AMD avslöjar drivrutinen Radeon Software Adrenalin Edition

Permalänk
Melding Plague

AMD avslöjar drivrutinen Radeon Software Adrenalin Edition

I sedvanlig ordning laddar AMD upp med en större drivrutinsversion mot slutet av året, där 2017 års upplaga betecknas Radeon Software Adrenalin Edition, efter rosen Adrenalin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Permalänk
Medlem

Jahopp.
Inte lönt att säga så mycket innan den är släppt o prövad.

Det blir bra eller inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Jahopp.
Inte lönt att säga så mycket innan den är släppt o prövad.

Det blir bra eller inte.

Det blir nog bra. AMD har verkligen jobbat hårt på drivrutinfronten på senare tid. Kanske inte blir något jag har nytta av (som relive inspelning) men jag gillar riktningen.

Permalänk
Medlem

Vi med äldre kort kommer nog inte se ett skit förbättringar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det blir nog bra. AMD har verkligen jobbat hårt på drivrutinfronten på senare tid. Kanske inte blir något jag har nytta av (som relive inspelning) men jag gillar riktningen.

Ja, jobbat för att göra dom sämre.
Kolla deras forum.
Dom gjorde bättre och bättre drivrutiner ett långt tag sen bara sket det sig för många.
Men självklart hoppas jag o så många andra att dom bättrar sig igen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Passande att skribent Adam Syrén skriver en artikel om något som är namngivet efter en ros Var det Sweclockers eller Allt om Trädgård jag surfade inte på?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Vi med äldre kort kommer nog inte se ett skit förbättringar

Ni kommer inte att se skitförbättringar menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Vi med äldre kort kommer nog inte se ett skit förbättringar

Hur gammalt är ditt äldre kort? Typ HD4770 eller X1950XT? Eller är det ett nyare HD7970? Eller det senaste Vega?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Känns onödigt att ha med Edition på slutet men men det blir nog bra

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så fixar de buggen som gör att Overwatch krashar på äldre Radeon kort såsom R9 290. Buggen har inte åtgärdats sedan den dök upp i juli (!).

Lite problematiskt om man vill spela nyare spel (som Wolfenstein) samtidigt som man även vill kunna lira Overwatch vid sidan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Förhoppningsvis så fixar de buggen som gör att Overwatch krashar på äldre Radeon kort såsom R9 290. Buggen har inte åtgärdats sedan den dök upp i juli (!).

Lite problematiskt om man vill spela nyare spel (som Wolfenstein) samtidigt som man även vill kunna lira Overwatch vid sidan om.

Det verkar som att Blizzard och AMD hjälps åt att försöka fixa problemet i nuläget.

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vi med äldre kort kommer nog inte se ett skit förbättringar

Förra versioner har gett uppdateringar och hjälp för kort så gamla som 7000-serien.
Inte för jag tror de blir så långt bak denna gång, men då de ofta bygger på liknande grunder gör ju optimeringar mycket.
AMD har ju ofta kraftigare hårdvara, men mer svår optimerad sådan, så de får ofta lite mer med åren. Något som syns när DX12 optimeringar kommer i bilden.

Tex 480 som klarar av Doom VR, medan Nvidia behöver 1070.

En av dessa tidigare gav en märkbar prestanda boost för 290X korten, trots att både 480, Fury osv fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Det verkar som att Blizzard och AMD hjälps åt att försöka fixa problemet i nuläget.

Det var ju jättebra information, tack för att du länkade. Då vet man att något är på gång på den fronten i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vi med äldre kort kommer nog inte se ett skit förbättringar

AMD brukar vara fantastiska på att uppdatera även gamla kort så de kan konkurrera länge, minns mitt 7970 som bara blev snabbare och snabbare tills det tyvärr gick sönder.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hur gammalt är ditt äldre kort? Typ HD4770 eller X1950XT? Eller är det ett nyare HD7970? Eller det senaste Vega?

R290 (ej X versionen). Det var väl någon funktion som bara funkade på RX korten senast dom gjorde någon uppdatering (minns dock inte vad det va)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vi med äldre kort kommer nog inte se ett skit förbättringar

Hur håller äldre kort från AMD och Nvidia generellt nuförtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise: Dom håller okey. AMD håller något längre. Det är bevisat åtskilliga gånger.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

R290 (ej X versionen). Det var väl någon funktion som bara funkade på RX korten senast dom gjorde någon uppdatering (minns dock inte vad det va)

Så med andra ord ett 390, så du får säkerligen en liten extra boost i vissa scenarios.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Hur håller äldre kort från AMD och Nvidia generellt nuförtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning då jag nästan bara spelar gamla spel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

AMD brukar vara fantastiska på att uppdatera även gamla kort så de kan konkurrera länge, minns mitt 7970 som bara blev snabbare och snabbare tills det tyvärr gick sönder.

Nästan så jag ångrar mitt impulsköp av ett 1070 nu under black friday. Visst märkte man ju en rejäl prestandaskjuts mot 7970OC men nog hade jag förväntat mig lite mer av ett såpass nyare kort ändå.
Flickvännen blev ju glad över att ärva mitt 7970 istället för sitt 6950, så inget ont som inte för nåt gott med sig =).

P.S. AMD Fanboy FTW XD

Edit: För att vara OT, så har jag extremt sällan haft problem med AMD's drivare, vilket nästan verkar vara faktum?
Spelar i.o.f.s. inte värst mycket men har haft problem med AMD's drivare kanske en handfull gånger, och kört med ATI/AMD sen X1600 serien vill jag minnas, kortet innan mitt första ATI-kort var iaf ett Hercules-nåntingmer..

Ska bli spännande att se vad Nvidia har att ge för första gången. Hittills har det gett mer prestanda till emulatorer av tv-spel, men dock till ett pris; det visar inte skuggor skuggor osv. som det ska vara såsom ett AMD-kort gör

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk
Medlem

Cool video om inget annat, men håller mig nog i tyglarna tills de säger någonting mer konkret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

AMD brukar vara fantastiska på att uppdatera även gamla kort så de kan konkurrera länge, minns mitt 7970 som bara blev snabbare och snabbare tills det tyvärr gick sönder.

Kul att du nämner 7970 och drivrutiner, hade två stycken som åkte ut och in i datorn i 1,5 år innan man gav upp och köpte nytt, var inte ensam direkt:

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1088278-vart-i-helsike-a...

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Har haft flertal 7970/280X, och de har varit HELT otroligt bra. Aldrig haft några problem. GTX 680/770 har alltid varit sämre än ovanstående AMD kort. 7000 Serien har varit de bästa korten från AMD i min erfarenhet. Legendariska kort som presterar än idag.