...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zutko78: Stämmer bra det Du har både Cerberus X som stödjer upp till E-ATX, och sen har du Cerberus som stödjer mATX, iTX, och mini-DTX.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vad blev priset för chassit? Frakt+Tull osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Vad blev priset för chassit? Frakt+Tull osv.

Var ett par år sedan men jag vill minnas att jag betalade runt 3500 kr för alltihop

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Vad blev priset för chassit? Frakt+Tull osv.

De har numera en europeisk distributör, köp från dem så slipper du fundera på tull etc. Jag köpte en SM560 genom dem och det gick helt smärtfritt.

https://www.density.sk/

Men om du inte behöver bygga en ny dator väldigt snart skulle jag vänta på uppföljaren CX2…

https://smallformfactor.net/forum/threads/introducing-the-chi...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

De har numera en europeisk distributör, köp från dem så slipper du fundera på tull etc. Jag köpte en SM560 genom dem och det gick helt smärtfritt.

https://www.density.sk/

Men om du inte behöver bygga en ny dator väldigt snart skulle jag vänta på uppföljaren CX2…

https://smallformfactor.net/forum/threads/introducing-the-chi...

Här kommer du med tidig julklapp! Finns det några planer på en uppdatering av mAtx-versionen också?