Vilka program är de första ni installerar efter installation av Windows?

Permalänk
Snusfri

Vilka program är de första ni installerar efter installation av Windows?

Vilka program är de första ni installerar när ni installerat Windows på en dator?
Finns det några program som ni inte klarar er utan?

För mig själv så ser det ut på detta viset (Ingen speciell ordning på listan)

  • Pale Moon (Webläsare)

  • FlashFXP (FTP Klient)

  • MPC-HC (Media Spelare)

  • Winamp (Musikspelare)

  • Steam

  • Origin

  • UPlay

  • Netflix App

  • Ace Player (Streaming)

  • Photoshop CC

  • Daz Studio (3D)

  • OpenVPN

  • Qbittorrent

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Classic Shell
Brave (Webläsare)
SHutup 10
Ccleaner
Olika Drivrutiner
MalwareBytes
Steam
Origin
Pia VPN
Utorrent (ver 2.2.1)
Vlc
Universal media server
WoT
Ms Office

så ser nog min ut

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Ungefär i den här ordningen:
* Comodo Firewall
* Avast
* SoftPerfect RAMDisk
* Webläsare ( Firefox-baserade )
* Mozilla Thunderbird
* SoftMaker FreeOffice
* USB Multi-Channel Audio Device ( jo, equalizerprogrammet till mitt USB-ljudkort heter så )
* VLC Media Player
* Core Temp

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Avstängd

Spotify
Vivaldi (browser)
LastPass (browser plugin både till Vivaldi och Edge)
Visual Studio (om datorn ska användas till sånt)
Steam, Origin, Uplay (om datorn ska användas till sånt)
PotPlayer (mediaspelare)

Permalänk
Avstängd
  • Drivers

  • Origin/Uplay/steam

  • uTorrent

  • Diverse program för överklockning (vilket beror på komponenterna)

  • Chrome

  • De spel jag vill ha (just nu BF1, BF1 CTE, BF4, PUBG, CS:GO, Cities:Skylines, GtaV, Grid 1/2/autosport, Watch Dogs, Forza Horizon, BeamNG Drive

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

För den som har missat, www.ninite.com är ett bra första stopp, väldigt smidig installation av de vanligaste gratisprogrammen (plus att de har skalat bort allt skit som de flesta program försöker installera som "bonus").

Permalänk
Medlem

Inte så ofta som förr när ja drog in windows nån gång i månaden känns det som. Men numera den gången om året ja gör det så åker väll chrome in först. Sen drivare...
Efter det så drar jag nog in de delar ja använder allt eftersom ja kommer på att jag behöver dem. Så som steam eller så.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Entusiast

IRC
Aquasuite
Chrome
MSI Afterburner
Steam
AIDA 64

Permalänk
Medlem

Chrome (nu när jag installerade senast låste sig Edge efter sökning i Bing så ny webbläsare prio 1).
Drivisar
Putty
Python + Git
Notepad++
Steam
WoT

Resten laddas ner vid behov.

Permalänk

Webbläsare och antivirus är det första
Pale moon
kaspersky free (fungerat bra faktiskt)
Sen diverse program kommer med tiden.
Steam,battlenet,uplay,orgin,gog

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
  • SpyBot Anti-Beacon

  • Google Chrome (föredrar Edge där jag har pekskärm)

  • uBlock Origin (för Edge samt Chrome)

  • Classic Shell

  • Glary Utilities

  • PeaZip

  • GOM Player (Juicy Black & F-Tube G1)

  • HoneyView (bildvisare)

  • Nitro Reader 3 (PDF läsare)

  • VPN Unlimited

  • Steam

  • Libre Office

  • Paint.Net

Sen har jag i stort sett allt jag behöver

Permalänk
Medlem

Det absolut FÖRSTA är Adblock Plus/uBlock Origin, annars orkar jag inte hämta något annat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
  • BitDefender

  • Total Commander

  • Chrome

  • Notepad++

  • Putty

  • Egna alster

  • Visual Studio & Andra dev-tools

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Installera windows... det har man inte gjort på ett par år

När det hände senast var det nog något i stil med:
FireFox
Ninite, med en hel del saker
Foobar
Steam

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Vilka program är de första ni installerar när ni installerat Windows på en dator?
Finns det några program som ni inte klarar er utan?

