Permalänk
Medlem

Tidig burn in på LG OLED

Tjena!

Har köpt en LG OLED 55C7V nu på black friday från Elgiganten och har redan märkt att jag fått screen burn in och det är rätt så illa. Jag vet ju att det alltid finns en risk med burn in på OLEDs men att det kommer så här tidigt kan väl inte vara vanligt? Jag gör en "pixeluppfräschning" just nu och jag antar att det kommer att lösa mitt problem tillfälligt men det är väl inte meningen att man ska behöva använda denna inställningen ofta för att fixa till bilden? Vi har fortfarande tid på oss att lämna tillbaka TVn till Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Är nog tyvärr något man får leva med i dagsläget med OLED om man lämnar statisk bild på...

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

På min oled kan jag se inbränningar när jag har stått en stund menyn på exempelvis nvidia shield. Detta försvinner dock jättesnabbt så fort man börjar titta på något så för mig är det inget problem. Har du testat att titta på något för att se om det försvinner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Är nog tyvärr något man får leva med i dagsläget med OLED om man lämnar statisk bild på...

Vi har inte direkt haft en statiskt bild på. Har haft ett par TV kanaler på bara. Men detta är inte permanent utan det är att antingen köra den "pixel refresher" eller att sätta på något annat som är snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Är nog tyvärr något man får leva med i dagsläget med OLED om man lämnar statisk bild på...

Njäe... jag, tre arbetspolare och farsan har LG:s oled av föregående års modell (65" B6 och 55" B6) och ingen av oss har stött på detta (på över ett år). Inte ens en tillstymmelse.

Måndagsexemplar, kanske?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Njäe... jag, tre arbetspolare och farsan har LG:s oled av föregående års modell (65" B6 och 55" B6) och ingen av oss har stött på detta (på över ett år). Inte ens en tillstymmelse.

Måndagsexemplar, kanske?

Kan också vara att Viasat Sport har stått på för länge med deras lilla meny till dagens program. Den står ju helt stilla så kan ju också vara den som gjort att det blivit en burn in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Kan också vara att Viasat Sport har stått på för länge med deras lilla meny till dagens program. Den står ju helt stilla så kan ju också vara den som gjort att det blivit en burn in.

Visserligen har jag hört sägas att oled-paneler påstås vara mer känsliga under första 100 timmarna, så nog kan det vara så, men i så fall ska det försvinna av sig själv inom kort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har visserligen bara haft min LG OLED65B7V en vecka men har absolut inga problem med "burn in". Kanske exemplarskillnad?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Tjena!

Har köpt en LG OLED 55C7V nu på black friday från Elgiganten och har redan märkt att jag fått screen burn in och det är rätt så illa. Jag vet ju att det alltid finns en risk med burn in på OLEDs men att det kommer så här tidigt kan väl inte vara vanligt? Jag gör en "pixeluppfräschning" just nu och jag antar att det kommer att lösa mitt problem tillfälligt men det är väl inte meningen att man ska behöva använda denna inställningen ofta för att fixa till bilden? Vi har fortfarande tid på oss att lämna tillbaka TVn till Elgiganten.

Vilket bildläge har ni kört i?

Permalänk
Medlem

Ta och skilj på image retention och burn in. Om det försvinner efter en stund eller nån dag och då är det inte burn in.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Njäe... jag, tre arbetspolare och farsan har LG:s oled av föregående års modell (65" B6 och 55" B6) och ingen av oss har stött på detta (på över ett år). Inte ens en tillstymmelse.

Måndagsexemplar, kanske?

Har också haft min B6 i ett år och jag somnar ofta med teven på. Har inte heller sett skymten av någon inbränning.

Fantastisk tv.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Verkar som vi fått permanent inbränning på vår OLED B6. Jag har föräldrar som lever kvar i den omoderna tiden som ibland drar på text-tv och läser nyheter, dock max i omgångar om 10-20 minuter. Även fast man byter sida så är det samma "loggor" längst ned hela tiden där det står text med en färg som bakrund. Exempelvis 365 på gul bakrund och 923 på röd osv. Man har sett inbränningen tydligt över en veckas tid nu och den har inte försvunnit.

Men tycker det är konstigt att det bränts in så snabbt, och man tycker ju ändå man borde kunna kolla på text tv en kortare stund när man lagt ut 15000 på en TV!

Finns det någon möjlighet till reklamation eller liknande, va tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Verkar som vi fått permanent inbränning på vår OLED B6. Jag har föräldrar som lever kvar i den omoderna tiden som ibland drar på text-tv och läser nyheter, dock max i omgångar om 10-20 minuter. Även fast man byter sida så är det samma "loggor" längst ned hela tiden där det står text med en färg som bakrund. Exempelvis 365 på gul bakrund och 923 på röd osv. Man har sett inbränningen tydligt över en veckas tid nu och den har inte försvunnit.

Men tycker det är konstigt att det bränts in så snabbt, och man tycker ju ändå man borde kunna kolla på text tv en kortare stund när man lagt ut 15000 på en TV!

Finns det någon möjlighet till reklamation eller liknande, va tror ni?

Drar till med en vild gissning att ni inte testat och kört med LGs funktioner för just att ta bort denna typ av IR?

Permalänk
Medlem

@improwise: Enda jag gjort är att rensat panelbrus, finns det några ytterligare inställningar att göra?

Permalänk

Hej
När du stänger av TV:n så gör den en automatisk rensning av skärmen. Som några säger ovan så skall inte detta hända. Har aldrig någonsin varit med om detta fenomen tidigare endast på dem först modellerna som ståt i butik och sedan sålts vidare till slutkund som märkt av detta.

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Hej
När du stänger av TV:n så gör den en automatisk rensning av skärmen. Som några säger ovan så skall inte detta hända. Har aldrig någonsin varit med om detta fenomen tidigare endast på dem först modellerna som ståt i butik och sedan sålts vidare till slutkund som märkt av detta.

Det är lite märkligt detta, jag har aldrig lyckats få det på någon av mina OLEDs trots att jag så att säga förtjänar det (använt som datormonitor) medan andra faktiskt verkar ha fått det. Jag gissar att det kanske kan ha att göra med att de som fått det fläskat på rejält med ljusstyrkan, typ dynamiskt, men det är en ren gissning. Annars måste det nästan vara måndagsexemplar.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det är lite märkligt detta, jag har aldrig lyckats få det på någon av mina OLEDs trots att jag så att säga förtjänar det (använt som datormonitor) medan andra faktiskt verkar ha fått det. Jag gissar att det kanske kan ha att göra med att de som fått det fläskat på rejält med ljusstyrkan, typ dynamiskt, men det är en ren gissning. Annars måste det nästan vara måndagsexemplar.

Lite så tänker jag också. Jag har fan spelat Nintendo 8bit och pausat spelet under en längre tid utan att få något. Jag har en 65G7, aldrig haft några problem med den.

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag gissar att det blandas ihop följande när det diskuteras inbränning:

(1) Retention: en tillfällig "inbränning" med en förändring i panelen som klingar av efter ett par till ett dussin minuter, beroende på hur hårt man körde panelen. Är ofta ljusa i karaktären, att de lyser starkare en stund. OLED-panelerna blir grönare när de kör riktigt hög ljusstyrka. Så testmönster jag använder för att mäta exempelvis ljusstyrkan i HDR lämnar kvar en gradvis avklingande ljusgrön förändring i ett par minuter.

(2) Permanent slitage: "inbränning" som i ojämnt slitage från långa perioder av statisk eller repetitiva mönster vilket permanent förändrar enskilda pixlars ljusstyrka vilket syns som en skugga av mörkare pixlar. Går tydligen att skapa med lite envishet.

Permalänk
Medlem

Tog några bilder, om ni inte ser inbränningen eller slitaget sänk digital vibrancen till 50% =D

https://imgur.com/a/81Jky

Känns skumt med tanke på den korta tiden text-tv ändå stått på. Notera att denna inte är köpt på black friday utan vi har haft den sen slutet av sommarn ungefär.

Permalänk
Bildexpert 📺

@avm: OLED:n på TV-apparater/LG Displays OLED, har fyra subpixlar, RGB+W där vitt hjälper till med ljusnivåerna. Majoriteten av vitt ljus består av grönt ljus (ca 71% i D65) och när panelen gått varm och lyst starkt blir det ännu grönare. Så en extra mängd grönt ljus uppblandat med rött från testbilden blir en starkare nivå av rött+grönt=gult ljus.