För mig själv så ser det ut på detta viset (Ingen speciell ordning på listan)

  • Pale Moon (Webläsare)

  • FlashFXP (FTP Klient)

  • MPC-HC (Media Spelare)

  • Winamp (Musikspelare)

  • Steam

  • Origin

  • UPlay

  • Netflix App

  • Ace Player (Streaming)

  • Photoshop CC

  • Daz Studio (3D)

  • OpenVPN

  • Qbittorrent

För mig är det nog:

- Firefox
- Avast Antivirus
- Malwarebytes
- qbittorrent
- Viscosity VPN
- Libre Office
- Steam / Origin / Uplay och tillhörande spel
- Photoshop
- VLC
- Acrobat Reader
- Discord

Permalänk
Inaktiv

Plågar mig igenom Internet Explorer kämpar det yttersta till att kunna ladda hem Google Chrome, när skiten väl är väl nerladdad så säger jag puh och jag tar en halvtimmas paus.

Visst är hög säkerhet bra i Internet Explorer. Men när man får lägga till undantag för att besöka www.google.com och www.microsoft.com för att det är skumma sidor som innehåller en massa virus och annan skit, vilket vamligare användare ej ska ha behörighet att komma åt dem som default så blir man bara trött.
Nu har jag ej använt nya windows server 2016, men jag tror den är lika besvärlig. De där klientversionerna av windows använder jag knappt.

Därefter brukar jag faktisk ej installera något mer, jag gillar rena operativsystem. Visst Notepad++ är bra, men jag drar ej in den på en maskin om det ej behövs. På vissa maskiner så är det dessutom en stor utredning för varje applikation som installeras, där någon byråkrat ska godkänna det och om man har installerat något skit så kan man bli skadeståndsskyldig.

För i tiden installerade jag ofta winrar nu kör jag med 7-Zip, men frågar man behöver jag verkligen denna program så är svaret ofta ner och då blir den ej installerad.

*edit*
På mina privata klientdatorer så har jag gått till att enbart köra:
Google chrome
7-zip
Hemlig brandväg och antivirus
Noetepad++
Putty
Vmplayer + Vsphere Client

Och det är precis allt som behövs, det är en cool utveckling att man ej behöver installera så mycket på datorerna idag.

Permalänk
Medlem

Första jag gör är installerar W10 utan nätverkskabel, så windows inte installerar massa skit drivers.
Sen installerar jag drivers (gpu+ljud framförallt) utan internet, sen kopplar jag in det och kör WUMT för uppdatera det jag vill och dölja andra meningslösa updates. Sen ställer in en hel jäkla massa saker med regedit, winaerotweaker etc. Avinstallerar typ 50 jävla W10 bloatware apps.

Sen är de dags för program
Chrome (med google sync så alla addons osv är med)
MPCHC
Foobar med foobox skins osv
Adobe connect för skola
Office
Adobe creative suite
Discord
Skype desktop version
mkvtoolnix
Qbittorent
Battle.net
Steam
Foxit reader
Geforce experience och ställer in record options
Winrar

Sen brukar det bli vid behov efter dom sakerna.

Permalänk
Medlem

Firefox
Chrome
Mpc-hc
Utorrent
Thunderbird
Splashtop
7-zip
Openvpn

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

#1 Windows (Syspreppat:D)

#2 Uppdaterade drivrutiner
#3 Uppdatera Windows (& Program om jag vill)
#4 Enklare program, HashCheck, Take Ownership, NFO Viewer etc
#5 Alla spel

Permalänk
Medlem

Opera, VLC, uTorrent, WinRAR
Kommer inte på något annat just nu, resten blir antagligen bara då det behövs

Permalänk
Medlem

Nu installerar jag inte om Windows speciellt ofta, men när jag köpte min nya dator blev det i ungefär den här ordningen.

Firefox
Drivrutiner
Antivirus
FL Studio och VST/plugins
Steam
TS3
Spotify
Winrar

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Linux,

blir lika trött direkt efter jag installerat windows

Permalänk
Medlem

Först och främst installerar jag Whatpulse så att mina musklick och tangenter börjar räknas så fort som möjligt.

Sedan använder jag ninite.com och bockar i: Chrome, ImgBurn, WinDirStat, Classic Start, LibreOffice, qBittorrent, WinRAR, VLC, Winamp, Spotify, Handbrake, Dropbox, Python (2.7), Filezilla, Notepad++, Steam, Everything (programmet heter så, jag bockar inte i allt)

Sedan måste jag manuellt installera: 1Password 4, Cygwin, OBS, HWmonitor, Oculus Home, Video Transcoding + ffmpeg youtube-dl svtplay-dl, MPC-HC, Logitech Gaming Software, AirVideo HD Server, iCloud Control Panel, Sublime Text, Battle.net, Filebot, x264vfw

Sedan finns det ett program jag inte installerar direkt, men jag vet kommer installeras förr eller senare: iTunes

(Detta är då på min stationära/main dator. På min laptop blir det bara typ Whatpulse, Dropbox, Chrome, 1Password, Winrar, Cygwin, Libreoffice, Classic Start, Filezilla, Sublime Text)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Först och främst installerar jag Whatpulse så att mina musklick och tangenter börjar räknas så fort som möjligt.

Sedan använder jag ninite.com och bockar i: Chrome, ImgBurn, WinDirStat, Classic Start, LibreOffice, qBittorrent, WinRAR, VLC, Winamp, Spotify, Handbrake, Dropbox, Python (2.7), Filezilla, Notepad++, Steam, Everything (programmet heter så, jag bockar inte i allt)

Sedan måste jag manuellt installera: 1Password 4, Cygwin, OBS, HWmonitor, Oculus Home, Video Transcoding + ffmpeg youtube-dl svtplay-dl, MPC-HC, Logitech Gaming Software, AirVideo HD Server, iCloud Control Panel, Sublime Text, Battle.net, Filebot, x264vfw

Sedan finns det ett program jag inte installerar direkt, men jag vet kommer installeras förr eller senare: iTunes

(Detta är då på min stationära/main dator. På min laptop blir det bara typ Whatpulse, Dropbox, Chrome, 1Password, Winrar, Cygwin, Libreoffice, Classic Start, Filezilla, Sublime Text)

Varför ska du hålla koll på dina klick?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: För jag är extremt OCD över sånt. Håller koll på vilka låtar jag lyssnar på (last.fm) och vilka TV-serier jag kollar på (trakt.tv) också.
Bokförs det inte så känns det inte som att jag gjort det + jag tycker om statistiken.

http://whatpulse.org/lambdan
https://www.last.fm/user/djs_
https://trakt.tv/users/lambdan/history

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

BitdefenderTotal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Ungefär i den här ordningen:
* Comodo Firewall
* Avast
* SoftPerfect RAMDisk
* Webläsare ( Firefox-baserade )
* Mozilla Thunderbird
* SoftMaker FreeOffice
* USB Multi-Channel Audio Device ( jo, equalizerprogrammet till mitt USB-ljudkort heter så )
* VLC Media Player
* Core Temp

Hur använder du RAMDisk?
Verkade intressant, men jag förstod inte riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur använder du RAMDisk?
Verkade intressant, men jag förstod inte riktigt...

RAMDisk är i dom flesta fall som en partition ( hårddisk ) men i datorns RAM. Fördelen är hastigheten för både läs och skriv. Mej veterligen är RAM fortfarande överlägsen i just läs- och skrivhastigheter jämfört med konsument-SSD. Haken är att allt i en RAMDisk försvinner när man stänger av datorn eller det blir strömavbrott. Dock har dom flesta RAMDisk en "auto save at shutdown" som sparar RAMDisken som en "image" till hårddisk. Köper man licens så brukar man få till lite fler funktioner som att spara RAMDisken på en hårddisk med jämna mellanrum t ex var fjärde timme, man kan ha större RAMDisk sett till megabyte och vissa RAMDIsk-program tillåter flera RAMDiskar samtidigt.

Jag har tre olika RAMDisk igång med programmet SoftPerfekt ( "pröva-på" i 30 dagar, sedan kostar en livstids licens... tror det var 325 SEK inkl. moms ).

RAMDisk #1, storleken är 4096 Mb : Webläsarnas cache.
RAMDisk #2, storleken är 2048 Mb : Windows Temp.
RAMDisk #3, storleken är 4096 Mb : ett halvt dussin Firefox-varianter.

Det som begränsar användningsområdena för en RAMDisk är dels hur mycket RAM du har i datorn, dels dina behov/krav.

Omformulerade en detalj.
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Chrome
Drivrutiner
Antivirus
Allt spel relaterat