Vad kör du TV:n i för bildläge? Den är förmodligen inställd på ett läge som ger mycket hög ljusstyrka. Jämför med omkringliggande svarta områden i text-tv får man då tillfälliga ändringarar, retention, i de pixlar som lyser på med texten.

Permalänk
Medlem

Ska tilläggas att man ska köra återställning programmet med måtta då de nöter duktigt på panelen. Max en gång per år är rekommendationen. Min plan är att aldrig behöva köra det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Tog några bilder, om ni inte ser inbränningen eller slitaget sänk digital vibrancen till 50% =D

https://imgur.com/a/81Jky

Känns skumt med tanke på den korta tiden text-tv ändå stått på. Notera att denna inte är köpt på black friday utan vi har haft den sen slutet av sommarn ungefär.

Fytusan. Det sär ser riktigt illa ut. Vad säger butiken om du försökt göra reklamation?

Känns skönt att jag själv är en late adopter även om det ibland känns lite trist när jag samtidigt är teknikintresserad. Men att betala dyra pengar och få sådana där problem låter inge vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Rtings kör ett test för permanenta inbränningar:
https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur...

Notera hur dessa ser ut och hu de yttrar sig.

Permalänk
Medlem

@avm: TV'n har en "skärmtvätt" som ska hantera inbränningsproblem. Och den går igång efter man stängt av sin TV till StandBy. Sen kör det en osynlig process på panelen innan TV'n stänger sig helt. Man kan höra ett relä som knäpper till efter några minuter. Tror det är mellan 5-10 minuter.
Om man inte låter TV'n gå till standby utan stänger av den helt genom att dra ur sladden, ha nåt Nexa-uttag som slår ifrån etc så kan inte den här skärmtvätten köra och då kan man få problem!

Sen finns det en manuell funktion för skärmtvätt som man kan köra. Har ni provat den?

I annat fall är det väl reklamation via garantin, och se vad som händer antar jag. Ge gärna feedback här.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

TV:n var inställd på intensiv, så antagligen darför. Har ändrat nu till Expert mörkt rum iallafall.

@PlogarN97: @Barsk66:

I see, TV:n står alltid i standby läge efter avstängning, kontakten dras aldrig ut. Jo Jag ska kontakta elgiganten och se vad dem säger, återkommer när jag har fått svar.

Tack för alla svar hittills iallafall!

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa 65" B7 nu när den är nedsatt till 19.9 men man blir ju nervös när man läser om burn in, särskilt när man kollar testet som @laxpudding länkade och det är LG som verkar ha värst burn-in.

Tänker köpa ett PS4 pro och använder även TV till att titta mycket på film/serier. Är det här en TV för mig? Min bror har också en tendens att glömma stänga av TVn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Min Lg Oled B6V https://imgur.com/QDz0D6V

Efter ett år så bytte de ut skärmpanelen och nu samma fel igen, ingen vacker syn. Tur i oturen är väl att man har köpt den via Hifi klubben och har 3 års garanti, så de (LG) får byta ut panelen igen. Så riktigt bra bild, så länge det varar, sedan blir det såhär. Dock ska tilläggas att mina föräldrar äger en nyare OLED från LG och har inte alls fått samma problem.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Bildexpert 📺

@Quorthon: Ser brutalt ut. Gissar att det är en gul testbild? Vad är det som gett den logotypen i övre vänstra hörnet?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jepp, gul testbild. Det är Junior (alltså Disney Junior) logga. Ungarna tittar på det på helger och då typ 1 timme max. så det är riktigt dåligt. Viaplay loggan måste vara betydligt snällare mot skärmen tänker jag, då det tittas mycket mer på den än på Disney. Men loggan är inte det som irriterar mest, utan det i mitten, specielt när det är ett ansikte eller t ex om man tittar på Tre Kronors matcher, gula tröjörna blir gröna när spelaren befinner sig mitt på skärmen.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Bildexpert 📺

@Quorthon: Oj - då har de röda subpixlarna verkligen tagit stryk på ett oväntat sätt, utöver själva loggam. Som om att hela panelen är ojämn. Min teori är att när vi har fyra vita OLED-subpixlar där tre använder R, G och B-färgfilter kommer den röda att slitas första eftersom det är den som absorberar mest energirikt ljus.

Surt för dig – men också fascinerande att se. Så tack för att du delar med dig!